Framåt slutet på 2018 satt motor,oljetank o låda i ramen:
Och i Juni i år hade mer plåt kommit på plats samt nytillverkad kabelhärva med nygenomgånget Miller elsystem.
O lite senare så blev det rollout i försommargrönskan med nytt gummi på rullarna.
52:an glor avundsjukt på 48:an som har skärmar, är reggad besiktigad för evigt samt fortfarande lite varm efter en liten kvällstur..
Avundsgnället från 52:an fick mig att göra ett ryck. Den absolut sämsta plåtdelen var bakskärms avslutet, någon hade nog hoppat på den, decimeterlång spricka mitt på tvären o småbitar borta både här och där.
Svetsa banka o måla så kunde den och en del annat monteras, bild från precis efter första provstart och testrepa på gatan.
106 2019-10-19 22:29:15 Senaste redigerad av Sten vW (2019-10-19 22:38:24)
Så nu står 52:an och väntar på regbesiktning, ursprungskontrollen är klar...
Nu till ämnet (52:an var lite mellanspel), mitt nya projekt som man skulle kunna kalla (eller inte): Dunderklumpen..
Lågupplöst bild nedan från Bilder i Syds websida.
Vilken Räcer
Och vilken uppdatering
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ok, åter till Ingvar Dunders gamla 250cc racer.
Ramen hade ett par sprickor som behöver åtgärdas, kanske inte så konstigt eftersom den i sin inkarnation #2 huserade en Norton Manx 500cc motor (samma som satt i många 500cc formel 3:or).
En 50 kusars 500 kanske var lite tufft för en ram som ursprungligen byggdes för 250:a av Ingvar med troligt bistånd av hans kompis Billy Andersson.
Ramen är för övrigt mycket lik de Billy-ramar som exempelvis denna: http://nonshine.blogspot.com/2016/01/bi … scent.html
Här är den värsta sprickan (i förgrunden).
Här kan man se nyttan av kallgalv, röret med sprickan har tidigare använts som oljetank för smörjning av transkedjan (igenbronsat utloppshål ungefär där sprickan finns), lite olja finns kvar och har krupit ut och blötfläckat kallgalvet.
Focus you fakk! (som AVE https://www.youtube.com/user/arduinoversusevil brukar utbrista)..
Fogberedning med rundfil sedan överkluddning med kiselbrons.
TIG inställd med ca 30%AC, ca 40-70A, AC hjälper till att rensa ytan så man inte behöver något fluss.
Jag hade kunnat använda AL-brons men det är nog i sammanhanget kanske för bra, SIF bronset jag använde är samma som man använde på tiden för att bronslöda ihop ramar som exv Nortons featherbed manx ram.
Att AL-brons är bra med AC TIG kan man bli övertygad om av Jody:
https://youtu.be/wf-Cq5eQmt0?list=RDCMU … ApS_m_6mPw
Jag städar inte helt bort kluddet, tycker det kan synas att det är lagat..
En liten bild på knotan
Och en bild från förra året när jag torrmonterade chassibitarna för att se vad som passade/eller inte.
Norton på tanken har jag inte bestämt om jag skall behålla, den är från inkarnation #2 när den hade Manx motorn.
Ramen är tillverkad av Billy/Ingvar...
Framnav och gaffel är Puch 250
Baknav är NSU MAX
Tank o sadel är Billy/Ingvar
Gaffelns underkrona fick jag inget med projektet så den fräste jag fram av en klump AL, geometrin på dess hål matchar Puch-överkronan.
Avslutar med en bild på en del som bara jag vet vad den gör för nytta.
Ser ut som en glad anka eller hur!
Äsch, ni behöver inte gisssa, biten är bromskontra som jag senare mjuklödde till vänster gaffelben eftersom denna egenskap saknades...
Kuliga historiska hojjar du å din bror håller på med
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
117 2020-05-28 13:39:26 Senaste redigerad av Sten vW (2020-05-28 13:40:52)
Kuliga historiska hojjar du å din bror håller på med
Ja, ellerhur! Synd att man bara kan köra en i taget
S
118 2020-12-08 15:42:35 Senaste redigerad av Sten vW (2020-12-08 16:07:04)
Och i somras startade vi farsans Norton International 1958 som vi haft i molekyler sen ca 10år...
Det mesta på den hojjen var trasigt eller fel när den inhandlades, lite bättre är den nu...
Sedan hade vi den på Sviestad och körde några varv.
Urban filmade, brorsan "Hans vW" trippar så nätt för att undvika bli filmad, sonen "Erik vW" sitter på URVEL'n och flinar, undertecknad leker byfåne...
Så, nu när Norton börjar bli klar kanske man kan pyssla med Velocetter igen.
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
121 2021-01-02 15:18:45 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-02 15:51:56)
Gott nytt år på er alla!
Hade under dagen en diskussion med en av mina Velocette-bransch-kollegor Lennart om Velo MAC tankar och skillnaderna i form när man övergick från Webb gaffel till Dowty luftgaffel (teleskoptyp), detta hände i princip från 1948.
Relevant partlist sade i att skillnaden bestod i att man gett mer frigång för de mer utrymmeskrävande teleskopgafflarna i framkant på bensintanken.
Jag skrotade ut i samlingarna för att inventera mina tankar för att se om skillnaden kunde illustreras.
Där i gömmorna drog jag fram en tank som utsatts för en reparationsövning som gått lite snett.
Denna tank, dess problem samt åtgärdande kände jag kunde vara av lite mer allmänintresse för er kära VWänner!
Så här såg tanken ut, spot the issue:
Skarpögda och listiga i församlingen kan säkert på bilden förstå vad man gjort och varför.
En bild som visar var det stora problemet manifesterade sig:
123 2021-01-02 15:43:46 Senaste redigerad av Sten vW (2021-01-02 18:59:26)
För er där längst bak med fågelholksansiktena kan vi förtydliga med att tanken hade bulor.
Någon som tyckte han hade en listig lösning på bulproblematiken (troligen ingen kvinna) försökte genom att trycksätta tanken med kompressorn trycka ut bulorna inifrån.
...och tryckte i en liten liten aning för mycket luft.
Tanken reagerade med att försöka fälla ut vingarna, möjligen i ett försök att snabbt avlägsna sig från den listiges experimentlusta.
Den listige (okänd för skribenten) avhändade sig troligtvis raskt tanken, kan tänkas att den spred dålig karma i den listiges verkstad.
Ett par innehavare senare blev undertecknad fodervärd för en i sammanhanget rimlig peng (billigt).
Ok, vi börjar med att städa upp tanken lite, först tar vi bort tryckluftanslutning, sedan lite renskrubbning och plums ned i citronsyrebadet där den fått vila sedan lunchtid.
Jag passade även på att spela lite med acetylenbrännarn på undersidans veck med syfte att göra dem mjuka för kommande åtgärder.
Obs, detta sker mer eller mindre i realtid, jag har fortfarande ingen aning om hur detta kommer att sluta!
Funderat, jag kommer behöva öglor..
Öglor för att sätta tankhalvorna i spänn.
Lite tveksam om öglorna kommer att sitta kvar, vi får se..