Skulle hiva in den nyservade 1600:an jag skaffat till min 65:a, men naturligtvis tog svänghjulet i
Är det enda alternativet att slipa ur växellådan eller funkar det att helt sonika byta svänghjul till 1200:ans prylar inkl koppling, lammell..?
En annan tanke om man kör med urslipad låda och stora 1600 svänghjulet, passar en 12v starmotor rätt på där i gamla växellådan? Lilla svänghjulet passar ju med 6v starten, och när man sen ändrar till ett större svänghjul blir det ju fel med startmotordrevet... eller?
Väldigt tacksam för kreativa svar, känns snart som det kommer ut en billig bil annars... 
Det är bara att slipa ur fredda
sen måste du byta startmotor bussning i växel lådan så passar 12v starten rätt i
Glömm att byta svänghjul för det är mera jobb än du tror
Nr 1 slipa ur växel lådan (det brukar ta två pilsner)
Nr 2 byt bussning
Nr 3 skaffa en 12v start
sen är det bara att lyfta i motorn
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är bara att slipa ur fredda
sen måste du byta startmotor bussning i växel lådan så passar 12v starten rätt i
Nr 2 byt bussning
Nr 3 skaffa en 12v start
/// Micke
Tjena Micke, starter har jag redan och den passar fint som det är. Då är det bara fram med pilsnern och slipa då, kan du i helgen
Finns det något "bra" sätt eller e det roterande fil och slipa, prova, slipa, prova osv?
Tänkte svarvat en hylsa som passar på splinesen och sen en arm påsvetsad med ett fäste längst ut i rätt längd för lämpligt verktyg.... kanske ute å cyklar igen.
Roterande fil är det snabbaste sättet
Om du skulle ha ett svänghjul 12v med mutter över skulle jag testa med hur mycke du behöver ta
Om du frågar Stickan hur mycke du skall ta bort så får du ett bra svar
Ps tänk på att du inte kommer i mot järn med filen
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Roterande fil är det snabbaste sättet
Om du skulle ha ett svänghjul 12v med mutter över skulle jag testa med hur mycke du behöver ta
/// M
Det är inte speciellt mycket som behöver tas bort.Kuggkransen tar bara i på vissa ställen och inte runt om.
6 2012-06-20 14:16:30 Senaste redigerad av F.Melander (2012-06-20 14:17:01)
PPRMicke skrev:Roterande fil är det snabbaste sättet
/// MDet är inte speciellt mycket som behöver tas bort.Kuggkransen tar bara i på vissa ställen och inte runt om.
Ok, det låter lugnande, såg hela sommaren gå förbi med tanke på hur lite tid jag blir beviljad i garaget, ja jag är toppstyrd 
stickan skrev:PPRMicke skrev:Roterande fil är det snabbaste sättet
/// MDet är inte speciellt mycket som behöver tas bort.Kuggkransen tar bara i på vissa ställen och inte runt om.
Ok, det låter lugnande, såg hela sommaren gå förbi med tanke på hur lite tid jag blir beviljad i garaget, ja jag är toppstyrd
Inga problem så länge du erkänner det! 
Du måste byta start motorbussning.. 12V start har tunnare axel än 6V så den kommer gå i men axeln kommer inte använda bussningen som "lager"... och då har du strax ett startmotor haveri..
PPRMicke skrev:Det är bara att slipa ur fredda
Nr 2 byt bussning
Nr 3 skaffa en 12v start
/// MickeTjena Micke, starter har jag redan och den passar fint som det är. Då är det bara fram med pilsnern och slipa då, kan du i helgen
![]()
Finns det något "bra" sätt eller e det roterande fil och slipa, prova, slipa, prova osv?
Tänkte svarvat en hylsa som passar på splinesen och sen en arm påsvetsad med ett fäste längst ut i rätt längd för lämpligt verktyg.... kanske ute å cyklar igen.
75:a Late bay Westfalia
Och du måste ha en speciell startmotorbussning för 12V startmotor i 6V låda!
10 2012-06-20 18:57:41 Senaste redigerad av F.Melander (2012-06-20 19:00:17)
Och du måste ha en speciell startmotorbussning för 12V startmotor i 6V låda!
Härligt, och den är helt omöjlig att få tag i oxå antar jag?
Edit: Tar tillbaka det, fanns ju på classic. Skall leta hos dalhems oxå, en bråkdel av leverans tiden.
Eller någon kanske har måtten så gör jag en i lagerbrons på jobbet.
12 2012-06-20 19:08:55 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-20 19:10:02)
Eller någon kanske har måtten så gör jag en i lagerbrons på jobbet.
I JM3 eller JM7 i såfall Köpe busningen är sinterbrons
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
F.Melander skrev:Eller någon kanske har måtten så gör jag en i lagerbrons på jobbet.
i JM3 i såfall Köpe busningen är sinterbrons
ok, har du måtten Micke eller vad tar du för en? Lite halvpanik typ 
Dalhems hade ingen så det blir väl att göra en, Micke fram med måtten nu
inner diam 11 eller 12? Ytter och längd?
Mät på startmotor och låda så får du svaret 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Jo jag vet, glömde nämna att mitt garage är ca 2 mil från hemmet, och ikväll är tydligen ingen garagekväll enligt min kära sambo 
Startmotorbussning 6 - 12 volt kostar max en 50-lapp, och "de flesta VW-firmorna" har en..... T o m Folkabiten ;-)
Måtten jag har läst mig fram till blir, L:14mm innerdiam: 11mm ytter: 13,6
gör dom i alubrons.
Sådär, då va växellådan ur slipade, gick på ca 10 min precis som du sa Micke, 2 öl
Men när jag skulle byta startmotorbussning, då sket det sig, hade ju gjort dom 3mm för små, 16,55mm skall dom vara och inte 13,6 i en 6volts låda.. gör om gör rätt. Ja jag vet att man kan köpa dom, fast de flesta är ju tydligen skit.
Gjorde ännu ett skönt fynd, inget hål någonstans för oljetryck, spexigt.
Ja ja, man får eska mer tid av regeringen och kämpa vidare.
hittar du inget hål för oljetryck, så kan det vara en typ 3 motor, där sitter tryck kontakten i oljekylaren original..
man får borra gänga på den ordinarie platsen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hittar du inget hål för oljetryck, så kan det vara en typ 3 motor, där sitter tryck kontakten i oljekylaren original..
man får borra gänga på den ordinarie platsen..
Jepp, letar efter ett sånt kyl nu, blir smidigast.