Jag blev faktiskt lite triggad av denna tråd och då det är ganska länge sedan jag uppvaktade transportstyrelsen i frågan så har jag idag via email uppvaktat Regeringen och Näringsdepartementet i frågan. Så här skrev jag til dem:
Angående svenska registreringsskyltar
Hej. Jag skriver detta mail i avsikt att på lång sikt försöka hjälpa upp statsfinanserna. I dag finns det ett antal olika storlekar och modeller på svenska registreringsskyltar. Nyligen har man modifierat de svenska skyltarna något ibland annat storlek efter att den så kallade ”skatteugglan” försvann.
En personlig registreringsskylt kan man sedan många år tillbaka hyra för en 10-årsperiod till en tämligen hög hyreskostnad och hyresintäkterna går enligt uppgift till en särskild fond vilket i sig är lovvärt!
Emellertid är det idag högsta mode bland fordonsägare att ”styla” sina fordon och många vill då ha en mindre eller annorlunda registreringsskylt som bättre harmoniserar med bilens linjer. DÄR är det dock stopp och kalla handen från Trafikverket och Transportstyrelsen.
En bil skall enligt nämnda institutioner ENDAST utrustas med de registreringsskyltar som man från myndighetshåll anser är de rätta beträffande storlek och utseende. Detta tänk känns gammalmodigt och, faktiskt ganska dumt!
Om man nu har tagit fram ett antal olika utseenden och storlekar på registreringsskyltar, som var för sig är fullt lagliga på avsett fordon, så borde dessa skyltar rimligen vara lika lagliga OAVSETT fordon!!!!
Mitt förslag går ut på att fordonsägaren, precis som när denne hyr en personlig skylt, mot en RIMLIG avgift i storleken 1000-1500 SEK SJÄLV får bestämma/beställa de skyltar som fordonsägaren önskar utrusta sin bil med. Kanske vill bilägaren framtill på sin bil sätta en liten tvåradig, för motorcykel avsedd, skylt? OK, låta bilägaren ha en sådan skylt fram, för….vad spelar det för roll rent tekniskt? Den skylten ÄR laglig i trafik (låt vara på motorcykel) men anses uppenbarligen till sin utformning vara tillräckligt stor och lättläst för de automatiska trafikövervakningskamerorna OCH rent manuellt för eventuellt bakomvarande fordonsförare ( läs polisen).
Jag är mycket fordonsintresserad rent privat och deltar i många diskussionsforum om bilar och motorcyklar på nätet. Efter att studerat och deltagit åtskilliga forumdebatter om just registreringsskyltar vågar jag påstå att detta vore en mycket bra inkomstkälla för staten!
Jag är också till mitt yrke polisman och har så varit i 21 år (detta mail skriver jag dock helt som privatperson). Jag kan inte vid ett enda tillfälle påstå att det skulle ha inneburit ett problem för mig i mitt arbete om svenska fordonsägare givits möjlighet att själva påverka valet av storlek och utformning på de registreringsskyltar de har på sitt fordon utifrån det modellutbud som tillhandahålls av svenska staten, företrädd av Trafikverket och Transportstyrelsen.
Vänliga hälsningar
(mitt namn)
Kopiera gärna delar av min text i lämpliga delar och uppvakta Näringsdepartementet även ni andra. Tänk om vi skulle lyckas få till en ändring!!!!