Efter ett år så har jag nått målet regbesiktat Oval 56 med 132 Kw. Är det någon som slår det? 
1 2013-12-17 06:15:13 Senaste redigerad av nisse1 (2013-12-17 06:20:55)
fet däck dimension på papper med..
lite bilder är alltid kul... som inte är inbäddade i ett worddokument..
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Jag ser att HAZZAN hade koll på vilken bubbla det var, Återkommer med lite mer info senare.
//chrille
Grattis, den där bilen har jag undrat vart den tagit vägen
Stuprätt bil!
Imponerande!!
Visa gärna lite bilder på fram och bakvagn ! :=)
Jag ser att HAZZAN hade koll på vilken bubbla det var, Återkommer med lite mer info senare.
//chrille
Är jag inte helt ute och cyklar så är det väl han som byggt/ägt den från början?
Inte ägt.....jag byggde den 1981 till min kompis Ankan Hellström, som senare såldes till hans bror Lasse.
Har tyvärr inga fler bilder på denna.
Hazzan.
vad har man moddat för att få den effekten godkänd ?
Ok det är den gamla godingen. Fin vagn!
Jag är oxå nyfiken på vad som krävdes för att få det godkänt. 
Ali G
Här kommer lite mer bilder,
Efter förgasarjustering hos JPM på rullande landsväg så blev det 132Kw.
Bilen är besiktad som ombyggt fordon med bibehållen ID. 15 Kw / 100 kg är godkänt. Bubblan väger 880 kg och det blir 132Kw. JPM bromsade motorn till 132 Kw.
Känner mig nöjd med det!!
Men 15 kW/100 kg är ju ingen regel, det är en gräns.
Det vi är nyfikna på vad som krävdes för att få det godkänt. Vilka bromsar, hjulupphängningar, växellåda mm som behövdes för att få dem att godkänna effekten.
Ali G
Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.
Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.
Jovisst är JPM duktig, men det var inte frågan
Vad folk vill veta är hur du lyckades få bilen igenom SBP's nålsöga med din effekt OCH dessutom få effekten inskriven i papprena?
VW själva har aldrig tillåtit mer effekt än, rätta mig om jag har fel, 60hk i folkan och detta med krav på skivbromsar fram, krängningshämmare, stora bromstrummorna bak (detta fritt ur huvudet).
Enda sättet att komma runt detta är att hävda att man gjort så stora förändringar på bilen (bytt motor, låda och hjulupphängning) och därigenom få göra en SFRO-besiktning. Då är det helt andra regler med avseende på effekt (xx kW/kg).
För egen del är jag också nyfiken. Har en färdigbyggt bil med peppig motor som jag misstänker kan bli ett problem vid besiktning. Något som jag planerar att göra till nästa sommar 
nisse1 skrev:Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.
VW själva har aldrig tillåtit mer effekt än, rätta mig om jag har fel, 60hk i folkan och detta med krav på skivbromsar fram, krängningshämmare, stora bromstrummorna bak (detta fritt ur huvudet).
77hk!
Peter S skrev:nisse1 skrev:Nej, du har så rätt att det inte är en regel men jag tyckte det var häftigt att jag hamnade så exakt. JPM har levererat delar till motorn, han kan den mannen.
77hk!
Både 60 och 77, beroende på årsmodell. Vill minnas att det är -70 som är brytpunkten.
Ali G
Nu var det inte motorn utan bilens ändringar vi är nyfikna på. 
Ali G
När den byggdes monterades det Porsche 356 sc spindlar med skivor fram och axelrör med tillhörande skivor bak.
Kränghämmare och konidämpare. Bilen reggades med dessa delar och fick 60 hk i pappren och texten utbytt motor.
Detta var c,a 1982.
Vad som gjorts efter att trådskaparen köpte bilen för några år sedan vet inte jag.
Lasse fick en 100 hk två liters 914 motor av mig som han bad Micke Svens modifiera på tidigt 90-tal.
När Lasse sålde bilen var motorn i delar och lådan skadad. Den nya ägaren kostade på motorn hos Jpm, men körde aldrig med den.
Sen köpte trådskaparen den.
Hazzan
Har monterat gasdämpare och lite tvärstag så att det inte hoppar när man trampar på.
Har monterat gasdämpare och lite tvärstag så att det inte hoppar när man trampar på.
En "vanligt" sk. CUP-stag.
Är det allt som behövs så ska jag kunna få bra mycket högre effekt godkänd.
Vilken SFRO-besktningsman var inblandad? Rydow?
Ali G
25 2013-12-21 19:32:01 Senaste redigerad av Stefan F (2013-12-21 19:33:08)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf
Kapitel 41 definierar "Ombyggt fordon".
Borde fortfarande vara det som gäller i kombination med SFRO-besiktning/godkännande.
Sen är det förstås alltid intressant att höra hur man har gjort i praktiken, men det verkar trådskaparen vilja hålla för sig själv.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville