26

Micke Aktö skrev:

Tack för input. Nu råkade givarens embryo hamna på bild. Med den spridarteorin skulle ju alla motorer med höga effekter ha lågfartsproblem? Dagens spridare är inte som för 5-10 år sedan när man behövde dubbla spridare, en för låg last och en för hög last. Har åkt med en kompis Golf R med mycket effekt ca 600hk, tror han har 2200 cc spridare. Den startar och går som en original golf inga lågfartsproblem alls.

PPRMicke skrev:
Micke Aktö skrev:

Jag har tänkt att kunna köra på E85 och har köpt flödesmatchade Bosch spridare 980cc. Spridarna ska inte bli motorns flaskhals. Behövde också ett fäste till triggerhjulet så det svarvade jag på lunchrasten.

Hur mycket hk var tänkt  tänkte på spridarna +300 h hk klarar dom
en sak som kan bli jobbig med stora spridare är lågfarten kan vara svår att få till
Ett tips hållaren till  Cherry givaren behöver ett plattjärn på sidan så du slipper få problem med signalen från Cherry givaren
Ett ps tänk på att ecu inte ligger lågt  Om du har otur kan det gå kondens vatten i map sensorn
/// M

Man brukar ändra face på  vinkelen på spridana  om dom är stora
Vi tycker det är svårt att få bättre lambda än 0.9 på tomgång med  dom nya bosch 2200cc (4st klarar 1276 hk på bensin e85 967hk)
Det är bara för info men om man lägger ner en massa jobb på lågfarts mapen så går det nog att lösa
Jag är i den skolan att man bör ha 15% mer än hk för det skall bli svin bra  Vill man ha mer så höjer man grundtrycket
För info 
980cc bensin 560 hk E85 430 hk
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

Nice!
ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

28

Snyggt. Jag hoppas komma igång med mitt bygge snart. CB Avgas ? Var hamnar din wastegate

29

Micke Aktö skrev:

Ja det är ett system från cb och WG:n sitter på högra sidan. Den syns bakom den blå tejprullen på nån bild tidigare i tråden.

hasse skrev:

Snyggt. Jag hoppas komma igång med mitt bygge snart. CB Avgas ? Var hamnar din wastegate

Ja där va den Ja. Jag tog bort min annslutning ska försöka hitta en bra plats vid kollektorn

30

Micke Aktö skrev:
hasse skrev:
Micke Aktö skrev:

Ja det är ett system från cb och WG:n sitter på högra sidan. Den syns bakom den blå tejprullen på nån bild tidigare i tråden.

Ja där va den Ja. Jag tog bort min annslutning ska försöka hitta en bra plats vid kollektorn

Det är nog bättre att ha den vid kollektorn där alla rören möts. Jag testar att ha den som det är nu först, jag ska inte heller köra så höga laddtryck. Det är ganska ont om plats kring kollektorn tycker jag. Oljereturen passerar också bakom kollektorn.

Ja det kan bli tufft att få plats. Plan b är att höja turbon mot  motor utrymmet

31 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-11-04 15:45:31)

En bra lat hund om WG
https://www.google.com/search?q=mountin … wMOT-jK98x
Turbo smart har en sådan också   https://www.turbosmart.com/wp-content/u … 90301.html
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

32

PPRMicke skrev:

En bra lat hund om WG
Turbo smart har en sådan också   https://www.turbosmart.com/wp-content/u … 90301.html
/// Micke

Bra länkar Micke

33

Ser prydligt ut!
Hoppas man får se den live till sommaren ICQ/bs

34

ICQ/ay

35

Vilket ecu köpte du? Jag köpte ett sport premium.  Främst för blåtanden

36

Micke Aktö skrev:

På lunchmenyn idag stod pyttipanna och svetsning i sumpen av returanslutning från turboaggregatet. Det hade säkert funkat att gänga direkt i sumpen men jag tyckte gaveln var något tunn för att gänga R1/2 tum i så jag svetsade på 10 mm extra gods.

Är det Empis djupsump
? Har en sådan jag ska ha till mitt projekt

37

Micke Aktö skrev:

Denna är ca 45 mm djup och rymmer knappt 1.5 liter. Kommer från CSP. De som vi kallar djupsump är väl typ 70 mm? Med denna kommer grenrör och sump ligga ungefär på samma höjd från marken.

hasse skrev:
Micke Aktö skrev:

På lunchmenyn idag stod pyttipanna och svetsning i sumpen av returanslutning från turboaggregatet. Det hade säkert funkat att gänga direkt i sumpen men jag tyckte gaveln var något tunn för att gänga R1/2 tum i så jag svetsade på 10 mm extra gods.

Är det Empis djupsump
? Har en sådan jag ska ha till mitt projekt

Min kommer från csp o rymmer över 3 liter. Har den på 1.5 liter ochså. Får se vilken det blir

38 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-11-27 10:40:05)

Micke Aktö skrev:

Ja det finns mycket bra läsning i de länkarna. Jag tänkte använda elektronisk laddtrycksstyrning. Vet inte om det behövs men nu när möjligheten finns är det väl bara att prova.

PPRMicke skrev:

En bra lat hund om WG
/// Micke

Kör matningen till den med elektroniskt relä ( hella har )
Så slipper du får störning i sprutet av spolen i magnetventilen
Sen ta bort filtret så blir den snabbare styrning
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

39

Ett tips
Försök att starta  upp som sugis
Det är lättare att felsöka om det är något som jäklas ( det räcker med en min körning )
Typ tändning o hur givarna funkar  Sen dit med tryck rör
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

40

Egentillverkad vaacum bank ?

41

Vad snyggt du får till det!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

42

Riktigt fräckt o snygg installation!  Ska bli intressant o höra på ljudet  ICQ/ay Ska du låta turbon ta dämpningen, eller kör du separat sån?

Projekt: Oval V8:an -57

43

Ser riktigt bra ut! kommer gå som tusan!=)
Ett litet tips bara. vi fick en stor motorbrand som nästan kostade vår buss livet.
oljeslangarna som du har var dragna lika dant och en råkade lägga sig på grenröret.
nu har vi pressade hydralrör förbi grenrören och sista biten slang.
Kör hårt! ICQ/ay

10w buss -57a
Pickup från -67

44

ICQ/ay

45

Proffsigt  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

46

Snyggt , är det så lite så modifiera den befintliga

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

47

Micke Aktö skrev:

Idag kopplade jag på spänning för första gången på ecu och givare. Jag fick kontakt med samtliga givare och spridare och inga problem att kalibrera tps:n. Jag hade dock kopplat tps:n fel och fick därför hög spänning vid stängda spjäll och låg spänning på full gas, men det spelar ingen roll för funktion, ecu:n känner av polariteten. Den skarpsynte kan se att det är 4.185 volt och 0% throttleposition. Spridarna visade samtliga 11.6 ohm. Lambdan har jag kvar att testa och sen se att tändstiften ger gnista, orkade inte skruva ur stiften idag men inga felkoder visade sig när jag provade tändutgångarna så det borde vara ok. Oljetrycket visade 1.0 kpa men jag väntar med att pilla mer med det innan jag kört på startmotorn och fått upp oljetrycket, kanske inget att bry sig om, vid normal drift kommer värdet ligga på 100-500 kpa. Triggergivaren kollade jag att det gav utslag när jag vred motorn för hand.

Nära färdigt ? Sen få vi ta några turer innan HO resan , om det nu inte blir uppskjutet igen !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

48

Mycket intressant detta.
Har en bekant som byggt något liknande på en Corvair.
Vore klockrent att bygga på min Westy.
Ligger på livets to-do lista plats 457.  ICQ/bd

Motala

49

Micke Aktö skrev:

Skulle egentligen bara tanka och titta efter läckor på bränslesystemet....
Jag hittade inga läckor och då är det svårt att hålla sig, bara att provstarta då, allt annat är ju kollat, eller?

https://youtu.be/Iet-UtgZukk

Tjusigt !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

50

Micke Aktö skrev:

Blev inte av med läckaget innan spjällhusen. Basplattan är helt enkelt för skev och dessutom  i tunn plåt så det blir bara sämre av att försöka dra åt mer. Jag fick göra nya. Gjorde plattorna i 5mm aluminium och svetsade på en liten kant. Mest för att det var en kant på plåtvarianten. Är väl för att hålla ett luftfilter på plats. Nu sviktar inte plattorna längre och då borde det bli jämnare tryck på packningsytan. Hade ingen 15 mm plåt, då kunde man ju fräst nya ur ett stycke. Det får hamna på önskelistan.

Ett tips Micke
Lägg en Oring under skruv skallen ( brickan) så slipper det läcka där
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke