26

Jag tänkte just på bussens tidiga trummor. Om dessa passar (med avsvarvad kona) så passar även 1500S-trummorna och då är ett tredje alternativ att köpa nytt. Jag köpte mina från UN för en tysenlapp styck flång nya. Inte jättestor skillnad mot 149 EUR/styck, men totalt en tysing billigare iaf. För såvitt jag är underrättad är alla typ1-bromsar från 68 och uppåt likadana oavsett om det är pendelaxel eller fyrledat.

Kul med IRS-konvertering Lasse, inte så många som gör det, eller åtminstone skriver om att de gör det.  ICQ/ab Den här tråden borde flyttas till projektkategorin för övrigt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27 Senaste redigerad av lasslo (2011-09-29 11:52:22)

Jo, men jag funderar på vilka bromsar som passar under 1500s trummorna, jag har ju bara trummor och det blir kanske svårt att hita sköldar, mm?

Jag har planerat att IRSa i många år, det ska ju vara det bästa. Och bussen ska jag ju ha kvar, då kan det vara värt att lägga lite mer tid på att få det så bra som möjligt.

Anledninen att tråden ligger här och inte under projekt är att jag trodde/hoppades att alla projekt skulle ligga under respektive kategori så det var lättare att läsa om den typen av bil man är intresserad av ICQ/ab
Det var en del projekt under kategorierna i början, men dom flesta har nog flyttat till projektsidan nu. Jag är envis och har kvar min tråd där jag tycker den hör hemma ICQ/ab Men jag uppdaterar inte så ofta så det märks knappt.
Jag ska väl försöka uppdatera lite mer nu när jag bygger IRS.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

28

Som jag förstått det är 1500S-trummorna likadana som ett par tidiga busstrummor med avsvarvad kona, dvs 68-uppåt-bromsarna passar ihop rakt av. Ngn mer bevandrad inom typ1 får gärna bekräfta/dementera detta.

Jag förstår din inställning till uppdelningen på forumet speciellt om man uppdaterar sällan, men jag kan lika gärna hoppa över "ointressanta" trådar i "projektkategorin" likväl som i babbelkategorin eller vilken annan kategori som helst. Det är för övrigt en fin ynnest att kunna göra det, med andra ord, kul att det är så bra fart på forumet! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

29

Gillar din buss Lasslo.
Keep on Keep'n on!

//Daniel

30

har du fått ihop bakvagnen än? ICQ/ae

Ät gul snö, det kan vara öl.

31

lowang skrev:

har du fått ihop bakvagnen än? ICQ/ae

Nä..
Jävla ghia att ta tid...

Jag har iaf rensat och rengjort i baken på bussen, så nu ska det bara målas och provmonteras.

Buss 65
Ghia 57

32

Det här med trummor o grejer. Varför inte köra med 4 bults och en adapter till 5? Det bygger ju lite och kanske för mkt för alufälgar?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

33

wille skrev:

Det här med trummor o grejer. Varför inte köra med 4 bults och en adapter till 5? Det bygger ju lite och kanske för mkt för alufälgar?

Jag gillar inte adapters som varaktig lösning, men hittar jag inget annat så får det väl bli så en tid.

Buss 65
Ghia 57

34

Aha! Det verkar ju enklast! Men har man inga trummor sen innan och vill ha nya så kan man ju köpa ett par 5håls som man vet fungerar utan för mkt mod.

Blir det några fler fästen då?   ICQ/ad  Intresserad som du vet!

VÄRMLAND VW DALSLAND

35

Nu har jag slipat rent och målat lite bak i bussen ICQ/ab
Har även provmonterat grejorna, det ser ut att passa bra.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/885912.jpg

Tyvärr så gjorde jag nog en tavla när jag kapade svärden....
Jag måttade bara av svärden jag lånade som mall.
Antingen så vände jag svärden fel(jag missade att dom bara har splines på utsidan) eller så är IRS kittet från USA gjort till killar som vill köra riktigt lågt?
Jag vill ju ha urkapningen neråt, så jag kan köra lite högre(fortfarande lagom lågt)
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/885915.jpg
Får väl bli att bygga om orgsvärden endå.... Ja, det kvittar nog. Jag har endå ingen plan på att bygga tillbaks.

Förresten, är det nån här som kör med nyare Typ1 låda i buss? Kopplingsarmen är längre på Typ1 lådan, så jag får inte fullt utslag på kopplingen när jag trycker pedalen i botten?
Det hade jag missat, som tur var så var Mats Herrlander på besök i garaget ICQ/ab Han upplyste mig om problemet.
Konstigt att jag aldrig har hört talas om det? Inte ens att folk bytt arm eller fått problem?

Buss 65
Ghia 57

36

Kan du inte bara byta sida på dem och borra ett nytt hål i framkant?
Eller då passar det kanske inte alls Default/hmm

37

Jag är intresserad av dom "felkapade" svärden ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

38

Fan, var det bara för att du fick dem gratis, som du var tvungen att kapa fel i dom?  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

39

Lovang - Det går tyvärr inte att byta plats. Splineshålen är bara splinsade på yttersidan.
Jag har vänt och vridigt på dom ett par gånger....

Mogge - Är det Marchal som ska få komfortabel lasthöjd?  Det går säkert att lösa, jag ska bara få ihop allt först...

Tomas - Ja, det är fan när man får grejor gratis. Då uppskattar man inte värdet och bara börjar kapa hej vilt utan att tänka...
Nästa gång är det bättre att jag betalar så jag blir lite försiktigare ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

40

Det är bra, du har lärt dej nåt.  ICQ/ae

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

41

lasslo skrev:

Lovang - Det går tyvärr inte att byta plats. Splineshålen är bara splinsade på yttersidan.
)

Då borde du kunna vända dem upp och ner och byta vänster med höger, varför går inte det?

42

lowang skrev:
lasslo skrev:

)

Då borde du kunna vända dem upp och ner och byta vänster med höger, varför går inte det?

Jo, det går såklart att vända dom, men jag har inget material kvar att borra för främre bulten då.

Buss 65
Ghia 57

43

Bollocks!!

44

Idag, efter att jag målat sista lagret färg på bakvagnen så kollade jag lite på bromsarna.

Jag har mätt och testat, och det ser ut som att jag kan använda hela bussbromsen och typ3 trummorna, i stort sett bara att bulta på ICQ/ab

Typ3 trummorna har samma diameter och bredd som busstrummorna och bussens bromssköld passar rakt på(jag får slipa upp centrumhålet 1mm) typ1 bärarmen ICQ/ab

Då han jag ju skruva dit skölden och alla bromsgrejorna, sen på med typ3 trumman. Ev får jag kanske schimsa trumman lite, men det är ett mindre problem.

Det enda som inte riktigt funkar är att bussens och typ3 trumman inte är riktigt likadana i "tätningen" mellan trumma och sköld. Det går nog att lösa med att sätta upp typ3 trumman i en svarv och sticka av en liten bit på yttre "tätläppen" på trumman.

Återkommer med mer info om nån månad när bromsarna ska monteras.

Buss 65
Ghia 57

45

Betyder det att man kan använda hjulcylindrar och backar från bussen också?
Mitt är ju flång nytt...

46 Senaste redigerad av wille (2012-01-17 12:54:32)

lasslo skrev:

Idag, efter att jag målat sista lagret färg på bakvagnen så kollade jag lite på bromsarna.

Jag har mätt och testat, och det ser ut som att jag kan använda hela bussbromsen och typ3 trummorna, i stort sett bara att bulta på ICQ/ab

Typ3 trummorna har samma diameter och bredd som busstrummorna och bussens bromssköld passar rakt på(jag får slipa upp centrumhålet 1mm) typ1 bärarmen ICQ/ab

Då han jag ju skruva dit skölden och alla bromsgrejorna, sen på med typ3 trumman. Ev får jag kanske schimsa trumman lite, men det är ett mindre problem.

Det enda som inte riktigt funkar är att bussens och typ3 trumman inte är riktigt likadana i "tätningen" mellan trumma och sköld. Det går nog att lösa med att sätta upp typ3 trumman i en svarv och sticka av en liten bit på yttre "tätläppen" på trumman.

Återkommer med mer info om nån månad när bromsarna ska monteras.

Räcker förstärkningen i skölden till för cylindern då? Tänkte på dem två bultarna som sitter i vxln., som inte finns nu med IRS. Går ju att förstärka iofs.

VÄRMLAND VW DALSLAND

47

Jag tänkte förstärka lite, men jag är övertygad att det hade räckt endå.
Typ1 sving(och dom flesta andra bilmodeller) har ju cylindern enbart i skölden och buss skölden är ju minst lika tjock.

Buss 65
Ghia 57

48

lasslo skrev:

Jag tänkte förstärka lite, men jag är övertygad att det hade räckt endå.
Typ1 sving(och dom flesta andra bilmodeller) har ju cylindern enbart i skölden och buss skölden är ju minst lika tjock.

Det är ju sant!  ICQ/ab

Tänkte på distanserna mellan arm och svärd, hur tjocka? 3cm? Kan du malla av dem och svärden vid tillfälle så vore jag väldigt tacksam! ICQ/ab, men känn inga måsten!

VÄRMLAND VW DALSLAND

49

Det fixar jag, jag ska bara bygga nya, fungerande svärd först ICQ/ab
Distanserna är 9mm tjocka.

Buss 65
Ghia 57

50

Appropå att kopplingsarmen hade en annan längd på bubblalådan så tror jag mig ha läst att VW använde tre olika längder. Bara att hitta en med rätt längd alltså.

Alte Liebe rostet nicht!