Ford som byggde grållen innan den blev grålle
kapa en sidv8 så den blev en 4-a till den
men går det fixa ford 4-ans härliga sound från en
volvosnurra?
Nej det går inte, men därför uppfann gud ljuddämpare :-)
Men jag föredrar 90-100 billiga hästkrafter istället för en A motor som är trimmad till bristningsgränsen.
Jag har marschat mellan 100-110 i många år med min B20.
Har kört med den sen 1988.
Det är inget försvar bara en förklaring.
Om man delar avgasystemet så 1och3 går i ett rör och 2 och 4 går i ett annat, så låter det nästan som en V8 på tomgång.
Det låter inte B20 i allafall. Hade en sån lösning i grabbens Camaro A-Traktor, många var förvirrade ;-)
Jaha 56'a cabben Fas 1 har börjat bli klar.
Så jag har börjat med Tudor Resan: Dvs karossbyte på min "A Ford"
Blir nog inte mycket VW uppdatering på ett tag, så frågan är vill ni vara med på Tudor Resan?
Det var den här som startade drömmen om en Tudor kaross, på åttiotalet, men då jag inte fick tag i nån för rätt pris.
Så blev det Roadster i några år.
För några veckor sedan rullade jag över A Forden från Fin garaget, då det är vikt för cabben nu.
Sen började jag jobba lite.
Då min A Fords ram kopia, har fått en kickup i bakkant, så var jag tvungen att bygga nya kaross förstärkningar.
Köpte 50x20x2 fyrkantsrör. Som jag baxade dit
När det var klart provade jag med originabakhjulen som jag hade på Roadstern och Tudor skärmar och de passade dåligt.
Så jag fick gå ut i förrådet och hämta Roadsterbakskärmarna.
Sedan fick jag kapa bort Tudor skärmfästet, och här ser man hur långt in hjulet går.
Vad säger ni ska vi köra på??
Såklart vill vi vara med på resan. Vi kan nog lära oss nått på den...
Bara kör på!!!
Har väntat på detta!!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
........så frågan är vill ni vara med på Tudor Resan?
Självklart
VW typ3 -73 fastback..såld
Absolut vill vi det!
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Det är lite tunt med projekttrådar på forumet generellt så självklart vill vi följa även detta bygget!!
Jajjamensan!
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Kul! Klart vi vill vara med!
Roligt med riktig plåt, och annat än VW!
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Tudor Resan: Har skruvat lite med VW cabben, men idag blev det lite fix med Tudorn.
Då karossen stått i fria naturen under många år så passade inte höger dörren så bra. Jag har mätt och och kollat men inte hittat nått större fel.
Men tillslut fick jag till den med ett antal schims i ett av hörnen.
Sen så då var det dags för ett försök med hjulhuset; Då papper är billigare än plåt gjorde jag en pappersmall först.
Sen klippte jag ut plåten, lade till 10mm som"sömsmån".
Då skärmen har en mjuk radie gjorde jag ett eget bockverktyg, av en bit rör och ett plattjärn och en tång. Och bockade till plåtkanten.
Sen tog jag fram min Shrinker från Eastwood, och satte igång. Men då det går fort att krympa, så fick jag ta ett varv med stretchern också.
Faktum är att jag fick krympa och sträcka flera gånger, så ä det när man inte håller på med plåtjobb varje dag. Men till slut var det hyfsat bra.
Så då slutade jag för dagen.
Dagen efter fortsatte jag med hjulhuset, började med att rikta en pressning som fått stryk.
Lite lättare när man kommer åt från båda hållen, får finlira senare.
Sen punktade jag fast kanten jag gjorde igår, då jag inte har tre händer använde en bit rör och en domkraft att hålla kanten på plats.
Priset på papper har inte gått upp så jag gjorde mig en ny pappersmall.
Sen satte jag på hjulet och dubbelkollade så att allt gick fritt.
Sen klippte jag till plåtbiten, lade till 20mm i botten som jag vek 90 grader, för att få en stabil kant i botten.
Sen svetsade jag fast nya plåtbiten i kanten jag gjort.
Då jag inte hade några 1mm kapskivor, så får monteringen av kanten i karossen vänta några dagar.
Och då jag inte är en svetsare fick jag slipa lite så det ser nått ut. "Im not a welder, Im a Grinder
Fantastiskt roligt att bygga på det där viset, Bra jobbat!!
Saknar det en smula faktiskt....har ju bara skruvat Cheva hela sommarn
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
kul med sådana plåtjobb blir ju ganska så snabb t resultar.. gillar din radietång.. en kompis svetsade en bit rör till en polygrip och gjorde dimple dies runt hål med den.. dvs även ej runda hål... sakta runt kanterna fram och åter..
att använda både krymp och sträck omväxlande känner jag igen...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Najs! Bra jobbat
42 2020-09-03 14:53:19 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-09-03 15:02:01)
Tack pojkar.
När huvudet är dumt får kroppen lida, när jag gjort klart mina hjulhus, fick jag för mig att kolla utrymmet mellan däcket och hjulhuset när fjärdringen var i botten.
Och det var ju bra för det var alldeles för trångt, så jag fick bredda hjulhuset ca 20mm inåt.
Gjorde ena sidan på plats, och sitta dubbelvikt i en Ford Tudor är inget för en annan kroppen tog lite stryk.¨¨
Andra sidan tog jag lite bilder på, och här ser man ungefär hur mycket man var tvungen att lägga i.
Andra sidan skar jag ur karossen igen.
Jag hade också sett att jag inte skulle kunna lyfta av krossen då den utvikta plåtkanten skulle ta i.
Så jag hade lite 6mm pinnar som jag sparat när jag kastade ut torkskåpet.
Kapade till pinnen och vek över kanten.
Sen svetsade jag på en plåtremsan på hjulhuset, när det var löst på bänken,
här är det återmonterat.
Så nu var det bara en skarv som man fick sitta dubblevikt och svetsa ihop.
Lite kvar att slipa på svetsarna.
I morse var det dags att titta på biten mellan B Stolpen och bakskärmen.
Drog ett streck 150mm upp från botten på plåten, Så jag har en referens när jag ska sätta dit den nya plåtbiten.
Undre strecket är där jag ska kapa bort plåten.
Var lite murket på insidan, så jag fick lägga till len remsa 2mm plåt i botten, så ytterbiten har nått att haka i.
Lite hade rosten tagit unde de 90 år som bilen funnits till.
Lade på en bit papper och trycket med baksidan av en smutsig mejsel, så jag fick rundningen för pressningen.
Bockade en 90 garder vinkel i botten, så jag sen bockade upp till en U profil.
Ritade på pressningen på en plåtbit, sen blev det ett varv med min Kinesiska Sickmaskin. Fick god hjälp av frugan som vevade så styrde jag.
Var tvungen att hänga upp bitem så jag kunde käka lunch.
Plåten fastsvetsad och svetsen avslipad.
Ser rätt br ut på håll :-)
I morgon för jag ta ett tag med den här biten.
Original Brandow plåt är inte att förakta..det hittar man inte på ebay.. finns nog många som skulle vilja ha dom bitarna...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fram är det en Röraxel (Suberbell) med 39 spindlar Volvo Amazon skivor, upphängd i ett fyrlink.
Bak är det en Volvo 240.
M40 låda
Hemtrimmad B20 driver den framåt.Ramen är en 50x100 RHS profil kopia av en A Fords ram. Byggd efter en artikel i Wheels.
Den är besiktigad som Amatörbygge årsmodel 1988, snart är den skattebefriad, och be vartannat år.
Kul!
Ser himla trevligt ut!
Men det låter som om den är inspirerad av ett fordon från Ankeborg...
”1920 Mixwell-Motor, 1922 Dudge-kaross, 1923-Paclac-axlar och ett par gräsklipparhjul, - men den går!" (I en svensk översättning Skruttalätt-motor från 1922, trampbilschassi från 1932, axlar av rundjärn och gräsklipparhjul.) I Don Rosas serie "Recalled Wreck" ("Väl bilbehållen") från 1987, visades även upp en veeblefetze (Taget ifrån amerikanska MAD, översatt som "vubbelförknysare").
Ja alltså Kalles bil, en Skruttomobil med reg.nummer 313.
Jo Björn det är en kajsa Warg bil :-)
Jag sa ju att jag skulle ta tag i torpedplåten i Fredags, det gjorde jag inte :-(
Lång historia kort jag blev "tvingad" att köpa en Yamaha DT i veckan.
Men den behövde lite kärlek.
Så det var vad jag gjorde.
Och blev belönad med 56km ;-).
Nu får vi ser om säljaren leverar lykta och plastbitarna som han lovat.
Men igår blev det lite Tudor jobb i garaget.
Petade runt med en kniv.
Och ritade på lite så jag vet var jag är.
Sen blev det att kapa upp, och visst jag fick ta lite mer än jag tänkt mig.
¨
Hoppade över pappret den här gången och gick direkt på plåten.
Då biten var rak körde jag själv i sicken, men lyse behöver man när man är gammal.
Kollade min bit mot originalet, och det funkade.
Slipade rent och grundade lite, kommer åt innifrån att rostskydda mer sen.
Sen var det bara att slipa till plåtan så den passade, gjorde så jag kunde sticka in i ovankant och ristade på var jag skulle kapa.
Sen var det bara att bränna fast den, när jag lossat dörren ska jag rika upp det sista, då jag kommer åt med mothåll och hammare.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Då höger dörren är den sämsta, så sparade jag den.
Och gav mig på Vänstersidan.
Så det fick bli vänstersidans torped som fick sig en omgång.
Bort med det dåliga.
Gjorde en ytterplåt och borrade hål i botten, så jag kan punkat fast den i botten.
Ni har ju sett hur jag gjorde andra sidan så nu är den här fixad.
Sen var det B stolpen mot hjulhuset.
Så var den klar, också.
Sen var det dags för dörren, fick bygga upp insidan först.
Gjorde en ytterbit, och började punkta. Men svetsen hade ingen bra dag.
Så jag fick serva den med lite nya delar.
Jag hade gjort en mall som följde dörrens rundning.
Och de blev hyfsat, får ta ett tag till med hammare och mothåll, nån dag när jag inte är lika trött på junket ;-)
Det tar på kroppen att svetsa och hamra ett par timmar i sträck.
Ser hyfsat ut, och får man slipa bort rosten grunda och lite spackel så funkar det nog för mig.
Bra jobbat
50 2020-09-12 08:16:05 Senaste redigerad av kopperhead (2020-09-12 08:16:44)
Har åkt A-Ford själv men sålde förra året