26

Som sagt, jäkligt snygg!
Blir sugen på att börja grotta ner sig i hur farsans Suecia ska vara. Årsmodell mellan 1927-39 om man ska tyda delarna som sitter på. 600cc Blackburne motor..
Mycket stort projekt att ta tag i så de lär dröja nåra år till dessvärre...

Post's attachments

DSCN6192.JPG, 944.39 kb, 1642 x 1232
DSCN6192.JPG 944.39 kb, 439 downloads since 2014-03-24 

27

Tack igen mina herrar för värmande ord..

Car_l, får göra hembesök framgent, sist blev det inte av när jag genom Bängt försökte...

Nåväl, var på besök i huset med de stora dörrarna. Vägen som ledde dit var kall och blöt, de första 10minuterna gick åt att sanera den makalösa mojjängen från skitig blötsnö.

Det som ser ut som blänk på tanken är dyngsur kallgalv..

Farbror Sven kom o kikade ICQ/ag

Post's attachments

DSC_0418crop.JPG, 94.69 kb, 1024 x 786
DSC_0418crop.JPG 94.69 kb, 425 downloads since 2014-03-27 

28

O, mr OPUS var snäll och blev inte rädd när stickorna halades fram.

Hur det gick? Well, fick hemläxa med drygt och dyrt pappersarbete.

Ni som fick MCHK tidningen igår eller idag kan läsa om en Norton med samma bekymmer...

More to follow!

Post's attachments

DSC_0420crop.JPG, 77.7 kb, 542 x 1024
DSC_0420crop.JPG 77.7 kb, 414 downloads since 2014-03-27 

29 Senaste redigerad av Sten vW (2014-04-02 19:55:33)

Fick ett litet brev idag från transportgudarna, dispensansökan för undantag för dagljusbelysning beviljat!

I AM NOW THE OFFICIAL PRINCE OF DARKNESS, muahahaha!

...å så hittade vi något på blocket...

Post's attachments

P1010836crop2.JPG, 123.38 kb, 1024 x 863
P1010836crop2.JPG 123.38 kb, 437 downloads since 2014-04-02 

30

Katching, klar med SBP, regnummer utkvitterat för 30'an....

ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af
S

31

Grattis! ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

32

Dagen började med att ställa tändning och brytare på den lille röde, stendött!
Motoplat tändmojset funkade på bänken så borde ha varit simpelt, det var det, hade lyckats klämma en av de nybytta kablarna på tändplattan ICQ/ae

Lite spring senare så slog den igång helt odramatiskt, navigerade runt puckelpisten på baktomten och avslutade med en liten wheelie på 1:an.

Ha, FUNKAR!

Från inköp i början i maj till start idag, har väl aldrig pillat ned någon 2-hjulingt så djupt o sedan ihop igen på så kort tid!
Var 10 ägare före mig på'n så det fanns gott om saker att laga! Tillverka ny eker o ekra om bakhjul, lappa vevhus efter kedjeslagning, svetsa sprucken ram. Skrapa ren ramen från gammal pulverlack, laga en h-vetes massa smått o gott.

Puuuh!

S

Post's attachments

P1010892crop.JPG, 91.51 kb, 800 x 777
P1010892crop.JPG 91.51 kb, 417 downloads since 2014-07-12 

33

Berätta mer om detta fordon??
wikipedia sa inte så mycket...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

michaelth skrev:

Berätta mer om detta fordon??
wikipedia sa inte så mycket...

ICQ/ae
http://cybermotorcycle.com/euro/brands/montesa.htm

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

35

michaelth: har inte heller hittat så mycket skrivet, anledningen att det blev en sådan har mycket att göra med att min far ca 1970-74 köpte lite hojtidningar som den unge påverkbare mannen läste.

Sedan dess har konstiga ryckningar kunnat förnimmas när man sett röda bananhojjar (Montesor), märkliga 1/2 offroad BSA:er med upplagda pipor samt Tickle Manx. BSA lär det nog inte bli men en T5 skulle sitta mumma med sin märkliga mjölkkartong till bensintank.

Nåväl, Montesa COTA 123 köptes kanske mest för att få något att lära den unge avkomman att köra motoriserat 2-hjuligt på. Att lära sig köra brett i terränglådan borde finnas med i alla barns grundskoleutbildning! Dagens skola, pahhh!

Progress? Jorå, har bytt till annan cylinder o kolv på KSS Velocetten, har inte startat ännu för jag väntar in leverans (från mig själv) av nylackad bensintank. Har influerats av folk här på forat som använt Feltemas båt sortiment, har använt epoxigrund o spackel. Svart Polyuretan pensel/rollades idag (blä).
Tur att jag avser att lägga ett sista lager med cellulosa på topp så våtslipning kan det nu bli av det noppiga h-vetet imorgon. Det kanske blir ny-premiär till kvarnparken på torsd...

S

Post's attachments

Spacklad KSStank.JPG, 59.28 kb, 800 x 518
Spacklad KSStank.JPG 59.28 kb, 388 downloads since 2014-09-07 

36

Och eftersom inte alla vet hur en T5 ser ut så kan vi informera:
http://4.bp.blogspot.com/_btocnbBtIYs/S9mO2zuNq0I/AAAAAAAABbY/XSet_21-lAw/s1600/john+tickle+manx+8.JPG

Sådär, nu har jag nog postat färdigt för detta halvår..

S

37

Och i kväll sattes nyrandad/transfererad tank på, motor startades med ny kanna o cylle, olja byttes.
Stödfjäder modell jösses vad styv monterades på det superlistiga gamm-sättet med ca 30st brickor instoppade mellan varven..

Färdig för nya äfventyr, meeeeen var tog 2014 vägen?

S

Post's attachments

Nyrandad.JPG, 169.76 kb, 1198 x 800
Nyrandad.JPG 169.76 kb, 438 downloads since 2014-09-21 

38 Senaste redigerad av Sten vW (2015-05-04 13:45:08)

Var på 1:a banträffen för året med Velocett MAC racern, sonen hade med sig sin Gopro så, vassego:

ICQ/ab S

Sonen tyckte att introbilden till tubklippet skulle vara så här:

Post's attachments

Swag.jpg, 440.01 kb, 1174 x 628
Swag.jpg 440.01 kb, 398 downloads since 2015-05-04 

39

Sten vW skrev:

Och i kväll sattes nyrandad/transfererad tank på, motor startades med ny kanna o cylle, olja byttes.
Stödfjäder modell jösses vad styv monterades på det superlistiga gamm-sättet med ca 30st brickor instoppade mellan varven..

S

Fan vad snygg ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

40

Johan W skrev:
Sten vW skrev:

S

Fan vad snygg ICQ/ae

ICQ/ab

41

"Var på 1:a banträffen för året med Velocett] MAC racern, sonen hade med sig sin Gopro så, vassego:"

Vad sa du att den hett(e)?

42

Har haft lite bekymmer med att mina hemlagda färglager börjar röra på sig när jag tröttnat på att glo på att de torkar.
Har funderat rättså länge på en bättre metod än bara krokar att hänga målade grejor i.

Hmm, en vinsch är både stark och långsam...

Post's attachments

grillparty.JPG, 122 kb, 1024 x 768
grillparty.JPG 122 kb, 421 downloads since 2015-06-30 

43

Det var en gång en liten liten gube som skulle ut i sin verkstad för att leka med sin lilla lilla fräs för att tillverka en mekanisk anpassning enär hans snälla snälla lillebror hade gett honom en längdmatningsskala ämnad för den lille gubens lilla lilla svarv (som givetvis inte passade).

Då kom det stora ondskefulla flunsa trollet och bankade på den lille gubens port, och så var allt förstört.....
Den lilla guben försökte alla trick i den lilla trickboken för att bli av med det onskefulla trollet, men se tji fick den lilla guben han hade behövt den stora trickboken och svarven gick inte att ta till för den saknade fungerande längdskala.

Efter en veckas umgänge med fultroll i snarkofagen masade sig guben (och trollet) till arbetet för att hanka sig fram med märkbart mindre fart än vanligt.
När den femte veckan inträdde insåg den lilla guben att trollet nog osett smugit sig ut och ersatts av den smärtsamme men lite mer hanterbara Al-pollen-tomten. Ett par blå piller senare insåg guben att nu, NU skall det bannimej fräsas Tiggas och sväras.

Och se på tjillevippen, den lille guben har nu äntligen en grej till! ...och så levde någon annan lyckligt i alla sina dar.

Post's attachments

skala.JPG, 226.38 kb, 1024 x 1820
skala.JPG 226.38 kb, 361 downloads since 2016-03-20 

44

Sedan borde nog den lille guben se över toppslidens skalratt som troligtvis monterats i den lilla svarvfabriken av lätt förvirrade vildvittror mens näcken spelade en baklängespolska, lobbandes begagnat lössnus i huldrans ihåliga rygg. Dvs montörn tog skalratt med fel delning till rätt matarskruv eller vice-versa. Så bara måste det ha gått till (för länge länge sedan i den lilla svarvfabriken), ingen kan väl vara så dum utan yttre påverkan eller???

Under de senaste veckornas inverkan av troll och annat oknytt har den lilla lilla guben binge-konsumerat y-tub klipp, här är ett par exempel på hur andra gjort egna skalrattar:

Först den rätvinkliga spitzenklasse tysken Stefan Gotteswinter som medvetet verkar göra ALLT mycket svårare än det behövs (tips; man kan hoppa i klippet):

Sedan har vi den pragmatiske Tubalcain som spelar på sågklinga (inte gravermaskin med pantograf eller delningsapparat):

S

45 Senaste redigerad av Sten vW (2017-03-04 18:51:17)

Å nu har man startat den sistfödde..

46

Härligt!! Grattis!!  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

47

Se där ja den lilla guben fick i gång muskedundret så småningom ICQ/ab
Grattis snygg hoj!

Bubbla -62

48

Tackar, tackar...

Lite pyssel kvar som kåpa, oljeuppsamlare (=båt), hajfena, najtråd, raceplåtar o slikt så är vi klara för MCHK-R banträffen på Sviestad 21-23 April.
Motiveringen att pyssla med denna är att brorsan skall låna min MAC racer enär det planeras att han skall ta banåkarpapper.

Det rök bra med olja i filmsnutten från den nyhonade cylindern, borde bättra sig efter ett par km, tyckte spontant att drivlinan löpte lätt och att den hoppade iväg bra vid 4000rpm, skall bli intressant att känna hur den känns när den sträcker ut.

En sån häringa mojjäng (inte min) har även den vunnit lite pokaler, den finaste var nog 1:a o 2:a på 1967 års Production TT på IoM.

https://en.wikipedia.org/wiki/1967_Isle … _standings

Min VMT (de kallas så) kan möjligen vara den silvriga som plåtades på tiden med Sven Bertil Taube och en ung dam på en vinterdag för länge sedan (fanns publicerad i någon nylig Classic Bike, minns inte vilken).
Han körde även en VMT på Skarpnäck 1967 med skadad fotled men det var på en svartmålad..

Mecka på...

Sten vW

49

Å i helgen som var rattade vi runt på Sviestad, 10 varv ca blev det innan jag missade en växel och halade för hårt i metreven, skronk töff skrekk och en del andra ljud kom det från motorn som den inte var designad för att utstöta, det kom nog även ett litet gniikk när jag tänker efter (tekniska onomatopoetiska termer).

Så, vad hände, vi tar det i bildlig turordning:

Post's attachments

1 böjda urkrokade stötstänger.JPG, 90.59 kb, 800 x 1073
1 böjda urkrokade stötstänger.JPG 90.59 kb, 335 downloads since 2017-04-25 

50

Gick vidare med att plocka bort vipparmshuset, det verkade ligga lite delar löst som inte skulle vara där.
Men var är avgasventilen?

Post's attachments

2 Urkrokade knaster, var är avgasventilen.JPG, 82.17 kb, 800 x 1022
2 Urkrokade knaster, var är avgasventilen.JPG 82.17 kb, 317 downloads since 2017-04-25