51

Coilovers funkade bra. Men jag vet inte om det finns att få tag på korta sådana. Jag körde dom i kombo med sänkspindlar, så då har man ju längre fjädringsväg.

Leif kör med gasdämpare på Ockelbon och det verkar funka bra.

52

Jag har för mig att det satt några bättre gasdämpare på min fd panel.
Ägaren efter mig körde av hela övre stötdämparfästet, så om dom inte bottnade bör dom ha varit lite styvare ICQ/ag

53

Jag tycke min var lagomt mjuk/hård fram som sagt. Minns inte vad jag hade för dämpare. Men kortare än org.
Bak däremot körde jag med riktigt korts gasdämpare då jag ville slippa att dra motorn i backen då de var Max 50mm frigång där.

Som Demian säger, att slå i framvagnen är INTE kul.
Gjort de en gång i typ 80-90. Trodde fan stötfångare, framvagn och allt skulle kosan och köra av vägen. Stannade direkt och undersökte att allt satt fast.
Så de ska man absolut ha i åtanke med splitframvagn.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

54

Finns det några standarddämpare från någon annan bil som är kortare och passar rakt av?

55

Är ju bara oljedämp org. Så bara de är rätt hålbild funkar de mesta.
En polare köpte korta mini cooper dämpare till fram på sin bubbla.
Om jag inte minns fel var de från typ1 fram på min Bay eller från bak från någon annan luftkyld.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

56 Senaste redigerad av Spaan (2015-12-31 08:38:41)

När jag köpte gasdämpare till bak. Köpte jag dom kortaste jag hittade på vwimporten. Men de verkar inte finnas kvar.
Kostade en del men var korta! ICQ/ag
Var till och med lite för korta i högsta läget. Var tvungen att skruva loss dämparen, släppa på justeringen på svärden för att kunna ta av och på hjulen bak.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

57

Spaan skrev:

När jag köpte gasdämpare till bak. Köpte jag dom kortaste jag hittade på vwimporten. Men de verkar inte finnas kvar.
Kostade en del men var korta! ICQ/ag
Var till och med lite för korta i högsta läget. Var tvungen att skruva loss dämparen, släppa på justeringen på svärden för att kunna ta av och på hjulen bak.

Fast om de är korta i högsta läget så bankas det ordentligt vid gupp då når max läget!

58 Senaste redigerad av Spaan (2015-12-31 13:40:31)

Nja de var inte förkorta.
Det var bara när man skulle av med hjulet och axel och trumma inte ramlade ner tillräckligt.
Och jag köpte korta då jag ville vara säker på att de inte slog i vid körning.
De gjorde bakdämparna sommaren innan, slog i lägsta läget för de inte var tillräckligt små, och då hade jag sänkt en del mer till sommaren efter när jag satte dit gas.
Men som sagt i uppåt läge fanns de nog med utrymmet och fjädra fritt. ICQ/ab

http://s17.postimg.org/8l8xkhs73/image.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

59

Hamnade också i det läget att det va svårt att hitta dämpare som va nog korta! Men fick ett tips av Franke att man kan ju alltid flytta ner fästet för dämparen! Mina dämpare är 24cm i bottenläget, men flyttade ner fästet bak ca 6cm och sedan upp 6cm fram! Då har man lite mera slaglängd ICQ/ab sen tar ju ramen i backen så då spelar det ju längre inte någon roll ICQ/ad

Post's attachments

image.jpg, 265.37 kb, 1200 x 895
image.jpg 265.37 kb, 176 downloads since 2016-01-01 

66 old ballds stance!
65 -panel står och mognar
58 - blivande åkbil 2018
zero clearnace slam shop

60 Senaste redigerad av Demian (2016-01-01 18:53:05)

Det kan ju vara bra att veta att kulbultarna bottnar vid 265mm, så byter man till kortare dämpare, så tar kulbulten smällen vid genomslag.

Då en stötdämpare får ett genomslag, så smäller det till.
Då kulbulten bottnar, så märks det inte, det blir bara stumt. Jag har varit skeptisk till att köra med kortare dämpare just för att kulbulten ta hela smällen.
Men nu efter alla år, som folk kört maxsänkt, stumt med t o m kulbultarna i botten konstant, så kan man ju konstatera att bayens kulbultar inte smäller av eller hoppar ur.

Eller är det nån som har kort på nått skräckexempel?

61

Jag köpte dom här dämparna och satte fram, vart en himla skillnad mot originaldämparna. Förmodligen var ju inte originaldämparna i bästa kondition, men dom jag bytte till har ett betydligt bättre arbetsområde.

http://www.classicvw.se/stotdampare-gas … cts_id/288

/foppa

62

Jag tänkte ju ha min buss org, men dom är ju så jäkla höga..

Om ja sänker typ två hack bak, räcker det med sänksatts i framvagnen då? Har en bay -69

63

Om du ska sänka mer än ett hack i bak bör du nog montera justerbara svärd. Dessutom måste rambalkarna göras urtag för drivaxlarna.

64

2 hack är inga problem att sänka med, tror jag kapade bort utviket på rambalken för drivaxeln men vet inte om det behövdes. Kan vara problem att få av bakhjulet bara, men har fått tipset att slipa ner klacken vilket ska lösa problemet. Justerbara svärd har säkert en massa fördelar men det kommer ju med en kostnad också...

/foppa

65

Här kommer några frågor till från en regelrätt nybörjare!

Jag har en splitframvagn från vad jag tror är en 55:a och jag har en baybuss från 74:a som jag ämnar sänka en dag.
Frågor:
* Kan jag konvertera splitframvagnen från trummor till skivorna från min bay?
* Är det här sjysta recept på sänkning och hur mycket kan det tänkas sänka?: #1 "D: 40mm uppflyttad splitframvagn i bay" och flippade spindlar. #2 Bara flippade spindlar + "C: Splitframvagn i bay, passar alla bussar mellan 55-79."
* Funkar den framvagnen alls på min bay?
* Kan jag göra såhär utan att behöva kapa och bygga om bilen?

66 Senaste redigerad av Lexingmats (2019-01-04 17:41:57)

Demian skrev:

Ja, det går så mycket fortare att slå loss mittklumpen.

Då vi sänkte lowbobs dh, så svetsade vi fast en M14  hjulbult i ett 1m långt rör. Sen skruvade man ner hjulbulten där sänkssatsbulten ska sitta, och motionerade mittklumpen. Det är viktigt att göra det efter att man svetsat dit sänksatsen, då röret krymper efter svetsning.

Jag skulle också undvika sänkspindlar.

Visst går det att åka lite lägre med sådana. Det är inga problem att åka runt med hjul som skrapar i, eller en motor som skrapar i, men att slå i med framvagnsröret är inte roligt. Det blir en fruktansvärd smäll.

Ska man köra med splitframvagn, så rekomenderar jag att samtidigt tiltar framvagnen. Splitbussarna har noll castervinkel original, och det behövs en del caster för att bussarna ska gå rakt. Även de gavlarna som finns ute med lite mer castervinkel har för lite i mitt tycke.

Läser man om caster, så har vissa standardbilar upp till 8 graders castervinkel. Nu vet jag inte vad  min barndoor ligger på, men det är en riktigt fröjd att bussen även går relativt stabilt i 140-150 km/h.

Hur ökar man castervinkeln ? Tänker byta till splitframvagn i min earlybay inför sommaren.
Fråga 2 hur mycket förändras spårvidden ?
Hur lägre blir det om man flippar spindlarna ?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213