26

Precis reggat mig för att lyfta den här gamla tråden ICQ/ab Ska koppla in elektriskt pump nu på min 1500. Har suttit och stirrat på Birks handritade kopplingsschema en stund och försökt begripa vart exakt allt ska. Ska tilläggas att el inte är min starka sida.
Ni kanske vill hjälpa till att förtydliga skissen ytterligare?

Ser ut som att 85 och 87a tillsammans går till tändning, rätt?
Varför sitter inte oljetrycksgivaren på 87 när startmotorn är på 87a om det är mellan dessa 2 spänning ska skiftas?
Bör inte relät ha konstant jord nånstans?
Som sagt, jag är helt lost ICQ/ae

27

Jag blandade ju mig in i denna diskussion i ett tidigt skede och känner mig medskyldig...

Först reläkunskap.
30 är vanligtvis ingång.
87 är en slutande kontakt.
87a är en kontakt som öppnar då reläspolen får manöverspänning.
86 är till manöverspolen, kopplas vanligtvis till plus.
87 är till manöverspolen kopplas vanligtvis till minus.

Observera att man ibland finner relä med två anslutningar som heter 87, alltså utan bokstav, detta är inga växlande relä, utan bara med dubbla anslutningar till 87.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps503df410.jpg

Här vänder man reläet åt andra hållet, bränslepumpen får spänning från tändningslåset via 87a och 30.
Vid start matas 87 med spänning från ingående flatstiftskabelanslutning på solenoiden, eller tändningslåset, (båda anslutningarna heter 50) via 87 och 30.
När motorn går bryter oljetryckskontakten strömmen till reläets manöverspole på minussidan, 85.

Relät är jordat (85) i oljetryckskontakten ("P" i schemat) och kan bara dra då oljetryck saknas, då oljetryckskontakten jordar i motorblocket.
Då oljetrycket byggts upp faller reläet och kontaktgruppen 87a-30 levererar ström till pumpen.

Pumpen skall avsäkras med 10A säkring.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/pumpkoppling%202_zps5gbntki4.png

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/pumpkoppling%201_zpsnlflh79f.jpg

Så här hade jag tänkt det hela..
Kolla gärna upp dessa scheman, det kan tänkas jag gjort någon tankevurpa.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

29

Underbart sammanfattat Björn! Nu är jag helt och hållet med. Kanon för folk som behöver hjälp i framitiden också! Tackar så mycket för det!

30

Hjälp behövs, Lite trögfattad.
Köpt på mig en bensinpump och satt och kollade på nätet på bästa installation.
Fattar kopplingsschemat så pass till jag kommer till sladd som går in i 87 som kommer från tändning/solinoid.
Menar man att sladd ska gå till solenoid som för fram drevet till svänghjulet eller.
Så när man kör startmotor och oljetrycket kommer upp så slår relä över till drift av bensinpump

Björn J. skrev:

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/pumpkoppling%202_zps5gbntki4.png

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/pumpkoppling%201_zpsnlflh79f.jpg

..

31

Jag installerade ett  bränslepumpsrelä som ta manöverspänning från tändspolen (kl1 och 15). För att pumpen ska gå måste tändningen vara på och motorn igång.Stäng du av motorn stannar pumpen.
Finns många tillverkare som ha såna relä.

T2b taigagrön ´77

32

Mulle70 skrev:

Hjälp behövs, Lite trögfattad.
Köpt på mig en bensinpump och satt och kollade på nätet på bästa installation.
Fattar kopplingsschemat så pass till jag kommer till sladd som går in i 87 som kommer från tändning/solinoid.
Menar man att sladd ska gå till solenoid som för fram drevet till svänghjulet eller.
Så när man kör startmotor och oljetrycket kommer upp så slår relä över till drift av bensinpump

Björn J. skrev:

..

Ja det menar man men du kan lika gärna ta signalen från tändningslåset som det står i schemat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

33

Grubban skrev:

Jag installerade ett  bränslepumpsrelä som ta manöverspänning från tändspolen (kl1 och 15). För att pumpen ska gå måste tändningen vara på och motorn igång.Stäng du av motorn stannar pumpen.
Finns många tillverkare som ha såna relä.

Funkar ända tills det händer något som gör att motorn stannar med tändningen på, vid en olycka exempelvis. Trist om det står och pumpar ut soppa och man inte kan stänga av.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

Stannar motorn försvinner signal från kl 1, samma som går till varvräknare , bränslepumpen stannar då omedelbart.

T2b taigagrön ´77

35

Då är det samma som beskrivs i inläggen från 2012. Är inte bekant med begreppet "kl 1" då jag antingen kallar den för minus eller bara 1 på tändspolen. Vad står kl för?

Ali G

36

Ja samma som inlägg från 2012 hade inte sett dom inläggen. Klämma 1 är pulserande och det behövs särskild relä som du nämde tidigare.

T2b taigagrön ´77

37

Mitt relä fungera inte ihop med min brytarlöst tändning ICQ/aq nån som kan tipsa om ett annat som skulle fungera.

T2b taigagrön ´77

38

Grubban skrev:

Mitt relä fungera inte ihop med min brytarlöst tändning ICQ/aq nån som kan tipsa om ett annat som skulle fungera.

Du kan löda dit en diod på kabelen till tändspolen
Kabel gör du en spitt så du får en kabel bit tiil relä sen lödar du dit dioden efter dioden en kabel bit till spolen

Om det är MSD tändning då går det in 460v i spolen då funkat det inte
Det finns mer tändförstärkare som är liknade då går det mycket volt ut i spolen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

39 Senaste redigerad av Grubban (2019-05-03 06:41:37)

Jag har IGNITOR brytarlöst tändning från CSP som sitter i original tändfördelaren.
Kopplad på 1 och 15 på tändspolen.

Reläet för pumpen är kopplad på 1.
Få ingen signal och varvräknaren går inte heller.

Jag vet att jag har fel relä  ICQ/at
Varvräknaren byta jag mot en nyare.

T2b taigagrön ´77

40

Grubban skrev:

Jag har IGNITOR brytarlöst tändning från CSP som sitter i original tändfördelaren.
Kopplad på 1 och 15 på tändspolen.

Reläet för pumpen är kopplad på 1.
Få ingen signal och varvräknaren går inte heller.

Jag vet att jag har fel relä  ICQ/at
Varvräknaren byta jag mot en nyare.

1 är = minus  15 är matning 12v 
Det är inte så konstigt att du inte får signal till varvräknaren
Man kan inte ha en drivning till relä på Minus på spolen ( konstigt att motorn går )
Här kommer en el anslutnings Nr på bosch
https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

41

Jag har kopplad som du skrev Micke

+ från tändningslås på 15
+ 15 till brytarlöst IGNITOR
-   1  till brytarlöst IGNITOR
-  1 till varvräknaren
-  1 till bränslepumpsrelä vilket i sitt tur får + 15 från tändningslås och direktmatning avsäkrad med 8amp till den slutande kontakten för pumpen.

T2b taigagrön ´77

42 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-05-03 16:42:58)

Grubban skrev:

Jag har kopplad som du skrev Micke

+ från tändningslås på 15
+ 15 till brytarlöst IGNITOR
-   1  till brytarlöst IGNITOR
-  1 till varvräknaren
-  1 till bränslepumpsrelä vilket i sitt tur får + 15 från tändningslås och direktmatning avsäkrad med 8amp till den slutande kontakten för pumpen.

Du kan inte använda 1 som jord för relät
skall till jord inte till tändspolen ( 1an på tändspolen ) den får du koppla in i blocket eller någonstans är det är järn eller aluminum
Bara för info
Har du riktig tur så brinner Ingitoren upp när du kortsluter minus sidan (1 på spolen )
Den som har lyckas med konstycket att annvända 1 på spolen som jord har fått en mycket konstig tändning

Om  du tittar noga vad björn har skrivit så 85 till jord(oljetrycks kontakt)  86 till 12v (typ 15 på tändspolen ) 30 till matning 12v (batteri ) 87 till pumpen  har du kopplat så funkar det men inte på 1an på tändspolen till relä
ETT STORT PS Ha inte på tändingen för länge på då bränner man upp ignitoren ( fråga inte varför jag vet det )

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

43

Relät får - direkt från karossen och 1från tändspolen.
Är nog bättre att göra så som Björn skrev och gå via oljetrycksgivare och solenoiden.

T2b taigagrön ´77

44

Grubban skrev:

Relät får - direkt från karossen och 1från tändspolen.
Är nog bättre att göra så som Björn skrev och gå via oljetrycksgivare och solenoiden.

Snälla rara 
DU skall inte använda 1 PÅ TÄNDSPOLEN till något annat än IGNITORN ( om du skulle ha läst filen som jag vidarbefodrade om bosch nr = ICQ/bc  ICQ/bc  ICQ/bc
Om du skall använd något från tändspolen är det 15 som är 12v + från tändningen 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

45

Jag har läst sidan  ICQ/bs

På mitt relä stor det 1 och 31  är till manöver  och med gammaldags tändfördelare med brytare skulle det har fungerat skulle jag tror.

Varför fungera inte varvräknaren som har
fungerat i en annan bil, kopplad på 1?

T2b taigagrön ´77

46

Eftersom jag måste hitta felet kopplade jag relät i min T3 och vad ska jag säga det fungera som det ska. Manöver 1 och 15 från tändspolen, 30 chassijord. Ryckte ur 1 från tändspolen då släppte relät medans tändningen var på. ICQ/ay Min T3 har brytare och kondensatorn kvar.
Ringde boschtjänsten och berättade läget  ICQ/bc frågade om det finns olika relä, yes sa han .
För gammal tändning med kontakt är mitt relä rätt och för kontaklösa behövs relä som har 31b som ingång för manöver . 31b kopplas på 1 på tändspolen men har annan beteckning för att det inte är samma signal eftersom det går via elektronisk brytare tillbaka till minus.
Nytt relä beställt och min koppling var rätt från början.

T2b taigagrön ´77

47

Tillägg från Boschmannen är att det här är den ända riktiga styrningen att koppla ifrån bränslepump. Visst finns andra kopplingar men det här använda alla fordonstillverkare.

T2b taigagrön ´77

48

Intressant.
Sånt relä behöver jag oxå ICQ/ab har elpump och brytatlöst, och inget relä.

Var köper man ett sånt? Vilka utgångar ska finnas på det? Finns kanske på skroten om många fordonstillverkare använder såna.

Och nån med bra koll på el får gärna rita upp en enkel skiss på hur det kopplas.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

49

Bild på kopplingschema

Post's attachments

cdn.autoteiledirekt.de.jpg, 16.39 kb, 384 x 400
cdn.autoteiledirekt.de.jpg 16.39 kb, 122 downloads since 2019-05-05 

T2b taigagrön ´77

50

Tänkte bara berätta hur det har blivit med reläet. Fick reläet igår och idag klockan 10 kunde jag köra ut bussen ur garaget efter tre års renoveringen.
Så här ser det ut.
https://up.picr.de/35731631td.jpg

T2b taigagrön ´77