26

classicoljan funkar bra i min bruks/åka till jobbet 740.  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

27

Jag köpte just sista flaskan i Botkyrka  ICQ/ae
Idag såg jag att de har också Single Grade SAE 50  ICQ/ab
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … de-SAE-50/

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

28

Rainier; Varför handlar du i Botkyrka för? Du har ju nästan lika långt till Värmdö och det är ju en trevligare butik som du ju vet!  ICQ/ad Vi har gott om Classicolja kvar. Har dessutom kört med den raka 50-oljan i pickisen ett tag nu, men 20-50 känns bättre, snällare mot motorn vid kall väderlek inbillar jag mig.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

29

Jag handlar mycket och ofta på Biltema, men grundregeln är alltid: Ta inte det billigaste, gå upp ett snäpp.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

30

Hur många tillverkare tror ni det finns av tex bromskivor?
Biltema mfl köper från olika beroende på pris mm. Så vem som tillverkat prylarna kan nog skilja sig åt rejält även inom butikskedjorna under årens lopp.

Förr när tjockTV var det som gällde dvs för 15 år sedan, så fanns det 4st tillverkare av bildrör i hela världen. Nån som minns hur många olika märken det fanns på TV-apparater?

31

PF skrev:

Biltema mfl köper från olika beroende på pris mm. Så vem som tillverkat prylarna kan nog skilja sig åt rejält även inom butikskedjorna under årens lopp.

Förr när tjockTV var det som gällde dvs för 15 år sedan, så fanns det 4st tillverkare av bildrör i hela världen. Nån som minns hur många olika märken det fanns på TV-apparater?

Det brukar inte vara tillverkaren som sätter upp kraven på produkten dock... en bromsskiva tillverkad åt lyxmärket kan ha gått igenom betydligt nogrannare kontroller och med mycket mindre feltoleranser än en som tillverkas i samma fabrik åt tex. biltema. det är samma formar och så men det man betalar i slutändan för är dels alla skivor som inte går igenom kvalitetskollen....

32

Lurv skrev:
PF skrev:

Det brukar inte vara tillverkaren som sätter upp kraven på produkten dock... en bromsskiva tillverkad åt lyxmärket kan ha gått igenom betydligt nogrannare kontroller och med mycket mindre feltoleranser än en som tillverkas i samma fabrik åt tex. biltema. det är samma formar och så men det man betalar i slutändan för är dels alla skivor som inte går igenom kvalitetskollen....

.... sedan kan man fråga sig var skivorna som inte uppfyller lyxmärkets kvalitetskrav tar vägen? Antingen kan tillverkaren skrota dem, eller också kan han sälja dem till en leverantör med lägre kvalitetskrav.

33

Lurv skrev:
PF skrev:

Hur noggranna kontroller(Jag tror det möjligen är stickprov och sedan håller man reda på vilka batchar de kommer ifrån, så man kan dra tillbaka vid fel) tror du det är på slitdelar som tillverkas i tiotusental? Vad är billigast, att betala för extra kontroller eller att ta några reklamationer?
Och det kostar att ställa om maskiner. Ställtid är nåt som alltid jagas.

34

här kommer en komentar till från en som är lite insatt.kolla testet vwgroup lät göra på deras orginal bromsskivor och klotsar mot mekonomens "orginal" som karin säger.

statens provningsanstalt gjorde testet helt oberoende.

när maskinen körts klart på mekonomens delar monterades vw orginal i och den gick mer än dubbelt så länge innan testmaskinen la av så testet avbröts. vw orginal mot mekonomen var 8% dyrare .
vad väljer du????

kan även tillägga att vi servar en stor märkeskedjas leveransbil hos oss.
dom har alltid med olja filter lampor mm mm för att det blir billigare . dom vill ha stämpeln så det enda vi gör och får sälja är jobbet. förutom den dagen det kom till kamremsbyte........

nej aldrig att vi skulle stoppa i våra remmar i bilen sa dom, det ska vara orginal.....

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

35

Jag har förstått att många är missnöjda med Mekonomen. Som gammelbussägare behöver man ju ändå aldrig handla där, så jag har ingen egen erfarenhet. Tydlige lämnar deras service en del övrigt att önska också, men det är enligt hörsägner.

36

kee skrev:

Jag har förstått att många är missnöjda med Mekonomen. Som gammelbussägare behöver man ju ändå aldrig handla där, så jag har ingen egen erfarenhet. Tydlige lämnar deras service en del övrigt att önska också, men det är enligt hörsägner.

Tyvärr är det så att Mekonomen är på väg att bli bilägarens IKEA. Hela familjen skall in till dom, lekhörna till baren, rosa grejor till tanten. musik till ungdomarna OCH glass, moppe till grabben, båttilbehör till farfar. Kunskap NEJ bara sälj !!!. Givetvis finns det kunskap hos vissa. Nu kör dom egna kartonger så du inte vet vad du får för delar heller å personalen vet inte vad det är och var ifrån dom kommer. Antonia äger !!!!

West Coast Volks attitude is everything

37

Tycker mekonomen är helt okej. Jag brukar hitta vad jag vill ha från deras leverantörer, sedan ringa in med artikelnummer och beställa, sedan dagen efter hämta det hos den lokala mekonomen. de är dyra, men behöver man småsaker så är det smidigt med snabb leverans!

38 Senaste redigerad av Nobbe (2011-09-26 09:15:25)

Kan bara instämma att deras soppa slang / vacuum slang är skit !
torrsprickor på en gång och inget jag någonsin kommer att montera igen !

däremot har jag inga problem att köpa verktyg på biltema deras "10 års garanti verktyg " fungerar kanon och drar man sönder skallarna med dem gör man fel nånstans....

jag handlar rätt mkt på biltema men slang har de sålt sin sista gummibit av till mig iaf !
för att spara 30:- på en slang när bilen brunnit ner är kattskit i sammanhanget !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

39

Lurv skrev:

Tycker mekonomen är helt okej. Jag brukar hitta vad jag vill ha från deras leverantörer, sedan ringa in med artikelnummer och beställa, sedan dagen efter hämta det hos den lokala mekonomen. de är dyra, men behöver man småsaker så är det smidigt med snabb leverans!

Dé kan du ju göra hos alla kedjor som säljer bildelar Och det klar dom é dyra ,Så mkt reklam dom kör ut vem får betala det tror du ICQ/ad

West Coast Volks attitude is everything

40

Intressant tråd. Nästa vecka öppnar de i våran stad  ICQ/ag

Men som många har sagt: Man får vad man betalar för, visst är det så ICQ/ab . Men ibland(oavsett butik) så får man inte ens det ICQ/ac .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

41

Jag är en stor fantast av Biltema måste jag säga, men självklart måste man kolla vad man köper och vara lite selektiv. Men enligt mig så ligger dom ljusår före Jula,rusta och dom andra i det där gänget. Köper alla verktyg där och jag är väldigt nöjd med allt. Det bästa köpet hittils är dom fasta spärrnyckarna, helt underbara att jobba med.
Mekonomen har jag inte mycket till övers för, vansinniga priser för det mesta och kunskapen är ju inte alltid på topp som sagt...

Ska jag ha delar till bruksbilen så köper jag i princip allt på engelska E-bay. Senaste inköpet var broms-kit till morsans Audi TT. Mekonomen tog 1236:- för (1) en bromskiva fram, när jag beställde från England fick jag alla bromskivorna (4st!) och belägg till alla hjulen för 1232:- men frakt till dörren hemma. Och det var absolut inga skräpgrejer, bra gjutet och rakt och fint på alla sätt. Så man inser att mekonomen har ganska bra marginal på sina grejer. Så ta en titt på www.ebay.co.uk com ni ska ha nått är mitt tips, det smidiga med england är ju att man vet att man slipper tull och moms...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

42

Bläddrade i Biltemakatalogen som landade i brevlådan.

Det har ju diskuterats mycket om kvaliteten på deras slangar i denna tråden så jag fortsätter här.

De har en bränsleslang som är "CE-godkänd för fast installation i båt. ISO 7840 A1"

http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto … 000020348/

Kan det vara nåt?

Den dyrare av bilbränsleslangarna är ej lämplig för E85, den tål nog inte etanol och spricker av det idag vanliga bensin/etanol soppan.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000035491/

För den billigaste slangen nämns inte E85. Den tål den säkert inte bättre heller.

Men båtslangen alltså, Någon som testat?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

43

Jag har alltid förutsatt att bränsleslangarna i båtsortimentet varit av bättre kvalité. Som du nämner är de dyrare, har ISO-certifieringen och jag är rätt säker på att de kommer från en annan leverantör. På bilsidan har sortimentet bytts ut en gång sen båtslangarna kom in. Av just den anledningen skulle det vara intressant med lite färskare utlåtanden kring bränsle/vakuumslangarna i bilsortimentet, kanske att man fått till problemen som var för fem år sen?

Ska se om jag kan ta reda på hur det ligger till med båtslangarna, kommer resa bort så jag vet inte hur snabbt svaret kommer, men din fråga är en vanlig fråga så det är ju bra med ett svar.