1 Senaste redigerad av Dalkarl (2017-04-13 15:57:59)

Köpte mig en buss som behövde lite handpåläggning.

Bussen började som en stolt Latebay, Oceanic/Reef Blue Kleinbus 1976 (Reggad som 1975 årsmodell) men nu är den utseendemässigt någonstans kring en pimp my ride-earlybay och den behöver lite arbete på inredningen.

På plussidan ska 2l motorn vara nyrenoverad, bussen är i det närmaste helt rostfri och körbar förutom ett bromsok som gett upp.

Planen är att ordna till en inredning och få ihop den lite utseendemässigt som jag vill ha den (dvs mindre grön, mer blå, färre kepsar).
Dock även fortsättningsvis som en sorts crossoverbastard med lite konstnärlig frihet i utförandet.

Slutmålet är en trevlig, rymlig utflyktsbil med sov, last och fikamöjlighet.

Hemtransport:
http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/transport.jpg


Inredningsläget:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/braringte.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/braringte2.jpg

Mycket stereoutrustning, batterier, tennisbollar, pringelsrör, spänningsomvandlare, utdragbart fäste för TV (!) mm hittades i bråtet.

Trevlig orginalkulör skymtar:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/golv3.jpg

Golv:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/Golv.jpg

Hytt:
http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/hytt.jpg

En rätt poppig buss, men inte riktigt den look som jag vill ha den i.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/buss.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

2 Senaste redigerad av Dalkarl (2014-08-22 19:05:23)

Steg 1.

Få bort den gröna färgen. Jag la x-antal dagar på att försöka få den att släppa med färgborttagning men det är lönlöst. Testade alla knep jag kunde hitta men den släpper ej. Enligt tidigare ägaren var den rejält slipad och lackad och det får jag hålla med om.

Däremot funkade det  i hytten och på insidan av dörrarna, då det målats med sprayburk där. Dock tar det tid.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/faumlrg.jpg

Blir att ta fram min älskade Earlex HVLP 5000 lite senare.

http://biker-lofty.co.uk/hobbies/bootlid/bl14.jpg
(lånad bild)

Testade även den kapade och kortade baksoffan som saknade underrede:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/soffa.jpg
Passar perfekt.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

3

Dalkarl skrev:

(dvs mindre grön, mer blå, färre kepsar)

Tror du har ett vinnande koncept på gång där!  ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

4

När man använder kepsar i plural så är det sällan bra.

Ser annars ut som ett härligt projekt

5 Senaste redigerad av Dalkarl (2014-08-22 16:44:45)

Fick ett paket med lite bra att ha saker idag när jag kom hem, bland annat denna skönhet tillverkad av BBT. Den känns och ser riktigt grym ut.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/bild4.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/bild3.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/bild2.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/bild1.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

6

Dalkarl skrev:

Steg 1.

Få bort den gröna färgen. Jag la x-antal dagar på att försöka få den att släppa med färgborttagning men det är lönlöst. Testade alla knep jag kunde hitta men den släpper ej. Enligt tidigare ägaren var den rejält slipad och lackad och det får jag hålla med om.

Däremot funkade det  i hytten och på insidan av dörrarna, då det målats med sprayburk där. Dock tar det tid.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/faumlrg.jpg

Blir att ta fram min älskade Earlex HVLP 5000 lite senare.

http://biker-lofty.co.uk/hobbies/bootlid/bl14.jpg
(lånad bild)

Testade även en idé med den kapade baksoffan som saknade underrede:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/soffa.jpg
Passar perfekt.

Ja se på fan. Ja har oxå en baksoffa som ligger som ja tänkt sätta ifram. Skrotade iden när den va för lång. Gick inte att stänga dörrarna. Tror nog ja tar fram vinkelharry iaf.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

7 Senaste redigerad av Dalkarl (2014-08-22 17:44:09)

leguanen skrev:

Ja se på fan. Ja har oxå en baksoffa som ligger som ja tänkt sätta ifram. Skrotade iden när den va för lång. Gick inte att stänga dörrarna. Tror nog ja tar fram vinkelharry iaf.

Ja min soffa verkar då passa, visst hade den kunnat vara 5cm kortare men det går då att stänga dörrarna utan bekymmer.. tror jag... ICQ/ag Men jag kan kasta i soffan igen och ta några bilder om du vill innan du kapar något.

Kan göra det i kväll. Ska även mäta min soffa så att den inte är modifierad, det måste ju finnas en anledning till att underredet var avkapat på den. Kanske har någon moddat den för bruk i framsätet om du säger att den ska vara för lång.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

8

Ja de vore kalas om du kunde göra de.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

9

Mysteriet löst! Min soffa har kortats av. Den har fått ändarna avkapade och ihopsatta omlott. Det går mao inte med en standardsoffa.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

10

A jo en standard soffa går inte in de vet ja. För mig att ja mätte att 145 lr 147 är ett bra mått.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

11

147 är min soffa. Ruggstödet går precis in mellan stolparna.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/04C411BE-F034-44BF-8812-8F5187E5A169_1.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/7751B81D-48FA-4E3A-8AF5-09A88E126195.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

12

Spenderade kvällen med att justera och reparera skjutdörren. Ursprungsläget var en dörr som bara kunde öppnas utifrån, inte låste i bakkant i öppet läge och dessutom trillade av om den öppnades i uppförsbacke.

Stora felet var att den var feljusterad och bara snuddade rälsen. Låswiren i dörren hade dessutom fastnat och spärrade låset på något vis.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/EA8334DC-3684-4F97-874C-C237EDFE894E.jpg

Tyvärr har både dörr och plåten som täcker skenan fått lite stryk av att dörren fallit av.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/DC14C736-879A-4920-B340-F42A737DAF0F.jpg

Lossade två skruv på plåten men den sitter fortfarande stumt. Är det något trix, ska den skjutas ut eller hur gör man?

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

13

läckert med soffa fram ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

14

Plåten över skenan sitter väl nedtryckt i ett spår ?
Testa att slå den uppåt så släpper den nog.

15

Det är 3 skruvar till skenan om jag minns rätt. en längst bak utanför bussen och en genomgående skruv i framkant med skallen inne i bussen.  Sen sitter det en skruv i framkant av skenan i färdrikningen, den lossar man en bit i taget och trycker/slår försiktigt bakåt så kan man få loss skenan utan att banka o slå på skenan  ICQ/ab

16

Styrde upp grillen, gick från detta:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/89F349FC-29E6-4AE3-A97C-A9C9A55E616E.jpg

Till detta:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/061BD062-C011-47D8-BE83-7FF2E808C61B.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

17

Började även på inredningen lite smått,  klädde dörrpanelerna i ikea fleecefilt för 9kr. Funkade bra för att ge lite stoppning till dörrsidan. Har köpt till alla dörrsidor och paneler, blir betydligt billigare och smidigare  än vadd.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/1A04C9D6-8E1D-44F1-B543-BF6D1182C62E.jpg

Och sen lite vinyl jag hade liggande, tänkte köra med dold montering med clips.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/4322C0A7-65B1-4436-86C1-8012D6A0C41A.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

18

Smart idé med dörrsidorna, kommer nog kopieras framöver  ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

19

Limmade du fleecen? vilket lim?

Limmade du vinylen på fleecen?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

20 Senaste redigerad av Dalkarl (2014-09-24 05:37:01)

Jalla skrev:

Limmade du fleecen? vilket lim?

Limmade du vinylen på fleecen?


Spraylim, spraya på panelen och på fleecen. Vänta 10min, tryck dit en kant, spänn lite lätt så att det blir slätt. Klipp rent 3 mm utanför masoniten. Sen samma sak med vinylen men med ca 4cm så att det går att vika. Den kanten limmade jag med ett kraftigare kontaktlim som jag penslade på.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

21

Kul projekt, ser ut att kunna bli bra eftersom du gör rätt från början. Bussen är bekant och förhoppningsvis blir inte skaparen av detta konstverk alltför förbluffad över dina tilltag, den infällda grillen var ju allt annat än snygg, färgen likaså!

En grej jag inte kommer ifrån, men som många verkar gilla, det är att montera tidiga kapslar på en senare buss, det ser helt enkelt inte bra ut! Men jag har aldrig fått gehör från någon annan i detta tycke, så jag är väl ensam. Ska man åka originalplåtis, så ska man ha rätt kapsel tycker jag.

Men jag lutar mig tillbaks och ser på när du filar på din skapelse, ett bra utgångsläge och det ser ut att kunna bli ännu bättre! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

22

Lite nya framsteg.

Rensade bort alla limrester efter den vita vinylen som satt runt rutorna, på vissa ställen gick det enkelt att torka bort med lite lösningsmedel på andra ställen fick jag i princip slipa det plåtrent med grovt papper för att bli av med det.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/65E9FED7-0991-4C65-942D-0376F71ADC46.jpg

Efter det blåste jag på lite färg, maskerade en ruta med papp sen kom jag på att bussen hade toningsfilm på som ändå skulle bort. Den fick tjänstgöra en sista gång som maskering för glaset.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/96E170D8-BDEA-4FE5-8CE7-0A7688CD2660.jpg

Passade på att lacka grillen också.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/278BA777-9FB0-44CF-A1F7-85E14CE5C9B9.jpg

Förvisso var jag rätt nöjd med min ursprungliga plan på en helsoffa fram i bussen, men det är rätt praktiskt att kunna nyttja walkthrou´n. Hittade ett par extremt bekväma kaptensstolar på blocket som kommer att monteras i bussen. Som bonus kan dessa fällas ned platt, och har ett "groggbord" på ryggen.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/9730D1A3-D337-487C-864E-6F9DC3946CEE.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/C8458140-0AD7-420E-AA85-A5AAF5D24670.jpg

Jag hade fått en idé på ett lite roligt innertaksprojekt, då jag har monterat en del innertak i diverse bilar tidigare ville jag testa något nytt.

1. Montera en kakellist från biltema

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/C943CDDF-4C66-4212-AE91-A5E2797DCE77.jpg

2. Klipp till en bambumatta och spänn upp. (På min lilla testbit gick detta så enkelt så jag var i det här läget inte orolig alls för projektet.)


http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/FD0AF18D-C9EE-4DD2-A522-A62058ED5576.jpg


http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/4D370E9A-828D-47FD-AB15-EDD78F7E81CA.jpg


Nu ska man aldrig någonsin tänka så när det gäller innertak, det krävdes bokstavligen blod svett och stora mängder tårar för att få upp taket... Jag kan inte rekommendera detta till någon. Innan taket spändes upp limmade jag fast skum/isolering som fungerar som mellanlägg mellan plåt och innertak.


Eländigt jobb men det blev rätt trevligt tillslut:

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/buss/808AA10B-E4A9-4CA4-8AFF-691503DFB845.jpg

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

23

Åaa den du! kakellist  va smaaart, blev ju varkligen apbra  ICQ/ab  vart köpte du bambutaket?

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

24

trekronor skrev:

Åaa den du! kakellist  va smaaart, blev ju varkligen apbra  ICQ/ab  vart köpte du bambutaket?

Tack  ICQ/ab

Ja kakellisten var en bra lösning, bör ju funka bra till tex masonittak också.

Taket gjordes av en Rusta golvmatta i bambu, tror den hör till deras sommarsaker. Finns inte nu men jag har sett den flera år i butiken sommartid. Det är bamburemsor uppsydda och limmade på ett bottentyg.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

25

Vart riktrigt snyggt ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår