76

Framåt sommaren 2017 började bitarna falla på plats!

Post's attachments

20170804_110414.jpg, 140.95 kb, 1024 x 521
20170804_110414.jpg 140.95 kb, 22 downloads since 2018-05-10 

20170804_110429.jpg, 368.73 kb, 1024 x 1444
20170804_110429.jpg 368.73 kb, 27 downloads since 2018-05-10 

ACHTUNG Bitte!

77 Senaste redigerad av Sten vW (2018-05-10 12:00:17)

September 2017, dags för provstart.

Sista banträffen på Sviestad Linköping provade vi.


Målning övertalade jag den snälle Urban (UR i URVEL) att göra.

Post's attachments

20180414_140332crop.JPG, 102.49 kb, 1024 x 607
20180414_140332crop.JPG 102.49 kb, 23 downloads since 2018-05-10 

ACHTUNG Bitte!

78 Senaste redigerad av Sten vW (2018-05-10 11:52:34)

Och förra helgen körde vi den igen på Sviestad med en del modifikationer dels av praktisk dels av kosmetisk natur!

Post's attachments

DSC_0838crop2.JPG, 138.83 kb, 1024 x 683
DSC_0838crop2.JPG 138.83 kb, 21 downloads since 2018-05-10 

DSC_0839crop2.JPG, 151 kb, 1024 x 704
DSC_0839crop2.JPG 151 kb, 24 downloads since 2018-05-10 

ACHTUNG Bitte!

79

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

80

Fränt!
Riktigt snyggt jobb  ICQ/ay

81 Senaste redigerad av Sten vW (2018-06-20 07:36:00)

Tackar mina herrar, tackar!

Var ute en sväng i verkstaden i servicesyfte, min 1954 500cc väghoj behöver lite kärlek innan den slutgiltiga besiktningen.
Kompet när man sparkar igång den har varit lite vekt, en mus kunde putta den över tdc på arbetstakten.
Först tänkte jag bara justera ventilerna men tog mig istället för att ta av toppen och dra cyllen som jag aldrig gjort sen den hamnade i min ägo (2001?).

Jag fann att det var nollspel på avgas, detta var sannoligt varför kickning var så lamt, sedan var förbränningsrummet rättså kletigt, troligen trötta kolvringar.

Att avgasventilen hade tjocka bleka avlagringar skyller jag på nollspelet, den har nog gått lite varm och fått en fin beläggning av oljeadditiven som pyrolyserats fram ur oljan.

Post's attachments

P1020064crop.JPG, 78.21 kb, 1024 x 682
P1020064crop.JPG 78.21 kb, 21 downloads since 2018-06-19 

ACHTUNG Bitte!

82 Senaste redigerad av Sten vW (2018-06-19 22:14:19)

Sedan tänkte jag dra cyllen, attans vad den satt fastvulkad av föregående ägares packningsklister och ålder.
Jag gjorde samma jobb nyligen på min VMT efter attt den tappat avgasventilen, för det hade jag gjort ett par dragpinnar som man kan stoppa ned i dragstångshålen och låsa med tvärgående fjäderpinnar som träs in i dragpinnarnas ändar och bär an på kylflänsarna. Sedan tar man ett spännband över en lämplig takbjälke och går runt och försiktigt bankar på cyllen från lite olika håll med en hammare (med en träbit mellan cyllens flänsar och hammaren).
Svårt att förklara, bilder kanske hjälper.
Detta kanske även funkar på VW cylinderdragning men då måste några av dragstängerna först vara väck.
På den nedersta bilden kan man precis skönja en av mina fjäderpinnar mellan kylflänsarna.

Post's attachments

P1020062crop.JPG, 74.03 kb, 576 x 1024
P1020062crop.JPG 74.03 kb, 24 downloads since 2018-06-19 

P1020063crop.JPG, 83.18 kb, 576 x 1024
P1020063crop.JPG 83.18 kb, 23 downloads since 2018-06-19 

ACHTUNG Bitte!

83

Detta gjorde vi i helgen:

http://urban-handmade-artandbikes.blogs … l-som.html

Sonen gjorde gnistregn av vänster fotpinne på URVEL, fick själv testa en Norton Manx för första gången, Hasse rattade Thruxton...

S

ACHTUNG Bitte!

84

Jul Jul, mekardags!

För något tag sedan upptäckte vi att jag (vi?) troligen bromsat med brorsans Velocette KTT mkIV 1932 att framgaffeln böjt sig.
Jag tror att det är jag som är den skyldige med våldsam hejdning dels på Hedemora dels Sviestad.

Post's attachments

KTT IV hedemora.JPG, 62.63 kb, 1024 x 544
KTT IV hedemora.JPG 62.63 kb, 9 downloads since 2018-12-30 

ACHTUNG Bitte!

85

Inspektion av gaffeln visade att den var något mer rostskadad än man kunnat ana, dvs tur att den inte gick av.
Dels div gamla bronslagningar, rostgröppor som spacklats igen, på den böjda sidan var det inte mycket gods kvar på sina ställen.
Såhär såg de sämsta rörstumparna ut efter itusågning.

Post's attachments

P1020066crop.JPG, 32.98 kb, 800 x 651
P1020066crop.JPG 32.98 kb, 10 downloads since 2018-12-30 

ACHTUNG Bitte!

86

För att åtgärda behövs det en referensgeometri, efter en del mätande på gaffeln samt en annan referensgaffel kunde en jigg smällas ihop.

Post's attachments

P1020065crop.JPG, 47.97 kb, 800 x 426
P1020065crop.JPG 47.97 kb, 10 downloads since 2018-12-30 

ACHTUNG Bitte!

87

Dessa genuina Webb gafflar använder sig av koniska rör, vi gjorde nya mha hydraulrör (kolstål!) som slitsades längs med, formades över en nyframsvarvad konisk pinne samt tiggades ihop.

Här är de nya rören instuckna i bromssidans gaffellugg.

Post's attachments

P1020070crop.JPG, 52.38 kb, 800 x 453
P1020070crop.JPG 52.38 kb, 10 downloads since 2018-12-30 

ACHTUNG Bitte!

88

Original så är gaffelluggar positionerade till rören med pinnar i borrade hål.
De gamla luggarna fixerades till våra nya rör med samma teknik, imorgon skall de lödas fast  med silverlod..

Post's attachments

P1020075crop.JPG, 68.91 kb, 1024 x 556
P1020075crop.JPG 68.91 kb, 11 downloads since 2018-12-30 

ACHTUNG Bitte!

89

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

90

Snyggt ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

91

Snyggt jobb med gaffeln  ICQ/bs

92

Läckert!  ICQ/ay

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

93

Tackar mina Damer och Herrar!

Silverlödning idag:

Post's attachments

IMG_20181231_131618crop.JPG, 68.87 kb, 1024 x 787
IMG_20181231_131618crop.JPG 68.87 kb, 9 downloads since 2018-12-31 

IMG_20181231_133143crop.JPG, 85.08 kb, 1024 x 887
IMG_20181231_133143crop.JPG 85.08 kb, 9 downloads since 2018-12-31 

ACHTUNG Bitte!

94 Senaste redigerad av Sten vW (2018-12-31 18:02:57)

Och efter lite uppstädning, inte riktigt klar att målas men nästan.

Post's attachments

P1020078crop.JPG, 104.42 kb, 650 x 1676
P1020078crop.JPG 104.42 kb, 12 downloads since 2018-12-31 

ACHTUNG Bitte!

95

Vilket Konstverk!  ICQ/bf

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

96

Tack Bengt!

Inga storvrek jämfört med ditt maratonlopp med Swe-Binzen!

S

ACHTUNG Bitte!

97 Senaste redigerad av Sten vW (2019-01-18 14:51:50)

Talade med en av min vänner Bosse om div gamhojrelaterat idag.
Han inspirerade mig till en liten uppdatering.

I höstas körde vi årets sista Årsrace jag bror och sonen (Erik 16 med ny licens).
Allt var trevlig och förlöpte hyggligt med lite körning (blöt bana) och div depåmek.

Urban gjorde en blogpost om våra förehavanden: http://urban-handmade-artandbikes.blogs … l-som.html

Avåkningen som Urban refererade till var Erik (på Urvel #12) med Pappa i hälarna (Thruxton #17), vi började närma oss slutet på Sviestads målraka med sonen långt ut till höger för att placering innan esset.
Lite väl långt ut till höger visade det sig, ett gäng vattenpölar mot kurbsen fick Eriks framhjul att låsa upp, att låsa framhjul var inget han testat förrut så han stöp pladask (lowside) med cykeln på vänstersidan.
Stort gnistregn från cykeln och en fin bogvåg från Eriks rumpa när han försvann i tangentens riktning ut på eskapen.
Farten var ca 50 men blöthalkan gjorde han att bara hasade förvånat på rumpan utan att tumla det minsta
Själv hovrade jag ca 5m bakom på parkettplats!

Inga skador på Erik, något litet blåmärke på de nedre regionerna samt något skrubbmärke på skinnstället!
Urvel fick skrynklig v-fotpinne och ditto fotbroms (Engelsk reglage sättning), lite bitar kåpglas försvann, reglagen på v-sidan vart skrot förrutom kopplingen.

Efter insläpning, lersanering och div snabbmek hade jag den ute igen efter någon timme och fann att den inte lidit mer än kosmetiskt.

Nytagna bilder, först finsidan (med min Thruxton i bakgrunden), sedan lite skrubbsår på Urvel:

Post's attachments

DSC_0849crop.JPG, 135.96 kb, 1024 x 683
DSC_0849crop.JPG 135.96 kb, 16 downloads since 2019-01-12 

DSC_0850crop.JPG, 183.22 kb, 1024 x 1533
DSC_0850crop.JPG 183.22 kb, 9 downloads since 2019-01-12 

ACHTUNG Bitte!

98

Tur att han klara sig så pass bra ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck