51

Lyfter min egen tråd då det bubblar av inspiration och framsteg är förestående. Först och främst vore jag tacksam om man kunde få tråden flyttad till "projekt- icke vw" jag har inte sett ngn sån funktion så jag tror inte man som trådstartare kan flytta sin tråd.

Det blev ett massivt inlägg, utan foton, men det är helt valfritt att läsa.

Idag har jag varit i kontakt med byggnadsnämnden angående bygglov för carport. Ända sedan jag först undersökte ärendet i augusti, har tanken på att undersöka det vidare funnits där. Efter det att jag mejlat byggnadsnämnden om detaljfrågor i ärendet och det att byggnadsinspektören varit på plats och konstaterat att det redan är för mycket byggt enligt gällande detaljplan som tillåter 80kvm huvudbyggnad plus 20kvm komplementsbyggnad, så är nu ärendet lagt på den berömda hyllan för ett bra tag framöver. Den enda lösning som finns i sikte är att låta stycka upp tomten på två tomter, då kunde man antingen bygga en liten carport om maximalt 20kvm på den avstyckade delen, eller låta bygga ut det befintliga huset med ett garage på den avstyckade tomten, som då blir den tomtens huvudbyggnad, till att maximalt mäta 80kvm. De gällande regleringarna är lite smått tokiga tycker jag med tanke på hur stor tomten är, men eftersom det är ett fritidshusområde är denna detaljplan upprättad. Jag får suga på denna karamell ett tag till och hoppas på att grannen kan husera min buss även kommande vintrar.

Det finns dock väldigt mycket att göra på huset, så det är ju inte direkt att jag kommer gå sysslolös om jag inte får bygga. Nu senast har tid ägnats åt att röja i källaren och tre lite halvkrassliga personer har nu ägnat en helg till att sortera, slänga och strukturera prylar och möbler i halva källaren, som en förberedande åtgärd för värmepumpsinstallationen nästa fredag. När man inte bor på plats får man vara lite taktisk i hur man fördelar tiden över ens projekt. Att få till ett tillfälle en vardag i november när en hantverkare kan komma och man själv samtidigt kan vara på plats utan att för den delen bara åka de tretton milen över dagen kräver lite planering. Men även nästa gång kommer jag fortsätta det något tröstlösa jobb att sortera bland grejerna i källaren, men då och då får man glädjas över att man hittar någon ball manick eller användbar pryl. Man blir förvånad över hur många gamla grejer som är "made in Sweden", det känns främmande idag! Bilder på röjning, installation och vidare arbete kommer, i dagsläget finns inget fotograferat. Jag ser fram emot att kunna ställa pumpen på 18 grader och kunna botanisera bland grejerna eller meka i t-shirt.  ICQ/ag

Däremot har det konstaterats, både sen röjningen i källaren och efter granskning av ritningarna av huset, att det tycks vara förberett för en skorsten. I taket på källarplan sitter det "puts" på betongbalkarna på en yta om ca 1kvm på den plats som skorstenen är utritad på ritningarna och det väcker ju såklart nyfikenhet. Hur ser det ut inunder? Skorstenens placering är inte den jag tänkt mig, men ganska tilltalande ändå då det på ritningarna är tänkt att det i källarplan ska finnas en eldstad och på bottenvåningen ska det finnas två eldstäder, en i vardagsrummet och en på verandan. Tanken på en inglasad veranda med eldstad är rätt lockande. Ska man gå denna vägen får man börja studera hur man murar sig en skorsten och hur eldstäderna ska se ut. Men det blir ju en långsiktig plan eftersom uppvärmningsfrågan redan är löst och rätt mycket pengar redan är investerade i den. Däremot kan det ju vara bra att ha i åtanke vid takomläggningen i sommar.

Slänger in lite inscannade ritningar bara för att ha några bilder att visa upp:

Källarplan (innerväggar och dörrar stämmer inte helt):
http://img12.imageshack.us/img12/7658/kllarplan.jpg
Bottenplan, känns mer logiskt att ha skorstensstocken innanför yttervägen även om det stjäl en del utrymme:
http://img255.imageshack.us/img255/6544/bottenplan.jpg
Fasad mot söder:
http://img607.imageshack.us/img607/6931/fasadmotsder.jpg

Och apropå det, är en byggare kontaktad i frågan om takrenovering, samma kille som gjorde badrummet. Vi är väldigt nöjda med hans jobb och han är både resonlig med onödiga utgifter och flexibel med arbetstider. Förhoppningsvis får jag även tillfälle att göra det tillsammans med honom, både för att lära mig, kunna hantlanga i de moment det är praktiskt att vara två och kanske även få ner antalet byggtimmar och tid huset är exponerat för väder och vind. Av just den anledningen har vi tänkt att göra det nästa sommar, den här sommaren tillät varken tid eller pengar några åtgärder åt taket.

Trådgårdsarbete är det mest givande just nu tycker jag. Och när man inte har något fullskaligt jordbruk får man stilla sin inspiration med storslagna idéer på grönsaker och hur trädgården ska utformas. Hösten har mest ägnats åt trädbeskärning, flytt av buskar och gödsling av odlingsplätt och liknande aktiviteter som är ganska ointressanta att fotografera när det är grått och kalt ute. Förra helgen införskaffades en begagnad Stiga kompostkvarn och en gedigen motorsåg för lättare trädgårdsarbete, typ en mindre Jonsered eller Husqvarna, står högt upp på vill-ha-listan. Jag hoppas även på att få dit en stubbfräs för att jämna till den del av tomten jag vill ha som öppen gräsyta. Nya fruktträd och bärbuskar är planterade på delar som ska bli odlingsmark, gamla sjuka äppelträd ska fällas på den del som ska bli öppen gräsyta. Uppe på kullen ska köksträdgården ligga och i slänten vill jag ha terrasser och odlingsbäddar. Jag skissar även på trappor mellan nivåerna. Det återstår att se hur man löser den inte helt enkla frågan med rådjur och deras framfart.

I och med att vägen till vårt lilla område skulle rustas upp, hade man i den återupplivade föreningen anlitat en maskin som skulle göra jobbet. Grannen som fixat detta, upplyste mig även om att det fanns övervuxet grus och sand på min tomt som jag inte visste om, när jag spekulerade i om man skulle förbättra uppfarten samtidigt som vägen gjordes i ordning. Nu backade jag emellertid på att låta fräscha upp uppfarten eftersom jag inte visste hur det skulle bli med carport och eventuell tvättplatta, men däremot hade jag en vision om en parkeringsplats på en annan del av tomten. Grannen frågade mig om han skulle be maskinisten anlägga denna parkeringsplats när han ändå var där och jag tackade ju såklart ja till det även om jag var tveksam till om han skulle komma ihåg det, eller om de skulle hinna det. Men när jag kommer tillbaka till stugan blir jag väldigt förvånad och glad över att det nu finns en rejäl extra parkering stor nog att rymma fyra bilar, fem om man tränger ihop dem. Det krävdes en eftermiddags jobb med krattan i hand för att jämna till ytan och få bort de presenningsrester som tittade upp här och var ur gruset. Nu får det regna på marken så att det sjunker ihop lite innan jag böjar använda mig av parkeringen, då jag inte har tillgång till ngn stamp och det är lite väl mjukt ännu. Men grymt praktiskt att ha en parkering som är "ur vägen" när man kör in och ut ur garaget med bilar och bussar. Foton på parkeringen kommer.

Det är även en riktigt bra resurs att ha sand att hämta på tomten när man odlar och gör sin egen kompost av stallgödsel, kvistflis och sand i den leriga jorden. Ett par kilometer från huset finns en lättåtkomlig stor mängd med runda dekorativa stenar för odlingsanläggning och på tomten finns ett antal fällda stora enar, vars virke är exemplariskt att göra pergola av eftersom det är så rötbeständigt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

52

många tankar och ideer för fortsättningen.. bara kör på, lite i taget så blir det säkert skitbra!!
när du får värme i huset blir ju mycket enklare!!
En parkerings "plätt" e alldrig fel.. ICQ/ag
Att lida av brist på utbyggbar yta känner jag igen.. väntar ihärdigt på en planändring, som skulle varit färdig 2009.. så jag kan köpa/utöka disponibel tomtmark.. det som skall bli bra tar tid.. suck!! Default/yikes

Gärna bilder på fortsättningen, då det säkerligen intresserar även många andra !! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(