Nu är det äntligen Söndag morgon!
Jag vaknade tio minuter före väckarklockan, klev upp å puttrade på kaffe och gjorde allt som hör till mina rutiner. Klockan tickade vidare och jag funderade varför Thomas inte visade sig? Och där låg han och släpade timmerstockar i soffan! Klockan var tjugo över åtta så det var dags att vakna nu!!
Ingen skada skedd då vi hade planerat att hänga på låset vid Feltema i Västerås vid tiorycket. Vi var ju tvungna att skaffa saxsprintar och låsringar för att säkra allt på chassiet.
Vi tog min Barndoorpickis och for som en raket till storstan för att någon timme senare komma hem till gårn igen så vi kunde ta en fika med nygräddade bullar. Mums!!
Nu kunde vi äntligen återgå till helgens begivenheter :-) Började direkt med att säkra pedaler och handbromsspak, skönt!!
Jag letade vidare efter klammer och diverse andra bra å ha saker, men kom ju på att vi fuskade med att montera låsblecken till framvagnen förra året, så det var bara att fixa innan det faller i glömska igen
Thomas hade lite invändningar mot mitt tilltag att köra med muttermaskinen just som han lekte med saxsprintarna vid styrlederna samtidigt…känslig kille, tål ingenting..hehe skoja bara!
Vid det här laget hade vi helt förträngt allt var bromsrör heter, så vi började fokusera på att få dit golvluckan vid pedalstället, efter att värmt loss någon avdragen/fastrostad bult i ”lådhelvetet” så ramlade den på plats, och som ni ser på bilden och som nämnts tidigare i denna tråd så är ju luckan typ dubbelt så stor som de senare Barndoorarna.

Och som den skarpögde ser så sitter växelspaken bultad i denna ”lucka”

Ganska korkad lösning då man måste demontera följande grejer för att lätta på luckan:
1, Gummimattan
2, Växelspaken
3, Fotstödet
4, Täckplåten runt rattstången
5, 10st M6 bultar
På senare Barndoors:
1, Mattan
2, Täckplåten runt rattstången
3, 5st? (minns inte riktigt) M6 bultar
Klart!!
Lite skillnad…
Medans jag klurade ut vilken skillnad det var på tidiga å sena Barndoors så hade Thomas justerat alla bromsar och sett till att Handbromsen tog på 3e hacket.
Alltid skönt med fungerande handbroms :-)
Nu när växelspaken var bultad på plats så var det dags att justera in växellägena, eller snarare fixera den långa växelstången då det visade sig att de låsande försänkningarna inte satt på rätt ställe. Mitt fel då jag måttat fel på Gustaf´s växelstång….Och just nu kom jag på att Gustaf´s Barndoor är ju högerstyrd!! Kanske DET som är skillnaden i låslägena/försänkningarna på stången?? Hmm tål att grotta ner sig i vid tillfälle :-D
Men till slut så hade vi ett läge där alla växlarna ramlade in utan besvär, dock inte samtidigt
, så det var bara att fräsa en ny försänkning och skruva i bultarna och säkra med ståltråd.
NU! Nu börjar vi kröka lite bromsrör tyckte vi. Men så såg Thomas att det låg en 29 märkt hävarmsstötdämpare på bänken som måste på plats så vi inte glömmer den! Jahaja! Bultarna till dessa då? I vilken låda kan dessa finnas? Jag började snart kunna mina gömställen vid det här laget, så det tog säkert bara 10 minuter att hitta dom, men fortfarande inga klammers hittade….bara så ni vet ;-)
Vi hade även fuskat med att skruva fast gjutjärnsklumparna på drivaxelrören förra året, men dessa bultar å muttrar låg i säkert förvar i en liten butt i närheten så det var snart gjort.

Tyvärr så var vi tvungna att använda en 211 märkt hävarmsdämpare på vänstersidan då det inte dykt upp någon vänster 29 märkt sådan :-(
Samtidigt som jag letat efter….justDE! Så har jag hållit utkik efter en bromsljuskontakt som ska sitta på huvudbromscylindern, hittade bara en massa oljetryckskontakter hela tiden!! Riktigt konstigt att jag inte hittade några med tanke på att det fanns ju ett flertal länsade huvudbromscylindrar!?
Utan en sådan är det ju meningslöst att hälla i bromsvätska i systemet när det är dags att lufta bromsarna….efter att rören kommit på plats.
Nu var goda råd dyra! Ringer en Vän! Sa jag till Thomas, så jag ringde Roger aka ”Berather” och framförde våra önskningar.
Hmm! Sa han och sa någe om att det trodde han att han inte hade, kanske någon som gömmer sig…
I bakgrunden så hojtar Thomas något om att vi skulle behöva ett gammalt torrisionslock då vi bara har ett gammalt och ett nytt brasiljanskt äckel som är alldeles blanksvart och fult och säkert gjort någon gång på 2000-talet!!!Hua!
Roger som har allt, fixade även ett sånt åt oss.
Han levererade delarna till oss och beklagade å de djupaste att han bara hittat bromsljuskontakter med flatstift…flatstift…flatstift, ekade det i min skalle! Nästan lika illa som brasseplåten som just blev utbytt mot riktiga grejer.
Men eftersom Roger har ett hjärta av guld! Och han såg hur sorgsna vi blev så äkte han hem och grävde lite djupare i sina gömmor och kom tillbaks med sin son Calle med sambo Johanna, och de hade med sig en korrekt kontakt med skruvanslutningar som jag genast gjorde rent och monterade :-D
TACK Roger!!
Nu är det ju så att alla bilder som visats hittills är tagna i stående ställning kanske ni märkt? Och eftersom golvplåten kommit på plats innan vi började ta lite kort….så får ni inte se någon bild på huvudbromscylindern….Vet ni hur långt ner till backen det börjar bli?? Böja sig ner och försöka ta en underredsbild?? Tyvärr de går inte längre! Då kommer man ju inte upp igen ju!!
Gjorde ett tappert försök i alla fall! Men det sitter lite grejer i vägen för att se den, men ni kan väl tänka er den där bakom någonstans.

Nu när vi hade kontakt monterad och det var dags att leta efter bromsrören, så hörde nog Thomas lite fel? Han frågade var jag hade gömt slangklämmorna till drivaxeldamaskerna.
Så det var bara att leta reda på dessa.

Och av bara farten så kom det en jordfäta på plats också

Nu började Söndagen lida mot sitt slut och vi hade sagt att vi lägger av senast kl 0.00 för det är ju trots allt en vanlig arbetsdag på måndagen…
Då kläcker jag ur mig att vi måste bocka till en hattprofil som ska sitta på ramens torrisionsrör, genom denna så ska ju bromsrören till bakbromsarna löpa. Ingen balk, ingen rördragning! Var diagnosen. Och en stund senare så satt den där.

Och när svetsen och plåtsaxen ändå var framme så kom jag på att handbromsrören sitter svetsade med en liten distans mot chassiet, vilket vi garanterat glömt till nästa gång (år) om vi inte gjort det nu.

Men nu var klockan nästan tolv och vi släckte ner för den här gången.
Trots att jag bara hittade en av alla dessa djä..la klammrar (jag vet att de ska finnas! För jag har lagt en hel hög sådana på någe bra ställe!) och att vi inte fick dit ett endaste litet bromsrör, så är vi riktigt nöjda med 2012 års mekhelg. Allt vi trotsallt hann med är ganska pilligt och mer tidskrävande än vad man först tror. Och om jag hade haft liiite mer ordningsinne så hade vi säkert hunnit dubbelt så mycke....eller?
Trots att denna bild ser exakt lika ut som den från förra gången så är bilden från i Söndags, jag looovar!

Ha de tills nästa gång det händer någe anmärkningsvärt med 50a projektet.
Bengt & Thomas
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet