Framåt sommaren 2017 började bitarna falla på plats!
77 2018-05-10 11:45:09 Senaste redigerad av Sten vW (2018-05-10 12:00:17)
September 2017, dags för provstart.
Sista banträffen på Sviestad Linköping provade vi.
Målning övertalade jag den snälle Urban (UR i URVEL) att göra.
78 2018-05-10 11:49:59 Senaste redigerad av Sten vW (2018-05-10 11:52:34)
Och förra helgen körde vi den igen på Sviestad med en del modifikationer dels av praktisk dels av kosmetisk natur!

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Fränt!
Riktigt snyggt jobb 
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
81 2018-06-19 22:02:19 Senaste redigerad av Sten vW (2018-06-20 07:36:00)
Tackar mina herrar, tackar!
Var ute en sväng i verkstaden i servicesyfte, min 1954 500cc väghoj behöver lite kärlek innan den slutgiltiga besiktningen.
Kompet när man sparkar igång den har varit lite vekt, en mus kunde putta den över tdc på arbetstakten.
Först tänkte jag bara justera ventilerna men tog mig istället för att ta av toppen och dra cyllen som jag aldrig gjort sen den hamnade i min ägo (2001?).
Jag fann att det var nollspel på avgas, detta var sannoligt varför kickning var så lamt, sedan var förbränningsrummet rättså kletigt, troligen trötta kolvringar.
Att avgasventilen hade tjocka bleka avlagringar skyller jag på nollspelet, den har nog gått lite varm och fått en fin beläggning av oljeadditiven som pyrolyserats fram ur oljan.
82 2018-06-19 22:10:48 Senaste redigerad av Sten vW (2018-06-19 22:14:19)
Sedan tänkte jag dra cyllen, attans vad den satt fastvulkad av föregående ägares packningsklister och ålder.
Jag gjorde samma jobb nyligen på min VMT efter attt den tappat avgasventilen, för det hade jag gjort ett par dragpinnar som man kan stoppa ned i dragstångshålen och låsa med tvärgående fjäderpinnar som träs in i dragpinnarnas ändar och bär an på kylflänsarna. Sedan tar man ett spännband över en lämplig takbjälke och går runt och försiktigt bankar på cyllen från lite olika håll med en hammare (med en träbit mellan cyllens flänsar och hammaren).
Svårt att förklara, bilder kanske hjälper.
Detta kanske även funkar på VW cylinderdragning men då måste några av dragstängerna först vara väck.
På den nedersta bilden kan man precis skönja en av mina fjäderpinnar mellan kylflänsarna.
Detta gjorde vi i helgen:
http://urban-handmade-artandbikes.blogs … l-som.html
Sonen gjorde gnistregn av vänster fotpinne på URVEL, fick själv testa en Norton Manx för första gången, Hasse rattade Thruxton...
S
Jul Jul, mekardags!
För något tag sedan upptäckte vi att jag (vi?) troligen bromsat med brorsans Velocette KTT mkIV 1932 att framgaffeln böjt sig.
Jag tror att det är jag som är den skyldige med våldsam hejdning dels på Hedemora dels Sviestad.
Inspektion av gaffeln visade att den var något mer rostskadad än man kunnat ana, dvs tur att den inte gick av.
Dels div gamla bronslagningar, rostgröppor som spacklats igen, på den böjda sidan var det inte mycket gods kvar på sina ställen.
Såhär såg de sämsta rörstumparna ut efter itusågning.
För att åtgärda behövs det en referensgeometri, efter en del mätande på gaffeln samt en annan referensgaffel kunde en jigg smällas ihop.
Dessa genuina Webb gafflar använder sig av koniska rör, vi gjorde nya mha hydraulrör (kolstål!) som slitsades längs med, formades över en nyframsvarvad konisk pinne samt tiggades ihop.
Här är de nya rören instuckna i bromssidans gaffellugg.
Original så är gaffelluggar positionerade till rören med pinnar i borrade hål.
De gamla luggarna fixerades till våra nya rör med samma teknik, imorgon skall de lödas fast med silverlod..

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Snyggt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Snyggt jobb med gaffeln 
Läckert! 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tackar mina Damer och Herrar!
Silverlödning idag:
94 2018-12-31 18:02:00 Senaste redigerad av Sten vW (2018-12-31 18:02:57)
Och efter lite uppstädning, inte riktigt klar att målas men nästan.
Vilket Konstverk! 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tack Bengt!
Inga storvrek jämfört med ditt maratonlopp med Swe-Binzen!
S
97 2019-01-12 12:43:36 Senaste redigerad av Sten vW (2019-01-18 14:51:50)
Talade med en av min vänner Bosse om div gamhojrelaterat idag.
Han inspirerade mig till en liten uppdatering.
I höstas körde vi årets sista Årsrace jag bror och sonen (Erik 16 med ny licens).
Allt var trevlig och förlöpte hyggligt med lite körning (blöt bana) och div depåmek.
Urban gjorde en blogpost om våra förehavanden: http://urban-handmade-artandbikes.blogs … l-som.html
Avåkningen som Urban refererade till var Erik (på Urvel #12) med Pappa i hälarna (Thruxton #17), vi började närma oss slutet på Sviestads målraka med sonen långt ut till höger för att placering innan esset.
Lite väl långt ut till höger visade det sig, ett gäng vattenpölar mot kurbsen fick Eriks framhjul att låsa upp, att låsa framhjul var inget han testat förrut så han stöp pladask (lowside) med cykeln på vänstersidan.
Stort gnistregn från cykeln och en fin bogvåg från Eriks rumpa när han försvann i tangentens riktning ut på eskapen.
Farten var ca 50 men blöthalkan gjorde han att bara hasade förvånat på rumpan utan att tumla det minsta
Själv hovrade jag ca 5m bakom på parkettplats!
Inga skador på Erik, något litet blåmärke på de nedre regionerna samt något skrubbmärke på skinnstället!
Urvel fick skrynklig v-fotpinne och ditto fotbroms (Engelsk reglage sättning), lite bitar kåpglas försvann, reglagen på v-sidan vart skrot förrutom kopplingen.
Efter insläpning, lersanering och div snabbmek hade jag den ute igen efter någon timme och fann att den inte lidit mer än kosmetiskt.
Nytagna bilder, först finsidan (med min Thruxton i bakgrunden), sedan lite skrubbsår på Urvel:
Tur att han klara sig så pass bra 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Uppdatering?
Hmmm, 2017 så hade jag sagt till omgivningen att den bästa Velocetten är MAC rigid före 1953, lätt och pigg.
En av komipserna (Hej Torbjörn) förköpte sig på ett projekt, var lite för lite delar för att kallas hoj så då blev jag med den (en till pust..).
Lite intressant ändå eftersom de målade delarna inte såg så pjåkiga ut, det följde med gamla norrlandsplåtar som matchade ett skattekvitto.
Mindre bra var bristen på motor, här har jag en del i samlingarna så ingen ko på isen.
Projekt Velocette MAC 1952:
100 2019-10-19 21:44:49 Senaste redigerad av Sten vW (2019-10-19 21:46:31)
Registersökning med Norrland som troligt ursprung brukar gå extremt smutt, här gick det utmärkt, de gamla regnummret och ramnummret matchade, kopia på gamla regbeviset identifierade motornummret på den saknade motorn.
Ett 52 motorblock tillräckligt nära i motornummer i regbeviset hade jag inget, det närmaste jag kunde hitta var en tidig 52:a men kunde sedan via kontakter hitta ett tomt block ca 100 nummer ifrån den saknade.
Byggdes ihop av delar från förrådet, enkelt med original, inte så mycket bearbetning:
