26

Mogge skrev:

Som utvecklare i bland annat gränssnittet "människa vs maskin" så känns det som ni glömmer en sak i hästkrafts och vridmomentsjagandet.
För läääänge sen så hade Fridh (tror jag) en Ghia som han körde med på strippen, lättad och fixad som en dragracingbil ska vara.
Men efter ett antal krascher hamnade drivlinan i en squerback med orginalupphägning och gick fortare.
Mika hade 800hk i sin vagn, men körde fortare med motorn nedställd till 600hk.
Nu kan detta innehålla sakfel, men vad jag vill komma till är körbarhet, dvs att ett tyngre svänghjul hjälper chauffören med snabbare tider.

Nu till en fråga, om man har en obalanserad motor så stjäl ju det hästkrafter, och kanske även vridmoment, är det så att det finns en nedre gräns/vikt på svänghjulet som gör att den börjar gå så ojämt att det kostar effekt?

I de fallen som nämns ovan så var det nog så att chassina inte kunde hantera effekten, annars skulle ju alla bilar gå fortare på strippen med mindre effekt, eller?  ICQ/ad 

Om man tappar effekt så tappar man även vridmoment eftersom effekt är en funktion av vridmoment och varvtal.
Svårt att se att ett svänghjul skulle göra att en motor går ojämt däremot är det en gammal sanning att ett tungt svänghjul (troligen genom gyrokraften) gör att veven flexar mindre och man kan varva lite mera med en originalvev.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Det här med "Power Pulley Equalizer" är jag också nyfiken på.
Vad har ni motor killar för syn på att montera en sådan?

28

Om man kör en motor i bänk med ett tungt eller lätt svänghjul så ger den samma effekt om man bromsar vid fasta varvtal. Kör man däremot ett svep säg mellan 3000-7500 så borde motorn med det lätta svänghjulet ge något högre effekt beroende på den mindre svängmassan som skall accelereras. skillnaden skulle också vara större ju snabbare motorn tillåts öka varvet i svepet.

Hur blir det då i verkligheten på banan?  Ett tungt svänghjul kan nog hjälpa en liten klen maskin att få iväg bilen från startlinjen, men efter det blir det till en nackdel när den stora massan skall accelereras av den lilla motorn.
Detta borde vara mest påtagligt på dom lägre växlarna där varvet ökar snabbast. Vad som är den bästa vikten på svänghjulet är såklart beroende på utväxling-grepp-bilens vikt-koppling-motorstyrka mm mm..

I alla fall i min värld ICQ/ab

29

Ang. s.k. equalizers förbättring av motorns inre balans råder det delade meningar. Enl. dem som säljer dem balanserar de ut s.k. harmonics, dvs resonans som uppstår när tryck från detonation synkroniserar med vibrationer i veven och veven kommer i självsvängning. Mot detta brukar tillverkarna numera montera en s.k. svängningsdämpare.

Det som för mig talar emot dessa "equalizers" är att det inte finns någon rörlig massa i dem som kan ta upp energin. Svängningsdämpare brukar ha ett inre hjul och ett yttre med gummi mellan. Det finns även mer avancerade med flytande silikon, s.k. fluid-damper. Funkar det? Ingen aning faktiskt..

Jag skulle dock säga att det inte hjälper ett skvatt om inte motorn i övrigt är dynamiskt balanserad med friska ramlagerlägen och rätt spel, radiellt och axiellt, viktade kolvar och stakar.. snarare skulle det göra saken värre med mer vikt som drar veven åt olika håll.

30

Om man bara ser till power pulley så betyder det bara att remskivan är av mindre diameter. Detta gör att generator och kylfläkt går med lägre varvtal över hela registret.. Resultatet är att de stjäl mindre effekt från motorn, men också att både laddning och kylning försämras.

På en dragracebil spelar det mindre roll eftersom man kör så kort tid att motorn inte hinner överhettas (Ja, jag vet att det händer), plockar man bort det helt får man ca 15hk extra på toppen, vilket är mkt värt.

Man monterar remskiva efter användningsområde helt enkelt.

Mest gatkörning = stora behov av kylning = std storlek alt 6" remskiva, ska man varva mycket är det bättre att svetsa fläkthjulet.

Vad som däremot är jävligt fint är att montera en remskiva med Sandseal, dvs en hylsa och packbox, detta tätar mkt bättre än original spår i remskivan som ska driva oljan inåt i blocket.

Själv har jag beställt en sån här
http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/1953-2T.jpg

31

När man väljer storlek på remskivan så spelar även varvtalet in. Att varva mycket mer än 6000 med starndardstorlek på skivan är både dumt och ineffektivt då då man både riskerar att spränga fläkten samt att luften kaviterar vilket gör att den slutar att pumpa luft.

Equalizers behövs inte på någon annat än V-motorer som aldrig kan få bra balans över hela varvtalsregistret utan hjälp. Däremot akn en tung remskiva vara berättigat i vissa fall, exempelvis när man har väldigt lätt svänghjul som inte har så stark gyrokraft. GB skriver lite om detta och hävdar längre livslängd på blocket med tung remskiva. Jag tycker att det är bättre att lämna svänghjulet original om man nu har problem men det finns fler än ett sätt att flå en katt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-07-16 17:37:17)

Man kan göra på många sätt med svängmassan
Jag o SoB  testade ett gäng gånger med olika vikter på svängmassan  på strippen (över två liter på maskinena) Båda fick samma resultat Std vikt gav dom bästa 60 fötterna
I dagens bilar (volvo/saab/opel/fiat/vw med flera har ökat svängmassan (tyngre svänghjul och tung svängningsdämpare i framkant )
Polaren som jobbar för GM Europa med vanliga växellådor säger så här Man har hjälp av svänghjulet upp till treans växel
( 18kg i svänghjul och 3-4kg i svängningsdämparen )
Om man leker med bilar som skall växlas ned snabbt i kurvor så fär man gå ned i vikt men kan vara väldigt känsligt på ur mycket man skall gå med i vikt på svänghjulet för det har med total massan i kedjan på trivlinan på en sådan bil
På raggarbils dragracing kopplingana i alu ligger vikten mellan 18-20kg (8" lameller) om dom vann något på Hkna skulle dom lätta dom oxå
Där i mot  raggarbilarn  runt runt bilarna (nascar)  kör man med små svänghjul för dom skall gå ned snabbt i varv
På  super touring bilarna som man har lekt med har löjligt lätt svängmassa så man måste starta på 5000var för att inte få käringstopp dom har ett arbets varv melllan 5700 -8500 var om man kommer ned under detta varvtal så får man slå ned två växler så man kommer upp till arbets varv
Dom bilarna var nog det jävligaste som man har provkört ( det tog mig 5 försök att starta bilen från depån)
På vw motorena så har mittere lager läget  ar ofta  uppslaget när dom har gått med lätt svänghjul på dom som jag har arborrat 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

Svwerker skrev:

När man väljer storlek på remskivan så spelar även varvtalet in. Att varva mycket mer än 6000 med starndardstorlek på skivan är både dumt och ineffektivt då då man både riskerar att spränga fläkten samt att luften kaviterar vilket gör att den slutar att pumpa luft.

Förstår inte riktigt vad du menar med att luften kaviterar, detta kan bara uppstå i vätska?

Att fläkten slutar att pumpa luft förstår jag inte heller, fläkten når ju tillslut ett maxflöde pga hur mycket luft som kan passera igenom cylindrar osv men den slutar ju inte att kyla?

Risken är däremot att remskivan lossnar eftersom vevaxeln snurrar fortare än vad fläkten kan pga av motståndet i fläktkåpan vid gassläpp, särskilt om man har lätt svänghjul

Att anpassa remskivans storlek så att max kylning uppnås vid max varv låter dock sunt  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

34

Intressant artikel i ämnet kylfläkt på folkvagn, som bekräftar mkt av det Skåningen skriver ovan.

http://www.offroadvw.net/tech/wes/fan.html

35

Intressant att fläktremmen inte drar fullt, utan slippar/glider, eller vad man säger på svenska.
Ska man ha tandrem eller en remspännare, som jag sett någonstans.

Kedja har jag också sett  ICQ/ad  ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

36

"Bernoullis princip säger att om en ideal fluid som inte utför något arbete ökar i flödeshastighet, så minskar trycket (man kan säga att fluidens potentiella energi ändras)"

När jag gick Maskinteknisk linje hade vi detta (tråkiga) svåra ämne ett hel termin...
Bernoullis ekvation användes både på pumpar (kavitation = ångblåsor) fläktar och ångturbiner (?)
Finns olika sätt att använda ekvationen på inkompressibla (vätskor) och kompressibla (luft och ånga) såvitt jag minns ?

På mitt jobb har vi haft ledare som försökt "uppfinna hjulet" genom att frekvensstyra pumpar och fläktar för högre eller lägre flöde(varvtal, det går att öka över 50 Hertz med detta....) -Att det inte funkar så brukar jag tala om döva öron. Köper man en pump eller fläkt är den byggd för att funka optimalt vid det varv (el)motorn har - påstår jag! Vill man styra flödet använder man spjäll....

Ja, ja - jag har inte betalt för detta, eller det uppdraget ;-(

Hur som, angående VW-fläkten kan jag tänka mig att den har en "pumpgräns" vid ett visst varvtal ? Men detta medför även att inte effekten för att driva den ökar över detta varvtal (däremot den mekaniska påkänningen!)

Bara mina tankar såhär innan läggdags...;-)

37

Skåningen skrev:
Svwerker skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar med att luften kaviterar, detta kan bara uppstå i vätska?

Att fläkten slutar att pumpa luft förstår jag inte heller, fläkten når ju tillslut ett maxflöde pga hur mycket luft som kan passera igenom cylindrar osv men den slutar ju inte att kyla?

Risken är däremot att remskivan lossnar eftersom vevaxeln snurrar fortare än vad fläkten kan pga av motståndet i fläktkåpan vid gassläpp, särskilt om man har lätt svänghjul

Att anpassa remskivans storlek så att max kylning uppnås vid max varv låter dock sunt  ICQ/ab

Kaviterar var kanske fel ordval men det som händer är samma sak som på en flygplansvinge. När lufthastigheten blir för hög i förhållande till vinkeln så får man så mycket turbulens runt vingen att den inte får någon lyftkraft, i fläktens fall inte pumpar luft.

Ali G

38

Enligt testerna i artikeln ovan ökar iaf luftflödet linjärt upp till 10.000rpm på fläkten. Troligtvis kommer generator och fläkthjul gå sönder innan de slutar flytta luft. Varvar man dock 8-9000 på veven ska man nog ha en mindre remskiva och svetsad fläkt.