1

Nu på en längre tripp med bubblan har det hänt några gånger att den tvärdött! Oavsett temperatur, varvtal, gasläge har motorn bara tvärdött. Mitt på motorvägen, in i en rondell, på tomgång eller när som helst... Tvärdöd utan en hostning. Sen kan den vara helt död i 5 sek eller 5 minuter... Sen går den hur fint som helst igen. Jag har kollat att pumpen ger soppa, att det finns soppa i förgasarn, att flottören inte hängt sig. Även att det kommer ström till tändspolen, att tändkablarna är hela, att brytare och rotor ser fin ut mm mm.

När felet uppstod senast fick jag hjälp att byta tändspole allt verkade vara frid och fröjd, men sen efter en halvtimme dog bilen igen. Fipplade lite med kabelskon till kondensatorn och den starta fint, och sen har jag kört ca 1 tim utan problem.

Kan dålig anslutning till kondensatorn gör att tändningen bryts på detta sätt?
Kan kondensatorn glappa i sig själv på detta sätt innan den ger upp?
Kan det vara nåt annat?

All hjälp är välkommen då jag måste börja ta mig hemmåt snart!

2

Tändspolen, är den het?
Den kan fungera, för att svimma när den blir varm.

Själv stod jag och polaren med död buss innan färjan till Tyskland.
Jag tog loss tändspolen och gick och kylde den på muggen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Kondensatorn kan väl vara värd att byta.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

4

Jo, visst blir tändspolen het, hela motorn blir het, men det ska väl vara så? Jag har iallafall kollat att termostaten lirar, att spällen öppnar fullt och att förtändningen är korrekt. Dessutom är det nytt standard avgassystem så jag antar att temperaturen är OK eftersom allt är original och lirar...?

Vi bytte iallfall tändspolen, men sen en 30 minuter senare dog bilen sekund iallafall. Då klämde jag åt kablarna till kondensatorn lite extra och sen dess har den bara dött ca 2 sekunder på 4 timmars körning.

Jag hittade en liknande kondensator på Mekonomen som jag köpte för säkerhets skull. Den ska tydligen vara till Volvo 140 och det står .08F på den. Funkar den till bubblan?

5

Ingen kabel till tändningen som ligger emot förvärmningsröret så det kortsluter där?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

6

tja, tändkablarna till 1an och 2ans cylinder låg och badade i oljagegga mot insugsröret, men jag tror den dog även efter att jag rättade till det.

Är det nån som vet om man kan använda samma kondensator som till volvo 140. Båda bilarna är ju 12 volt och fyrcyllindriga... eller vad man ska ha för värde på kondensatorn egentligen?

7

låg och badade i oljagegga mot insugsröret

kanske läge att göra ett utlyft och kolla över lite allmänt! ICQ/ad  typ 1000mila service.. brukar vara smidgt med maskinen ur..men det kanske var planen till vintern.
Att du har en bra verkstadshandbok e en förutsättning.. om man inte har kompisar med en.. ICQ/ad
olja smuts och ev dåliga bensinslangar i kombination med el kan brinna riktigt bra..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

mr west skrev:

tja, tändkablarna till 1an och 2ans cylinder låg och badade i oljagegga mot insugsröret, men jag tror den dog även efter att jag rättade till det.

Är det nån som vet om man kan använda samma kondensator som till volvo 140. Båda bilarna är ju 12 volt och fyrcyllindriga... eller vad man ska ha för värde på kondensatorn egentligen?

Menar mer + och - kablarna till spolen! Dem brukar ju gå ganska nära röret på vä sida om spolen sitter där den brukar! Du har ju choke och ev. avstängningsventil som delar plus, kortis där ibland kanske?

Det fungerar med en sådan kondensator!

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

9

michaelth skrev:

låg och badade i oljagegga mot insugsröret

kanske läge att göra ett utlyft och kolla över lite allmänt! ICQ/ad  typ 1000mila service.. brukar vara smidgt med maskinen ur..men det kanske var planen till vintern.
Att du har en bra verkstadshandbok e en förutsättning.. om man inte har kompisar med en.. ICQ/ad
olja smuts och ev dåliga bensinslangar i kombination med el kan brinna riktigt bra..

Hehe... Jo, jag har faktiskt precis gjort det. "Badade" kanske var en överdrift, men dom var iallafall fuktiga och hade lossnat från fläkthuset och låg emot röret... Vettifaen var oljan kom ifrån? Kanske var luftfiltret, men nu är det korrekt nivå där iallfall. Har både Haynes manual och OK´s från typ 70-talet, men tycker inte dom täcker allt ändå, så det blir ju att man frågar en del... Tex om vilken kondesator som funkar osv.

10

wille skrev:
mr west skrev:

Menar mer + och - kablarna till spolen! Dem brukar ju gå ganska nära röret på vä sida om spolen sitter där den brukar! Du har ju choke och ev. avstängningsventil som delar plus, kortis där ibland kanske?

Det fungerar med en sådan kondensator!

OK, cool! Då byter jag kondensator och försöker rensa upp bland sladdarna!

11

Så där ja! Volvo 140/Amazon kondensator monterad, och inga konstigheter senaste 25 milen iallafall.

12

Jag hade ett liknande fel en gång men då vart det jordkabel till batteriet som var dåligt dragen (eller inte alls dragen för att vara korrekt)

Alte Liebe rostet nicht!

13

Hade samma problem en gång och det sluta efter jag bytte till en ny brytare.

14

Alright, då ska jag ha dom tipsen i bakhuvet om den mot förmodan skulle fortsätta med dumheterna ändå. Svårt med såna här glappfel som kommer helt slumpvis.... Just när man tror man fixat allt o allt e bra så står man där igen...