Som utvecklare i bland annat gränssnittet "människa vs maskin" så känns det som ni glömmer en sak i hästkrafts och vridmomentsjagandet.
För läääänge sen så hade Fridh (tror jag) en Ghia som han körde med på strippen, lättad och fixad som en dragracingbil ska vara.
Men efter ett antal krascher hamnade drivlinan i en squerback med orginalupphägning och gick fortare.
Mika hade 800hk i sin vagn, men körde fortare med motorn nedställd till 600hk.
Nu kan detta innehålla sakfel, men vad jag vill komma till är körbarhet, dvs att ett tyngre svänghjul hjälper chauffören med snabbare tider.Nu till en fråga, om man har en obalanserad motor så stjäl ju det hästkrafter, och kanske även vridmoment, är det så att det finns en nedre gräns/vikt på svänghjulet som gör att den börjar gå så ojämt att det kostar effekt?
I de fallen som nämns ovan så var det nog så att chassina inte kunde hantera effekten, annars skulle ju alla bilar gå fortare på strippen med mindre effekt, eller?
Om man tappar effekt så tappar man även vridmoment eftersom effekt är en funktion av vridmoment och varvtal.
Svårt att se att ett svänghjul skulle göra att en motor går ojämt däremot är det en gammal sanning att ett tungt svänghjul (troligen genom gyrokraften) gör att veven flexar mindre och man kan varva lite mera med en originalvev.
Ali G


