1

Hade problem med trasiga slangar och trasig avlastningsventil (bypass till turbon) på bruksbilen i somras. Köpte vaccumslangar på biltema på väg hem från jobbet, fixade det mesta och beställde sen riktig silikonslang och en pirat-avlastningsventil eftersom även denna inte var helt 100...

Nu dök samma felkod upp igen... Tänkte att det var piratventilen som gett sig, gick ut och kollade under huven och konstaterade att slangarna bara var SOPOR. ALLA 3 slangar hade spruckit inte bara på ett ställe utan vid alla kopplingar och alla böjar och smulades sönder när jag tog bort dem. Detta altså nånstans 9 månader efter de var bytta. Tur jag hade beställt (men inte orkat montera) silikonslang. Nu håller nog denna del på bilen ända fram till pressen...

Vill starkt avråda alla från att handla denna typ av slang på biltema!

Har köpt soppaslang på biltema och nu undrar man ju om denna är lika dålig... Suck...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Köpte soppaslang med tyg runt på Biltema för nåra år sedan, höll ca 1år... Nästan framme vid Bugrun så såg jag hur soppamätaren började sjunka mot botten i rasande fart, tur nog så kom ja fram till Statoil macken alldeles utanför å kunde byta slang. Bilen lämnade ett soppaspår efter sig in på parkeringen! Bara tur att det inte började brinna!!  Default/yikes

3

tyvärr är det ytterst få saker på biltema som håller ok kvalite. mitt eget bottenrekord vad det gäller saker därifrån lär vara när jag köpte nya skivor och belägg runtom till en saab 9-3 jag hade. var helt omöjligt att få bromsarna att nypa ordentligt efter det. tänkte att dom sliter in sig men icke. efter ca 100 mil så slängde jag skiten och åkte till mekonomen. funkade direkt. spolarvätska är väl typ det man kan handla där.  Default/lol

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

4

Slang mm. slutade jag handla på FELTEMA för flera år sen, går alltid till Swedol nu, dom har mycket finare sortiment.

OT men på tal om bromsar och Saab - minns ni när tidningarna skrev om att bromsarna började brinna på polis 9-5:orna? Detta var när Saab var i rekonstruktion och reservdelslagren sinade, även märkesverkstäder tvingades då handla via Meca/Mekonomen. Det är fantamej skillnad på original och original - spelar ingen roll vad Karin lurar i folk! Man får alltid vad man betalar för. ICQ/ad

VW: ... Övriga: Mercedes 300 SEL V8

5

Själv har jag kört både min saab 9000 och 9-3 mer än 10.000 mil var med biltema skivor och belägg, men haft lite vibrationsproblem som dock gett med sig... Kan tänka mig att biltemas skivor inte är riktigt lika bra i det att de kräver mer inkörning och löper större risk att slå sig... Köpte ett hjullager till min 9000 på biltema, var samma som original, minns inte men tror SKF.

Sen är det en annan sak att mycket är inte speciellt mkt dyrare på original. Tex kostar GM's longlifeolja MINDRE än biltemas. Har även köpt mobil1 på icamaxi för mindre än motsvarande biltemaspec. Oljefilter köper jag inte på biltema.

Brukar tänka så att om konsekvensen om det pajjar är stor eller jobbet att byta stort så handlar jag inte på biltema, är det lätt att byta igen så kan man handla där...

Biltema har grejjor som funkar bra, tex deras hylsor och vissa andra verktyg använder jag... Färg är det varierande kvalité på, men vissa av biltemas färger verkar bra... andra är ren skit, tex bättringsfärgen för billack, köper jag aldrig någonsin mera...

Det man borde göra när man köpt nåt som är ren skit är faktiskt att gå tillbaka, även om slangen kostade 29 spänn eller nåt funderar jag på att göra det. Nästa gång är det någon som kopplat slangen på bromsservot eller liknande och det leder till en incident. Får de denna feedback kanske de faktiskt överväger att se över kvaliteten???

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Monterade nya bränsleslangar från Biltema på en Bay. En vecka senare (jag hade inte ens startat motorn!) kollade jag under bilen och alla slangen var spruckit vid anslutningarna. Biltema slangar....livsfarligt! Jag köper bara Gates, som finns på dem flesta bensinstationer.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

7

johan_I:  håller med ang vissa verktyg. dom är helt okej. men tyvärr är nog uppemot 80-90% skräp i den butiken.  ICQ/ac

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

många klagar på biltema, rent av har ett brinnande hat mot butiken men fortsätter handla där... de är ju billiga. men som JN skrev tidigare universalsanningen stämmer även där:

Du får vad du betalar för...

9

Köp inte bromsbelägg på biltema dom brukar vara skit skivorna blir förstörda av rost med dessa
dock har provat skivorna med gott resultat
En klassiker är Volvos handbromsbackar som man behöver lägg i mellan i ändarna för att dom skall ta

Skit slangar har dom även sålt på mekonomen vid vissa tillfällen
ILO petroleum tål bensin med alkohol i och spricker över natten med e85

10

Biltemas roterande filmaskiner (tryckluft), både den raka o viklade är kanonbra o kostar nästan ingenting, kör dagligen med dom o dom håller väldigt länge ICQ/ab

11

Bengt H skrev:

Biltemas roterande filmaskiner (tryckluft), både den raka o viklade är kanonbra o kostar nästan ingenting, kör dagligen med dom o dom håller väldigt länge ICQ/ab

X2 har haft de både privat och på jobbet och fungerar perfekt om de får lite olja då och då.

46:an ringnyckel är också bra ICQ/ab Har inte lyckats dra av någon ännu  Default/lol

12

Jag har köpt väldigt bra grejer på Biltema också, jag gillar handla där.
Vissa verktyg är skitbra och kostar nästan ingenting. Men när det gäller broms- eller bränsledelar då köper jag bara det bästa som finns, m.a.o. orginal.

13

Det är väl som med alla grejer, ibland duger de billigare, men ibland lönar det sig med lite finare sort. Och saker som leder till att bilen börjar brinna (bränsleslang), eller kör av vägen (bromsar) kan det vara värt att skaffa bra kvalitet...

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

14

Deras slangar må vara skit, men en grej de har som jag verkligen kan rekommendera är deras lödstation för mjuklödning. Bra kvalitét och man får alltid perfekta lödningar varje gång om man ställer in rätt temperatur och det är rent ICQ/ab

15

Är det nån som testat deras bränslepumpar för insprutning? Jag har funderingar på att köpa en men är inte sämre karl än att jag kan ändra mej. ICQ/ab

16

Köp inte bromsslangar på biltema dom är inte bra.
Köpte en som jag skulle sätta dit och gängorna var för glappiga så att broms röret nipplen kuggade över

17

Köpte Gul PVC tryckluftslang på Jula, tröttnade på min gamla som var stel och otymplig, men fick hem något som var ännu värre.
Var helt enkel omöjlig att böja eller rulla ihop, och igår började snabbkopplingen att pysa också.
Kanske funkar bra om man har minst 20 grader i garaget, men vem har det ?

18

stickan skrev:

Är det nån som testat deras bränslepumpar för insprutning? Jag har funderingar på att köpa en men är inte sämre karl än att jag kan ändra mej. ICQ/ab

Samma här. Ge mig några veckor så kan jag kanske lämna en rapport om funktion.

Om inte någon har rapport och kan avstyra mig redan nu?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

19

stickan skrev:

om den är rund och i svart plast kan jag meddela att den inte höll tätt hem från västerås ens. pissade som fan efter ett tag och var nära att elda upp bussen med en sån.  ICQ/ag

20

t100r skrev:

Köpte Gul PVC tryckluftslang på Jula, tröttnade på min gamla som var stel och otymplig, men fick hem något som var ännu värre.
Var helt enkel omöjlig att böja eller rulla ihop, och igår började snabbkopplingen att pysa också.

Bytte den mot JULAS röda gummislang, den var ju kanon ! å inga problem att få byta den på Jula.

21

t100r skrev:
t100r skrev:

Bytte den mot JULAS röda gummislang, den var ju kanon ! å inga problem att få byta den på Jula.

Har också Julas röda slang och den är kanon!

22

Undrar om Biltemas kundservice får många såna här klagomål? Vi på golvet får ofta höra det ena och det andra, det sjuka är att kunderna tror att vi har någon makt att påverka situationen, ibland känns det tom som att kunden anser att det är vi som är skyldiga till dennes missöden. Men det är klart, att åka till HBG och ge sig på produktarna är det väl ingen som orkar. Fast jag tror inte de människorna sitter och läser på forum för att lära sig om kundernas erfarenheter kring deras produkter, nä då bör man nog åtminstone försöka kontakta dem. Men det kanske är totalt omöjligt? Jag är inte helt onyanserat partisk, men jag vet att det ni säger som bränsleslangarna stämmer, jag har dock aldrig hört om ngn som börjat läcka.

Att säga "man får vad man betalar för" är att utelämna en del av resonemanget. Visst, det stämmer alltsomoftast, men frågan är inte vad man "får", utan vad man "behöver". Men denna typ av förenklande resonemang förekommer alltid hos mindre ödmjukt lagda personer. Det är litegrann av samma generalisering som leder till rasism. Men att vara förbannad på Biltema är desto oskyldigare.  ICQ/ad Därför blev jag glad över att läsa Roberts argument, det stämmer mer med verkligheten;

robbanonline skrev:

Det är väl som med alla grejer, ibland duger de billigare, men ibland lönar det sig med lite finare sort. Och saker som leder till att bilen börjar brinna (bränsleslang), eller kör av vägen (bromsar) kan det vara värt att skaffa bra kvalitet...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

23

Jag är faktiskt otroligt glad att Biltema finns. Visst, det finns grejer som man skulle köpa nån annanstans (se ovan), men jag tänker till exempel på deras blocknycklar. De ser väldigt bra ut och priset är otroligt bra. Jag har också Stahlwille, Gedore, Snap-On, Hazet och Bacho, men Biltema's är absolut bra kvalitet, även till verkstäder. En anna grej som jag tycker mycket om är deras bilbatterier. De kostar hälften än vad de kostar på till exempel Mekonomen och jag kör med ett sånt för 4 år utan problem. Jag skickar alla mina kunder till Biltema när de vill ha ett nytt batteri. Och 6V batterier har ett väldigt bra pris jämfört med alla andra!
Om man kan skilja mellan bra och dålig kvalitet och vet vad man ska köpa eller inte på Biltema, då är de grymma  ICQ/ab
Tack Biltema !

24

Köpte min motorolja på Biltema, mineral, Classic 20W–50 199:- för 4L är ju rätt bra!

Har även hört att det är Statoil som tillverkar biltemas oljor!

25

Fast det är inte Statoil längre. Men vad spelar det för roll? Så länge två oljor av olika märken har samma klassificering ska de uppnå samma kvalitetskrav. Men jag är ju inte den som propagerar för Biltemas oljor inför de som har annan åsikt, däremot vill jag gärna lära okunniga om hur det ligger till. Classicoljan är guld! Ända sedan jag upptäckte den kör jag bara på tjockolja.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't