Nice to have you here Mark!
Sometimes these translations can come out very strange, but I hope you can understand the most of it.
Thomas
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor 50an
Nice to have you here Mark!
Sometimes these translations can come out very strange, but I hope you can understand the most of it.
Thomas
På frågan om jag är en Patinakille kan jag bara svara Ja.
Hade en Ford -34 Tudor en gång som hade hittats i en lada där den stått parkerad sedan 1952.
Renoverade bara det mekaniska och den blev sedemera pilotfall för MHRF-försäkringens variant för bilar med patina.
Min Lyxbuss har bla fortfarande den patinerade originallacken kvar från midjelisten och upp. Håller även på med en Kubel som kommer få behålla rejält med patina från WW II. Har tom lagt några plåtdelar i fuktad plastpåse för att få till rätt look.
Ni kan vara lugna, vi ska inte förstöra någon patina på 50an. 
Tackar för visat intresse! Verkar ju vara några stycken som gillar/förundras vad som händer med det sopsluta 50a vraket.
Eftersom det blir lite hemgjorda prylar också utöver lite NOS och original 50a plåt så måste man ju kolla så det passar ibland!
Nu när vi hade höger och vänster främre ramskenor att leka med så måste det ju kollas att tvärbalken för pedalstället/handbromsspaken passar.
Men innan det kunde ske var jag tvungen att byta ut en lite krokig del! Den var lite misshandlad av någon ovarsam bogsering för länge sedan.
Och eftersom själva ramens främre del under förargolvet är lite lägre än de efter februari-51, så var jag tvungen att göra mig en sådan förhöjning som ska vara. Denna förhöjning syns också på NOS bilderna på den högra ramen.
Här har vi början på detta arbete.
De som har koll på sin Barndoorram vet ju att den har en utbuktning för kopplingspedalen på senare "högre" ramar.
Denna utbuktning finns såklart på tidiga bussar också, men i form av en liten trevlig ”låda” som jag måste göra.
Såhär ska den se ut.
I ramen så ska det sitta en ”skyddsplåt” för styrsnäckan som även den måste bankas till av lite tjockare plåt så den liknar original. Efter att vi fått den ditpunktad med riktig utrustning av GuVWa på hans jobb ( förövrigt så är allt punktjobb gjort där. TACK GuVWa!! )
Så Blev det såhär:
Nu var det dags för att kolla om delarna ville prata med varandra! Och det ville dom
Delarna passade så bra ihop att det nästan inte behövdes några klämmor alls. ( jaja några då)
Tack vare ett ” frontklipp” från en annan 50a så har vi haft tillgång till väldigt viktiga mått och annan information hur det ska se ut ”på riktigt”.
I och med det så har jag kunnat slöjda ihop en främre tvärbalk på ett helt korrekt sätt. Som givetvis inte är ett dugg likt senare Barndoors.
Det var rätt så krokigt i början.
Men får man hålla på att banka/krympa/sträcka/böja så blir det bara rakare och rakare………eller hur det nu var

Nu börjar det väl likna något?

Sådärja!! Då är det bara att finlira lite när det är dags att ansluta den mot resten av fronten. När nu det blir??
I varjefall inte till nästa uppdatering kan jag garantera 
/Bengt
Ja, det här är GRYMT må jag säga! Heja på! 
Är det pyssel i jordgolvsladan man ser här?
Är det pyssel i jordgolvsladan man ser här?
Jo så är det......dessa jordgolv förföljer mig, det spelar ingen roll vart jag flyttar så nog är underlaget det samma!!
Som sagt grymt jäkla jobb ni gör
Nyberg har du någon mailadress, funkar lite si och så här, smsa den till 0707-920610, Har lite bilder, tror du vet vad, och det är inte på mig
MVH Kuus
den 50a som jag tipsade demian om och som han sedermera hämtade, går det inte få fram info om tidigare ägare på den? den blev väl krockad och med lite tur finns allt det mekaniska eller delar av det kvar på gården nånstans? bara en tanke. 
den 50a som jag tipsade demian om och som han sedermera hämtade, går det inte få fram info om tidigare ägare på den? den blev väl krockad och med lite tur finns allt det mekaniska eller delar av det kvar på gården nånstans? bara en tanke.
Leveranskortet på den är hittad, men där ser man bara 1a ägaren osv, men inget regnummer tyvärr.
Men fullt tillräckligt att regbesikta den iaf.
Men vad det lider så hittas nog all historik om den till slut.
Om den har varit registrerad tidigare i något Norrlandslän så kan man få fram identiteten hos
Bilregistret i Härnösand. De har alla reghandlingar databas. Det räcker med uppge chassienumret så kan Irene Nilsson om hon arbetar kvar där, plocka ut regpapper. 
Jaså, ni har koll på leveranskortet. Då måste jag be om lite info tack
Jag vet ingenting om den.
Jag har varit i kontakt med Irene Nilsson, men hon hittade ingenting.
Har man förste ägare, så går det ju, med lite tur att få fram regnr genom bilkalendern.
Den byggdes 22 december och lämnade Wolfsburg 27 dec 1950 enligt birthcertifikate.
Jaså, ni har koll på leveranskortet. Då måste jag be om lite info tack
Jag vet ingenting om den.
Jag har varit i kontakt med Irene Nilsson, men hon hittade ingenting.
Har man förste ägare, så går det ju, med lite tur att få fram regnr genom bilkalendern.
Den byggdes 22 december och lämnade Wolfsburg 27 dec 1950 enligt birthcertifikate.
Men jag har ju mailat dig det för längesedan......
I så fall har jag inte mailet kommer fram. Du blandar inte ihop det med 53:ans uppgifter? Du mailade dom för ca ett år sedan.
På frågan om jag är en Patinakille kan jag bara svara Ja.
Hade en Ford -34 Tudor en gång som hade hittats i en lada där den stått parkerad sedan 1952.
Renoverade bara det mekaniska och den blev sedemera pilotfall för MHRF-försäkringens variant för bilar med patina.Min Lyxbuss har bla fortfarande den patinerade originallacken kvar från midjelisten och upp. Håller även på med en Kubel som kommer få behålla rejält med patina från WW II. Har tom lagt några plåtdelar i fuktad plastpåse för att få till rätt look.
Ni kan vara lugna, vi ska inte förstöra någon patina på 50an.
Du glömde nämna Hebmüllern som du försöker få fram 50-tals lacken på 
irene jobbar kvar. har precis fått uppgifter på 2 st willys 36 och 1 ford 29 av henne. har mailadressen direkt till henne om nån vill ha. dock har dom extremt mycket nu så några veckors leveranstid just nu.
Skicka den till mej då JN , jag behöver uppgifter om min split .
great build up,love your work ,your getting there ,i am in the same boat with mine ,limeybish on samba.
Skicka den till mej då JN , jag behöver uppgifter om min split .
Vafaan helsing, henne träffar du ju i lobonäs!
En väldigt trevlig kvinna! Har letat mången lyx i hennes papper.... 
Sweet! Då kanske man får se på bussen där då, när det är markad?
Tusen tack för kommentarerna !
Det vart ett lite längre uppehåll än vad jag tänkt, förlåt…..
Nu är det ju inte helt enkelt att hålla på med såhär konstiga grejer!
Hade det inte varit för två termosar så hade vi ju säkert nöjt oss med ”vadsomhelst” bara det passar!
Som jag sagt tidigare så ska vi såklart använda så mycket som möjligt av 50an och samtida originalgrejer som är användbara/renoverbara.
Men till och med här har det smugit sig in en liten repropryl! Förutom mina hemgjorda bitar.
Det började med att vi behövde de sk, ”batwings” som sitter inuti ramen och håller framvagnen på plats.
Det enda vi hade var några fragment som kanske med lite god vilja visade hur dom skulle se ut.
Konstruktionen är ju inte sååå krånglig med ett par rör som gängas invändigt med M14x1,5 samt ett par vågiga bitar i 1,5mm plåt.
Jag började lite smått att knäcka och banka efter konstens alla regler, och efter en stund så insåg jag att det aldrig kommer fungera att göra 4 bitar som dessutom skulle passa ihop med rör emellan som dessutom ska ha ganska viktiga mått.
Så jag gav upp
Mailade Mark i England (Kempebussen) om mitt problem, och fick ett trevligt svar att han hade en sådan som Gerson gjort liggandes, men tyvärr bara en. Men han hade också lite rester från ramen som suttit på hans 52a Barndoor som han gjorde iordning för ett antal år sedan. Med dessa fragment och Gersonplåten så var det bara att lappa ihop en kopia till vänster sida.
Inte helt supersnygg! Men den fyller sin funktion och är ju mer original än den gröna 

Och nu en liten efterlysning igen!!
Tänk om bensintanken också kunde hitta hem! Vi har letat som tokar efter den uppe där 50an stod.
En 50a tank för de med stående reservhjul är lite speciella, de ser likadana ut som senare upp till -52 men med vissa viktiga skillnader.
Först så är det tankfästena, de två främre sitter som på de senare. Men det bakre fästet mot motorluckan sitter lite förskjutet till vänster om en tilltänkt mittlinje av bensintanken.
Det är väl det man kan se som skillnad direkt om tanken har legat ute och all färg är bortrostad.
Men OM färgen sitter kvar så är det ännu enklare
För de tidiga tankarna var lackade i en ljus färg och texten RES-ZU-AUF är målat med SVART färg.
Till skillnad mot senare tankar som är målade svarta med VIT text. Enkelt va?
Såhär ser en 50a tank ut:
Och så måste jag ju såklart visa att vi använt 50ans originalfäste som även det har ett helt annat utseende än de senare.
Nu vart det lite i alla fall! Vi får se vad som kommer sen……..
Reportage igår i unt motor "Ingenting är omöjligt" 
Helt Makalöst projekt!
"mycket ska man se!" eller hur de nu va dom brukar säga!
fantastiskt roligt att någon orkar ta till sig ett sådant Enormt renoveringsobjekt!
och de blir ju Hur bra som helst!! jag är Mycket imponerad av Detalj nivån på denna renovering!
mycket spännande tråd att följa. Lycka till i fortsättningen också 
Jag har en barndoortank liggandes, men i sommarstugan.. tar hem den nästa gång, för mig den satt i en panel..
Reportage igår i unt motor "Ingenting är omöjligt"
Nu får du visa eller länka....
Helt Makalöst projekt!
"mycket ska man se!" eller hur de nu va dom brukar säga!![]()
fantastiskt roligt att någon orkar ta till sig ett sådant Enormt renoveringsobjekt!
och de blir ju Hur bra som helst!! jag är Mycket imponerad av Detalj nivån på denna renovering!![]()
mycket spännande tråd att följa. Lycka till i fortsättningen också
Tackar! Alltid kul att höra.
Vi försöker göra allt så rätt det bara går, riktigt spännande faktiskt.
Jag har en barndoortank liggandes, men i sommarstugan.. tar hem den nästa gång, för mig den satt i en panel..
Spännande!! Kolla infästningar och sånt jag nämnde tidigare, och glöm ej bilder 
Boxerville » Projekt » Barndoor 50an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.