126

Lite såhär tänkte jag:

Post's attachments

Ballista corset.jpg, 389.6 kb, 1340 x 1204
Ballista corset.jpg 389.6 kb, 166 downloads since 2021-01-02 

127

Fast mer såhär, dags att banka spänna och svära.

Vadslagning undanbedes!

Post's attachments

8 ballistacorset.JPG, 153.52 kb, 1024 x 1820
8 ballistacorset.JPG 153.52 kb, 167 downloads since 2021-01-02 

128 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-02 22:46:02)

Försiktigt flyttande av bulor och åsar i botten av ramtunneln med div drivdornsstorlekar samt gradvis efterspännning och omknytningg av mina ballistakorsetter fick tillslut vingarna att dra ihop sig nära det som eftersträvades.
Fick ändra och addera dragpunkter, bara en ögla släppte, ha!

Post's attachments

10 ihopdragen.JPG, 54.73 kb, 1024 x 576
10 ihopdragen.JPG 54.73 kb, 180 downloads since 2021-01-02 

9 ihopdragen.JPG, 180.57 kb, 1024 x 1820
9 ihopdragen.JPG 180.57 kb, 155 downloads since 2021-01-02 

129

Nästa steg är att dra ut det mesta av rot-orsaksbulan medans allt fortfarande är i spänn.

Börjar med att tenna dit en mutter i bulan precis bredvid ett veck, bredvid är viktigt om man vill bli av med vecket!

Börjar bli lite seg, tar kväll, fortsätter kanske imorgon med glidhamring och täthetstest på mitt sätt!

Post's attachments

11 glidhammare.JPG, 62.62 kb, 1024 x 576
11 glidhammare.JPG 62.62 kb, 167 downloads since 2021-01-02 

130

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

131 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-03 23:30:00)

Ok, blev en del gjort idag, kom fram till det som kanske jag tror har störst allmänintresse, läckiga bensintankar, velocette eller vw, jag tillämpar samma metodik.

Vi börjar med ett par bilder på hur grovutbucklingen blev, det är tre omlödningar av min mutter för att få ytan nära finjusteringsstadiet.

Sedan en bild på undersidan efter citronsyrning och skrubbning med fintrådig mässingsborste och tvålull.

Post's attachments

12 mindre bucklig.JPG, 155.71 kb, 1820 x 1024
12 mindre bucklig.JPG 155.71 kb, 166 downloads since 2021-01-03 

13 cintronsyrad undersida.JPG, 246.54 kb, 1024 x 1820
13 cintronsyrad undersida.JPG 246.54 kb, 163 downloads since 2021-01-03 

132

Nu kommer vi till läcktestningen, jag har tidigare skrivit att kallgalv och t-röd visar läckor mycket exakt, även den minsta porläcka ger fuktfläckar om man sloshar runt rödsprit inuti.
Kallgalvens fördelar är extremt slät och enhetlig yta, sedan är den porös så den tätar inte!
Rödspriten har mycket låg ytspänning och väter igenom alla hål/sprickor, vatten funkar inte, vatten med tensid kanske funkar, bensin går bra när jag testat men jag tror rödspriten är bättre.
En annan fördel med rödspriten är att den blandar sig bums med vatten som finns kvar i tanken efter rengörning.

Jag låter bilderna tala för sig själva:

Post's attachments

14 kallgalvade plåtskarvar.JPG, 90.21 kb, 1024 x 1820
14 kallgalvade plåtskarvar.JPG 90.21 kb, 160 downloads since 2021-01-03 

15 två läckor.JPG, 106.29 kb, 1820 x 1024
15 två läckor.JPG 106.29 kb, 162 downloads since 2021-01-03 

16 tuschmärkta läckor.JPG, 98.92 kb, 1820 x 1024
16 tuschmärkta läckor.JPG 98.92 kb, 161 downloads since 2021-01-03 

133 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-03 19:39:54)

Sedan svetsar jag alla mina funna sprickor med TIG, Acetylen eller MIG/MAG bör även gå bra.

Jag är normalt förberedd på att täthetstesta och svetsa totalt två eller tre gånger innan det ser helt tätt ut.

På MC tankar är det sedan mycket vanligt att en eller ett par nya hål/sprickor öppnar sig efter att tanken varit i drift ett tag, vibrationerna och förmedlade ramrörelser är orsaken.

En del använder bronslod men det förstör för nästa person på jobbet som föredrar att svetsa, jaga vandrande sprickor pga koppar som kryper in i korngränserna är riktigt riktigt jobbigt och irriterande.

Att tenna sabbar inte stålplåten men känns lite som plåster.

Att slabba med tanktätningsmedel kan nästan betraktas som att förvandla tanken till en engångsgrej, nästa gång som något hänt som kräver svetsning, hur får man bort tanktätningen?
Det kan gå med elaka kemikalier som MEK eller aceton men jag tror inte någon skulle betrakta det som ett enkelt jobb!

Over and out.

God fortsättning alla!

Mvh
Sten vW

134

Imponerande arbete du har gjort med tanken!

135

Mycket trevlig läsning  ICQ/ay
De Husqvarna tankar jag tät testat har jag blandat kritpulver med T-röd till en rätt tjock smet å penslat på, de torkar väldigt fort. Sen har ja hällt i en skvätt fotogen i tanken.
Syns även det direkt var de läcker  ICQ/bs

136

Fick en chans att testa kompisen Micke R's Norton 350 Manx på MCHK-R's bandag i slutet på kalla April, blev lite film:

Kör extremt lugnt första varvet, blev lite bättre sedan.

Tack Micke!

S

137

Och i dagarna flyttade en liten ny maskin in i den lilla gubens pysselbod med hjälp av geten.

För fågelholksansiktena bak i klassen finns det ett par ledtrådar här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=56160

Nu kan vi snart pyssla med hojjar iställetför att flytta runt tunga grejer och titta i lådor och hörn som ingen inspekterat sedan Pentawere försökte ta sin far av daga..

Post's attachments

20210626_194545.jpg, 86.69 kb, 1024 x 701
20210626_194545.jpg 86.69 kb, 119 downloads since 2021-06-26 

138

Och nu kommer information som få om ens någon i VW kretsar behöver ligga sömnlös över (möjligen mr56 undantagen), hur montera ihop en velocette koppling!

Velocette fabrikens (Veloce ltd) koppling skiljer sig markant från de mer gängse engelska kopplingarna (år noll till ca 1980tal) som har sitt utgående kedjedrev inombords kopplingen.
Om man är bekant med exv Norton Triumph etc så kan man säga att de är rättså enkla att förstå med sin kopplingsreglering via pinne (och kulor) i centrum av växellådans huvudaxel.
Man trycker på kopplingspinnen inuti huvudaxelns högersida som i sin tur trycker på den yttersta skivan i kopplingsstacken på vänstersidan, häpp!

Veloce har av historiska skäl fortsatt att använda och utveckla en koppling som de hade på 1920 talets tvåtaktare.
Denna har utgående kedjedrev ytterst (lätt att byta) med kopplingen innanför.
Kopplingen inombords har då placerat primärkedjan närmre ramcentrum med konsekvenser på motorns bredd-dimensioner, de flesta djupa tänkare brukar hålla med om att detta senare är bra!
...meen, det enkla sättet att aktivera kopplingen med enkel pinne från ända till ända är tyvärr inte tillämpbart.
Veloce har sedan mitten av 1920 talet använt urtrampningslager för att aktivera urkoppling med design begränsningar från den gamla 2-taktaren..
Kosekvenserna är att det är mer komplicerat och trångt om utrymme för alla mojänger att få plats, att det måste finnas plats även att röra sig har nog funnits långt ned på designkravlistan.

Ok, med detta som ingress kanske vi kan avverka varför?
Jag som märkeskonsulent får ibland frågor om detta och varför det inte finns mycket i ämnet på Svenska, senast strax innan jul (hej Åke!).
Det finns givetvis en uppsjö i ämnet på engelska och på Youtube (oxå engelska) men inte mycket på vårt språk.
Senast skrev kompisen Leif Magnusson ihop en beskrivning till det nu avsomnade Svenska velocetteregistret
men här är nog bilderna svåra att reproducera (monokroma svart-vit och rastrerade, kopior av kopior...).

Så, nu är det min tur!

Objektet som exemplifieras med är växellåda med koppling till mitt MSS 500cc 1947 projekt (samma som Åkes KSS2 1947), ett riktigt basket-case.
Velocette kopplingar är i stort identiska oavsett modell från 1920 tal till 1971.
En bra on-line resurs (på engelska) för att identifiera modellspecifika kopplingsdelar finns här: https://v-tec.velocette.info/

Min vägledning försöker jag hålla så kort som möjligt men utan att utelämna något som jag tycker är viktigt.
Jag har sedan några år tillämpat lite "förbättringar" men dessa är utelämnade här, det som visas är original!

PS/ mina bilder är masserade så de skall ge maximal detaljrikhet med minimalt utrymme!

Sten vW

Rev 0, med alla stavnings och syftningsfel!

PPS: såhär borde de se ut:

Post's attachments

Velo MSS_KSS.jpg, 193.48 kb, 1024 x 973
Velo MSS_KSS.jpg 193.48 kb, 6 downloads since 2023-12-29 

139

Naken växellåda utan koppling o"urtrampningslager".

Tre viktiga förutsättningar är:

-Att den härdade stål rördistansen 5/8" djup finnes!

-Att shimset som kan skönjas runt lagercentrum är centrerad så den inte kan interferera med rördistansen som träs över hålaxeln med splines (=sleeve gear).

-Att kopplingsaktiveringspinnen rör på sig när man drar i kopplingsreglaget, oreglerat skall den vara flush med växellådshuset (eller några tiondelar utanför)
Med reglage inne skall den komma ut ca 5mm.

Post's attachments

1.JPG, 137.77 kb, 1024 x 1305
1.JPG 137.77 kb, 7 downloads since 2023-12-29 

140

Bitarna från föregående bild på plats samt urttrampningslager delar på väg in.

Post's attachments

2.JPG, 98.3 kb, 1024 x 1225
2.JPG 98.3 kb, 4 downloads since 2023-12-29 

141

Kontrollera att urtrampningslager är nära i plan med den tidigare nämnda distansen när man drar i kopplingsreglaget!

Post's attachments

3.JPG, 122.55 kb, 1024 x 1240
3.JPG 122.55 kb, 4 downloads since 2023-12-29 

142

Innan kopplingen monteras måste primärdrivningens innerkåpa monteras!

-Korkpackning

-Kåpa

-specialskruvar 3/16 W (Withworth grovgänga) med najtrådshål

Post's attachments

4.JPG, 252.39 kb, 1024 x 1760
4.JPG 252.39 kb, 5 downloads since 2023-12-29 

143

Najningsinstruktion, kommer skruvarna loss börjar saker gå sönder, det är trångt mellan skruvskallar och kopplingspaketet...

Post's attachments

5.JPG, 121.53 kb, 1024 x 1184
5.JPG 121.53 kb, 4 downloads since 2023-12-29 

144

Alla kopplingens bitar.

Den högra kolumnen är alla stora skivor etc i ordning, denna koppling brukar kallas 7-skivig på velocettiska.
Senare velocetter med bakfjädring (ej MAC) har en 9-skivig..

Delarna skall ihop i den ordning som visas, längst upp innerst etc.

Den vänstra kolumnen har alla smådelar som avhandlas i efterföljande delpostningar.

Post's attachments

6.JPG, 268.29 kb, 1024 x 1989
6.JPG 268.29 kb, 6 downloads since 2023-12-29 

145

Montera den gängade fjäderhållaren i den yttersta skivan så att den är inskruvad ungefär halvvägs.

Sedan läggs alla skivor ihop i ordning och snurras och djävlas med tills det alla klickat på plats.

En sånhär 7-skivig bör vara ungefär 24-25mm tjock när det klickat färdigt..

Post's attachments

7.JPG, 110.4 kb, 1024 x 1064
7.JPG 110.4 kb, 5 downloads since 2023-12-29 

146

På den innersta skivans baksida skall de små infettade rullarna (dia 3/16" längd strax under 10mm) puttas in.

Nu kan vi förjustera kopplingen genom att vrida på fjäderhållaren, vrid så att rulländarna ligger flush med kopplingens innerskivas yta.

Post's attachments

8.JPG, 112.16 kb, 1024 x 948
8.JPG 112.16 kb, 4 downloads since 2023-12-29 

147 Senaste redigerad av Sten vW (2023-12-29 17:04:54)

Trä på kopplingspaketet på den splinade "sleeve-gear" efter att 4:e växeln lagts i (den hindrar rörelse in i låddan av sleeve-gear).

Stoppa in kopplingsfjädrarna i fjäderhållaren (den i zink med många hål).

Inget får gå trögt här, grada av och putsa bitar så de helt utan kraft går ihop.

Zink hållaren skall kunna snurra i sitt hål, fjädrarna skall kunna "trilla" igenom sina hål (hål rensas med 7mm borr).

Sedan kommer två lager shims som ligger an mot fjäderändar och tillåter vridrörelse vid justering utan att fjädrarna kantar.

och sist den avlutande specialmuttern.


OBS, jag har i bild bara visat 4 av totalt 16st fjädrar, vid provmontering behöver inte alla fjädrar användas

Post's attachments

9.JPG, 113.55 kb, 1024 x 997
9.JPG 113.55 kb, 4 downloads since 2023-12-29 

148

Här visas ett original koppligsverktyg (peg-spanner) som används för att dra åt kopplingsmuttern.

Det kan ibland vara lite bökigt att få på muttern på sleeve-gear gängan, ibland måste man komprimera kopplingsfjädrarna innan gängan börjar ta.
Vilken grundjustering man haft, dvs ingängning av den gängade fjäderhållaren avgör hur svårt detta moment blir.
Det finns givetvis specialverktyg men de är diskvalificeradae här som "icke original" eller överkurs (den som behöver veta frågar!)....

Post's attachments

21.JPG, 151.54 kb, 1024 x 1566
21.JPG 151.54 kb, 6 downloads since 2023-12-29 

149

Här visas kopplingsmuttern inskruvad.

Obs, muttern skall dras i botten stumt, tro inte att det räcker att dra tills man inte orkar, den skall med verktygets hjälp hammar-dras (plasthammare eller vedkubbe) tills den inte går att dra fast mer.

Detta görs lämpligen med primärkedjan på plats, då kan träpinne stickas in mellan kedja och krans för att förhindra rörelse.

Glider kopplingen bör kopplings justeringen skruvas ut lite (den kastellerade fjäderhållaren), kanske uppåt ett varv.

När man sedan kommer till riktig justering av kopplingen är 1st indexering av 1st kastellering en STOR justering!

De flesta av de styvt 10 kopplingar jag monterat har ofta slutat (=driftklart) med att kopplingsjustermuttern och kopplingsmuttern legat i nära samma plan
när både den fastbankade muttern är helt hemma samt kopplingen är nära att vara justerad.

På bilden är jag inte fullt hemma, det är nog 2-3varv kvar på kopplingsmuttern innan den är helt hemma..

Underst i bild visas original låsklips som säkrar den fastbankade muttern mot sleeve-gear splines.
Slika klips går att köpa men görs mycket enkelt av 1mm plåt som klipps till och knådas på plats.
Typiskt är att man behöver borra nya hål i samma klips varje gång en koppling varit isär, originalhålen är värdelösa, de har aldrig hål som linar upp!

Post's attachments

22.JPG, 147.15 kb, 1024 x 1503
22.JPG 147.15 kb, 6 downloads since 2023-12-29 

150

Klips på plats!

Notera att den lilla försänkta skruven (se även föregående bild) helst inte skall sticka ut på baksidan av koppligsmuttern där fjädershimsen vilar..

Skruven jag exemplifierat med är lite för lång och behöver kortas..

Post's attachments

23.JPG, 130.87 kb, 1024 x 1607
23.JPG 130.87 kb, 4 downloads since 2023-12-29