1 Senaste redigerad av Mirt (2012-02-24 23:11:49)

Kära Boxervillers,

Här är en resumé över min dubbelhytt vid namn Dr. Gonzo. För tillfället bortprioriterad på grund av tidsbrist och andra intressen samt att han är närmast fulländad efter mycket pyssel. Och då blir det ju lite tråkigt…  ICQ/ab

Antagligen blir det ett seriöst säljryck i vår om jag inte kommer på bättre tankar.
Men, förhoppningsvis kan han ge lite inspiration och idéer tills dess. Det får bli lite som hos TV-kockarna, för att spara tid har jag förberett lite, hoppas det smakar:

Dr. Gonzo och jag stiftade bekantskap för första gången i Chic-garaget i Gävle 2008. ”Korsnäs-bussen” som han kallades då, ägdes av Demian och det är även den pojken som lagt hela grunden för stuket. Jag hade bara sett Dr. Gonzo tidigare på bild i diverse sammanhang och fallit direkt för den röde knegaren från Korsnäs-Marma. Nu är ju Demian inte den lättaste liraren i stan att lura av en buss men efter mycket om och men fick jag loss den. Han närmade sig nämligen det kritiska 30-årsträcket och då lockar ju snabba och farliga Porschar runt knuten. Det slutade med att jag betalade en del av en Porsche han hittat mot att Dr. Gonzo blev min. Alla nöjda. Jag är än idag tacksam till Demian för affären då Dr. Gonzo och jag har haft mycket kul ihop sedan dess.

Här är ”fyndskicket” i Chic:

http://img62.imageshack.us/img62/8569/dscf2180d.jpg

Obligatoriskt dop med skumpa. Bild och text inklippt från Demians tidigare bussblogg från 2008:

”Nu fortsatte färden och klassresan för den Röde Arbetaren. Från slitet i norr till dom finare förorterna och salongerna i Hufvudstaden. Här flödar genast champagnen likt en lördagskväll på Stureplan och dubbelhytten döps som dom lite finare båtarna. Nya namnet Dr. Gonzo. Bilarna som skymtar under skynkerna i bakgrunden är naturligtvis Porschar. Kommer han att trivas i sin nya omgivning? Stafettpinnen är härmed överlämnad...”

http://img187.imageshack.us/img187/4287/feb012og7.jpg


Tre år och lite fix och trix senare. Och visst ser han ut att trivas...

http://img854.imageshack.us/img854/9784/ex1f.jpg


Mer kommer… ICQ/af
So long /Mirt

2

Den här rackaren är ju en anledning att jag ens började kolla på Late Bays ! ICQ/ag Tack för det !

Och fyll gärna på hela historien för de som inte följt med i forum och vw-skvaller svängen..

You´ll never know...

3

Kul att se Dr. Gonzo!

Länge sedan vi sågs, hoppas allt är väl! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

4

Ahh! Gonzo!

Det var några år sedan jag den. Borde ha varit bussfest -09

5 Senaste redigerad av Mirt (2012-03-11 07:51:36)

Thomas Å: Bara fint – ser fram emot den dag våra vägar korsas igen!

Helsing: Late bays är klart underskattade och en dag kommer deras tid  ICQ/af

Demian: Vi var nere och gjorde BR -10 osäkert vill jag minnas… Här är bildbevis på gräsklipparn från insläppskön. Ja, det var skitväder det året.
http://img535.imageshack.us/img535/415/dscf0419t.jpg


Och här kommer lite mer av storyn:
Efter övertagandet började jag med det som roar mig mest med bussar, själva finliret. Demian hade som sagt lagt grunden och fixat allt tråkigt rost- och svetsjobb, motorbyten, första sänkning m.m. vilket passade mig perfekt. Kvar var inredning och diverse större och mindre fix och trix (så här i efterhand blev det en hel del med allt som pajat under resans gång ICQ/ad  ). När tussilagona väl tittade fram hade diverse saker bockats av på ”nu-är-pickisen-exakt-som-jag-vill-ha-ha-honom-listan” även om en hel del återstod.

En liten bildkavalkad:

Innan Dr. Gonzo lämnade Gävle satt vi på en avsmalnad Grubenframvagn då han tidigare rullat på en egensänkt historia. Den lirar fint med de droppade spindlarna och lita hackande fram och tillbaka på svärden. Styrstagen är flippade.
http://img811.imageshack.us/img811/2439/gruben.jpg


Efter touchdown blev det tyvärr lite väl lågt och på bilden är framvagnen farligt nära betongen. Att notera är att detta var strax innan någon började med den brillianta idén att köra splitframvagnar på bay. Här skulle det dock blivit lite extra pyssel med tanke på lilla bultmönstret och bromsservot.
Fram sitter 15-tums JP fälgar med SAAB-mönster(!) med adapters. Det gör att avsmalningen inte märks så mycket. Dimension på däcken idag har min spridda hjärna lyckas fötränga så jag ber att få återkomma med de siffrorna.
http://img210.imageshack.us/img210/9495/drgonzo.jpg


Efter lite justeringar kör jag med en ganska lätt rake vilket jag tycker passar en pickis. Fram är dropplisten på 156 cm men går att ta ner ett par till (då plöjer man dock för vårpotatisen om man inte tar det piano.) Bak har jag några cm fjädring vilket har blidkat SBP några gånger. Här är min vapendragare Kee som poserar så där glatt som man bara kan göra hängandes på en sänkt buss.
http://img4.imageshack.us/img4/4902/gonzokee.jpg


Och så här kul är det att byta tankgivare med en Guinness i näven…
http://img201.imageshack.us/img201/5508/puttekj9.jpg


Jag tillverkade ganska snart ett fäste för ett tredje takräcke för att kunna köra långa pinaler.
På bilden har jag även fått på några lyxlister som egentligen härstammar från en Opel eller liknande. De är dock väldigt lika VW-original och efter lite tillkapning och sikaflex satt de där de skulle.
http://img198.imageshack.us/img198/3089/brdgrd.jpg


Med dagens bensinpriser är det dessutom skönt att ha en sådan här i tanken istället!
http://img201.imageshack.us/img201/7526/tigeryn2.jpg

So long/Mirt

6

Kul med historia  ICQ/ag

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

7

Mirt skrev:

Och så här kul är det att byta tankgivare med en Guinness i näven…
http://img201.imageshack.us/img201/5508/puttekj9.jpg

Ja, jag har fortfarande inte sett nått kort på dig, då du INTE har en öl i näven. Men jag har för mig att det brukar vara en folköl man ser där. Guinnessen ser ut att vara en starköl  Default/yikes

8

Då den gode doktorn ska hämtas hem från vinterladan nästa helg tänkte jag lägga upp den sista återblicken här innan den är dags för nutidsfixandet igen. Den här gången blir det lite inredningsfokus:

Från början hade pickisen helsoffa fram men då Demian smakfullt monterat 928 stolar fanns ett fint hål mellan dem som jag inte var förtjust i. Efter lite funderande, mätning och demontering av chefens kasserade kontorsstol blev det lite trä och syslöjd för tillverkning av en mittkonsoll.

http://img189.imageshack.us/img189/951/53009475.jpg

Stommen är en mdf skiva och armstöden som renskrapades, betsades och tillslut oljades kommer som sagt från en kontorsstol. Under vinylen som spänts ner med häftklammer ligger en tunn skummatta för att mjuka upp formerna vid kanterna.

http://img716.imageshack.us/img716/5756/nstanklart.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/2610/kldsel.jpg

http://img59.imageshack.us/img59/1066/konsollklar.jpg

http://img204.imageshack.us/img204/2717/dscf0276t.jpg

Utrymmet längst fram bildar tillsammans med det gamla soffunderredet ett perfekt fack för två ölburkar.

Under mittkonsollen nu finns ett bra utrymme för slutsteget och en mindre baslåda samt…en minikyl.

http://img704.imageshack.us/img704/6117/dscf0249k.jpg

Denna var ett loppisfynd och jag kunde bara inte låta bli att montera in den. Visst blev det ett hål i mellanväggen men då pickisen är så moddad i övrigt så känns det inte som ett helgerån. Eftersom jag inte är någon fotbollsfanatiker av högre rangvet knappt om det är VM eller EM i sommar, så lackades kylens dörr om till smakfullare utseende.

Jag ville även ha det lite mer ombonat i baksätet, även om det säkert dugit bra till knegarna under det glada 70-80-talet.

http://img52.imageshack.us/img52/8855/dscf0254.jpg

http://img443.imageshack.us/img443/373/dscf0250.jpg

Vinyl limmades en plyfaskiva (Casco golvlim) och sattes upp på mellanväggen (den andra sidan som vetter framåt fick även en liknande skiva). Längst upp hamnade en fräst teaklist för att dölja några skador på den befintliga klädsel, Även underredet till soffan fick smaka på vinylen. Men vart ska man ställa de kalla ölen från kylen? Jag avslutade med att göra ett mindre bord med infräst och nåtad Mirt-logga som enkelt kan fällas ner.

http://img198.imageshack.us/img198/3589/dscf0278g.jpg

So long,
Mirt

9

kylen blev ju skit bra

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

10

Den förarplatsen ser inte dum ut den inte  ICQ/ag

11

Hur gjorde du med listerna på sidorna? Är de från en buss ?

Typ 1 -56, Typ 1 -69, Typ 1 -72, Karmann-Ghia -61, Pickup -79, CrewCab -73, Cherry picker -78
Beach Buggy -67, Passat W8 -02, Amarok -11, Porsche 914 -72 gul original, Porsche 914 -72 svart (ska bli original) , Porsche 914/6 -73 (Replica blivande 6:a) Ska bli grön
www.niklasgarage.com

12

Den här gillar jag ICQ/ag  Du, Gonzo blir ju riktigt trevlig av din handpåläggning, men ska inte baksätet få samma klädsel som fram, vad är dina planer?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

13

najz, blev ju skit bra med mittkonsolen ICQ/ab

14

Buzbra.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Tackar!
Niklas, jag antar att du menar alu-listerna på karossen, de är från en äldre Opel, typ Rekord eller dylikt (?) som jag köpte via bildelsbasen och som visade sig vara väldigt lika original (minnet är kort men gott, tyvärr.).  Default/hmm
Handy, visst vore det snyggt med matchande baksäte, de har jag inte ens tänkt på  ICQ/ab
/Mirt

16

Mirt skrev:

Tackar!
Niklas, jag antar att du menar alu-listerna på karossen, de är från en äldre Opel, typ Rekord eller dylikt (?) som jag köpte via bildelsbasen och som visade sig vara väldigt lika original (minnet är kort men gott, tyvärr.).  Default/hmm
Handy, visst vore det snyggt med matchande baksäte, de har jag inte ens tänkt på  ICQ/ab
/Mirt

Det är detaljerna som gör det  ICQ/ad   
Tummarna upp igen!!

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand