Tänkte byta hjullager fram idag och undrar:
Finns det något moment# eller tips om hur hårt man ska dra åt muttern när man bytt lager?
Dra åt så att det känns helt stumt först och sen lossar du muttern så att du kan röra den tjocka brickan under muttern i sidled.
Dra åt så att det känns helt stumt först och sen lossar du muttern så att du kan röra den tjocka brickan under muttern i sidled.
Tack för det!
Jag lånar tråden lite.
Jag har märkt att hållaren för rullarna i det yttre lagret har blivit deformerad. Jag trodde att jag dragit åt för hårt innan jag lossat så att jag kan röra brickan men det kanske beror på något annat, vad? Måste lagret kasseras?
/Anders
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot
Jag lånar tråden lite.
Jag har märkt att hållaren för rullarna i det yttre lagret har blivit deformerad. Jag trodde att jag dragit åt för hårt innan jag lossat så att jag kan röra brickan men det kanske beror på något annat, vad? Måste lagret kasseras?
/Anders
Om rullarna inte är runda och utan skador är det bara att byta. Vad det beror på kan man bara spekulera om men att dra för hårt kan vara en anledning.
Ali G
Är det nån som vet om man kan göra samma sak med framhjulslagrena på en earlybay buss?
//Fredrik
Är det nån som vet om man kan göra samma sak med framhjulslagrena på en earlybay buss?
//Fredrik
Ja,det är samma tillvägagångssätt.
Det låter bra, för beskrivningen var lite luddig i min engelska verkstadshandbok