det lär nog bli tyst i bilen
det lär nog bli tyst i bilen
Det är ju egentligen ganska skönt
jag menar, vi som kör original vet ju att det kan bli lite möööö...sigt i huvet efter några mil ^^
Vatten: 98'a Golf 4'a 88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?
Ja solen har fan tagit från alla vrår idag.
Ibland fick man sig en mitt i synen och vart lite snöblind ett tag.
Och skillnad blev det. Okjej, det är ju inte så tyst som en "vanlig" bil, men har man fräst runt hela vintern plåtren så är det rena isoleringscellen nu.
Ska bli skönt när mattorna kommer i med.
Motorn svarar dåligt på gaspådrag just nu så det ska undersökas lite imorron.
105 2011-06-03 10:36:51 Senaste redigerad av michaelth (2011-06-03 10:38:27)
Motorn svarar dåligt på gaspådrag just nu så det ska undersökas lite imorron
lagt lite mycket issolering under pedalen?? eller kanske det bara e som du tror... nu när det e så pass mycket tystare.. en varv räknare alt. rotor med övervarvnings skydd e kanske på plats.. 
Jag självhade problem att frikoppla i en bil efter mycket isolering under pedalerna ..men tyst vart det.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Motorn svarar dåligt på gaspådrag just nu så det ska undersökas lite imorron
lagt lite mycket issolering under pedalen?? eller kanske det bara e som du tror... nu när det e så pass mycket tystare.. en varv räknare alt. rotor med övervarvnings skydd e kanske på plats..
Jag självhade problem att frikoppla i en bil efter mycket isolering under pedalerna ..men tyst vart det..
Haha. Nee, det är inte alls på det sättet.
Den går och drar bra om man bara gasar lite lite. Trampar man massor så stryper den sig själv och kan även baktända lite. Men inte alltid.
Var mest sugen på att kontrollera att allt annat funkar som det ska. Nu ska tändningen kontrolleras och förknasaren ska ställas korrekt enligt alla konstens regler.
Men har någon något tips på en känd åkomma så går det bra att sladdra. 
Och sen är draget RÄTT mycket bättre nu med en 1600 istället för original 1200:an.
Så det är knappast något psykologiskt. 
Ventiljustering 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Hade av topparna för inslipning och justering av ventilerna innan jag monterade motorn.
Gjorde en grundlig inställning av förgasare och tändning så nu går den som en raket.. Eller nåt.
Det är ju helt sjukt hur skönt det är att sladda rundor med bubblan nu när det är såhär underbart väder.
Ännu en tank tom nu. 
Det är ju helt sjukt hur skönt det är att sladda rundor med bubblan nu när det är såhär underbart väder.
Ännu en tank tom nu.

, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Mattorna på plats.
Sen i med ljudet och stolarna.
Inte precis färdig, men det får duga till BR. 
Det blir prydligt med ny matta,är det en TMI?
Vad är det för ljudprylar som ska i?blev lite
nyfiken 
Inte precis färdig, men det får duga till BR.
Ser bra ut - men inte såg jag din bil på BR (var där bara över dagen i lördags). Hur gick resan? 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Det var en intressant resa.
Efter sju mils körning lämnade (troligen) höger hjullager in.
Det började med en lätt vibration som snabbt blev kraftigare och som efter ett tiotal meter övergick till bankande och högfrekvent metall-mot-metall-ljud.
Och självklart på motorvägen där det inte fanns en vägren och var mil till nästa avfart.
Började rulla så sakta med långtradarna dundrande förbi, bara centimeter från backspegeln.
Det bästa var att man hade ett par följebilar. Som körde vidare.
Märkte dock att det gick fint att rulla, så länge man tog det piano.
Vid nästa avfart satt vi en stund och funderade på om man skulle vända hem igen eller om man skulle testa.
Vi valde att testa. På motorvägen igen och märkte att det typ gick att rulla i 70. Om det inte var kraftigt mot eller medlut.
Råkade rulla lite lite fortare en gång och fick en minnesbeta än kraftigare än första gången. 
Bilen skakade så kraftigt att jag sköt iväg en pipa....
Lämnade motorvägen för att istället besöka dom småländska byarna och landsvägarna.
I sinom tid landade vi på BugRun och korkade upp en öl för att fira bedriften.
Spikade upp tältet och började med maten.
Hade med marinerade kycklingfiléer samt pommes och färsk sparris.
Lånade en polares portabla Weber gasolgrill. Handlade en engångstub påväg upp.
På plats visade det sig att tuben var defekt på något sätt, det kom ingen gas ur den, hur hårt man än skruvade dit behållaren.
Ja varför inte? Allt hade ju gått så bra hittills.
Traskade till fd. Frasses, numera Rasta och käkade en sunkig hamburgare som kostade typ en miljon.
Fan vilket nerköp liksom.
Partade bort all irritation sen.
Hemfärden gick lite bättre.
Söndag och inte så många långtradare gjorde att vi valde tråkig E4 ändå och puttrade i 70-80 hela vägen hem.
Vet inte hur många bilar som körde upp bredvid... Och fotade..
Märkligt..
Hursomhelst, vid ett snabbt pitstop, strax innan skånska gränsen, märkte jag att kärran var rätt tjurig att axa med ut på motorvägen.
Kändes rätt orkeslös och ville misstända. Inget man märkte när man tråkkörde i 70+.
Väl "hemma" och av motorvägen trilskades den igen och jag gav den skaftet i tvåan.
Det skulle jag ångra visade det sig.
Stannade några km från verkstan.
Blåste fan av min nyköpta pipa igen med!
Var lögn i helvetet att få igång den och fick ringa in bärgning.
Provade att bogsera igång den och det "gick". Eller ja, den spottade och fräste och höll sig vid liv i kanske 10 sekunder oavsett gas.
Har ett par kundbilar att fixa innan bettan får ett par nya kapslade hjullager och om Tomas hittar rätt i gömmorna, en test med en annan karburator.
En bra helg alltså, tur att det inte var i italien, då har ni nog flygit hem 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
ah, zoomade förbi er på vägen ner... Blå buggy...höll ~110-120 med den.
Trist med trilskande lager 
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Ett full realistiskt genrep inför din kommande Europaturné med andra ord 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Vi fick problem med att en packning till oljekylaren slutade att vara packning...rök ner en stackars 1303 på motorvägen då vi drog förbi i 110...så vi fick sakta ner till 70 för att kunna behålla oljetrycket. Det läckte ut 3 liter olja på hemvägen men hem kom vi till sist. Nu blir det till att riva ur motorn o köra motortvätt o motor-rums-tvätt också...allt är grisigt. Undrar hur det ser ut inne i fläktkåpan? 
Haha. Var det du det?
Snackade med mina hårda grannar.
Finns sjukt mycket kul typer i denna hobbyn. 
Nu går den igen!
Bättre än någonsin med!
Ska inte bara ge bort svaret utan här kommer upplägget och felsökningen, så får vi se om någon har en vässad melon på halsen.
Började med att plocka av fördelarlocket och kolla brytaravståndet. Gjorde en liten finjustering.
Tändning på och ett stift till kabeln från tändspolen.
Riktigt bra gnista när man delade på brytarna.
Satte ihop det igen och testade med startgas. Död.
En bil startar UTAN förgasare om man bara ger den startgas, så allt där är fel. Gjorde ändå en grundjustering. 
En polare kom förbi. Gjorde kompprov. Perfekt.
Kollade med ett löst stift när man ändå gjorde kompprov. Perfekt gnista.
Startade fortfarande inte. Inte ens på startgas.
Den gick alltså nyss hem från Mantorp och inget var uppenbart.
Där sitter ny rotor, fördelare, brytare, konding, stift och tändkablar.
Tändläget flyttat sig? Hur troligt är det? Och såpass mycket att den inte skulle gå längre?
Fördelaren satt benet med.
Flyttade fördelaren mer eller mindre till ändlägena för att se om något hände.
Fick inte ens induktionslampan att reagera om man kirrade på starten så igång var ett tvång.
Rätt var det var så kom där en rejäl poff ur blåset iaf. Liv!
Efter ytterligare justeringar så fick man igång den om än den gick som en påse skit.
Gjorde en hjälplig tändjustering och då var den på samma ställe som utgångsläget.
Så det har alltså aldrig varit en issue.
Nu tog det sekunder innan felet hittades.
Förslag?
122 2011-06-13 14:53:37 Senaste redigerad av Johan W (2011-06-13 15:08:46)
Nja det ända jag kan komma på är att vakuumdosan är full med soppa lr slangen av men den ska gå endå då
Edit...hmm om inte rotorn har rört på sig förståss och sitter fel
Om du inte tvingat på fördelarlocket fel 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Haha. Var det du det?
Snackade med mina hårda grannar.
Finns sjukt mycket kul typer i denna hobbyn.
Japp hård bil(d) finns i större format om du önskar 
Hade fördelaren "hoppat" upp lite. Jag har vart med om en gång för länge sen, 17-18 år sen, då den åkt upp typ 1,5mm så rotorn stod stilla. Helt plötsligt mitt under körning hände det för mig.
Tog en somrig bild innan.
Den fick bli avatar med.
Sjukt vad avatarerna suger i kvalitet.

