426

Lite de som är tanken oxå. Så det inte slängs eller annat tok som kan hända om man inte vet vad det är för grejer som dyker upp  ICQ/ab
För det ligger ju en massa saker överallt som är lite svårplacerade om man inte vet vad det är.

Det har ju trots allt dykt upp en hel del Barndoors på senare tid som behöver en massa delar.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

427

Default/lol  inga kommentarer!

428

Nu jäklar!! Två uppdateringar samma dygn… ICQ/ae

Kommer ni ihåg hur frustrerande det var när den 22mm huvudbromscylindern som ska vara på 50an inte ville ge någe tryck?
Den som var så otroligt vacker i sin skrud av rost!

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/IMG_1092.jpg

Igår kväll så plockade jag isär den för att undersöka felorsaken, och det troligaste är nog att backventilen hade hakat upp sig på grund av att det frigjorts gammalt möjs i botten som troligen varit så hårt att jag då jag packade den förra gången trott att det var stål….eller nåt sånt?
Detta hade tydligen löst upp sig sedan dess och blivit något kletigt i botten.
Slarv eller okunskap? Eller bara ren otur? Eller alltihopa tillsammans kanske?

Nu  gjorde jag en grundlig rengöring samt placerade huvudbromscylindern i ett citronsyrabad över natten. Otroligt tråkigt att offra rosten...men vad gör man inte för säkerheten... ICQ/ab
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/WP_20130117_005_zps64f62b7f.jpg

Så efter en grundlig rengöring igen efter badet så monterade jag ihop alltsammans och pluggade alla utgångar utom ett samt satte dit en bromsvätskebehållare och fyllde på lite bromsvätska och började pumpa å pumpa å voilaa så blev det tryck å skvätt ICQ/ag

Här en bild efter att jag tagit av alla pluggar och behållare för att sen placeras i en påse tills den får komma tillbaks på bussen vid någe tillfälle.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/WP_20130117_009_zps28220bd0.jpg

Ja dåså, få se vad det blir nästa gång  ICQ/ad

Bengt i Sala

429

Du får väl plugga alla hålen , droppa lite vatten i påsen, och sen blåsa i lite ren syrgas.. så det får rosta till sig igen ICQ/ad

skönt att du kunde hitta felet, så ordningen kan återställas!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

430

michaelth skrev:

Du får väl plugga alla hålen , droppa lite vatten i påsen, och sen blåsa i lite ren syrgas.. så det får rosta till sig igen ICQ/ad

skönt att du kunde hitta felet, så ordningen kan återställas!!!

salt ska också främja rost på fordon har jag hört.. kanske går att använda även här.  ICQ/ad
vanligare att man har salt hemma än en flaska syrgas.

Kul läsning bengt  ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

431

Tackar för rosttipsen ICQ/ab
Men jag tror nog att moder natur sköter om detta över tid.

Och japp! Det ska bli skönt att få rätt huvudbromscylinder på plats.

Bengt i Sala

432

Åsså äre minus 16 grader ute och minus 12 i mekarhålan   Default/hmm
Varför kan jag inte se till att ha ett riktigt garage med värme?

Jag som precis börjat få lite inspiration...

Men det går väl över....som vanligt...nä ja ä inge bitter.... Default/lol

Bengt i Sala

433

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ICQ/ae

Nytt mob nr...

434

Barndoor51 skrev:

Åsså äre minus 16 grader ute och minus 12 i mekarhålan   Default/hmm
Varför kan jag inte se till att ha ett riktigt garage med värme?

Ja, som jag sa vid kaffebordet - jag brukar tänka på dig när jag - iklädd t-shirt - håller på i garaget...!!!  ICQ/ad
(Okej, jag har brallorna på oxå! Annars hade jag tänkt på nån annan...!!!  Default/lol )

435

Retsticka där... ICQ/ag

Bengt i Sala

436

Igår kväll fick jag ett trevligt mail från Gerson  ICQ/ag

Nu är vårt 50a specade golv färdigt! Det ser vi fram emot att få klämma dit istället för det andra som var alldeles för "nytt".

Post's attachments

DSC01245.jpg, 165.15 kb, 1024 x 768
DSC01245.jpg 165.15 kb, 218 downloads since 2013-01-23 

Bengt i Sala

437

Trevligt golv, synd bara att de hann måla det Gersongrönt fast vi sa till om plåtrent.

Tänkte ta mig i kragen och försöka renovera styrsnäckan någon dag framöver så att Bengt får lite mer att skriva om i vår tråd.

Efterlysning!!!

Vi måste ju ha tag i ett "20" märkt motorblock från -50 så vi kan göra iordning en motor till bussen. Se tidigare i tråden om motornummer. Det vore ju fantastiskt om det gick att hitta en motor eller ett motorblock från en av de 150 -50-bussar som kom hit.

Så ta en titt i era förråd, kanske finns det där i ett skrymsle.

438

Annars får vi pröva biltemas färgborttagning, verkar som det funkar?

Bengt i Sala

439

Vad skiljer på golven mellan -50 och nyare?  Jag ser att den inte har uttag för värmerör och att det inte har två små fyrkantiga upphöjningar mot mellanväggen. Är det nått mer?

Hur får dom plats med värmeröret på 50:or, då dom inte har urtaget i golvet? Är det grannare rör eller är det draget på ett annat sätt?

440

Jag kommer till det, håller på att samla ihop lite information om det.
Ber att få återkomma...

Bengt i Sala

441

Idag kom det! Lastrumsgolvet  ICQ/ag

Post's attachments

WP_20130131_006.jpg, 238.5 kb, 1279 x 719
WP_20130131_006.jpg 238.5 kb, 196 downloads since 2013-01-31 

Bengt i Sala

442

glädje!

443

Det blir en grön vår ICQ/ab

Nytt mob nr...

444

Ja nu måste lyckan vara total ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

445

Ren oförfalskad lycka i grön skepnad.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

446

Det gick förvånansvärt fort att få hem golvet!? ICQ/ab

Tillbaka i ny förpackning...

447

Sju dagar bara...inte illa, ändå låg paketet i tre dagar i Tyskland för tullning.

Bengt i Sala

448

Kanske Gerson också gillar 50:or ;-)

449

Riktigt glad över alla positiva komentarer som kommer! De sporrar verkligen ICQ/ag

Nu tänkte jag ”snöa in” lite på lastrumsgolvet som vi fick hem från Colombia förra veckan.
Jag kan ju tycka att Gerson har lite dåliga säljare runt sig, jag ska förklara lite hur jag tänker.

Jag tror jag nämnt det förr, men jag drar det igen.

Då den stora ”gröna beställningen” gjordes i Januari -12 så hade jag klargjort att vi skulle ha ett 50-specat lastrumsgolv, vilket jag också fick bekräftat av Gerson att det inte är några som helst problem att få.

Sen när den STORA dagen äntligen kom i höstas så blev det lite antiklimax när det bara var ett ”vanligt” Barndoor-golv som levererats…..ja lite grinig blev jag allt ICQ/ad

Skickade iväg ett mail till Musclebus i slutet av Oktober och frågade lite försiktigt om det möjligen fanns en liten möjlighet att han lastat något litet golv fel?
Men så var tyvärr inte fallet.
Men Chris skulle maila Gerson och höra varför det inte blev något av 50a golvet.

Ganska snabbt fick Chris svar att ”Vi gör bara denna sorts golv till Barndoor, sådeeså” (Med en uppnäsa som syntes tydligt! Trots att det var på andra sidan jordklotet)

Vilket Chris vidarebefordrade direkt till mig. Sen gick det ca 1 timme  så hade Chris fått ett till Mail från Gerson(Him self) att det har begåtts ett STORT misstag!! Han bad sååå mycket om ursäkt att hans anställda inte kan förstå hur viktiga hans kunder är, trots att de inte bor i grannbyn.

Han lovade att fixa ett nytt golv på en gång, eller i alla fall så fort det bara går samt skicka det dirkekt till kund! Men skulle få räkna med ca 2 veckor plus frakttid trodde han.

Vilket stämde ganska bra faktiskt, om man räknar med 6 veckors semester och  några dagars Julledighet förstås plus en smekmånad…hehe Default/lol

Men den 22 Januari sent på kvällen fick jag ett mail med några bilder på ett färdigt golv för godkännande, vilket var omålat, vilket jag tyckte var trevligt. Så i mitt svar så påpekade jag att det vore riktigt kul om det gick att få omålat.

Och i svaret som kom omgående: OK sir. (det var det enda svar jag fick)

Dagen efter så fick jag ett till svar, denna gång av Gerson själv, och han beklagade sig ännu en gång att hans anställda redan hunnit måla golvet i den fantastiskt vackra gröna nyansen…samt att paketet var på väg!
Lite trist att Gerson inte har mer koll på flödet, men i det stora hela så gör det ju inte så mycket ändå.

Jag hade ju självklart önskat att han frågat om det var någe mer han kunde skicka med, men det blev tyvärr inte så ICQ/ac  Men kanske tur det ändå, för då kanske lådan blivit tvungen att åka båt....

Men 7 dagar senare så kom paketet, och då hade det ändå legat i depå i Tyskland i 3 dagar för förtullning….snabb leverans var ordet!

Nu har jag fått ”älta” lite om detta kapitel!

Så nu går vi in på lite skillnader på ett Tidigt och sent lastrumsgolv tycker jag!

VA? Hörde jag ett: Vänta lite! ??
Jahaa, fylla på popcorn å dricka, gå på toa….jaja, jag får väl vänta en stund då…

Bengt i Sala

450

Sååå

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh