Det är rätt ok nu, när allt ska ihop igen
Även om det är lite drygt att riva allt, tar tid som jag inte har och kostar pengar....
Men det var endå lite kul att se att allt såg bra ut inne i motorn. Jag har ju inte byggt så många stora motorer förut och ingen strokad. Så lite gjorde jag väl rätt iaf
Det är en 2074cc, 78 slag och tjockväggiga 92mm cylindrar.
Jag byggde motorn för 5år sen och har kört mer än 3000mil, så helt nytt var det ju inte.
Jag köpte motorn i delar, allt hade gått 150mil, men killen jag köpte av fick inte rätt på kam, vippor, lyftare. Allt slets ner flera gånger, på 150mil
Jag köpte allt i delar och skruvade ihop det med annan kam, lyftare, stänger och vippor.
Sen dess har jag bara kört, tills nu.
Cylindersatsen är en AA, kinagrejor med gjutna kolvar. dom enda som tillverkar tjockväggiga 92or.
Jag misstänker att det var nån liten por eller miss i gjutningen av den kolven som sprack.
En stor bit i ringlandet mellan övre och mittenringen var lös. Så har det nog varit ett tag, det var sot på brottytan. Det var även sprucket mellan oljeringen och mittenringen. Till slut så orkade inte materialet under oljeringen hålla tillbaks trycket från ringarna och en bit släppte och letade sig upp i oljepumpen 
Det är ju endå bra att det hände hemmavid, och på tomgång
Det kunde likabra hänt i sommar långt hemifrån. Och om inte kolvbiten hittat till pumpen så hade kanske kolven spräcks totalt, staken gått genom block osv...
Det hade varit ännu tråkigare

Post's attachments
9F60EAAA-EB42-4482-B6D2-5B17A5FB1ED7.jpeg 436.69 kb, 182 downloads since 2021-04-11
Buss 65
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"