1

ja..  i dagens läge när man får en smärre hjärtinfarkt när det är dags att fylla upp tanken..  så började jag fundera på att köra lite på e85

vet att det är gjort på lite större motorer med bra resultat
men är det nån som gjort det på en 1200 ?

den bil jag ev. tänkte testa på är en -56  typ1  med en 30hk 1200  och en 28 pci ( om jag minns rätt..?)

och tanken va då att bestycka om för sprit och köra så på sommaren och sen köra en eller två tankar med vanlig soppa innan vinterförvaring..

har letat lite smått på nätet och det nämns att öka munstycken osv.
att förbrukningen blir högre är jag med på ..  men änsålänge borde det va billigare än vanlig bensin..

funderingar
- klarar jag mig med org. pumpen ? eller elpump med regulator? 
- vilka munstycken byter jag / modifierar  ( jag har flera extra förg. att plocka av..)
- tåler  acc. pump membranet  och soppapumpen e85? 
- behöver tändning justeras?  ( har läst att det inte ska behövas..)

kom gärna med input och erfarenheter..

2

vwfreak skrev:

ja..  i dagens läge när man får en smärre hjärtinfarkt när det är dags att fylla upp tanken..  så började jag fundera på att köra lite på e85

vet att det är gjort på lite större motorer med bra resultat
men är det nån som gjort det på en 1200 ?

den bil jag ev. tänkte testa på är en -56  typ1  med en 30hk 1200  och en 28 pci ( om jag minns rätt..?)

och tanken va då att bestycka om för sprit och köra så på sommaren och sen köra en eller två tankar med vanlig soppa innan vinterförvaring..

har letat lite smått på nätet och det nämns att öka munstycken osv.
att förbrukningen blir högre är jag med på ..  men änsålänge borde det va billigare än vanlig bensin..

funderingar
- klarar jag mig med org. pumpen ? eller elpump med regulator? 
- vilka munstycken byter jag / modifierar  ( jag har flera extra förg. att plocka av..)
- tåler  acc. pump membranet  och soppapumpen e85? 
- behöver tändning justeras?  ( har läst att det inte ska behövas..)

kom gärna med input och erfarenheter..

Du kan börja med att blanda i 25-30% E85. Då märker du om nåt händer..

3

det är bra om du höjer kompet rejält som till 10:1 så du får någon nytta oktan förbättringen.
Du får se upp med slangarna och memdranet i soppapumpen så att det tå sprit långsiktigt

du behöver bestycka upp den ca 30% fetare och så blir den dum att få igång kall

4

stickan skrev:

[osv.
att

Du kan börja med att blanda i 25-30% E85. Då märker du om nåt händer..

du menar om membran osv klarar sig?

slangar är relativt nybytta.. så de borde klara sig..

någon komphöjning blir det inte just nu..  tänkte inte riva för mycket i motorn..

ska titta lite på några reservförgasare..  så jag ser vilka munstycken som jag har..  eller behöver mod.