101

Varför är det så svårt att förstå att om man inte får in luft i en motor så går det inte att få ut effekt?
Varför lägger Johannes ner tid och pengar på att utforma kanaler om det inte är intressant att få in luft i motorn?
Varför finns det vissa topplock som alltid förs fram när det gäller att få ut effekt ur en motor och andra aldrig?
Varför har Johannes tagit fram 3 olika toppar för olika effektregister?
Varför lägger man timmar och åter timmar i flödesbänkar världen över?
Det är ju inte för att det inte spelar någon roll utan för att det har en väldigt stor betydelse hur mycket luft det går att få in i en motor.

Att effekten hamnar på olika varvtal på olika stora motorer med samma toppar är så självklart i min värld så det tyckte jag inte att man skulle behöva beröra. Att det finns fler varabler som påverkar är också självklart men det förutsätter fortfarande att du får in luften så att det finns något att förbränna. Är toppen en begränsning (vilket en enkelportstopp är rätt fort annars skulle den ge samma effekt som en dubbelportstopp och det vet vi att den inte gör) så är det där och inte på slagvolymen man ska lägga energi.

Ingen luft in, ingen gasväxling.

Ingen luft in, inga svarta sträck på asfalten.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

102

Och varfor blev en kand skanings forsok till jatteflode med timmar av svets pa toppar som flodade massor en jatteflopp.

103

Jag vet inte vilka toppar och vilken skåning du syftar på men det är ointressant för diskussionen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

104

SÅ JA NU SKALL VI VARA VÄNNER
Ni två har RÄTT OCH FEL
Om vi tar Kent Karlsson som tillverkar EVO toppen så minskade han hålen och fick ut mera pulver (med hjälp av volvo)
Ni skulle veta hur små hålen är på STCC motorena  så skulle ni bli förvånade spec 2l max kam lyft 12mm max varv på 8500
top effekt var 2012 285hk  effekt rigister 6000-8500  på den goda tiden superturing motorena var närmare 350hk
Genom att tänka Gas växling
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

105

Vad jag ville komma till ar att flodet ar viktigt men inte hela sanningen. Racingvarlden ar full av sonderportade toppar som flodar otroliga siffror men ar totalt doda pa strippen. Det ar en valdigt smal grans mellan hog gashastighet och hoga flodessiffror. Det ar darfor jag tror att porta en enkelportstopp ar en kombination av att behalla gashastigheten med minimal portning. Jag har dock sett i tidigare motorer jag byggt att storre insugsventil ger bra effekt. fragan ar egentligen den om man bygger en motor for bromsbanken eller for strippen. Skall den dra fran botten eller ha effekt uppat 8000 varv. Jag ser hellre att man har hog gashastighet men far vaxla tidigare pga flodet dor. Man far anpassa vaxelladan efter motorkaraktaren. Nu kan du svara Swerker for jag har inte tillgang till dator langre , flyger till St lois idag.

106

Det är  gott Hasse
Jag är inne på samma spår med gasväxling 
Var på en föreläsning om det
Är lite avis på dig för man är på väg hem i kväll
Ha de så bra i St lois
/// Micke

107

Att det är bättre med en topp som flödar bra samtidigt som man behåller gashastigheten trodde jag att vi var överens om för det har varit en sanning i min värld sedan början på 80-talet, när jag började intressera mig för trimning.

Har man ingen gashastighet så får man ingen fyllnadsgrad och har ingen användning för flödet. Det innebär ju inte att man kan få in mer än vad toppen klarar av att leverera även om men fördubblar motorvolymen.

Ali G

108 Senaste redigerad av mettis (2012-11-10 15:45:30)

Svwerker skrev:

Har man ingen gashastighet så får man ingen fyllnadsgrad och har ingen användning för flödet. Det innebär ju inte att man kan få in mer än vad toppen klarar av att leverera även om men fördubblar motorvolymen.

Det är ju en vedertagen gräns att en sugmotors förmåga går vid vid gashastigheten 90 - 100 m/sek förbi ventilen, så därför ökas ju ventildiameter och lyft för att öka flödet här.

Jag ville bara påpeka att man med större volym (1200 vs 2400cc) ökar gasvolymen som "sugs in".
Givetvis inte "mer än toppen klarar av" -men vad motorn (luftpumpen") klarar av att suga in.

I mitt fall (2387cc) har jag gått denna väg, med original oportade DP-toppar, och jag vill påstå att det är ett tänkvärt alternativ till att "trimma" med mindre volym (och högre varv!)

Nu är ju denna tråd just tips att öka flödet i toppar, och det skall man ju ha koll på, men det finns ju andra sätt att öka effekten.
Som jag nämnde , så när man kör med bilen kanske det inte är intressant vad effekten vid 8000Rpm är, utan vid det varvalsområde man använder...

109

mettis skrev:

Jag ville bara påpeka att man med större volym (1200 vs 2400cc) ökar gasvolymen som "sugs in".
Givetvis inte "mer än toppen klarar av" -men vad motorn (luftpumpen") klarar av att suga in.

"Luftpumpen" drivs av det som sugs in och om toppen inte flödar så går det tyngre att suga och motorn lämnar inte samma effekt som kan suga. Ett typiskt "Moment 22".  ICQ/ab

Ali G

110

HEJJJ igen
jag kunde inte låta bli att köra toppen 28" vatten i dag
Jag har inte gjort något med den sen sista körningen (har inte haft löst )
Som ni kan se så är det stor skilnad mellan köra 25" eller 28" vattenpelare
Dagens lufttryck var 1004 h p tempen var 19gc  hydrometen var på 37%
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0875_zpsf8a75a44.jpg
så här var siffrona på 28"
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0876_zps549ffab7.jpg
Det kommer lite mer senare
/// Micke

111

fortsätt med 043:orna nu! Behöver mer inspiration till mina toppar, eller så tar du mina o leker med  ICQ/ag

112 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-09 16:25:42)

Har inte lust förtillfället ICQ/af 
Jag är igång med minna turbo leksaker  ICQ/ab
Det tar sådan tid i simulerings programet att testa nya ide er  ICQ/af
Jag kör igång när gatmotorn skall till ICQ/ag
/// Micke

113

Olustigt värre! ICQ/ad

Hinner du fixa gatmotorn till i sommar?

114 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-10 18:34:00)

HEJJJJJJJJJJ
Jag gjorde som mettis brukar göra så man fick leta på en 37mm ventil (luft tryck var 1007hpa temp 20gc )
sen var det bara att montera in den och slänga upp den i flödesbänken
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN0881_zps3b28113f.jpg
Med 35,5mm ventil är dom första siffrona  med 37mm ventil är som sista siffra 2 ( 2.2) i lyft höjd
Jag kanse gjorde fel men jag körde två gånger för att vara säker
Det var en sak till och den rostfria ventilen var tyngre än STD
/// Micke

115

Hmm, det var intressant! Så det krövs större borr för att ha nytta av större ventiler! Trångt mot cylindervägg antar jag är det som ställer till det med större ventil.

116

Inte för att jag igentligen fattar mycke av dessa siffror etc men denna tråd fick mej fast.
Har suttit och kollat hela tråden och vill bara ha MER.

wtf händer?!?, är jag sjuk.... jag vill inte förlora min datanörd status  ICQ/ae

117

MrPete skrev:

Trångt mot cylindervägg antar jag är det som ställer till det med större ventil.

IMHO så är det den närmaste väggen i förbränningrummet som maskerar. Om man köttar ur toppen runt ventilen så blir det nog bättre.
Står nog något om detta i "How to....."
Med större cylinderborrning så kan man kötta mer i förbränningsrummet.

S

ACHTUNG Bitte!

118

Ja, precis. Jag vet att man brukar ta upp så mkt det går, men det säger sig självt att med större borr går det att ta upp mer. Detta är ju känsligast på insugssidan, avgasventilen behöver inte lika mkt plats runtom.

119

WebAdmin skrev:

Inte för att jag igentligen fattar mycke av dessa siffror etc men denna tråd fick mej fast.

wtf händer?!?, är jag sjuk.... jag vill inte förlora min datanörd status  ICQ/ae

Haha du är på god väg att bli trimbiten Default/lol  Default/lol  å det blir bara värre o värre ICQ/ae

120

Bara en fråga Micke.. Är 37mm ventilen bearbetad på tallriken, likadant som 35,5mm ventilen?

121

WebAdmin skrev:

Det är kul med hårdvara  Har du räknat något på topparna??
/// micke

122

Sten vW skrev:
MrPete skrev:

Trångt mot cylindervägg antar jag är det som ställer till det med större ventil.

IMHO så är det den närmaste väggen i förbränningrummet som maskerar. Om man köttar ur toppen runt ventilen så blir det nog bättre.
Står nog något om detta i "How to....."
Med större cylinderborrning så kan man kötta mer i förbränningsrummet.

S

Man kan punda upp kanterna men ger det något ?????
I vissa gjutningar så är det bara att bryta kanten i andra så måste man slipa ganska mycke
I volvo trimvärden snackar man vilken gjutning som är bäst att fila i
Det finns 397 gjutnr 311/040/041/043/044 men vilken gjutning är bäst
Har sett stora skilnader på flödet på dom
/// Micke

123

MrPete skrev:

Bara en fråga Micke.. Är 37mm ventilen bearbetad på tallriken, likadant som 35,5mm ventilen?

Det är en rostfri med virvelslipad insida Avgas från räsemotorn)
Det är skilnad på vikten(tyngre) mot std
/// Micke

124 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-11 09:56:07)

Bra, då kan vi utesluta att den skulle påverka flödet negativt. Får vänta med större ventil tills jag går upp lite i borr.

Ja, vill man ha lätta ventiler blir man snabbt fattig, då är det titan som gäller ICQ/ab

125

Bengt H skrev:
WebAdmin skrev:

Haha du är på god väg att bli trimbiten Default/lol  Default/lol  å det blir bara värre o värre ICQ/ae

Trimma ja men isåfall datorer  ICQ/ad

PPRMicke skrev:
WebAdmin skrev:

Det är kul med hårdvara  Har du räknat något på topparna??
/// micke

Nä jag är inte ens en VW ägare och T6:an jag har har "blås" i sej så det räcker.
Skaffade dock en bubbla när jag var 17, en 67:a men insåg snabbt att jag ska inte hålla på med bilar.
Och för just DETTA fattar jag inte varför jag fastnade för just denna tråd.