1

Har 17" på min bil nu och det är ju total skit, fick erbjudande om att byta mot typ, nya, 13 tums fälgar med friska däck. Kromade...

Men funkar 13" på min bil? Funderar på om det kan ta i i styrstagen eller nåt?
Jag har den "nyare" typen av hjulupphängning med kulbultar i framvagnen.

Kan inte köra med 17" här, alldeles för dåliga vägar.  ICQ/ac

Tack för assistans! ICQ/ab

Roger

2

En kille här på ön åkte med 13" plåtfälgar på sin 68-71 Bubbla, alltså med torsionsframvagn med kulbultar, och jag vill minnas att han var tvungen att byta till trumbromsar från en VW 1300 för att det skulle gå fritt på hans 1500. Tror det var oken som tog i fälgarna.... Nu var det här ju ca 20 år sen, så minnet kan svikta!  ICQ/ad  Fast det går i alla fall att åka 13" på ett eller annat sätt på den framvagnen!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Okay, jag har ju inga ok. Det är trummor runt om. Då kanske det kan vara värt att kika på dessa då. Tack för infon

4

kolla så att däcken som sitter på 13-tummarna inte har för liten rullomkrets också. Originaldäcken på din bil borde ju vara 155 alt 165R-15 (80-profil).

Här kan du jämföra: http://www.rimsntires.com/specs.jsp

5

Jo, det ska jag kolla. Ska kanske försöka få på lite större däck än normalt. Har helt galet dåliga vägar här. Finns fler buggys här än det finns normala folkor. Av god anledning...