101

det lär nog bli tyst i bilen

102

Stefan T skrev:

det lär nog bli tyst i bilen

Det är ju egentligen ganska skönt ICQ/ae jag menar, vi som kör original vet ju att det kan bli lite möööö...sigt i huvet efter några mil ^^

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

103

Ja solen har fan tagit från alla vrår idag.
Ibland fick man sig en mitt i synen och vart lite snöblind ett tag.

Och skillnad blev det. Okjej, det är ju inte så tyst som en "vanlig" bil, men har man fräst runt hela vintern plåtren så är det rena isoleringscellen nu.  ICQ/ag
Ska bli skönt när mattorna kommer i med.

Motorn svarar dåligt på gaspådrag just nu så det ska undersökas lite imorron.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

104

Bensin?  ICQ/ag

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

105 Senaste redigerad av michaelth (2011-06-03 10:38:27)

Motorn svarar dåligt på gaspådrag just nu så det ska undersökas lite imorron

lagt lite mycket issolering under pedalen?? eller kanske det bara e som du tror... nu när det e så pass mycket tystare.. en varv räknare alt. rotor med övervarvnings skydd e kanske på plats.. ICQ/ad

Jag självhade problem att frikoppla i en bil efter mycket isolering under pedalerna ..men tyst vart det.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

106

michaelth skrev:

Motorn svarar dåligt på gaspådrag just nu så det ska undersökas lite imorron

lagt lite mycket issolering under pedalen?? eller kanske det bara e som du tror... nu när det e så pass mycket tystare.. en varv räknare alt. rotor med övervarvnings skydd e kanske på plats.. ICQ/ad

Jag självhade problem att frikoppla i en bil efter mycket isolering under pedalerna ..men tyst vart det.. ICQ/ad

Haha. Nee, det är inte alls på det sättet.
Den går och drar bra om man bara gasar lite lite. Trampar man massor så stryper den sig själv och kan även baktända lite. Men inte alltid.
Var mest sugen på att kontrollera att allt annat funkar som det ska. Nu ska tändningen kontrolleras och förknasaren ska ställas korrekt enligt alla konstens regler.

Men har någon något tips på en känd åkomma så går det bra att sladdra.  ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

107

Och sen är draget RÄTT mycket bättre nu med en 1600 istället för original 1200:an.
Så det är knappast något psykologiskt.  Default/lol

108

Ventiljustering ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

109

Hade av topparna för inslipning och justering av ventilerna innan jag monterade motorn.

Gjorde en grundlig inställning av förgasare och tändning så nu går den som en raket.. Eller nåt.  ICQ/ag

Det är ju helt sjukt hur skönt det är att sladda rundor med bubblan nu när det är såhär underbart väder.
Ännu en tank tom nu.  Default/hmm

110

j:son skrev:

Det är ju helt sjukt hur skönt det är att sladda rundor med bubblan nu när det är såhär underbart väder.
Ännu en tank tom nu.  Default/hmm

ICQ/ae

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

111

Mattorna på plats.
http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/1ef2948b.jpg

Sen i med ljudet och stolarna.
http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/cadb74ca.jpg

Inte precis färdig, men det får duga till BR.  ICQ/ab

112

Det blir prydligt med ny matta,är det en TMI?
Vad är det för ljudprylar som ska i?blev lite
nyfiken ICQ/ab

113

Inte precis färdig, men det får duga till BR.  ICQ/ab

Ser bra ut - men inte såg jag din bil på BR (var där bara över dagen i lördags). Hur gick resan? ICQ/an

, . .·´¯`·..

114

Det var en intressant resa.  Default/lol

Efter sju mils körning lämnade (troligen) höger hjullager in.
Det började med en lätt vibration som snabbt blev kraftigare och som efter ett tiotal meter övergick till bankande och högfrekvent metall-mot-metall-ljud.
Och självklart på motorvägen där det inte fanns en vägren och var mil till nästa avfart.
Började rulla så sakta med långtradarna dundrande förbi, bara centimeter från backspegeln.
Det bästa var att man hade ett par följebilar. Som körde vidare.   ICQ/am

Märkte dock att det gick fint att rulla, så länge man tog det piano.
Vid nästa avfart satt vi en stund och funderade på om man skulle vända hem igen eller om man skulle testa.
Vi valde att testa. På motorvägen igen och märkte att det typ gick att rulla i 70. Om det inte var kraftigt mot eller medlut.
Råkade rulla lite lite fortare en gång och fick en minnesbeta än kraftigare än första gången.  ICQ/ad
Bilen skakade så kraftigt att jag sköt iväg en pipa....

Lämnade motorvägen för att istället besöka dom småländska byarna och landsvägarna.
I sinom tid landade vi på BugRun och korkade upp en öl för att fira bedriften.
Spikade upp tältet och började med maten.
Hade med marinerade kycklingfiléer samt pommes och färsk sparris.
Lånade en polares portabla Weber gasolgrill. Handlade en engångstub påväg upp.
På plats visade det sig att tuben var defekt på något sätt, det kom ingen gas ur den, hur hårt man än skruvade dit behållaren.
Ja varför inte? Allt hade ju gått så bra hittills.  ICQ/ag

Traskade till fd. Frasses, numera Rasta och käkade en sunkig hamburgare som kostade typ en miljon.
Fan vilket nerköp liksom.
Partade bort all irritation sen.

Hemfärden gick lite bättre.
Söndag och inte så många långtradare gjorde att vi valde tråkig E4 ändå och puttrade i 70-80 hela vägen hem.
Vet inte hur många bilar som körde upp bredvid... Och fotade.. 
Märkligt..  ICQ/af

Hursomhelst, vid ett snabbt pitstop, strax innan skånska gränsen, märkte jag att kärran var rätt tjurig att axa med ut på motorvägen.
Kändes rätt orkeslös och ville misstända. Inget man märkte när man tråkkörde i 70+.

Väl "hemma" och av motorvägen trilskades den igen och jag gav den skaftet i tvåan.
Det skulle jag ångra visade det sig.
Stannade några km från verkstan.
Blåste fan av min nyköpta pipa igen med! 

Var lögn i helvetet att få igång den och fick ringa in bärgning.
Provade att bogsera igång den och det "gick". Eller ja, den spottade och fräste och höll sig vid liv i kanske 10 sekunder oavsett gas.

Har ett par kundbilar att fixa innan bettan får ett par nya kapslade hjullager och om Tomas hittar rätt i gömmorna, en test med en annan karburator.

115

https://lh6.googleusercontent.com/-CfdWwGqgHDo/TfXq1VQ78XI/AAAAAAAAA6o/jlEWkRATsUQ/s512/P6122184.JPG

116

Default/lol En bra helg alltså, tur att det inte var i italien, då har ni nog flygit hem Default/hmm

117

ah, zoomade förbi er på vägen ner... Blå buggy...höll ~110-120 med den.
Trist med trilskande lager ICQ/ac

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

118

Default/yikes

Ett full realistiskt genrep inför din kommande Europaturné med andra ord ICQ/ad

, . .·´¯`·..

119

Vi fick problem med att en packning till oljekylaren slutade att vara packning...rök ner en stackars 1303 på motorvägen då vi drog förbi i 110...så vi fick sakta ner till 70 för att kunna behålla oljetrycket. Det läckte ut 3 liter olja på hemvägen men hem kom vi till sist. Nu blir det till att riva ur motorn o köra motortvätt o motor-rums-tvätt också...allt är grisigt. Undrar hur det ser ut inne i fläktkåpan?  ICQ/an

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

120

flodis skrev:

https://lh6.googleusercontent.com/-CfdWwGqgHDo/TfXq1VQ78XI/AAAAAAAAA6o/jlEWkRATsUQ/s512/P6122184.JPG

Haha. Var det du det?
Snackade med mina hårda grannar.
Finns sjukt mycket kul typer i denna hobbyn.  ICQ/ag

121

Nu går den igen!
Bättre än någonsin med!

Ska inte bara ge bort svaret utan här kommer upplägget och felsökningen, så får vi se om någon har en vässad melon på halsen.  ICQ/ag

Började med att plocka av fördelarlocket och kolla brytaravståndet. Gjorde en liten finjustering.
Tändning på och ett stift till kabeln från tändspolen.
Riktigt bra gnista när man delade på brytarna.

Satte ihop det igen och testade med startgas. Död.

En bil startar UTAN förgasare om man bara ger den startgas, så allt där är fel. Gjorde ändå en grundjustering. ICQ/ad

En polare kom förbi. Gjorde kompprov. Perfekt.
Kollade med ett löst stift när man ändå gjorde kompprov. Perfekt gnista.

Startade fortfarande inte. Inte ens på startgas.

Den gick alltså nyss hem från Mantorp och inget var uppenbart.
Där sitter ny rotor, fördelare, brytare, konding, stift och tändkablar.

Tändläget flyttat sig? Hur troligt är det? Och såpass mycket att den inte skulle gå längre?
Fördelaren satt benet med.

Flyttade fördelaren mer eller mindre till ändlägena för att se om något hände.
Fick inte ens induktionslampan att reagera om man kirrade på starten så igång var ett tvång.

Rätt var det var så kom där en rejäl poff ur blåset iaf. Liv!
Efter ytterligare justeringar så fick man igång den om än den gick som en påse skit.
Gjorde en hjälplig tändjustering och då var den på samma ställe som utgångsläget.
Så det har alltså aldrig varit en issue.

Nu tog det sekunder innan felet hittades.
Förslag?

122 Senaste redigerad av Johan W (2011-06-13 15:08:46)

Nja det ända jag kan komma på är att vakuumdosan är full med soppa lr slangen av men den ska gå endå då Default/hmm

Edit...hmm om inte rotorn har rört på sig förståss och sitter fel

Om du inte tvingat på fördelarlocket fel Default/lol

123

Haha. Var det du det?
Snackade med mina hårda grannar.
Finns sjukt mycket kul typer i denna hobbyn.  ICQ/ag

Japp hård bil(d) finns i större format om du önskar ICQ/ad

124

Hade fördelaren "hoppat" upp lite. Jag har vart med om en gång för länge sen, 17-18 år sen, då den åkt upp typ 1,5mm så rotorn stod stilla. Helt plötsligt mitt under körning hände det för mig.

Ducati Monster 1200S

125

Tog en somrig bild innan.
Den fick bli avatar med.
Sjukt vad avatarerna suger i kvalitet.  Default/hmm

http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/Sommarpgrs.jpg