Tack för input. Nu råkade givarens embryo hamna på bild. Med den spridarteorin skulle ju alla motorer med höga effekter ha lågfartsproblem? Dagens spridare är inte som för 5-10 år sedan när man behövde dubbla spridare, en för låg last och en för hög last. Har åkt med en kompis Golf R med mycket effekt ca 600hk, tror han har 2200 cc spridare. Den startar och går som en original golf inga lågfartsproblem alls.
PPRMicke skrev:Micke Aktö skrev:Jag har tänkt att kunna köra på E85 och har köpt flödesmatchade Bosch spridare 980cc. Spridarna ska inte bli motorns flaskhals. Behövde också ett fäste till triggerhjulet så det svarvade jag på lunchrasten.
Hur mycket hk var tänkt tänkte på spridarna +300 h hk klarar dom
en sak som kan bli jobbig med stora spridare är lågfarten kan vara svår att få till
Ett tips hållaren till Cherry givaren behöver ett plattjärn på sidan så du slipper få problem med signalen från Cherry givaren
Ett ps tänk på att ecu inte ligger lågt Om du har otur kan det gå kondens vatten i map sensorn
/// M
Man brukar ändra face på vinkelen på spridana om dom är stora
Vi tycker det är svårt att få bättre lambda än 0.9 på tomgång med dom nya bosch 2200cc (4st klarar 1276 hk på bensin e85 967hk)
Det är bara för info men om man lägger ner en massa jobb på lågfarts mapen så går det nog att lösa
Jag är i den skolan att man bör ha 15% mer än hk för det skall bli svin bra Vill man ha mer så höjer man grundtrycket
För info
980cc bensin 560 hk E85 430 hk
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke