Pratade med en kund idag som verkade veta vad han pratade om. Materialet kallas "Heraklith" och på svenska "träull" eller "träullit". Han rekommenderade att man fäste i materialet (betongen) som är bakom träullsplattan och inte i själva plattan i sig, då de är för porösa. Plattorna brukar som regel bara vara ca 5cm så att sätta en lång expanderbult trodde han på. Den idén kommer jag nog köra på nu om ingen protesterar vilt.
Okej, så kommer uppdateringen (vet inte om någon ens läser denna tråden, men det är mitt nuvarande projekt, det händer ju inte så mycket med bussarna). Både Valborgshelgen och föregående helg har spenderats på stugan. Det har pysslats med lite alltmöjligt, det finns att göra överallt i huset och på tomten, men min huvudsakliga uppgift har varit att få garaget i stridbart skick så vi vet var alla grejer finns när vi ska göra annat på huset. Det hela liksom står och faller på att vi vet var verktyg och utrustning finns. Garaget är nu färdigmålat och senaste tiden har ägnats åt att borra upp saker på väggarna. Det är mycket kvar men nu kan man börja plocka upp saker ur lådor och backar:
Arbetsbänk och förvaring. Vid bänken har jag installerat en ramp med sex uttag, då jag vet hur ofta man vill kunna ha många verktyg/lampor inkopplade samtidigt när man jobbar med dem om vartannat.

Vägghängda hyllor på väggen invid förrådet. Hyllor kan man inte få för mycket av. Fick förklarat för mig att plattan inte var gjuten hela vägen för att lättare komma åt avloppet som går där inunder. Får se om det är störande, i såna fall kanske man hittar på någon bra lösning med skivor eller liknande.

Rymligt och ljust helt plötsligt! Tanken är nog att försöka knöla in båda splittbussarna här, en man kan meka med och en plats för förvaring inne i hörnan. En lösning som ger mer takhöjd står högt på önskelistan, men långt ner på priolistan.

Har även inrett "blindtarmen" förrådet vid sidan om garaget. Där ställde jag den djupa lagerhyllan som jag tog med från "Gropen" samt den hemmasnickrade hylla som stod vid fönstret i garaget innan ommålningen. Det blir som ett litet lager, trångt med utrymmeseffektivt. Vill försöka få in kompressorn här också, kanske hamnar den någon annan stans.

Andra långväggen, här satt det ju från början en vägghängd hylla (den övre). Jag skruvade dit en till, monterade ett vägguttag uppe vid taket för stereons skull, satte upp krokar för kablar och annat, satte upp en torkrullehållare samt skruvade upp slangvindan för tryckluften. Som synes har även garageportarna målats. Lustigt nog krackelerade färgen på ena dörren, men inte på den andra. Det är förvisso inget gesällprov, men man förundras över det, speciellt med tanke på att det var den bra dörren som stod i solen.

Bjuder dessutom på en bonusbild. Blev inspirerad på lördagsnatten när både månen och jag var fulla. Systemkameran grabbades och jag fick bland annat till denna:

Helgen som kommer ska jag försöka få upp armaturerna som sagt, samt installera dessa. Förutom själva fastsättningen blir det lite klurigt att fundera ut positionen hos dem. De ska inte vara i vägen för de höga bussarna och inte heller skymmas av dem när man vill skruva med dem. Det finns fyra stycken enkla 120cm-ramper som följde med huset och två stycken dubbla armaturer som jag tog med mig. En ramp hamnar definitivt ovanför arbetsbänken, den andre udda, kanske vid ingången mot källaren då? De fyra enkla placeras ut symmetriskt kring de två "platserna" kanske. Får suga på karamellen, elen är iaf redan dragen och det är smidigt! Men det finns mycket annat att göra fortfarande, bara att plocka upp alla verktyg och utrustning innebär en hel del arbete. Fast det är ett rätt roligt jobb och jag ser fram emot att få rulla in en buss där för första gången! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't