401

Ändringen gjordes ganska tidigt, vid chassienummer 20-004066  (vår vagn heter 20-003194)
Så det är inte speciellt många vagnar som hade det av de 50or som levererades till Sverige.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

402

Puh..tur vi fick det här klart för oss nu innan det nya året..kunskap gör människan fri(glömt vem som sa det.. ICQ/ad )Tur vi har dig Bengt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

403

Nu äre 2013 och får önska Er välkomna till fortsatta tokigheter  ICQ/ag
Ska försöka bättra mig med uppdateingar/onödigt vetande och så vidare, men man vet ju aldrig när latmasken slår till  Default/lol

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

404

Idag tänkte jag backa bandet lite! ICQ/ad

Inte så lite heller :-) Närmare bestämt till Augusti 2005 när Thomas och jag var upp för att säkerställa att det verkligen var en 50a vi skulle ta itu med.

Och när man såhär i efterhand ser sådana här bilder, så funderar man ju hur man egentligen är skapt däruppe i hjärnkontoret? :-P
Numera vet vi ju alla att diagnosen är VWHD och att den är obotlig som tur är.

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2005-07-2319-09-37_0002_zps50be38dc.jpg

Detta ska föreställa överdelen av framruteramen/taket med mittstolpen som separerar framrutorna….ja nu är det ju inte så värst mycket mittstolpe kvar längre utan det är bara kabelstammen som ska löpa i den som finns kvar…..eller snarare fragmenten av kabelstammen om man ska va petig.

I detta läge så skulle en vanligt funtad människa kastat in handduken och sett sig om efter ett bättre objekt, men inte vi inte!! Vi slickade oss om munnen( Ja, inte varandras munnar, för då blir det ju lite äckligt) och gick igång ännu mer.

Det blev ju inte ett dugg bättre när ”skrotgubben” med dotter sa att det utskurna chassiet med ”lådhelvetet”  troligen låg 200m in i skogen bland annat skrot.

Här är en bild då vi släpat fram den från vegetationen en liten bit, då den var nästan helt övervuxen av grönsaker så tog det trots allt en stund att hitta. Dock inte lika svårhittad som bakramen var som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2005-07-2319-39-18_0038_zpsafdc3cf5.jpg

Det som gjorde oss mest glada var ju att den stora luckan som sitter som del av golvet i förarutrymmet fanns med, visserligen i ett knöligt och styckat skick. Men vaff..n! Har inte ens sett någon sådan till salu under alla år jag hållit på med dessa Dinosarier…

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/2005-07-2319-53-51_0052_zps77ce9b22.jpg

Och som jag också nämnt tidigare i denna tråd så blev ju lucka mindre vid chassienummer 20-004500 vilket alltså tillhör de tidiga förändringar som gör allt sååå mycket mer spännande ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

405

Lite " Nörderi" har ingen dött av.. Meer!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

406

VWHD i sin mest utvecklade form ICQ/ab härligt!

407

Kjellgren skrev:

VWHD i sin mest utvecklade form ICQ/ab härligt!

Instämmer på den punkten!  ICQ/ab

408

Alltid lika kul att läsa om alla detaljer kring erat tokiga bygge ICQ/ab

Nytt mob nr...

409

Mums,mera frukost-TV... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

410

Mmmmmm dagens sil av onödigt vetande ICQ/ad  nu är man människa igen ICQ/ag

411

Ni är helt underbart galna, jag reggade mig på boxerville pga detta projekt. ICQ/ab

Old member of Westbo aircoolers
Gnosjö

412

Då har man lyckats med sin tråd!  Default/lol

gniden skrev:

Ni är helt underbart galna, jag reggade mig på boxerville pga detta projekt. ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

413 Senaste redigerad av Barndoor51 (2013-01-08 20:16:30)

Hehe! Tack för det  ICQ/ab
Välkommen till oss tokar på Boxerville  ICQ/ag

Och som reggad användare så får du tillgång till alla de bilder som jag inte lagt upp på photobucket utan bara lagt in direkt i Boxervilles bildhantering, bara det är värt en registrering!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

414 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-01-10 23:37:57)

Synd att det inte blev något besök ikväll, hade sett fram emot lite hardcorefakta. Well, vi ses en annan gång! ICQ/ab Riktigt kul att läsa om all galenskap Default/lol

Förresten ser det ut som våra pickisar som profilbilder försöker kommunicera med varandra på något vis.. ICQ/af

415

Den ena ser upprörd ut och den andra lite oförstående ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

416

Med lite tur så ska jag försöka styra in lite nörderier i textformat (snart+strax+om en stund...hur lång tid det nu är?)

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

417

Nu borde du vara klar med det ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

418

Nä bengt, vänta du en stund till  ICQ/ag
Så hinner jag att natta ungarna och sätta mig tills ro med en kall öl och njuta lite av din vwhd ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

419 Senaste redigerad av Barndoor51 (2013-01-17 13:38:03)

Nu har nog stunden kommit ….

Som jag skrev tidigare så skulle jag försöka styra in på någe.

Så idag ska vi koncentrera oss på styrsnäckan och lite runt omkring den.

Från Mars-50, alltså produktionsstarten av våra kära Barndoorbussar så utrustades de med en styrväxel från ZF med benämningen ZF531.


ZF står för Zeppelin Foundation och uppstod genom en sammanslagning av två bolag 1915, det ena bolaget var Zeppelin GmbH och det andra var Max Maag Zahnräderfabrik Zürich. Och blev således ZahnradFabrik GmbH (tack Tomten)
Och för er som genast tänkte på Zeppelinare/luftskepp har helt rätt! Då det hette: Luftschiffbau Zeppelin GmbH.

Nä nu spårade det ur lite från styrinrättningen, måste nog justera hjulvinklarna så vi håller oss på banan….hehe ICQ/af

De första styrsnäckorna var lite annorlunda i utförande om man jämför de som kom i Februari-51 vid chassienummer 20-010000 och skulle fortsätta ända till slutet av -52 med chassienummer 20-041711. Dessa kallas för ZF532
De tidiga hade ett 4-bultat övre ”lock”
Här kan ni se skillnaderna tydligt! (Här har jag lånat lite bilder från barndoor.dk, hoppas att det är OK Tonny? Annars tar jag bort dom.)
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/styrehus1-2ccc_zps52b5f051.jpg

Och som ni ser så är den ingående axeln splinsad precis som på bubblorna, men till skillnad mot baggen som har en hardyskiva så sitter rattaxeln klämd direkt på axeln.

Nästa typ av styranordning som infördes i Januari-53 hade rattstångsröret ipressat i styrsnäckan med en hellång styrstång som dessutom fick en konad ände med krysskil för fastsättning av ratten. Medans ratten till bussarna 50-52 hade samma splines som de tidiga baggarna hade.

En till lånad bild från barndoor.dk som visar en 53 och nyare rattstång/styrsnäcka.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/styrehus3ccc_zps2b8b6f9d.jpg

Och för alla som tror att denna heter ZF533 räcker upp en hand! Och för att jag ska kunna räkna alla händer så säger jag till när ni kan ta ner dom, OK?


Original rattstången till vår 50a hittade vi ju tillsammans med det bortskurna frontklippet. Det är ju ytterligare en sådan sak som är liiiite svår att få tag på.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_image413E14BB-2718-4CD9-8419-09C6A584D5CD_zpsc6e0a307.jpg

Härligt mossig!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_image207F53C3-C7A0-42F6-9DA3-5B0EC48A686A_zps25689f74.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_image75FDADF6-BE19-4797-BD32-F16B2FFA16FA_zpsd2b5d8b8.jpg

Ska bli spännande att sprätta upp den och se om den över huvud taget går att använda  ICQ/ae

http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_image20861F2C-1047-4B32-B292-43ED65B2E436_zps2eba071d.jpg

Här på pitmanarmen så ser man att det sitter en liten ”slagklack” där styrleden ska sitta, dessa klackar finns på alla punkter där det ska sitta en styrled. Dessa försvann på senare framvagnar, men jag vet inte exakt när tyvärr. Men troligen 52-53 någon gång?

Dessa klackar bankade man på med lillsläggan tills styrleden ”ploppade” loss var det tänkt en gång i tiden. Men sen kom de på att det är mycket bättre med en anpassad avdragare…
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_imageA046B726-55F0-4C2F-A27B-F2743FDD038C_zps3e414e14.jpg

När vi skulle lossa styrsnäckan från chassiet så…..
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_image4BC2FABC-8CC7-4B34-8A84-46C16993B19E_zpsfd5bfa24.jpg

Helt riktigt! Skruva loss var ju inte direkt någon idé…
De små söta minikopiorna av Alptoppar ska föreställa bult och svetsmutter….
Inte mycke att renovera där om man säger så… Default/hmm


För de som mekat 50-talsbubbla, har säkert stött på den geniala konstruktionen med hur tutknappen får sin jordning via en snillrik konstruktion med en liten släpsko som glider mot en koppar ring som sitter fast på rattstången.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_imageEC2F7103-DA5B-4C27-9AD0-1611DCF06512_zps2e037801.jpg

En liten detalj som jag konstaterat angående släpskokontakten, det är att de tidiga var isolerade med virat papper/papp, till skillnad mot de senare som var gjort i bakelit. Tänk att man kom på en detalj till som vi måste ta hänsyn till vi montering av vagnen.

Senare (efter -52) så går det bara en enkel sladd från tutknappen genom hela rattstången och tittar ut i botten av styrsnäckan för att fortsätta sin väg till signalhornet. Med dessa förändringar så sparade nog VW in flera D-mark och Idésprutan Günther på monteringsbandet fick nog en liten extra lönecheck för sitt bidrag med bra idéer till firman.

Här syns anslutningen av rattstången till styrsnäckan tydligt.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/cid_image1D2C4560-4B2F-418F-9F57-80FF20F43027_zps59fad45f.jpg

Observera att den övre klämman med en liten plåtbit inte är riktigt fackmannamässig, verkar som om röret fört ett skallrande oväsen för någon tidigare ägare, vilket medelst den lokala bensinstationens sortiment försökt få tyst på eländet…undrar om det gick bra? Troligen inte… ICQ/ad



Så där ja, då kan ni ta ner era händer tack!
Men OJ vad duktiga ni varit! Inte en enda hand uppe. Det var bra det att ni gjort "läxan" ordentligt, för hur konstigt det än är så fortsatte styrväxeln heta ZF532 trots att det egentligen var en ”helt ny” produkt.

Dom har mycke hyss för sig de däringa VW-teknikerna!! Hur ska vi som grottar i detta 60+ år senare kunna hålla isär allt? Trodde i min enfald att TYSK Ordnüng innefattade total kontroll på alla uppgifter så de stämmer med verkligheten för oss entusiaster.... Men näedå.  ICQ/ad

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

420

I love it, please continue as you have done, more please!

421

Fidde skrev:

I love it, please continue as you have done, more please!

+1

Panel -53, 911 -71

422

jockebostrom skrev:
Fidde skrev:

I love it, please continue as you have done, more please!

+1

+2 ICQ/ag

423

+3  ICQ/ab

424

Mmm,riktigt morgonmys med alla dessa fakta.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

425

Ja e ju trevligt ifall man springer på ett skogsvrak. Då vet man ju direkt vad man hittat ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(