Nu har nog stunden kommit ….
Som jag skrev tidigare så skulle jag försöka styra in på någe.
Så idag ska vi koncentrera oss på styrsnäckan och lite runt omkring den.
Från Mars-50, alltså produktionsstarten av våra kära Barndoorbussar så utrustades de med en styrväxel från ZF med benämningen ZF531.
ZF står för Zeppelin Foundation och uppstod genom en sammanslagning av två bolag 1915, det ena bolaget var Zeppelin GmbH och det andra var Max Maag Zahnräderfabrik Zürich. Och blev således ZahnradFabrik GmbH (tack Tomten)
Och för er som genast tänkte på Zeppelinare/luftskepp har helt rätt! Då det hette: Luftschiffbau Zeppelin GmbH.
Nä nu spårade det ur lite från styrinrättningen, måste nog justera hjulvinklarna så vi håller oss på banan….hehe
De första styrsnäckorna var lite annorlunda i utförande om man jämför de som kom i Februari-51 vid chassienummer 20-010000 och skulle fortsätta ända till slutet av -52 med chassienummer 20-041711. Dessa kallas för ZF532
De tidiga hade ett 4-bultat övre ”lock”
Här kan ni se skillnaderna tydligt! (Här har jag lånat lite bilder från barndoor.dk, hoppas att det är OK Tonny? Annars tar jag bort dom.)

Och som ni ser så är den ingående axeln splinsad precis som på bubblorna, men till skillnad mot baggen som har en hardyskiva så sitter rattaxeln klämd direkt på axeln.
Nästa typ av styranordning som infördes i Januari-53 hade rattstångsröret ipressat i styrsnäckan med en hellång styrstång som dessutom fick en konad ände med krysskil för fastsättning av ratten. Medans ratten till bussarna 50-52 hade samma splines som de tidiga baggarna hade.
En till lånad bild från barndoor.dk som visar en 53 och nyare rattstång/styrsnäcka.

Och för alla som tror att denna heter ZF533 räcker upp en hand! Och för att jag ska kunna räkna alla händer så säger jag till när ni kan ta ner dom, OK?
Original rattstången till vår 50a hittade vi ju tillsammans med det bortskurna frontklippet. Det är ju ytterligare en sådan sak som är liiiite svår att få tag på.

Härligt mossig!

Ska bli spännande att sprätta upp den och se om den över huvud taget går att använda

Här på pitmanarmen så ser man att det sitter en liten ”slagklack” där styrleden ska sitta, dessa klackar finns på alla punkter där det ska sitta en styrled. Dessa försvann på senare framvagnar, men jag vet inte exakt när tyvärr. Men troligen 52-53 någon gång?
Dessa klackar bankade man på med lillsläggan tills styrleden ”ploppade” loss var det tänkt en gång i tiden. Men sen kom de på att det är mycket bättre med en anpassad avdragare…

När vi skulle lossa styrsnäckan från chassiet så…..

Helt riktigt! Skruva loss var ju inte direkt någon idé…
De små söta minikopiorna av Alptoppar ska föreställa bult och svetsmutter….
Inte mycke att renovera där om man säger så…
För de som mekat 50-talsbubbla, har säkert stött på den geniala konstruktionen med hur tutknappen får sin jordning via en snillrik konstruktion med en liten släpsko som glider mot en koppar ring som sitter fast på rattstången.

En liten detalj som jag konstaterat angående släpskokontakten, det är att de tidiga var isolerade med virat papper/papp, till skillnad mot de senare som var gjort i bakelit. Tänk att man kom på en detalj till som vi måste ta hänsyn till vi montering av vagnen.
Senare (efter -52) så går det bara en enkel sladd från tutknappen genom hela rattstången och tittar ut i botten av styrsnäckan för att fortsätta sin väg till signalhornet. Med dessa förändringar så sparade nog VW in flera D-mark och Idésprutan Günther på monteringsbandet fick nog en liten extra lönecheck för sitt bidrag med bra idéer till firman.
Här syns anslutningen av rattstången till styrsnäckan tydligt.

Observera att den övre klämman med en liten plåtbit inte är riktigt fackmannamässig, verkar som om röret fört ett skallrande oväsen för någon tidigare ägare, vilket medelst den lokala bensinstationens sortiment försökt få tyst på eländet…undrar om det gick bra? Troligen inte…
Så där ja, då kan ni ta ner era händer tack!
Men OJ vad duktiga ni varit! Inte en enda hand uppe. Det var bra det att ni gjort "läxan" ordentligt, för hur konstigt det än är så fortsatte styrväxeln heta ZF532 trots att det egentligen var en ”helt ny” produkt.
Dom har mycke hyss för sig de däringa VW-teknikerna!! Hur ska vi som grottar i detta 60+ år senare kunna hålla isär allt? Trodde i min enfald att TYSK Ordnüng innefattade total kontroll på alla uppgifter så de stämmer med verkligheten för oss entusiaster.... Men näedå. 
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet