1

Man får som bekant lite otrevliga vägegenskaper när man motorbromsar i lite högre farter med en svinglåda ICQ/ad
och som jag förstått är bästa botemedlet att mekaniskt begränsa återfjädringen bak....

Förut fanns det band att köpa, men funderar lite nu på att man borde kunna bygga nånting själv?
har ni någon snygg lösning som fungerar bra ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2012-07-23 15:33:58)

Camber compensator kanske? Sway-Away compensatorn håller väl emot under drivaxelrören? Annars är det väl "limiting straps" som gäller.

3

Tur man frågar :=) hadde inte sett sway away compensatorn tidigare... ICQ/ab
intressant lösning !

rent praktiskt vilken är bäst att köra med ? / känns tryggast o stabilast av de 2 lösningarna ?

4 Senaste redigerad av mettis (2012-07-23 20:47:26)

Man svetsar dit en 8 - 10mm kil. Så att inte "bladet" fjädrar ned....

http://hem.bredband.net/b777633/pics/201005fladerstopp.jpg

Och här har du en bild på Camber-compensatorn. I kombination med kilarna för max-utfjädring - fjäderöverdragna std för lite hårdare fjädrin - och typ3 genomslagsgummin för att minska nedfjädring...;-) Den är avsedd som kränghämmare på två-delad bakvagn - och funkar bra!

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1207_b.jpg

5 Senaste redigerad av Nobbe (2012-07-25 00:32:12)

Tackar för bra bilder mettis !
blir till att leta reda på en cambercompensator o svetsa lite :=)

Tips på vart man kan köpa en camberompensator i sverige ?
kanske nån som har en beg på hyllan ??

6

Fundering... körde du fast distansen med mig svetsen ? känns som gjutgärn ? i "tornet" ?
och undrar bara lite om du hadde nån specialsvets för det ?

7

Kör med MIGen (fästena är smidda)
annas kan du skruva dit dom med m5 så är det lättare om man skall göra något med fjäringen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Funka fint ! gjorde en hel del !! ICQ/ab
antar det borde gå att montera krängningshämmarstagen fram från typ en -67 på en oval ?
nåt man måste tänka på ?

9

Om du skall sätta dit kränghämmare fram, så är mitt tips att; Kläm dit dubbla !
Jag kan inte svara på om 67:ans passar - men till ledbult fram till -65 sitter det ju oxå kränghämmare.
Jag har modifierat original(gummina) med att borra ett 12mm hål under originalet och alltså satt dit en extra. Gratis är gott..!

10

så blir det :=) har fått tag på en -67 framvagn som jag ska plocka krängningshämmar prylarna från. samt troligen fästet till styrdämparen
och har sen tidigare en till -67 "stång" över i garaget ! så det blir till att ta fram borrmaskinen.

på söndag har jag fått tid för en riktig fyhjulsinställning. och innan dess åker ett par casterschimms på

Det finns nog hopp om att hålla sig på vägen framöver :=)
Nu gäller det bara att hitta en camber kompensator bak nånstans... misstänker frakten från staterna kan vara grym iom skrymmande gods...

11

Cambercompensator är väl inget som hjälper att stoppa utfjädring, snarare tvärtom. Jag kör med straps gjorda av gammal bilbälten i stötdämparbultarna. Bra att du tänker på detta!

12 Senaste redigerad av Nobbe (2012-07-28 08:18:33)

Har begränsat återfjädringen nu på samma sätt som mettis visat ovan med kilar. och vad jag förstått ska det kombinerat med cambercompensator staget vara en bra kombination ?

att enbart begränsa återfjädringen var för övigt en rejäl hit! ICQ/ab

skall göra en fyrhjulsinställning till helgen men har inte hittat några siffror på hur killen som ska justera ska ställa in...
så om nån har några bra siffror som man kan gå efter skulle de vara kanon !