Äntligen så hände det!!
Mekarhelgen 2012 infanns sig :-)
Det vi pratat om att göra ”nästa gång” har varit att dra alla bromsrör, vilket var förberett så pass att alla bromsslangar var monterade på alla hjulcylindrar och förankrade i sina hållare på chassiet och bakaxelrören som sig bör.
När Thomas kom på lördagkvällen och efter sedvanlig rundtur på ägorna så drog vi iväg för att fylla huvudet med mat. Vid det laget så hade även Gurra slutit upp och gjorde oss sällskap. Med mjukglass som efterätt så for vi hem och tog en fika….eller snarare en kaffe på maten.
Nu hade vi sådan ”paltkoma” så det var nästan så att sängen lockade mer än 50an….men som tur var så lät vi inte förnuftet tala utan skred till verket och började så smått fundera vart vi skulle börja.
Hmm! Bromsrör sa vi, skulle vara bra om vi hade monterat en huvudbromscylinder innan vi fixar med rören kom vi överens om! Hmm igen!! Huvudbromscylinder? Hade vi någon sådan? Jag gick å rotade i några lådor och hittade en som jag tyckte jag kände igen!? Jaajussteja! Det var ju den som jag gjorde i ordning förra året någon gång, med nytt innehåll och honat lopp och allt… Jaja, det var bara att skruva dit denna då! Men vänta lite nu! Det ska ju vara M8or med 14mm skalle till dessa och efter en stunds letande så satt den där den skulle med bult, mutter och bricka :-)
Men nuså kan vi börja dra lite rör? Jag började leta efter de däringa klammrarna som ska hålla bromsrören på plats mot chassiet. Under tiden så började Thomas plocka lite med pedalerna, han började med kopplingspedalen som fann sin plats utan att knorra, då var det värre med låsringen som ska hålla den på plats! Efter att ha bråket lite på oss så gav den upp och hamnade där den skulle!!
Medans jag letade klammer som jag visste fanns någonstans så hittade jag kopplingsvajern som slank in i kopplingsröret, som dessutom visade sig ha helt rätt längd….DET är ju en av alla oskrivna lagar, att det alltid blir fel längd man hittar trots att den är märkt på en lapp att det ska var rätt! Den känner ni väl till va?
Men nu hade vi tur att allt stämmde. Saknades gjorde både låstappen vid pedalen samt specialmuttern vid kopplingsarmen på växellådan! Men dessa prylar hade jag ju sett i nån annan låda hade jag för mig? Hm, Ja där var ju en! Jippi…men waff…för stor gänga vafalls?? Letade vidare och samtidigt hålla koll på dessa förbenade bromsrörsklämmor. Hittade en annan mutter som passade, men ingen låsbult för pedalen…fick bli en nödlösning med en modern låsbult med inbyggt klipps sålänge
Men nu var i alla fall kopplingen komplett :-)
Sedan var det bromspedalens tur, eftersom jag redan gjort iordning dessa vid ett tidigare tillfälle (troligen samtidigt som jag renoverade huvudcylindern) så var det bara att trycka dit den efter att justerat tryckstången så den når fram eller bak om det ska benämnas korrekt.
Hit me en låsring! Sa Thomas, eehh! Sa jag, har nog hemskt dåligt med den varan sa jag. Men jag vifftade med en liten spiralfjäder framför näsan på honom så han kom av sig, den hittade jag bland lådorna när jag letade efter de där bromsrörklammrarna, det är fjädern till gaspedalen! Sa jag i överlägsen ton till Thomas. Ivrig att se om den passade så grävde han fram en pedal och låsbulten medans jag kastade fram en gasvajer som jag hittade i en annan låda medans jag letade efter….jajusteja! Gissa! Börjar på K och slutar på lammer.
Ehh! Sa Thomas, hade du någe låsring eller? Nu behöver jag några till, för det saknas sådana på handbromsen också konstaterade han. Åsså behövs det saxsprintar till låsning av bulten till gaspedalen! Haruu dee? Saxsprintar? Svarade jag, visst har jag det…eller? Näe, bara stora rackare till typ kronmuttern för bromstrumman bak….Bra garage de här? Ingen som helst sortering av förbrukningsgrejer!! Skandal var ordet!!
Äh! Nu får det bli ett par bilder istället! Eller hur? ;-)

Ungefär nu så var klockan läggdax sa John Blund så det var bara att bestämma väckningstid till kl 0800 på Söndagmorron…..
Fortsättning följer……
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet