51

Torpa skrev:

6:50 in i filmen Saab 99 turbo ja en sån hade man en gång o sålde för 4000 nä ja e inte bitter ICQ/ad
.

Det är väl inget att vara bitter över, du fick ju 4000kr
Jag hade en 99 turbo som förstabil, den skrotade jag ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

52 Senaste redigerad av Edström (2015-05-27 07:43:55)

Se till att inte stå där med en split när bubblan brister   ICQ/ad

Allt handlar om att man köpa sig en livstil alltså??..

Om bubblan spricker rör inte mig i ryggen ja vill ha en buss var sig alla eller ingen har en ,
inte sitter jag och klurar på hur många andra som delar samma upplevelse när jag kör!  ICQ/af
ja har den för min skull att man sedan sprider glädje på vägarna är ren bonus...

Jag har splittbuss för att de passar min livsstil inte tvärt om....

Faktiskt många läsvärda inlägg även om debatten kändes ganska hopplös från början. / Edström

( priserna kan ja inte ha så mycket att säga om för då  öser väll ved på elden...
om jag tillägger att min polisbuss gått 9000mil haft tre ägare & är köpt för 11,500sek. )

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

53

Varken gitarrer eller splitbussar ger en några ligg, de borde kallas gubbmagneter snarare. Eller så har jag levt mitt liv i lönndom.  ICQ/ad

I min mening så ses bussarna fortfarande ned på av oförstående hobbyutövare. Några få av de ofrälse säger något i stil med "de är rätt dyra de här nuförtiden va?", men jag upplever ingen imponatoreffekt av själva fordonet hos dessa entusiaster, kanske borde åka på fler märkesobundna träffar? De som ger flest tummar upp är "kreti pch pleti" på gatan. Smågrabbarna står och pekar och hoppar jämfota när man kommer, tror inte det händer i så många andra bilars fall?

Och det är så jag ser på det, inte att bussarna är övervärderade nuförtiden (och nu menar jag inte rent monetärt), utan att de äntligen börjar hamna på sin rätta plats bland entusiastbilar, rent statusmässigt då. Att de tidigare varit objekt för fordonsentusiasters "modellrasism" och undervärderade. "Det är ju bara en buss". Sen att det skrotats en del bussar, trissar ju också upp priserna.

Och att jämföra en buss med en bubbla eller Ghia är inte rättvist. De har ju två helt olika användningsområden. Och det är precis därför de även står sig i bruksvärde mot en mustang, DeLorean eller Cv2.

I en normalfördelning kommer du alltid ha extraordinära värden som sticker ut, en buss för 800 är ett sådant, de flesta ligger lägre. De flesta priser i sverige ligger nog under världsgenomsnittet. Så vill man handla "billigt" bor man fortfarande i rätt del av världen. Att priserna gått upp ger både för- och nackdelar. Kanske att många sköna människor med en avslappnad attityd till livet nu inte har råd med en vanlig buss för sitt höga bruksvärdes skull, kanske är det yuppien i det stressiga jetsetlivet som skaffar sig en statussymbol, men inte är intresserad av sänkningar, camping eller motortrim? Samtidigt som ju mer pengar som investeras i bilarna, försäkrar oss om hobbyns fortlevnad och bilarnas fortsatta plats i hobbyn.

Och om man är bitter över en förlorad affär; jag missade en gång i tiden att köpa en 64 panel för 13 tusen när en auktion gick från öppen till dold och jag grämde mig över detta. Till min tröst fick jag veta "det går fler tåg" och även om det inte kändes som det då, så var det faktiskt så. Med ett ihärdigt letande och med hjälp från goa vänner i hobbyn kunde jag till slut lägga rabalder på min första splittbuss.

Lite tankar kring spörsmålet från min sida, om man väljer att ta till sig dessa tanker är helt och hållet upp till var och en. Jag kommer fortsätta ratta min buss med ett leende även i fortsättningen! Peace!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

54

Kee:  Kloka ord  och jag håller med  i det mesta.... dock skrämmer det  mig ifall den drar till sig "Gubbar". Tror inte jag vill veta mer  om vad som händer  Default/lol  Default/lol
En hobbybil  är  en  hobbybil och  splitbussarnas charm  kan  inte ifrågasättas....Sen är det upp till var  och en  om man  vill köpa en splitbuss lr  en  Corvette -53 och  en hot rod plus en  Mustang  för pengarna bussen kostar ICQ/ad
Det Du verkligen  har rätt i  är lite vad  jag  försökt måla ut i den här tråden. Vi bor i ett U-land prismässigt sett  och  om vi inte passar oss kommer utländska handlare hit  och  köper upp alla pärlor för att tjäna pengar  på den globala bussmarknaden....å vi  får börja  åka med andra hobbybilar- tex Fridoliner  lr  nåt annat  som blir  över ICQ/ad
Att jämföra en Ghia och en buss är  fel  då det  är olika människor som välje det ena lr  det andra( om de bara unnar sig ett njutningsmedel)

Edström:  Att Din buss var så billig är  för ingen  vågar  /vill åka runt  i baksätet på en polisbil  Default/lol  Default/lol  Default/lol  (  sagt i skämtsam ton- så Du inte blir lack. Din bil ÄR  fin)

55

63 Highlight skrev:

Kee:  Kloka ord  och jag håller med  i det mesta.... dock skrämmer det  mig ifall den drar till sig "Gubbar". Tror inte jag vill veta mer  om vad som händer  Default/lol  Default/lol
En hobbybil  är  en  hobbybil och  splitbussarnas charm  kan  inte ifrågasättas....Sen är det upp till var  och en  om man  vill köpa en splitbuss lr  en  Corvette -53 och  en hot rod plus en  Mustang  för pengarna bussen kostar ICQ/ad
Det Du verkligen  har rätt i  är lite vad  jag  försökt måla ut i den här tråden. Vi bor i ett U-land prismässigt sett  och  om vi inte passar oss kommer utländska handlare hit  och  köper upp alla pärlor för att tjäna pengar  på den globala bussmarknaden....å vi  får börja  åka med andra hobbybilar- tex Fridoliner  lr  nåt annat  som blir  över ICQ/ad
Att jämföra en Ghia och en buss är  fel  då det  är olika människor som välje det ena lr  det andra( om de bara unnar sig ett njutningsmedel)

Edström:  Att Din buss var så billig är  för ingen  vågar  /vill åka runt  i baksätet på en polisbil  Default/lol  Default/lol  Default/lol  (  sagt i skämtsam ton- så Du inte blir lack. Din bil ÄR  fin)

Tur man har både buss och ghia då ICQ/af   (så man inte hamnar utanför menar jag)

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

56

Allvarligt - hur många Yuppisar  i Sverige har splitbuss ? - ja förutom jag då ? ICQ/ag

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

57 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-27 18:44:21)

....att man åker runt i en splitbuss   ICQ/ad

58

Det är intressant det här med prisbilden. Jag tror på tillgång och efterfrågan och att det är en fantastisk bil och att det finns folk med för mycket pengar och att det är lätt att låna. Jag tror det är mest entusiaster som åker buss och det är nog inte är så många som bara har en som investering.
800000kr är det nog inte många som säljs för. Det är då unika och toppfina ex.
De flesta som åker buss i Sverige har iallafall inte köpt de för några 800000:) och jag vet att de inte gärna säljer oavsett peng.
Corvette-53? Buggy med V8;)
Ångrar att jag sålde min -62a 13fönsters lyxbuss för 6000kr

59

VisbyNiclas skrev:

De flesta som åker buss i Sverige har iallafall inte köpt de för några 800000:) och jag vet att de inte gärna säljer oavsett peng.

Ja, det stämmer nog. Jag känner kanske till fem svenskar som köpt sig en splitbuss för över 200000:- så man kan ju egentligen inte säga att dom skenat iväg.

Internationella topp priser och svenska priser är helt olika saker.

Bussar är ju ändå relativt billiga jämfört med gamla Porschar. Det finns nog fler kända Porschar före 1955 än det finns kända bussar före 1955.

Och varför "ska" en porsche vara värd så mycket mer? Om en porsche från 1951 säljs för 3 mille,så reagerar inte alls många på prisbilden.

60

Som VW nörd sedan drygt 30 år tillbaka så har jag sett objekt komma och gå och det är väl som många antytt ovan, tillgång och efterfrågan ökar prisbilden på objekten.
Sedan kan jag ju för egen del tycka att priserna är i överkant men det är mot bakgrund av att de Barndoors jag haft har jag fått mot avhämtning och så ser det ju inte ut idag...
För mig handlar det om en viss känsla att äga en Barndoorbuss. Det ursprungliga. Lite mytomspunnet. Svårt att förklara. Men jag har svårt att se att jag skulle ha den känslan om jag köpte ett dyrt objekt, som sagt, svårt att förklara det sammanhanget.
Att jag sålde? Ja, det var andra projekt som lockade mer och handen på hjärtat, de är inte så sköna att köra, jag har gjort det både i Tyskland och England på långresor så jag vet hur det är.
Men skulle jag komma över en igen (hitta) så skulle jag lätt som en plätt rusta en till. Och den skulle jag inte sälja!  ICQ/ab

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

61

VisbyNiclas skrev:

Det är intressant det här med prisbilden. Jag tror på tillgång och efterfrågan och att det är en fantastisk bil och att det finns folk med för mycket pengar och att det är lätt att låna. Jag tror det är mest entusiaster som åker buss och det är nog inte är så många som bara har en som investering.
Corvette-53? Buggy med V8;)
Ångrar att jag sålde min -62a 13fönsters lyxbuss för 6000kr

Chevrolet kom med V8 (265 cu.i.) först 1955, även i Corvetten.  ICQ/ab

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

62 Senaste redigerad av Nobbe (2015-05-28 14:49:37)

Har varit i vw hobbyn läänge ! och campat i tält på träffar kört buggy till events och bussen är helt enkelt jäkligt praktisk!
laddar ledigt 7-8 polare på en cruising, hela familjen om du campar ! parkerar man bredvid en -53 corvette får man lika mkt smiles / likes som corvetten !
Visst folk renoverar mer vrak! men mkt exporteras och det finns helt enkelt inte så många kvar !

Och en sak som jag tror driver vw hobbyn allmänt är att de trots inköpspriset ( som blivit i nivå med andra entusiast bilar ) är relativt billiga att renovera / sätta egen prägel på !
Det finns ett grymt community och en gemenskap i vw världen som jag tycker är outstanding.

Sen ska man inte förringa att det är en ganska bensinsnål bil med love / peace attityd, vilket tilltalar många.
de som ägt o kört v8 entusiastbil tror jag tycker de e roligare o tanka en vw... och det hjälper till att dra upp efterfrågan !

EN praktiskt bil, de blir inte fler bussar! o bensinen blir inte billigare kombinerat med ett underbart världsomspännande community som växer. de tror jag är en orsak till att vw hobbyn växer och priset går upp...

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

63

6a i Corvette? Tänkte inte på det. Men det är ändå inte till corvettens fördel ICQ/ad

64 Senaste redigerad av kylen05 (2023-03-13 14:05:17)

Jokainen yritys haluaa tietysti tehdä rahaa. Olen seurannut TELIA1.HE:tä jo pitkään. Voit vierailla verkkosivusto, jossa yritys on juuri kuvattu yksityiskohtaisesti. Koska olen sijoittaja, se on foorumi, joka auttaa minua analysoimaan markkinoita terveellä tavalla.