76 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:57:29)

Har ni filat något ?????
Jat kunde inte låta bli att testa med ett (nytt 113 129 701 K3) o se vad som hände

Och det blev som jag trodde att var ett sugrör för topparna (= skit )
http://forumbilder.se/H5UHO/2011-10-20-16-49-05.jpg
kolla noga på 2.1 (alla ettor i slutet) så ser ni vilken effekt begränsare ni har mellan topparna
Om  man skall köra med ett STD insugsrör så för står ni att det inte är någon ide att fila topparna
/// Micke

Post's attachments

2011-10-20 16.19.51.jpg, 112.2 kb, 800 x 600
2011-10-20 16.19.51.jpg 112.2 kb, 52 downloads since 2018-02-09 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

77

PPRMicke skrev:

Har ni filat något ?????

Jag har filat en del på mina insugskanaler nu:)

http://forumbilder.se/images/f2202012626052352.jpg
http://forumbilder.se/images/df202012626098ec5.jpg

Intressant att se hur dåligt ett org insug flödar! Är det T korsningen i mitten som förstör eller bara att det är för jälva långt och smalt?

78

Jag la en komentar på din sida om locken
Testade insugen även med  o pluggad insug (andra sidan ) som var mycke lite bättre
Det är en kompi av länd o diameter på rören som gör att dom är oträkliga och att radien som gör att det tappar flöde
På en 1300 funkar det bättre än en 1500 på grund  av motorvolymen
Om man svetsade ihop två rör så skulle man se på saker som gav hk på en EP
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

79 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-10-21 08:16:10)

Det vore väldigt intressant om du kunde flöda med mina Dr. Reichert insug som jag har.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/423790.jpg

Kanske nästa helg?

Alte Liebe rostet nicht!

80

PPRMicke skrev:

Det är en kompi av länd o diameter på rören som gör att dom är oträkliga och att radien som gör att det tappar flöde

Om man svetsade ihop två rör så skulle man se på saker som gav hk på en EP
/// Micke


hmm hur menar du då.. 2 paralella rör??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

81

nizekustoms skrev:

Det vore väldigt intressant om du kunde flöda med mina Dr. Reichert insug som jag har.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/423790.jpg

Kanske nästa helg?

Det bli lite svårt (om du fixar en flygbiljett t/r FL) för man är i florida då
Du kan vara snäll o mäta insuget på in kontra fugg sida och längen så får man veta vinkelen på rören
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

82

michaelth skrev:
PPRMicke skrev:

Det är en kompi av länd o diameter på rören som gör att dom är oträkliga och att radien som gör att det tappar flöde

Om man svetsade ihop två rör så skulle man se på saker som gav hk på en EP
/// Micke


hmm hur menar du då.. 2 paralella rör??

I bland tänker man högt 
Har du provat ???
Man behöver en aria ökning på rören för att det skall funka bättre
sen skall man tänka på att varje rörkrök minskar flödet
Det finns ett exp på sådant  om man har ett rör som är 100mL och man trycksätter det med 8bar i ena ändan  vad har du i andra  ändan då ??? sen kröker man två krökar på det röret och vad händer då ???
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

83

Samma ICQ/ad
"Ett tryck födelar sig lika i ett kärl oberoende av dess form"
förutsatt att vi inte pratar om ett flöde samtidigt ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

84

Gott Nobbe
Om vi snackar flöde ( det är lättast att lära sig hur ånga funkar ) i långa rörlänger??
Har prisis haft lunch och skall köra T3 rör på toppen
Jag har varit å lånat T3 rör från en komplätt motor hos Jonas N i sjuntorp(tack för lånet )
Om det är någon som är sugen på en komplett T3 motor så skiler han sig från den för 2000kr
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

85

Inte Typ3 då?  ICQ/ab
T3 är ju Typ4 eller WBX.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

86 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-10-21 16:57:02)

Svwerker skrev:

Inte Typ3 då?  ICQ/ab
T3 är ju Typ4 eller WBX.

En T1 pannkaks motor som har sittat i en Typ 3 med dubbla förgasare likströmmare satt det Var det något mer  ICQ/ab
Ps Svwerker nu drar jag till SOLEN några veckor  ICQ/ab  ICQ/af
SÅ var de färdigt kört i flödes bänken på ett tag tror jag (kanse testar i morgon med fuggen på)
Skall åka hem o packa väskan åter kommer i kväll med siffror o foto
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

87

Så vad det lite mer flödande i em
TYP 3 insug som var orörda
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0812.jpg
Insugen var ok om man vill ha 60-70hk
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0813.jpg
Denna gån skall ni titta effter 11 i slutnr
Om jag får tid i morgon skall fuggen på insuget å flödas
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

88

PPRMicke skrev:
Svwerker skrev:

Inte Typ3 då?  ICQ/ab
T3 är ju Typ4 eller WBX.

En T1 pannkaks motor som har sittat i en Typ 3 med dubbla förgasare likströmmare satt det Var det något mer  ICQ/ab
Ps Svwerker nu drar jag till SOLEN några veckor  ICQ/ab  ICQ/af
SÅ var de färdigt kört i flödes bänken på ett tag tror jag (kanse testar i morgon med fuggen på)
Skall åka hem o packa väskan åter kommer i kväll med siffror o foto
//// Micke

Jaha men T1 byter Transporter generation ett och ska inte förväxlas med Typ1.   ICQ/ab   Tror att du umgåtts för mycket med folk från Svenska Volkswagen för de brukar ha problem med detta.  Default/lol  Default/lol
Hade bra i solen!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

89 Senaste redigerad av Bengt H (2012-10-24 21:04:37)

Lånade en bild från Alex, hoppas det är ok ICQ/ab 
Den här rygggen som jag markerat finns på många (alla?) ep toppar, vad säjer ni om å sudda ut den? (har själv gjort det ett par gånger men vet egentligen inte hur mycke det påverkar flödet... ICQ/ad )

Post's attachments

df202012626098ec5.jpg, 60.69 kb, 640 x 480
df202012626098ec5.jpg 60.69 kb, 133 downloads since 2012-10-24 

90

Bengt H skrev:

Lånade en bild från Alex, hoppas det är ok ICQ/ab 
Den här rygggen som jag markerat finns på många (alla?) ep toppar, vad säjer ni om å sudda ut den? (har själv gjort det ett par gånger men vet egentligen inte hur mycke det påverkar flödet... ICQ/ad )

Det är ok Bengt
Har du drivit ut styrningen innan filningen ?
Ska testa det när ja har kommit hem
För tillfället är jag i florida å kollar bilar o dricker ÖL ICQ/af
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

91

Nej styrningen har suttit kvar o renoverats med liners.

Florida, bilar o öl är onödig info för oss som klafsar runt i skiten här hemma.... ICQ/ad

92

Det har med att trimma enkelport ar lite som en humla. den borde inte kunna flyga men gor det anda. Mitt mal ar att ga over hundra hast och da tror jag man maste oka volym. Fick 85 hk hos johannes pa dynoday utan att ha lagt nagon tid pa portning, endast planing. Till nasta ar skall det planas lite till, storre insugsventil och ett par 1,25 vippor. Det basta med att trimma i olika steg ar att man hittar vad som funkar och vad man kan skita i. Vad som kanns viktigast ar gashastighet sa jag yxar inte upp nagra stora kanaler.Daremot sa tror jag pa storre insugsventil da jag en gang hade ett par toppar som trimco hade gjort med storre insug. Den motorn gav 70hk pa 1641cc. Da med mittmonterad DCN 40. Da borde min 1835 kunna ge betydligt mer med portning och storre insug plus dubbla 34pci forgasare.

93

Inte för att jag förstår varför en 1835 inte skulle kunna ge 100 hk om topparna flödar tillräckligt. Kan man med rätt enkla medel få ut 120 ur en liknande motor med dubbelportstopparna så är ju inte volymen problemet, det är flödet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

94

det ar klart att en 1835 enkelport kan ge over 100 hk. jag ar mer ute efter att gora sa lite och anda fa ut mer.Att trimma dubbelport ar ingen sport, det ar for enkelt. Sen vill jag kunna anvanda bilen varje dag och aka pa traffar i europa. sen har jag sett en massa 1835 med originaltoppar som inte nar 100hk. Inget fel med det , men att det skulle vara sa enkelt att na 120hk med originalventiler tror jag ar att ta i i overkant. Swerker du skulle kanske bygga en sjalv och visa oss hur enkelt det ar.

95

Skrev jag att man får ut 120 hk med originaltoppar? Trodde att jag skrev dubbelportstoppar.
Min 1776 gav rätt mycket mer än 100 hk, med tanke på de tider jag lyckats prestera, så visst går det alldeles utmärkt. Den gick i rätt många år innan det var dags för pension och hade utmärkta köregenskaper.
Jag är nyfiken på hur man ska porta en enkelportstopp för att nå över 100 hk för det är nog inte så lätt, tror jag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

96

Eftersom hela traden handlar om portning av enkelportstoppar sa antog jag nar du skrev dubbelportstoppar att det original dubbelportstoppar men nu farstar jag Att det ar Johannestoppar eller kanske rentav Autocraft 910 toppar. Allvarligt talat skriver man dubbelportstoppar utan att precisera vilken man menar sa tror jag anda att nar nagon satter ut en annons pa dubbelportstoppar sa vet alla att han menar original. Annars sa skriver man val tex 044 eller 043 eller panchitos o dyl. Nyfikenhet stillas lattast genom att undersoka saken sjalv tex genom att bygga en motor. Att det skulle vara latt har jag aldrig trott men jag tanker forsoka. Jag tror namligen att det gar genom att kombinera komp med varv och gashastighet eftersom toppen ar valdigt begransad nar det galler portning. Fragade Johannes pa dyno day och han trodde ocksa att det skulle ga. jag lovar att skicka en bild pa toppen nar jag nar 100hk.

97

Jag skrev:

Kan man med rätt enkla medel få ut 120 ur en liknande motor med dubbelportstoppar så är ju inte volymen problemet, det är flödet.

Det är egentligen inte viktigt för diskussionen vilka toppar jag syftar på för min poäng är att det är flödet som ger effekt och inte slagvolymen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

98

Ar du helt hundra pa det eller finns det en chans att aven andra faktorer spelar in. med det resonemanget sa skulle en 1200 och en 2332 med samma toppar ge samma hk? Om inte sa har slagvolymen en viss betydelse. Spelar inte kompet nagon roll heller?

99

Dubbelt så stor volym (1200 vs 2400cc) ger naturligtvis större inflöde av volym luft/bensin blandning = mera effekt/arbete. eftersom man har en 100% större "luftpump" = slagvolym helt enkelt!
Även om man skulle sätta 50mm ventiler och lika stora förgasare (större flöde) på en 1200:a ger den inte lika hög effekt som en 2400cc påstår jag...

Vid det man kallar "trimning" ökar man oftast tillgången på bränsle/luftblandning så att motorn kan varva mer = ökad Hkr men alltså vid högre varv.

Jämför man en topptrimmad 1200cc på 120Hkr och en 2400cc på samma effekt hamnar man kanske på 9000Rpm vs 5000rpm.....

Bara mina tankar....nu tycker jag vi återgår till praktiken ?-)

100

Det är konstigt att ni inte snackar gas växling  för det gör dom stora killarna  Default/lol
Flödet är en del i det hela men inte alt även flödet i genom  toppen ut i avgas röret
Ett felaktigt slut rör kan tappa 10-12 hk eller vinna samma effekt
Jag vet inte om har trimm handlingarna som svenska vw gav ut på 70talet(apex K grupp 3) hur man skulle få snörr på en rally motor på 1600cc (typ 3)
Det var att man skulle länga primär rören i STD avgas systemet för att gas växlingen skulle bli så bra som möjligt
sen finns det lite mer
Ha det skönt i kylan  ICQ/ab
Med solig H Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar