Anledningen till att jag frågade om andra grejer funkar, är ju att det är en hel del saker som försörjs över tändningslåsets kontakt. Bland annat torkarna.
Om vi börjar med helljuset, så går det inte över tändningslåset, den lilla blåa kontrollampan brukar vara kopplad på hel-/halvljusreläets utgång som heter 56a, det är denna som sedan förgrenar sig till två säkringar som försörjer var sin helljuslampa. Om nu denna kontrollampan lyser så har du förmodligen spänning ut från reläet, återstår då att kontrollera säkringar och glödlampor, det kan ju finnas diverse kopplingar på vägen också. Men om nu jordförbindelsen vid blinkersen var dålig så är det ju lätt att misstänka att även hel- och halvljusets jord är dålig, så kolla dessa anslutningar också.
När du har tänt halvljuset och har på tändningen, samt bländar upp för helljus, "fastnar" då reläet i helljusläge? (Denna funktion funkar bara då ljuset och tändningen är påslagna samtidigt).
Hur var det, fick du igång blinkersen? Eller var det så att det bara blinkade på ena sidan?
Det där med extra platser för relän, jodå, så är det, det finns plats att montera fler relän, och dessa lediga platser kan vara till exraljus, eller annan extrautrustning som finns på andra modeller eller på bilar som sålts på andra marknader. Vanligtvis finns det ingen spänning i dessa socklar då även strömbrytaren som skall manövrera denna extrafunktion inte finns på panelen... Så det brukar vara riskfritt att montera ett relä där.
Fick du igång temperaturmätaren?
Googla efter ett kopplingsschema till din bil, sökord kan vara "wiring diagram" samt vw t3 eller vad nu din bilmodell heter. När man söker på engelska kan man finna kopplingsscheman för den amerikanska marknaden, och dom kan skilja sig åt mot svensksålda bilar, om du istället skriver på tyska "schaltplan" eller "diagramm" eller något så kanske du finner det du söker, ok, svenska kan ju funka med, om man har tur.
Nä, jag är ingen mästare på bilel, hemligheten med att i bästa fall kunna lösa sådana här problem är att tänka någorlunda logiskt. Strömmen i kablana hittar inte på några egna aktiviteter, utan det är du som gör det genom att sluta kretsen i någon strömbrytare i bilen, sedan får man leta sig fram, och mäta på olika ställen fram till förbrukaren och se var nånstans det blir spänningslöst. Sedan skall ju strömmen tillbaks till batteriets minuspol, det sker ju genom karossen, och på gamla bilar hittar man ofta elfelen här, rost, oxid leder som bekant elektrisk ström direkt dåligt.
Det klassiska jordfelet på gamla bilar och släpvagnar är dålig eller obefintlig jord i baklyktan, när strömmen inte kan leta sig tillbaka till batteri och generator via jorden så tar den lättaste vägen, som blir en tjockare glödtråd i en broms eller blinkerslampa. Och då blir det vara sig riktig blink eller riktigt bromsljus, det blir bara nån halvdålig belysning i alla lamporna samtidigt...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."