Vi får väl leta, var hittar man avgasventiler tro, hmmm vi tittar väl efter i avgasporten.
Av med toppen för att flukta
Kolvtoppen hade ett par smärre dingar men inget allvarligt, cylinderloppet verkar ok, skall dra cyllen i möra.
Stackars kolv, fastklämda kompringar, den övre ringen ser ut som en solkurva där den ligger klämd.
Suck, som kolven ser ut får jag nog kolla att staken inte blivit böjd eller vriden, pyssel pyssel..
S
Att laga saker är lite tråkigt så jag tänkte smyga igång med en grej som jag håller på med för min kommande 250 racer, projekt "Urvel".
Behovet är kamsläpor av rätt typ för de kammar jag har.
De äldre stötstångs Velocetterna med "järn motorer" (MAC, MSS) har ledade kamsläpor med liten radie på slitytan, de senare (Venom, Viper etc) har en liknande men med mycket större radie som förvandlar kam-karakteristiken mer åt race hållet.
Tyvärr är det lite brist på de senare släporna samt att min hovleverantör av halfabrikat i England också hade slut....
Nedan visas släpan med större radie i kontakt med den racigaste standard velokammen M17/8 (IO55-IC65 EO75-EC45 om jag inte minns fel).
Så, vad göra...
Bra karl reder sig själv brukar det heta så varför inte modifiera utslitna skruttisar så att det går att använda?
Vi börjar med nedkörda kamsläpor av den o-bra typen moddar dem så det gör den bra sortens jobb..
Den till vänster är en skruttis, den till höger är det vi vill efterlikna.
Notera slitmönstret på den till höger, den har mer kontaktyta än vad som behövs, lättare tillåter mer varv?
Mer varv kan bli mer effekt, mer effekt är mer fart, mer fart är bra!
Med några vändor med alternerande TIG, slipning, rinse and repeat har vi ett rudimentärt utkast till ny kamsläpa.
Den överst är skruttis, den till nere till vänster är den modifierade skruttisen, den nere till höger är den jag försöker efterlikna.
Sedan lite hårdpåläggning med WT-12 (som Stellit 12) så är vi ett hack längre på väg..
Den kopprige är den med hårdpåläggning liggande på mallsläpan.
All slipning fram till denna punkt har varit för hand med vrålapa o bänkslip.
Detta ger inte det resultat som behövs om man skall ha dem i en motor.
Vi behöver alltså lite mer precisionsbetonad slipning!
Jag har länge funderat på om jag inte skulle behöva en stickelslip för att skärpa div verktygständer (svarv o frässkär) så jag började fundera på om en slik skulle kunna nyttjas även för mina släpor, när idéerna på hur och med vad tagit form så gick jag i köpläge.
Lade ut en köpestråd (Hej Pompejus) men köpte sedan en begad Deckel S0 kopia från Taiwan av Gnosjö..
60 2017-05-13 20:23:29 Senaste redigerad av Sten vW (2017-05-13 20:39:34)
Den jigg jag byggde för att hålla kamsläpan tog en stund att lura ut, jag behövde en axel som skulle hållas med spännhylsa i stickelslipen, sedan behövdes en axel som man kan trä upp kamsläpan på. Dessa två axlar behöver vara så parallella som möjligt.
Grundidén var att sätta två plattor på vardera axeln sedan svarva plattorna plana för att sedan skruva ihop dem med ungefär rätt c-c avstånd med justermån. Sedan lite mojs för att fixera kamsläpan.
Blev såhär:
Injustering av jiggen i svarv o indikatorklocka med mallsläpa monterad för att fixpunkterna skall ge rätt c-c för den nya ytan.
Bra karl reder sig själv..
Åså bort till stickeln för ett första slipförsök..
Kom på att jag behöver ett sätt att kontrollerat riva av skivan på den radiella ytan, den axiella ytan är den som man normalt använder o där finns en inbyggd rivare på maskinen. Ev. kanske en diamanttand kan hållas i spännylsa o de normala axiella justeringarna användas, har nog ca 20mm att leka med, borde räcka för kamsläpa iaf...
Första försöket blev som på bilden nedan.
Jag fullföljde inte eftersom min injustering i svarven kunde varit bättre än den tiondels mm jag hade på klockan.
Sedan undrar jag om jag inte kör slipspindeln åt fel håll, snurrar motsatt mot bänkslipen, lätt ordnat, bara kasta om två faser i 3-fashandsken.
Bara älskar denna uppfinnings rikedomen... liknar lösningar som min gamle far skulle gjort fast behöver du inte en mindre slipskiva??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för snälla ord Michael!
Slipstenen är av den typ som oftast används i dessa sticklar (den enda jag har för ögonblicket), den ytan jag slipar mot är något över 10mm tjock (radiellt mått), egentligen inte helt rätt.
Så visst en annan sten hade nog varit bättre, har lite onda planer för att ev slipa om kammar, där måste jag använda en mer normal slipsten...
Bild från lathes.co.uk
S
Biltema har en billig avrivare för en hundring, den är 45mm bred, kanske går att göra ett fäste till och snygga till skivan.
Tack Lars för tipset, ska testa den, tidigare hade B-ma en cylindrisk variant med en liten diamantspets, verkar borta ur sortimentet nu..
Så åter till den trasiga 500:an, koll av stake stod det på menyn.
Vi börjar med att rigga ett mätverktyg bestående av kolvbulten samt en flisa pallbandsplåt (fin-fin stålplåt!).
Bocka plåten noggrant så att mätgrunkans plåtkant pekar på delningen mellan blockhalvorna när den är iträdd i lilländan.
Svivla sedan runt plåten o kolla andra sidan, vänd sedan mätverktyget och gör om från andra hållet.
Man bör även maka över storändan i kontakt med respektive vevskiva beroende på det iträdda hållet.
Mitt resultat gav: stake inte märkbart vriden, sidfel <1mm (stämmer med vad det var när jag byggde den).
Kolven (den döde) kunde flyta 2mm över stakens lillända i sidled så hade kolven kunnat användas hade ingen justering behövts.
Kontroll av lilländans lutning i sidled gjordes med 2st nya slipade 4-kant skärstål lagda mellan cylinderfotsytan och kolvbulten.
Vrid runt veven så kolvbulten tar upp glappet, känn sedan på skärstålen om de kläms ned.
Detta funkar bara med kolvbult-lilländepassing med perfekt spel, är det glappt i lilländan så mäter allt rakt...
Ca 0,1mm lut mot drivsidan noterades.
Skall när jag skaffat ny kolv fundera på om jag skall försöka rikta staken något...
jag har haft den runda varianten, och den funkade faktiskt bra, men nu har den sprungit och gömt sig.
Verkar som du kommit rätt lindrigt undand med tanke på kolvens utseende.
lite bockning på staken sen är du på G igen.
Jag skrev tidigare lite om kamsläpstillverkning för mitt 250 racer projekt, kanske dags för en presentation!
Bakgrunden är att jag kör i Classic roadracing i paradklassen med div mc mest Velocette.
Min kompis Urban Engström (http://urban-handmade-artandbikes.blogspot.se/) kör en Honda CB 175 som jag har jagat fler gånger än jag kan minnas.
Min 350cc Velocette MAC som inleder denna tråd är ungefär lika snabb men är inte lika vig som Urbans Honda.
Här är bild på Urban med sin Honda, bild från Ton-upparna som i sin tur scannat MCM(?).
Slutsats, fart är något man kan nå med trimmning, vighet på bana kräver en annorlunda ramgeometri.
På Classic racing årsracet 2015 stod min MAC bredvid Urbans Honda och jag började fundera på om inte mitt drivpaket skulle kunna klämmas in i en CB125 ram (samma som Urbans).
Det ledde till att jag blev med en av Urbans reservramar (CB125K5) med nav, framgaffel och bensintank.
Jag kapade bort en massa junk från ramen och pysslade med de övriga delarna så jag kunde göra en mock-up med en Velocette drivlina.
Slusatsen efter upp-mockningen var att det borde gå att få in en 250cc Velocettemotor om jag sänker den ca 80mm relativt växellådan samt flyttar drivpaketet så långt bakåt som är praktiskt.
Motorn baserade jag på ett par nya 250cc balanser (MOV) från 30-talet (68mm slag), vevstake blev kort och fin JAWA 2-ventil Speeday, kolv blev Triumph Daytona 69mm som har en trevlig form för att ge hyggligt komp.
Med dessa beslut behöver vevpartit balanseras, efter en del räknande, mätande och vägande kom jag fram till 53% som balansfaktor borde vara rimligt.
Sedan bygger vi och balanserar om bottenändan:
När motordimensionerna i och med vevpartiet är låsta behöver det göras en ny mockup för att få till placering i ram, motorplåtar, kedjelinje etc.
Projektet fick strax innan denna point of no return namnet URVEL (UR för Urban inspirationen o VEL för Velocette).