126

Lite såhär tänkte jag:

Post's attachments

Ballista corset.jpg, 389.6 kb, 1340 x 1204
Ballista corset.jpg 389.6 kb, 53 downloads since 2021-01-02 

127

Fast mer såhär, dags att banka spänna och svära.

Vadslagning undanbedes!

Post's attachments

8 ballistacorset.JPG, 153.52 kb, 1024 x 1820
8 ballistacorset.JPG 153.52 kb, 58 downloads since 2021-01-02 

128 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-02 22:46:02)

Försiktigt flyttande av bulor och åsar i botten av ramtunneln med div drivdornsstorlekar samt gradvis efterspännning och omknytningg av mina ballistakorsetter fick tillslut vingarna att dra ihop sig nära det som eftersträvades.
Fick ändra och addera dragpunkter, bara en ögla släppte, ha!

Post's attachments

10 ihopdragen.JPG, 54.73 kb, 1024 x 576
10 ihopdragen.JPG 54.73 kb, 75 downloads since 2021-01-02 

9 ihopdragen.JPG, 180.57 kb, 1024 x 1820
9 ihopdragen.JPG 180.57 kb, 48 downloads since 2021-01-02 

129

Nästa steg är att dra ut det mesta av rot-orsaksbulan medans allt fortfarande är i spänn.

Börjar med att tenna dit en mutter i bulan precis bredvid ett veck, bredvid är viktigt om man vill bli av med vecket!

Börjar bli lite seg, tar kväll, fortsätter kanske imorgon med glidhamring och täthetstest på mitt sätt!

Post's attachments

11 glidhammare.JPG, 62.62 kb, 1024 x 576
11 glidhammare.JPG 62.62 kb, 62 downloads since 2021-01-02 

130

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

131 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-03 23:30:00)

Ok, blev en del gjort idag, kom fram till det som kanske jag tror har störst allmänintresse, läckiga bensintankar, velocette eller vw, jag tillämpar samma metodik.

Vi börjar med ett par bilder på hur grovutbucklingen blev, det är tre omlödningar av min mutter för att få ytan nära finjusteringsstadiet.

Sedan en bild på undersidan efter citronsyrning och skrubbning med fintrådig mässingsborste och tvålull.

Post's attachments

12 mindre bucklig.JPG, 155.71 kb, 1820 x 1024
12 mindre bucklig.JPG 155.71 kb, 57 downloads since 2021-01-03 

13 cintronsyrad undersida.JPG, 246.54 kb, 1024 x 1820
13 cintronsyrad undersida.JPG 246.54 kb, 56 downloads since 2021-01-03 

132

Nu kommer vi till läcktestningen, jag har tidigare skrivit att kallgalv och t-röd visar läckor mycket exakt, även den minsta porläcka ger fuktfläckar om man sloshar runt rödsprit inuti.
Kallgalvens fördelar är extremt slät och enhetlig yta, sedan är den porös så den tätar inte!
Rödspriten har mycket låg ytspänning och väter igenom alla hål/sprickor, vatten funkar inte, vatten med tensid kanske funkar, bensin går bra när jag testat men jag tror rödspriten är bättre.
En annan fördel med rödspriten är att den blandar sig bums med vatten som finns kvar i tanken efter rengörning.

Jag låter bilderna tala för sig själva:

Post's attachments

14 kallgalvade plåtskarvar.JPG, 90.21 kb, 1024 x 1820
14 kallgalvade plåtskarvar.JPG 90.21 kb, 54 downloads since 2021-01-03 

15 två läckor.JPG, 106.29 kb, 1820 x 1024
15 två läckor.JPG 106.29 kb, 55 downloads since 2021-01-03 

16 tuschmärkta läckor.JPG, 98.92 kb, 1820 x 1024
16 tuschmärkta läckor.JPG 98.92 kb, 53 downloads since 2021-01-03 

133 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-03 19:39:54)

Sedan svetsar jag alla mina funna sprickor med TIG, Acetylen eller MIG/MAG bör även gå bra.

Jag är normalt förberedd på att täthetstesta och svetsa totalt två eller tre gånger innan det ser helt tätt ut.

På MC tankar är det sedan mycket vanligt att en eller ett par nya hål/sprickor öppnar sig efter att tanken varit i drift ett tag, vibrationerna och förmedlade ramrörelser är orsaken.

En del använder bronslod men det förstör för nästa person på jobbet som föredrar att svetsa, jaga vandrande sprickor pga koppar som kryper in i korngränserna är riktigt riktigt jobbigt och irriterande.

Att tenna sabbar inte stålplåten men känns lite som plåster.

Att slabba med tanktätningsmedel kan nästan betraktas som att förvandla tanken till en engångsgrej, nästa gång som något hänt som kräver svetsning, hur får man bort tanktätningen?
Det kan gå med elaka kemikalier som MEK eller aceton men jag tror inte någon skulle betrakta det som ett enkelt jobb!

Over and out.

God fortsättning alla!

Mvh
Sten vW

134

Imponerande arbete du har gjort med tanken!

135

Mycket trevlig läsning  ICQ/ay
De Husqvarna tankar jag tät testat har jag blandat kritpulver med T-röd till en rätt tjock smet å penslat på, de torkar väldigt fort. Sen har ja hällt i en skvätt fotogen i tanken.
Syns även det direkt var de läcker  ICQ/bs

136

Fick en chans att testa kompisen Micke R's Norton 350 Manx på MCHK-R's bandag i slutet på kalla April, blev lite film:

Kör extremt lugnt första varvet, blev lite bättre sedan.

Tack Micke!

S

137

Och i dagarna flyttade en liten ny maskin in i den lilla gubens pysselbod med hjälp av geten.

För fågelholksansiktena bak i klassen finns det ett par ledtrådar här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=56160

Nu kan vi snart pyssla med hojjar iställetför att flytta runt tunga grejer och titta i lådor och hörn som ingen inspekterat sedan Pentawere försökte ta sin far av daga..

Post's attachments

20210626_194545.jpg, 86.69 kb, 1024 x 701
20210626_194545.jpg 86.69 kb, 15 downloads since 2021-06-26