Jag får börja med att ta mössan i hand och erkänna att jag lyckats missa denna tråd under flera år, kanske är det alltmer sälsynta besök på sajten som gör att man bara tittar in i de välbekanta forumkategorierna. med det sagt, vill jag tacka för denna intressanta tråd, perfekt till morgonteet en ledig mellandag som denna. Ett par frågor dök upp i mitt huvud:
1. Då jag just står i begrepp att börja träna på detta själv och eftersom det är mina första stapplande steg mot folkatrimning, lär det bli till att börja med det enklaste, fila på ett par originallock (DP) och se vad man kan få ut av det. Som jag förstått tråden, så det man bäst lägger ner energi på, utan att köpa nya grejer till topparna, är att få till en "rakare" insugskanal. Det jag inte förstod var, vad man med enkla knep (utan svarv) kunde göra åt själva ventilen?
2. Sedan tidigare hade jag tänkt montera ett par Typ3-förgasare som alternativ till original enkelförgasare. Tanken från början var att försöka sig på en "matchportning" (som jag förstått att man kallar det för när insug och topp bearbetas tillsammans?) efter att ha gått igenom det mest basala i själva toppens insugskanal. Finns det några "pointers" kring det, om man alls bör göra det och hur man i sådana fall gör?
3. Den tredje frågan som dyker upp är just, som togs upp tidigare, hur blir det på avgassidan? Ska man ens göra något på en i övrigt original sugmotor där? Om så är fallet, var ska man fila?
4. Om man kommit så långt som att man fått till ett bra flöde (eller åtminstone tror sig ha fått till ett bra flöde) ur en annars original topp, är det då lönt att på samma maskin montera utväxlade vippor? Jag menar lyfthöjden anges ju här, men det vore lite intressant att sätta det i paritet till vilka värden en original kam har, en original med 1,25-vippor en trimkam osv...
5. Vilken betydelse har polering av kanalerna för flödet? Är det värt att lägga ner tid på och hur utför man det bäst? (verktyg, var man polerar osv)
Grinder and paint, makes me the welder I ain't