Ändrar detta till en ny tråd då det blev ett helt annat ämne. Har ett nytt brasilianskt 1600 dp longblock jag tänkte plocka på kringutrustningen och stoppa i bussen..
Kikade närmare på motorn. Efter att ha sökt på thesamba på det något udda motornumret "UF" hade jag tidigare fått fram att det var en brasiliansk 1600dp för bensin.. Men med topparna som sitter på lutar det åt att den är för etanol. Numret på topparna är 040 101 375 16 vilka verkar ämnade för etanol, med mindre cc, högre kompression (10,5:1) och speciella kolv/cylindrar som bara passar med dessa? Ser lite anorlunda ut och har bara 6 kylflänsar.
Se tråd http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=352501
Så det blir nog inte bara att montera kringurrustning från en 1600 bensinare? Vad kör dom med när dessa går på etanol i Brasilien? Insprut? Tändstiften som sitter i är w9dc och en sökning på dessa ger sedan 1600 med digifant. H..vete bara att köpa nya toppar och cylindersats.. Eller? Rullar ju mängder av bubblor och bussar med detta i Sydamerika. Skulle kanske vara idé att leta rätt på digifant/insprut och köra etanol eller? Lite intressant känns det, men hittar noll om dessa på nätet (eller tja på portugisiska då).













