Skulle trycka i fett i nybyggda framvagnen. Kapad 5 tum,
Hur mkt fett ska det gå i framvagnen?
Fick i totalt en halv tub, sen började det pressas ur fett vid spindelinfästningen vid torsionsbladen. Vet ju iofs inte hur mkt fett som redan fanns i framvagnen..
Skall den infästningen vara helt tät? Spelar det nån roll om hålet man borrar i bladen inte blir helt korrekt, att spindeln pressas ut nån milimeter när skruven dras in i bladen?
Tråkigt att göra om isf
men men, man lär sig..
Hade varit bättre om dom pressade innåt
Du har ju en sida till bara vrida dom och in igen
En mm kanske inte gör jättemycket, man får skimsa lite så det blir rätt lutning på däcket, kan ju vara kul med någon vinkel blir det oxo
om du drar ut bladen särar på dom och slipa lite med vinkelslip med liten skiva imellan, bara du går lite djupare. Kan nog tro att dom flesta inte är så noga tyvärr
Fettet kommer ut när det är fult, jag brukar smörja in lagret vid montering så man är säker 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Spelar det nån roll om hålet man borrar i bladen inte blir helt korrekt, att spindeln pressas ut nån milimeter när skruven dras in i bladen?
Ehhhh... först, pratar vi länkpinne?
Menar du altså bärarmen skjuts någon mm i sidled
Om ja på båda ovan, det spelar roll, då hamnar ju hela spindeln snett. Det ska du kompensera för med brickorna... men diffar det för mycket går det inte att "shimsa bort".
Detta verkar vara något som många missar när de smalnar framvagn, att måtten styrhålet på torsionsbladen trots allt är noga...

Ska vara precis 7mm diff mellan övre & nedre som någon i forumet frågade om...
(+-1.5 mm som kan korrigeras med brickorna på ledbultarna, men varför inte sätta dem rätt på en gång...
)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=561
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Nästa fråga då? Vad för fett. Håller på och renoverar en f-vagn. Men funtat på vad ja sk mosa i för fett.
Ragtop 60 No name
tja inte grafit det är nog lite onödigt, fans nog inte så många olika sorter för 40-50 år sen, så vanligt fett 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nästa fråga då? Vad för fett. Håller på och renoverar en f-vagn. Men funtat på vad ja sk mosa i för fett.
Universalfett 
sista_bossen skrev:Spelar det nån roll om hålet man borrar i bladen inte blir helt korrekt, att spindeln pressas ut nån milimeter när skruven dras in i bladen?
Ehhhh... först, pratar vi länkpinne?
Menar du altså bärarmen skjuts någon mm i sidledOm ja på båda ovan, det spelar roll, då hamnar ju hela spindeln snett. Det ska du kompensera för med brickorna... men diffar det för mycket går det inte att "shimsa bort".
Detta verkar vara något som många missar när de smalnar framvagn, att måtten styrhålet på torsionsbladen trots allt är noga...
http://farm3.static.flickr.com/2263/234 … 8279_m.jpg
Ska vara precis 7mm diff mellan övre & nedre som någon i forumet frågade om...(+-1.5 mm som kan korrigeras med brickorna på ledbultarna, men varför inte sätta dem rätt på en gång...
)
Ja på båda ja,
jag körde bara in spindlarna, borrade hålet och satte fast skruvarna, nån kan ha blivit dåligt centrerat och pressat ut spindeln nån mm bara, så det handlar inte om mkt.
Men är det värt att montera isär det igen och göra så som du säger med 7mm diff osv.?
Det jag var mest rädd över att jag gjort fel var att det pressades ut vid bussningarna men det ska det alltså göra när det är fullt?
jag körde bara in spindlarna, borrade hålet och satte fast skruvarna, nån kan ha blivit dåligt centrerat och pressat ut spindeln nån mm bara, så det handlar inte om mkt.
Jooo, så gör nog de flesta... men som sagt, inte svårt att mäta innan man borrar om man bara vet om och tänker på det...
Men är det värt att montera isär det igen och göra så som du säger med 7mm diff osv.?
Ja, men mät diffen, är det 7 +-1,5 mm så är det ju lugnt, kompensera bara enligt tabell med brickorna, men börjar det vara 9-10mm eller mer, eller åt andra hållet 4-5 eller mindre, ja då skulle iallafall jag borra om ett av hålen, annars spänner du ju upp hela konstruktionen plus får felaktig camber (vilket nog spelar mindre roll i sammanhanget).
Det jag var mest rädd över att jag gjort fel var att det pressades ut vid bussningarna men det ska det alltså göra när det är fullt?
Ja
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)