1 Senaste redigerad av Fredde (2012-06-21 11:26:27)

Hej

Skulle behöva få tag i en D-motor(eller kanske om jag kunde få låna en till en reg.besiktning framöver).

Jag söker gärna en D-motor (en 1200 motor, på 25 kw) i första hand med anledning av att min bubbla har ett föreläggande från förra besiktningen för 10-12 år sedan, då förre ägaren var på besiktningen. Förre ägaren hade lyckats besikta denna bubbla alla år han ägde den utom det året jag köpte den. När besiktningsmannen lyfte på motorlyckan och såg de trevliga webrarna ICQ/ag då blev han inte glad ICQ/ac . Förre ägaren drog därifrån, för han ville inte regga om bubblan(det hade ändå inte gått med den motorn då karossen är bytt, andra regler gäller då). Men besiktningskillen var av "nitisk-sort" så han skrev in i bilens papper att den måste infinna sig för fullständig reg. besiktning(ett föreläggande).

Jag behöver därför få tag i en motor till min bubbla som har en bottenplatta från -62(karossen är från -57 ICQ/ag ).

Jag tror att jag ska ha en F-motor, på 29 kw, liggandes. Men på en reg. besiktning är de extra hårda och det är nog ganska kört att besikta med den. Hade bubblan inte haft ett föreläggande så hade jag haft F-motorn som en besiktningsmotor (vilket jag ska ha sen när jag lyckats få igenom den igen Default/lol ).

Har du ingen motor till salu får du gärna skriva om du har tips och idéer hur jag kan göra för att få in denna bubbla igen.

Jag kan nog även byta med en H-motor(skaffade en AB-motor till buggyn)

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

2

Om du hade gjort som många andra att under din avatar ange var du bor, så hade nog fler orkat ge dej ett svar.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Om du hade gjort som många andra att under din avatar ange var du bor, så hade nog fler orkat ge dej ett svar.

Tack för tipset ICQ/ag

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

4

Fredde skrev:
25hpman skrev:

Om du hade gjort som många andra att under din avatar ange var du bor, så hade nog fler orkat ge dej ett svar.

Tack för tipset ICQ/ag

Varför just en D-motor? Du borde väl kunna besikta med vilken 1200-motor som helst...

5

Eller en 122 stationär.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

stickan skrev:
Fredde skrev:
25hpman skrev:

Om du hade gjort som många andra att under din avatar ange var du bor, så hade nog fler orkat ge dej ett svar.

Tack för tipset ICQ/ag

Varför just en D-motor? Du borde väl kunna besikta med vilken 1200-motor som helst...

Så tyckte jag med att det borde vara, 1200 som 1200.
Jag tyckte även att de "20%" som man får öka borde gälla, men inte.

Jag var nämligen i kontakt med Bilprovningens tekniska support idag och det som ställer till det är att jag har en annan kaross än original. Även att det är en kaross från en annan vw-bil hjälper inte, jag har en kaross i från -57 på denna bottenplatta, botten plattan är ju en 62:a

För att få köra bubbla som har 29 kw i motorn så måste man ha krängningshämmare fram, styrdämpare samt hydraliska bromsar med trumdiameter 230 mm. Bromsbacksbredd fram 40mm och bak 30 mm. Men detta hjälpte mig inte heller sa han på supporten.

Fortsättning lär följa...

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

7

25hpman skrev:

Eller en 122 stationär.

Vilket innebär ICQ/ag ?

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

8

34 hk motor. 1200 cc

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

25hpman skrev:

34 hk motor. 1200 cc

D-motorn fanns väl varken 57 eller 62!

10

Jag har ingen aning vad motorn hette som satt i original 1962. Har man tur så är kanske min bubbla gjord efter semestern 1962 och då bör man väl nästan betrakta den som en 63:a, eller ICQ/ab ?

Är det någon som har en lista på motorkoder(gärna så att man ser chassinummer också), så borde man kunna kolla vad motorn hette.

Eller är det någon som har en bubbla från 1962 med originalmotorn kvar?

Jag får nog ringa teknisk support på bilprovningen på måndag igen. Jag får nog också försöka leta rätt på någon på Svenska VW:s H-kontor som kanske kan kolla i något gammalt arkiv, om de nu finns kvar.

Jag får nog försöka att åka och prata med någon ansvarig på bilprovningen här i staden, men hitta någon som har tid där är nog inte lätt. Men att sitta i lång kö när man ringer till deras support är ingen höjdare det heller.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

11

Skaffa papper och chassienr till en oval? Sen besikta med motorn du har!

12

Niklas skrev:

Skaffa papper och chassienr till en oval? Sen besikta med motorn du har!

Blir inte det ännu svårare?

Men tanken har slagit mig att göra så. Då får jag nog byta till F-motorn, för åka in med webrarna då sitter jag där igen Default/lol

Men hitta papper till en 57:a är inte helt enkelt.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

13

Nej då! Plattan kan man byta för att den är rostig. Bara man gör ett snyggt jobb med chassienr så ska det inte vara något problem. Min 60a har ny platta och besiktningen har aldrig sagt något.

Det behöver ju inte vara en 57a. Kan vara vilken oval som helst! Eller en 60 talare som du säger du bara bytt bakruta på.

14

Bra tips Niklas.

Men då är det nog bättre att "behålla" 62:an ICQ/ag och säga att man monterat delar från tidigare årsmodeller för då får man ha en större motor Default/lol  Default/lol  Default/lol (hade bubblan varit "original" så hade jag fått besikta med en 29 kw motor i stället för de 25 kw som man hade haft i en originalmotorn.

Men då är väl problemet att man även där måste regga om bubblan, eller?

För måste man det då är jag tillbaka på samma ruta igen ICQ/ac


Killen på bilprovningens tekniska support sa att så fort man gör en förändring(liten som stor) så skall fordonet reggas om. Det regelverk som de har att följa är tydlig på att det ska vara "original"(med andra ord allt ska vara av samma årsmodell).

Han jämförde det med att många som byggt t ex en rod använder sig av ramen från en  Volvo PV och då har man inte en originalbil längre(enligt regelverket).

Jag sitter ju i samma båt, min bubbla har inte orignalkarossen dvs karossen från 1962. Att jag har en annan vw-kaross hjälper inte mig. I deras regelverk står det inget om att du får "ändra till en annan kaross av samma bilmärke" och behålla "rättigheterna"(eller vad vi nu ska kalla det).

Men man får väl baka en jordgubbstårta och åka förbi stationen här i staden. Det borde ju gå att få regga bubblan med min 29 kw motor.

Men att chansa på att åka dit och betala 1550 kronor för en reggning om det inte går är ju inte så kul det heller.

Men på något sätt ska det gå.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

15

....en typ 1 konverterad typ 3 motor har inget motornummer instämplat på den plats en typ 1:a har sitt....

Dvs andra möjligheter?

S

16

ta en std 34 hk 1200 och stämpla om den med det nummer det ska vara ?
Åk och besikta = Problem solved!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

17

Nobbe skrev:

ta en std 34 hk 1200 och stämpla om den med det nummer det ska vara ?
Åk och besikta = Problem solved!

Jag ska ha en F-motor någonstans i gömmorna. Skulle den gå att "fixa till"?

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

18 Senaste redigerad av Nobbe (2012-06-24 17:56:32)

så länge den ser "orginal" ut är det lungt !
personligen tror jag att vad som helst med helgjutet generator torn skulle ta sig genom ombesiktningen utan problem....
oavsett vilket motornummer den har :=)

åkte själv på en  regbes alternativt återställning på min -56 men det var bara att slänga i en 1200 och besikta om...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

19

Nobbe skrev:

så länge den ser "orginal" ut är det lungt !
personligen tror jag att vad som helst med helgjutet generator torn skulle ta sig genom ombesiktningen utan problem....
oavsett vilket motornummer den har :=)

åkte själv på en  regbes alternativt återställning på min -56 men det var bara att slänga i en 1200 och besikta om...

Jag hoppas också att det ska funka på något sätt, men problemet är att jag inte har någon 1200-motor. Den motor jag har som kommer närmast är en F-motor och den är på 1285 cc och har 40 Hk. En 1200-motor har 34 Hk och är på 1192 cc. Dessa skillnader är ju marginella, men bilprovningen har ju sitt regelverk att följa.

Det borde finnas "medmänsklig besiktningsman" ICQ/ag Jag hade behövt en sådan nu Default/lol

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

20 Senaste redigerad av Fredde (2012-06-26 13:26:36)

När jag ändå ringer runt och kollar olika lösningar hur jag kan besikta bubblan så passar jag även på att hitta en lösning så att jag kan regga om min lb-reggade buss till pb igen.

Anledningen till att bussen blev lb-reggad en gång för några år sedan var att den skulle gått som reklampelare på en möbelfirma. För att man ska få göra vissa avdrag så måste fordonet vara lb-reggat.

Men jag vill ha den som pb igen ICQ/ab  Och nu ska jag få ett intyg som hjälper mig igenom bilprovningen ICQ/ag .

Min bubbla kommer nog få F-motorn i stoppad, när den väl ser dagens ljus igen(står nästan längst in i en lada). Sen blir det nog bilprovningen för den ICQ/ab .

När jag ringer runt så fick jag höra att "bilprovningen slänger alla protokoll som är äldre än 9 år". Men samtidigt så kräver de att du kan visa upp att ditt fordon har varit reggad som t ex pb, hur ska det gå till kan man undra?? Är det så att detta är ett sätt att fasa ut våra gamla kära vänner tro?

Om nu detta är sant, varför kan inte Bilprovningen spara i datorn som alla andra? Alla andra företag köper fler hårddiskar när det behövs Default/lol

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

21

Det är nog arkiveringskraven i ISO9000 som gör att kravet inte sträcker sig längre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Svwerker skrev:

Det är nog arkiveringskraven i ISO9000 som gör att kravet inte sträcker sig längre.

Så sant som det är sagt Svwerker Default/lol

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

23

Jag ringde Bilprovningen om min buss som jag köpte av dig även den har ju alltid varit Lb reggad. Svaret jag fick angående den var att det var bara att montera in stolar och komma in. Det behövdes inga intyg eftersom den var av årsmodell 66 och inte hade några bältes krav.

Ring och kolla med dom. Jag gav mitt reg nummer.

utan vw just nu... :-(

24

Kolla med dom som har bensinmacken i Eriksmåla, han kanske kan ha något liggande. Vet att han har skruvat med typ1 ICQ/ab

Karmann ghia Cab
VW Typ1 1500 Cab
Monark 1273 Super Sport -63

25

Sen finns det en i Kosta också som kan ha något liggande..

Karmann ghia Cab
VW Typ1 1500 Cab
Monark 1273 Super Sport -63