51

lasslo skrev:

Det fixar jag, jag ska bara bygga nya, fungerande svärd först ICQ/ab
Distanserna är 9mm tjocka.

Låter det!

Varför 9mm? Jämför IRS och SA, där man har 3cm va? Är IRS bredare? Tänker mest på drivaxlarna för dem är ju som dem är! Du kör T1 axlar lr?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

52 Senaste redigerad av lasslo (2012-06-20 19:29:01)

Det är för att det var 9mm på den amerikanska(WagenWest) satsen jag kopierade.
Iom att jag har klämmor till IRS fästena så är det nog inte så viktigt med bredden på distanserna, man kan ju justera med fästena. Tror jag iaf ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

53

Används inte Bay drivaxlar för att kompensera den bredare spårvidden!?

54

lasslo skrev:

Det är för att det var 9mm på den amerikanska(Busboys) satsen jag kopierade.
Iom att jag har klämmor till IRS fästena så är det nog inte så viktigt med bredden på distanserna, man kan ju justera med fästena. Tror jag iaf ICQ/ab

Tänker såhär: svärden-fast läge, vxllådan fast läge, drivaxlarna-väldigt lite breddjustering = justering bredd med distansen!?

VÄRMLAND VW DALSLAND

55

Så tänkte jag oxå, det var därför jag gjorde mina i samma bredd som "köpesatsen" ICQ/ab
Jag har inte mätt in allt än, men jag hoppas det ska passa då det är byggt och utprovat för typ1 grejor.
Det visar sig när jag kommer så långt ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

56

lasslo skrev:

Så tänkte jag oxå, det var därför jag gjorde mina i samma bredd som "köpesatsen" ICQ/ab
Jag har inte mätt in allt än, men jag hoppas det ska passa då det är byggt och utprovat för typ1 grejor.
Det visar sig när jag kommer så långt ICQ/ab

Ok precis!  ICQ/ab Om allt det stämmer så kommer ju klämfästet hamna där det hamnar beroende på läget man har på splinesen! Bärarmen bli ju låst när du drar dem 3 bultarna till svärden.

VÄRMLAND VW DALSLAND

57

Inatt har jag roat mig med att svarva av på Typ3 trummorna och förstärkt bromssköldarna ICQ/ab
Sköldarna förstärkte jag med förstärkningen som satt på Typ1 IRS sköldarna. Efter lite pyssel så passade dom kanon..

Nu återstår att se om jag lyckades tänka rätt denna gången... Om inte så ser det mörkt ut, sköldarna går inte att montera tillbaks på busslådan om allt skulle skita sig ICQ/ab
Och splitbuss sköldar växer som bekant inte på varje träd....

Men det ska nog ordna sig..

Buss 65
Ghia 57

58

nizekustoms skrev:

Appropå att kopplingsarmen hade en annan längd på bubblalådan så tror jag mig ha läst att VW använde tre olika längder. Bara att hitta en med rätt längd alltså.

Sen är det olika tjocklek på axeln också! Tänkte byta arm på min irs-låda idag men bussarmen har mindre hål  ICQ/ae

VÄRMLAND VW DALSLAND

59

Du ska ha en arm från en senare busslåda(sen bay). Den har rätt längd och tjocklek.

Buss 65
Ghia 57

60

Hade Mats en sån på hyllan eller fixade du en kopplingsarm själv?

Ät gul snö, det kan vara öl.

61

Lägesrapport efter ca 50mils körning.

IRS är fantastiskt... Hade jag vetat hur mycket trevligare det är att köra med IRS så hade jag byggt om för 10år sen.

Jag kör till&med om lastbilar på motorvägen, det gjorde jag sällan förut  ICQ/ag

Den enda anmärkningen jag har är att min växelförare nog är lite krökt, den ligger emot och för över vibrationsljud, framförallt i ettan och tvåan.
Det märkte jag inte innan jag bytte växelförarbussningar och renoverade noskonen ICQ/ab
Och att det är ett jävla vindbrus från otäta fönsterlister, det överröstades av reduktionsväxlarna förut  ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

62

Nu får du väl kasta upp lite bilder...man är ju nyfiken på resultatet.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

63

25hpman skrev:

Nu får du väl kasta upp lite bilder...man är ju nyfiken på resultatet.  ICQ/ad

X2  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND

64

Jag är riktigt dålig på att ta bilder när jag väl har tid att mecka, men jag har kanske nån bild i telefonen?
Jag kan försöka ladda upp dom i helgen.

Det enda som egentligen är kul att se/visa är väl bromsarna, jag får se om jag har nån bra bild på det.

Buss 65
Ghia 57

65

kanske har nån spionbild..

66 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:23:02)

Nu har jag hittat några halvkassa mobilbilder.
Det är inte mycket att se, ett halvrostigt bussunderrede med nymålade bärarmar och ledade drivaxlar ICQ/ab
Det hade varit bättre om ni ville veta fördelarna med ombyggnaden.. Tex hur mycket lägre i varv den går, hur väghållningen blev,osv ICQ/ad

här är mina fästen. Jag kopierade en färdig sats från Wagen West i USA. Köpte bärarmsfästena på CSP och fick tillverkat klämmorna. Sen var det bara att slipa ur, mäta, mäta, mäta och svetsa ihop.

Här är en tom bakvagn med bärarmar, mm monterat.

Låda och drivaxel monterat.

Här är mina bromsar. Org splitbuss sköldar och backar, mm med Typ1 IRS sköldens förstärkning överflyttad.
Jag kunde till&med använda org handbromsvajrar utan modifiering.

Då passade Typ3(64-65) bromstrummor på, om man svarvade bort en liten bit "ytterfals"

Sen blev det såhär ICQ/ab

Nu har jag åkt ca 150mil och är mycket nöjd...

Buss 65
Ghia 57

67

Tummen upp!
Är du nöjd kommer jag bli jättenöjd ICQ/ab
Till vintern.
Förhoppningsvis...

Ät gul snö, det kan vara öl.

68

Vilka stötdämpare bak?

Hur sitter dem i ovankant?

Hur många hack sänkt?

VÄRMLAND VW DALSLAND

69

Stötdämparna är från en IRS bubbla.
Sitter i nya fästen, några cm längre bak än orginal.
Hur många splines den är sänkt har jag ingen aning om ICQ/ab jag mätte bara så det blev lagom.

Buss 65
Ghia 57

70 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:23:26)

Jag monterade poput i alla fyra lastdörrarna i veckan ICQ/ab
Jag har haft rutor med nya lister liggande i flera år, men tyckt att det verkar bökit att byta.
När jag väl satte igång så tog det knappt en dag ICQ/ab

Det är sjukt svårt att öppna fönsterna, listerna är riktigt stela? Jag tänkte ha dom stängda i vinter och hoppas att dom formar sig lite ICQ/ab

Och till er som tänker komentera att dom främsta rutorna ska öppnas framåt. Jag tycker det är snyggare att ha alla åt samma håll  ICQ/ag
Skitsamma om det inte är som "orginal", orginal hade denna bussen fasta fönster, så orginal blir det aldrig endå  ICQ/ad

Och till sist en sommarbild.

På väg till bussfest, på lysekilsfärjan.

Buss 65
Ghia 57

71

Nu kan du snart få korsdrag på vilken ledd du vill i bussen, har du Safari bak också? (Kommer inte ihåg).

72

Är såååå avundsjuk på din vagnpark ICQ/ab

Nytt mob nr...

73

Robert - ingen safari bak, ännu..
Jag har samlat ihop en hög pengar att handla för, ska bara hitta vart jag ska köpa ifrån för att få mest & bäst för mina pengar.
Är det nån som har erfarenhet av bakre safari så får ni gärna komma med tips & råd.

Iooor - det är inget att var avundsjuk på, dom är bara fina på bilder ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

74

Jag är också på jakt efter bakre safari till min 69a, men det borde vara samma modell va? Således är även jag intresserad av tips om detta!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

75 Senaste redigerad av lasslo (2012-11-17 05:41:48)

Liten vinterservice av framvagen påbörjad ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/993014.jpg

Buss 65
Ghia 57