1 Senaste redigerad av nisse1 (2013-12-17 06:20:55)

Efter ett år så har jag nått målet regbesiktat Oval 56 med 132 Kw. Är det någon som slår det? ICQ/ab

Post's attachments

Attachment icon BUBBLA 132.docx 202.94 kb, 353 downloads since 2013-12-17 

2

Grattis. Krävs bilder å info om bilen.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

3

kanon

4

fet däck dimension på papper med..

lite bilder är alltid kul... som inte är inbäddade i ett worddokument..

5

Kul att det gick bra.

Hazzan.

http://i144.photobucket.com/albums/r182/hazze959/Bil%20Bilder/Folkisarna/Vw-56h_zpsfa2a32a7.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r182/hazze959/Bil%20Bilder/Folkisarna/Johans-56mednyahjulena_zpsc9fd96eb.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r182/hazze959/Bil%20Bilder/Folkisarna/Vw-56g_zpsc1e4d7b0.jpg

6

Jag ser att HAZZAN hade koll på vilken bubbla det var, Återkommer med lite mer info senare.
//chrille

7

Grattis, den där bilen har jag undrat vart den tagit vägen

8

Stuprätt bil!

9

Imponerande!!

Visa gärna lite bilder på fram och bakvagn ! :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

10

nisse1 skrev:

Jag ser att HAZZAN hade koll på vilken bubbla det var, Återkommer med lite mer info senare.
//chrille

Är jag inte helt ute och cyklar så är det väl han som byggt/ägt den från början?

11

Inte ägt.....jag byggde den 1981 till min kompis Ankan Hellström, som senare såldes till hans bror Lasse.

Har tyvärr inga fler bilder på denna.

Hazzan.

12

vad har man moddat för att få den effekten godkänd ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13

Ok det är den gamla godingen. Fin vagn!

Jag är oxå nyfiken på vad som krävdes för att få det godkänt.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Här kommer lite mer bilder,
Efter förgasarjustering hos JPM på rullande landsväg så blev det 132Kw.
Bilen är besiktad som ombyggt fordon med bibehållen ID. 15 Kw / 100 kg är godkänt. Bubblan väger 880 kg och det blir 132Kw. JPM bromsade motorn till 132 Kw.
Känner mig nöjd med det!!

Post's attachments

Attachment icon BUBBLA 132.pdf 281.68 kb, 235 downloads since 2013-12-19 

DSCN1791.JPG, 223.4 kb, 1024 x 768
DSCN1791.JPG 223.4 kb, 175 downloads since 2013-12-19 

15

Men 15 kW/100 kg är ju ingen regel, det är en gräns.

Det vi är nyfikna på vad som krävdes för att få det godkänt. Vilka bromsar, hjulupphängningar, växellåda mm som behövdes för att få dem att godkänna effekten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.

17

nisse1 skrev:

Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.

Jovisst är JPM duktig, men det var inte frågan ICQ/ad
Vad folk vill veta är hur du lyckades få bilen igenom SBP's nålsöga med din effekt OCH dessutom få effekten inskriven i papprena?

VW själva har aldrig tillåtit mer effekt än, rätta mig om jag har fel, 60hk i folkan och detta med krav på skivbromsar fram, krängningshämmare, stora bromstrummorna bak (detta fritt ur huvudet).

Enda sättet att komma runt detta är att hävda att man gjort så stora förändringar på bilen (bytt motor, låda och hjulupphängning) och därigenom få göra en SFRO-besiktning. Då är det helt andra regler med avseende på effekt (xx kW/kg).

För egen del är jag också nyfiken. Har en färdigbyggt bil med peppig motor som jag misstänker kan bli ett problem vid besiktning. Något som jag planerar att göra till nästa sommar  Default/hmm

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

18

Peter S skrev:
nisse1 skrev:

Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.

VW själva har aldrig tillåtit mer effekt än, rätta mig om jag har fel, 60hk i folkan och detta med krav på skivbromsar fram, krängningshämmare, stora bromstrummorna bak (detta fritt ur huvudet).

77hk!

Mera känd som jb...

19

JBlom skrev:
Peter S skrev:
nisse1 skrev:

Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.

VW själva har aldrig tillåtit mer effekt än, rätta mig om jag har fel, 60hk i folkan och detta med krav på skivbromsar fram, krängningshämmare, stora bromstrummorna bak (detta fritt ur huvudet).

77hk!

Både 60 och 77, beroende på årsmodell. Vill minnas att det är -70 som är brytpunkten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

nisse1 skrev:

Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.

Nu var det inte motorn utan bilens ändringar vi är nyfikna på.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

När den byggdes monterades det Porsche 356 sc spindlar med skivor fram och axelrör med tillhörande skivor bak.
Kränghämmare och konidämpare. Bilen reggades med dessa delar och fick 60 hk i pappren och texten utbytt motor.
Detta var c,a 1982.
Vad som gjorts efter att trådskaparen köpte bilen för några år sedan vet inte jag.
Lasse fick en 100 hk två liters 914 motor av mig som han bad Micke Svens modifiera på tidigt 90-tal.
När Lasse sålde bilen var motorn i delar och lådan skadad. Den nya ägaren kostade på motorn hos Jpm, men körde aldrig med den.
Sen köpte trådskaparen den.

Hazzan

22

Har monterat gasdämpare och lite tvärstag så att det inte hoppar när man trampar på.

23

Har monterat gasdämpare och lite tvärstag så att det inte hoppar när man trampar på.

Post's attachments

DSCN1573.JPG, 234.52 kb, 1024 x 768
DSCN1573.JPG 234.52 kb, 220 downloads since 2013-12-21 

24

En "vanligt" sk. CUP-stag.
Är det allt som behövs så ska jag kunna få bra mycket högre effekt godkänd.
Vilken SFRO-besktningsman var inblandad? Rydow?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25 Senaste redigerad av Stefan F (2013-12-21 19:33:08)

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf
Kapitel 41 definierar "Ombyggt fordon".
Borde fortfarande vara det som gäller i kombination med SFRO-besiktning/godkännande.

Sen är det förstås alltid intressant att höra hur man har gjort i praktiken, men det verkar trådskaparen vilja hålla för sig själv.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville