176

Bild på sätet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0929.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

177

Tycker ändå det ser ganska bra ut för att vara ett par så billiga topplock! Det lilla materialet innför sätet tar några minuter att fila bort. Klumpen runt ventilstyrningen däremot, den är drygare att fila ner, vore mkt enklare om det inte var en styrning ivägen.. Det är ju nåt att tänka på om man ska köpa lock och fila så går det oftast att beställa tomma utan styrningar.

178

Men hur e det med knölen runt styrningen, ska man ta bort hela?

Anders

179

Olika skolor där. Vissa tar bort hela knölen, andra sparar en fena för att styra luften runt styrningen.

180

Tar man bort hela kanske man inte ska tunna ut styrningen allt för mycket.

Anders

181

Ja, alltså man försöker ju att inte ta så mkt alls på styrningen, man kan svarva ner den så att den konar ner i storlek mot ventiltallriken.

182

Atrox skrev:

Men hur e det med knölen runt styrningen, ska man ta bort hela?

Anders

Man kan göra på olika sätt
Skall man ha topparna på gatan så filar man lite så man får bort värmet från ventilen genomstyrningen
Skall man tävla så skall den bort
Efter dom skall sitta på gatbilen så kommer jag att putsa lite bara på dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

183

PPRMicke skrev:
Atrox skrev:

Men hur e det med knölen runt styrningen, ska man ta bort hela?

Anders

Man kan göra på olika sätt
Skall man ha topparna på gatan så filar man lite så man får bort värmet från ventilen genomstyrningen
Skall man tävla så skall den bort
Efter dom skall sitta på gatbilen så kommer jag att putsa lite bara på dom
/// Micke

Alltså på ett par gattoppar sparar man lite lite av knölarna, men det är ok att kona styrningarna lite? På en del styrningar har jag sett att innerdiametern är större från kanten och ca 5mm upp i styrningen, vad är vitsen med det värme, sot?

Anders

184

Att kona styrningana är inte fel 
Fråga två det är lättare att montera dom som plus får man lite bättre flöde
Man glömmer ofta av att styrningen har två jobb ena är att styra ventilen nästa är att ta bort värmen från ventilen
Samma med ventilsätet om kontakt ytan är för stor är det sämmre värmeavledning från ventilen
Därför brukar vw tappa eller så vill avgasventilen gå av
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

185

Hej
I dag var det lite test i  flödesbänken igen
Tog upp insugs hålen till 31,7mm
Har oxå varit å tagit bort gjutkanter i förbräningsrumen  hålen under sätesringarna tog jag bara en kniv och ränsade lite lös skit
så här blev det
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0931.jpg
Flödet blev så här (se siffror 2.1 4.1 och så vidare )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0933.jpg
I morgon skall det testas vidare Då skall det som är märkt med rött bort
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0934.jpg
Då blir insugshålen cirka 35mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

186

Bra ökning över hela kurvan, droppar lite vid 10mm men det jämnar ut sig sen vid lite mer portning och jobb på ventil och ventilsäte

Post's attachments

flöde.jpg, 118.95 kb, 1024 x 768
flöde.jpg 118.95 kb, 185 downloads since 2014-04-01 

187 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-02 21:51:57)

Hej
Lite mera mys i fil bänken ( hålen är cirka 35mm)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0935.jpg
Så här blev det
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0936.jpg
Min målsättning på dessa toppar är 140 cfm som skall användas till min 66a som skall gå på gatan och den skall inte bli någon räsermaskin ICQ/ab
I morgon kväll så skall jag försöka att fila under sätena   
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

188

Och för att göra det mer överskådligt igen då :-)

Post's attachments

flöde2.jpg, 114.35 kb, 1024 x 768
flöde2.jpg 114.35 kb, 203 downloads since 2014-04-02 

189

Mera pyssel i dag med topparna
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0937.jpg
så här blev det
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0938.jpg
Som ni ser så är det inte bara kanalerna som gör det
Många gånger så är det förbräninsrumet som bromsar flödert
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

190 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-03 21:29:53)

6cfm kvar till mål då :-)

Post's attachments

flöde3.jpg, 111.09 kb, 1024 x 768
flöde3.jpg 111.09 kb, 195 downloads since 2014-04-03 

191 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-05 22:57:53)

Hej på alla trim tokiga
I dag så var det lite mys med filmaskinena
För bräningsrumen fick lite kärlek med filarna
Jag glömde att berätta att sätena har inte fått någon kärlek med sätesfräsarna så det är som std vinkel (har inte orkat göra trevinkels jobb än)
för er som undrar hur mycket tid som är man har lagtned i dom så är det minst 40 timmar  ICQ/ac
Får se om jag kommer på några mera tokiga ider med dessa lock  ICQ/ab
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0940.jpg
så här blev resultatet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0939.jpg
Målet var 140 cfm  på 12mm lyft  det blev lite mer
Det kommer  info om ett tag  för nu är det räsen som behöver en massa arbetstid 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

192

Vet inte om jag läser tabellen fel men när du säger 140cfm vid 12mm så får jag att det är 121,20 vid 12mm lyft och 141.41cfm vid 12,4 mm lyft.

(12,0 - 12,99) räknar du detta som 12mm?

Mycket intressant läsning hur som helst  ICQ/ab

Har endast jobbat med Porsche toppar tidigare och dessa är ju konstruerade lite annorlunda. hade 52mm insug och 48mm avgas på RSR motorn  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

193

Du läser lite fel, 12.0 är 12mm lyft på orörd topp, 12.1 är 12mm på filad, 12.2 är 12mm lyft på lite mer filad osv. Alla lyft med .4 är alltså det senaste på alla lyft. Kolla på diagrammet ovan så ser man skillnaden mellan de olika stegen tydligare. Lägger upp den sista strax.

194

Nu blir den väldigt enkel att förstå. Det som krånglar till det lite annars är när det ligger flera flödningar i samma diagram.

Post's attachments

flöde4.jpg, 160.15 kb, 1024 x 768
flöde4.jpg 160.15 kb, 201 downloads since 2014-04-06 

195

Haha jaså det var så enkelt  Default/lol   Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

196

Hej kunde inte att låta bli att testa med insugsrören (snabb filade)
Insugen är kvalitets rör(dyra som f#¤) från Gene Berg som är korta
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0941.jpg
Som vanligt blir det mera flöde med rör (det är mycket stor skilnad mellan kvalitets rör och masstillverkade kina rör)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0942.jpg
Nu har man nått målet med råge
Peter kan du vara snäll o fixa graferna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

197

De är inte så dumma de där korta rören.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

198

Sen var det väl lite mer filat och inte bara rören vid den sista flödningen?

Post's attachments

flöde5.jpg, 139.67 kb, 1024 x 768
flöde5.jpg 139.67 kb, 192 downloads since 2014-04-07 

199

I morgon kommer det info om 041 toppar  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

200

Ska bli intressant ICQ/ab