Har åkt A-Ford själv men sålde förra året
Trevlig vagn.
Lite vuxenpoäng att sälja grejor :-)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mitt Amatörbygge.
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har åkt A-Ford själv men sålde förra året
Trevlig vagn.
Lite vuxenpoäng att sälja grejor :-)
snygga lagningsplåtar..
Hur fick du till rätt radie i underkanterna av plåten dvs 30_35 mm från siken nertill (gissar på måttet.. ) böjde du över något runt??
Jag gjorde en handbockad 90 Graders böj i botten, med hjälp av min vinkeljärnsbock.
Och då fick "pressningen en bra radie.
Sen tog tag en 3mm plåt, som jag satte i botten på 90 graders vinkeln, och klämde fast båda bitarna i skruvstycket.
Sen knackade jag till kanten så jag fick en 180 grades böj, så fick jag en falsplåt på insidan.
Sen när allt satt på plats så smidde jag till kanten med hammare och mothåll.
Lättare att göra än att förklara :-)
Igår var det dags för höger dörren, Tog lite förebilder, sen var det bara att börja med insidans botten.
Den var om möjligt sämre än Vänstersidan.
Och då det var ju en upprepning av vänstersidans jobb, och då jag gjort en sida så gick det rätt bra.
Om det varit en fyrdörrars bil hade nog sista dörren blivit riktigt bra, men det får duga som det är nu.
I morse gick jag ut och började med ytterplåten
Tog en 3mm plåt som jag klämde fats i skruvstycket med plåten och knackade kanten över.
Sen var det bara att passa in bite, här ska manlägga 95% av jobbet, då det underlättar svetsningen.
Nån timme senare så sitter den där.
Det som är kvar på den här dörren är ovansidan Där dörr-rutan ansluter. Inte den lättaste biten men jag har en plan
Snyggt MÄSTER Lars !!!
Snyggt jobbat!
Tudor Resan: Då jag ska ha hängade pedaler (hade det i roadstern) tillbringade jag en dag med att lossa tanken.
Den är skruvad fast så det borde vara lätt att lossa den (inte).
Fick svetsa på muttrar på skruvarna och dra av dom.
Sen skar jag loss underdelen av tanken, och då hittade jag restena av ett bo som nått djur byggt.
När tanken var loss kom jag åt att värma med svetsen.
Och då skruvarna stack ut på andra sidan gick det att lossa de som var kvar med en muttertång.
Då tankjobbet var tråkigt, så tänkte jag roa mig med instrumentbrädan, köpte en Cadillac 49 bräda för några år sedan. Och den går runt hörnet och ut på dörrarna, vilket jag gillar. Men när jag kapat brädan och provade den så blev det inget kul.
Jag hade trott hela tiden att vinkeln mot dörren skulle vara 90 grader, INTE så det blev till att tänka om, så jag lade undan den ett tag till
Jag är övertygad om att du får till brädan så den passar i fooorden ql med kustom grejer..
Jag är övertygad om att du får till brädan så den passar i fooorden
ql med kustom grejer..
Jag har en plan :-)
Varit lite slö med uppdateringar, men här kommer en.
Då karossen fått sig en smäll i överkant, så var dörrstolparna krokiga.
Så jag gjorde ett specialverktyg, så jag kund ebocka tillbaka stolpan.
Blev bättre.
och det ser bra ut, tycker jag.
De säger att A forden inte har så mycket trä i stommen.
Men de gjord en stålbur bakom torpeden, och fyllde den med trä.
Sen spikade de ytter plåten i träet!.
Jag droh ur spikarna borrade upp ytterplåtens spikhål.
Då det var ett låtet genomgående hål så använde jag en kopparplåt på baksidan när jag punktade.
Punkta och klart.
Sen lossade jag skruvarna till dörrarna.
En del gjorde motstånd.
Så det blev att bygga upp lite med MIG svetsen.
Sen lade jag på en bricka, och bränd epå lite mer.
Till sist en mutter.
OK man lyckas inte första gången men nu är dörrarna loss.
Som sagt den hade fått dig en smäll,
Tråkig skada med ett vasst veck
Men det var bara att börja knacka, jag hade mothållet vid sidan och slog innfrån på vecket.
Nu börjar det likna nått
Gjorde en mall med formen från högersida.
Gjorde en lodrätt mall också.
Efter en längre stunds hammrande blev det vettigt.
Även lodrätt blev det tillräckligt bra för mig.
På lite håll funkar det, sen finns ju spackel.
Körde bort rosten med stålborste i vrålapan..
Den va bra!
vadå spackel blir ju jättebra som det är nu .. detta är ju en riktigt gammal kaross, och inte något nytt skit..
Kul att se hur bygget fortgår!!
När hörnet var klart fick man titta lite i andra änden.
Jag provade en av mian inköpta träbitar, tyvärr passade den inte så bra. Då höger vindruetstolpre fått sig en smäll.
Fick försöka rikta upp den, och sen lossa skruven till kepsen.
Sen passade träbiten igen.
Tyvärr ville inte kepsen sammarbeta men jag får justera lite när allt trä är monterat.
Man had egjort hål i fönsterstolparna för pilar, så de fick jag lägga igen.
Under tiden ställde jag träet i linolja/balsamterpentin blandning.
När jag kom ut nån dag efter så kände jag att jag var tvungen att fixa till den.
Så jag tog fram mina tenngrejor.
Gjorde rent så gott jag kunde och tennade.
Sen tog jag fram loppisfyndet,och filade lite.
Nu är jag nöjd.
Det var hål borrade för kablarna till pilarna.
Använde koppar på bacsidan.
Fick bocka till en specialbit.
Inga pilar för mig...
Sen var det ju Högerdörrren som avr dålig i ovankanten.
Gjorde en ny bit i sickmaskin.
Fick prova in den några gånger.
Gjorde en bit som jag försökte vika över dörrkanten. det blev inget bra.
så jag gorde en ny bit och sen lade jag en remsa på insidan, och svetsade i kanten.
Punktade och svetsade i kanten.
Allt på plats.
Bakkanten på stolpen var lite dålig, men efter lite petande med Mora kniven, så fanns det mer att göra.
Så jag tog en bit papper och använde smutsiga tumme tricket. Sne överförde till en plåtbit.
Efter sickningen so tog jag ett rör som jag knackade till rundningen på.
Gjorde rent och grundade insidan först.
Sen var det dags att passa in nya biten.
Puntade fast biten.
Dörren nästan klar, fick lossa den och svetsa undersidan på dörrhörnen.
Tycker sedan som om att slumpen indikerar att du bör ha rutig klädsel på stolarna!
.....grön-vit förståss!
SvW
![]()
Tycker sedan som om att slumpen indikerar att du bör ha rutig klädsel på stolarna!
.....grön-vit förståss!
SvW
Vadå inredningen är ju klar.
Fast när man är gammal, sitter man gärna .. mycket....:-)
Fantastiskt hantverk!
Vad skall det vara för motor i bygget?
Vad skall det vara för motor i bygget?
Jag satte i en trimmad B20 1988, och den får sitta kvar.
Det här är bara ett karossbyte.
Man får knåpa vidare.
Gäller att rensa all gängor som stått öppna och rostat ihop.
Mycket gängs blir det.
Monterade låsmeknismen i dörrarna, och det tog sin lilla tid då det fått sig nån smäll.
Nu går det att öppna och stänga, glad att jag gjorde det nu, och inte när de var färg på dom.
Sen svetsade jag igen lite småsprickor i karossen
Vet inte hur många skruvar jag varit tvungen att lossa;-)
Sen gjorde jag ett par plåtbitar för att täta mot hjulhusen.
Ska täta med karosserikitt, när jag grundat.
Då det blivit lite bös på golvet , så rullade jag ut bilen en stund.
Lite bra och ha verktyg, sen blev det att sopa lite.
Det är bra att få lite distans på grejorna så blir man lite mer sugen på att skruva.
Då grabbarna på Fejan , tjatade om att Citronsyra var så bra att ta bort rost med.
Så köpte jag några påsar när jag veckohandlade. Hällde ca 100gr i en hink med varmt vatten
Fter ett dygn såg det ut så här.
Väntade en dag till, skrubbade lite med en scotch Brite svamp, Och det vrerkade ju funka.
Under tiden jag väntade passade jag på att olja in alla träbitar
Dom säger ju att A Forden inta har trä i karossen, det är inte riktigt sant.
All karossplåt bakom dörrarna är spikade fast i träs som sitter i en stål stomme.
Och i den här plåt ptofilen ligger det en träbit som fönster öppningespikas i.
Lite bitar fanns det kvar.
Så jag gjorde ett par nya, nu är det så att de stora träbitarna som man spikar takklädseln i skruvas genom träbiten och U profilen.
Så jag dubbelkollade så skruveb gick igenom
Sen gjorde jag en annan U profil som sidoklädseln skall stå i bakom dörrarna.
De skall sitta i botten bakom dörren.
Grundade och monterade, och jag ska göra resten när jag fått dit baksätesstommen.
Bakom bakre fönstret, sittter en U profil till med trä i som bakre delen av sidorutan skall spikas i.
Som tur var hade en bit klarat sig så jag kunde kopiera den.
Sen var det dags för en till profil, som innerklädseln spikas i. Och andra sidan saknades.
Gummit hade visst hårdnat.
Tillverkade en 6mm plattjärnsbit.
Klippte till en plåtbit och bockad en 90 gradersvinkel.
Sen bankade jag den runt plattjärnet.
Sen var det bara att vika runt hörnet.
Efter ett tag var den klar.
Den här fästörat behövde göras spegelvänd också
Eftersom mitt test med citronsyra gått så bra, köpte jag en 200L tunna för 250kr, och 6kg citronsyra på Ö&B 325kr.
Fyllde tunnan med varmt vattenen och väntade ett dygn
Och det var bra dragm, man bör nog har en doppvärmare som håller en 40-50 grader på vattnet.
Då några bita stack upp så vände jag på dom.
Sen ritade jag av fästet, på papper.
och gjorde en spegelvänd, gick in då jag hade lite ont i ryggen.
Då jag lagt i smågrejor i tunnan så fick jag fiska me den gammal högtalar magnet.
Sen tog jag ut bitarna och gnuggade av med Scotch Brite, och spolad rikligt med vatten.
Då citrinsyra är en syra även om den är mild, så är de bra att neutralisera.
Så jag tog ett par maskindisktabletter de är basiska.
Vek in dom i en tygbit, och bankade på med eb hammare.
Sen löste jag upp dom i en hink varme vatten, som jag sen gnuggade på bitarna med en svamp.
Sen sköljde rikligt jag med varmvatten,
Sen tog jag in plåtarna och värmed bort vattnet med en värmeblåsare.
Det blev rätt bra, nu är det bara att rugga upp ytan och lägga på grundfärg,
rosten är borta.
Har monterat förstärkningarna bakom sidorutorna, och då plåten som håller vevmekanismen sitter i den. Gäller det att den kommer rätt. Så jag monterade den plåten, och sen gjorde en lite adapterplåt i botten mot hjulhuset. Sen körde jag bort all lös rost med vrålapan och en stålborste i den. Inte det roligaste jobbet, och där det inte var rost var det Fords Röda grundfärg, den innehåller nog sju sorters cancer. Efter det har jag tvättat allt med thinnner och sen slipat med 40 papper.
sen ska det tvättas igen innan det åker på ett lager Epoxiprimer,. Men jag har inge bilder på det än, så då har det inte hän
Tog M5 Vagnsbult istället för nitarna i toppen.
Gjorde en adapter bit som jag svetsade i hjulhuset och förstärkningsbalken.
Monterade plåten som håller vevmekanismen, så stolpen hamnade rätt
Ritade av sidorutan, klippte ut en pappersmall. Som jag kollade med.
Måste nog kapa ner taket 3" minst så rutan kan gå ner i botten.
Rostborttagning.
Nu ska det tvättas med thinner, och sen slipas med 40 papper, sen tvättat igen innan grundfärgen läggs på.
Blir bra detta... men en friskluftsmask är bättre när man är skäggprydd!!
Blir bra detta... men en friskluftsmask är bättre när man är skäggprydd!!
Trodde en rakning var det bästa :-)
Tudor Resan: Veckans tema har varit småhål, då den stått ute några årtionden, så var plåten tunn inte bara i botten utan på toppen också.
Och då A Forden's tak går ut över kanterna och spikas i träramen på insidan. Så behövde jag grunda utsidan förutom insidan innan allt tak trä monteras.
Men först fick jag laga alla småhål jag hittade, nu är det inte så noga med ytfinishen då det är stoppning mellan plåten och yttermaterialet på taket.
När jag lagt igen alla hål så hittade jag några till, ni vet hur det funkar :-) Sen slipade jag allt invändigt med 40 papper, tvättade av med thinner två ggr.
Fick åka jag och köpa maskeringspapper, då man inte prenumererar på några dagstidningar längre, och telefon täcker ju inte mycket.
Sen var det maskering och tvättning med thinner igen.
Då det var på insidan så körde jag ingen Tac Rag mot ev damm. Sen lade jag två tre varv med Epoxigrund.
Så nu får det vila några dar en börjar jag nog att montera takträet.
Många små hål var det.
Ok hittade några mer hål
Fanns lite hål i spikkanten också som inte skulle vara där.
Vindruteramens monteringsplats var full med klet.
Tog en bra stund med värmeblåsare innan det var borta.
Plåten hade slagit sig, då jag svetsade hjulhuset på höger sidan,
så jag fick krympa lite så den inte rör sig in och ut när man tryckte på den
Då utsidan på taket, skulle grundas, fick jag maskera lite.
Epoxigrund på plats.
Några lager på utsidan, ska spackla upp sen så det blir helt slätt för takstoppningen. Men först ska träbitarna på plats.
Grundade främre takbitarna, och plåtarna för bakre sidorutans vevmekanism.
Bättre så här, Michael?
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mitt Amatörbygge.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.