1

Har lite problem med min 1600 motor. Var ute o fin åkte lite idag, så började motorn hacka o göra väldigt hög ljuda förgasarsmällar, o ju längre jag körde desto oftare hackade motorn o smällde förgasarn. Till slut så stannade den helt, jag kollade lite sen försökte jag starta o då hoppade den igång men gick väldigt orent till en början men efter en halv minut lr så så började den gå redigt igen en stund sen dog den igen o sen samma visa 4 gånger igen men den gick rent kortare tid varje gång till slut gav jag upp o ringde efter bogsering. Vad kan felet va? min gissning är väl något förgasar fel. tips o idéer mot tages tacksamt.

2

Fördelarfel. Den sitter antingen löst o flyttar sej eller så är nocken sliten eller brytarna kass. Byt fördelare till en likadan o börja om.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Gött då vet ja vad ja ska börja med då.

4

Nu har jag bytt fördelar lock, rotor o brytare rensat förgasaren justerat ventilerna och nu går motorn som en klocka nästan... Den hackar fortfarande litegrann ibland och vid gas avsläpp blir det hemska förgasarsmällar. Kan hacket bero på att jag glömde köpa en kondensatorn så den gamla sitter kvar? Men beror smällarna på de med eller ska ja bara vrida upp bränslet??

5

Nu har jag bytt fördelar lock, rotor o brytare rensat förgasaren justerat ventilerna och nu går motorn som en klocka nästan... Den hackar fortfarande litegrann ibland och vid gas avsläpp blir det hemska förgasarsmällar. Kan hacket bero på att jag glömde köpa en kondensatorn så den gamla sitter kvar? Men beror smällarna på de med eller ska ja bara vrida upp bränslet??

6

7

8

Oj blev visst några fler svar än vad ja tänkt...

9

Hur har du ställt tändningen?

10

Den är ställd så markeringen på svänghjulet är mitt för övre dödläget, allt enligt min instruktionsbok. Borde inte motorn gå ojämt även på tomgång om tändningen är fel?

11

gamle_joar skrev:

Den är ställd så markeringen på svänghjulet är mitt för övre dödläget, allt enligt min instruktionsbok. Borde inte motorn gå ojämt även på tomgång om tändningen är fel?

Tändningen ska ställas med stroboskop men vacuumslangen lossad vid fördelaren och pluggad.

12

Jag är inte helt tappad bakom en vagn, så jag vet att man har en stroboskop lampa när man ställer tändningen vet till o med att vacuumslangen ska lossas o pluggas  ICQ/ab

13

Smäller det i förgasaren så ska du nog vrida upp bränslet. Smäller det i avgasröret så är det tvärtom.

Alte Liebe rostet nicht!

14

gamle_joar skrev:

Jag är inte helt tappad bakom en vagn, så jag vet att man har en stroboskop lampa när man ställer tändningen vet till o med att vacuumslangen ska lossas o pluggas  ICQ/ab

Ok...Sorry! Eftersom du är så duktig så behöver du säkert inga fler råd ifrån mig heller!!

15

Nu va de ju inte så ja menade, tar mer än gärna emot råd o tankar från vem som helst  ICQ/ab  Var inte meningen att låta otacksam. Men tändningen är rätt ställd, har kollat mängder med gånger i helgen.

16

Min erfarenhet är att smällar vid släppt gaspedal tyder på otätt avgassystem. Kan inte minnas att jag haft förgasarsmällar, men det finns väl såna fenomen också.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Det är ju en ganska rejäl smäll som kommer, tänk pistol skott. Dock inte varje gång längre o bara om man kört i typ 80-90 en stund o sen släpper gasen så den motorbromsar o vid typ 1500 varv smäller de, visst blurrar de o små smäller lite annars också, men de tänker jag är normalt när man har en zoomtube på eller tänker jag fel? Ska kolla upp avgassystemet om bara min hus dränering vill bli klar av sig själv så tiden räcker till  ICQ/ab  Men är de farligt o köra med bilen tror ni, tänkte nämligen göra en liten roadtrip i helgen.

18

Kolla så att avgasflänsarna är raka och tätar mot topparna och att förvärmningsrören tätar. Byggde ihop en motor som hade precis de här problemen. Gick klockrent men när man släppte gasen så kom det en rejäl smäll ICQ/an
Det visade sig vara piratsystemet som vi slängt på för att testa, som var snett i flänsarna. När man släppte gasen så sög den in färsk luft vid topparna och oförbränt bränsle antändes med en smäll.
Allt löste sig med annat system som var tätt  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

19

Men de här smällarna, är de ut ur avgasröret eller upp ur förgasaren?

Alte Liebe rostet nicht!

20

Jag har ju inte rört avgassystemet så det verkar lite underligt om det skulle börja läcka just nu när den bara stått still... men ja ska kolla.

Tror det är ur avgasröret, svårt o kolla när man kör... men om det är i förgasaren det smäller och det inte försvinner med ökad bränslemängd vad kan de vara då?

21

Det kan även vara p.g.a avgasläckage, om den smäller/baktänder i avgasröret

22

Jag hittar inget avgasläckage mer än vid övergången från ljuddämparen till ändrören o där har det läckt ett tag o de kan väl inte spela jätte står roll eller?
Funderar på om det kan vara ventilerna har nyss justerat dom men det kan ju blivit något fel... fast då kanske motorn borde gå konstigt hela tiden??