1

Ska montera delade drivaxeldamsaker och undrar vad man ska vilket tätningsmedel man ska ha. Och hur ska man vrida skarven? // Oscar

Typ 1 59:a     Typ 3 Notchback 65:a

If it ain't broke, don't fix it!

2 Senaste redigerad av kisavw (2012-08-06 11:20:36)

Jag har inte använt något tätningsmedel dom gånger jag bytt  drivaxeldamask och har inte haft läckage efter byte .
Har själv monterat med drivaxlarna i våg sen damasken vriden ca tio över tolv.
Enl verkstadsmanualen tryckt 53- citat"Gummimanschetten lägges omkring axelröret så att föreningsytorna ligga vågräta och vända bakåt. Manschetten drages därefter ihop med skruvar och brickor" slut citat

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Bytte nyligen på min utan tätningsmedel. Håller tätt änsålänge, tunt lager fett borde funka annars.

4

Oj, bra stavning av mej ICQ/ad Okej vi får se hur jag gör.

5

Rakt bakåt verkar vettigt, för jag har fått läckage pga damasken spruckit (och belastningen blir ju minst med sömmen kl 3 el. kl 9), men aldrig läckage ur skarven, dock har jag de flesta gånger haft nåt packningssilikon på skarven...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

om du inte skaffar de "snygga" i glada färger utan håller dig till de tyska i svart gummi så bör det inte läcka.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

7

De blev med nån silikontätning på skarven.

8

Som sagt tror inte det är av ondo att täta. Det är nog som med allt annat ju fler man frågar dessto fler olika svar ,som i sin tur väcker fler frågor. ICQ/ad

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

9

Aa, precis

10

jag monterade en st tysk och en st brasse på en bil, ena sprack naturligtvis... jag gick och svor för mig själv "jä---la brasseskit" ....

Men döm om min förvåning när det var den TYSKA som hade falerat!   Default/yikes

Men visst skiljer kvalitén på många delar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

De här va två av den "billigare" varianten...