26

T2 Rookie skrev:

Riktigt snyggt Bygge ICQ/af

Frågor angående 996 lådan.

Totallängd på lådan?

Mått bellhausing till "drivaxel" och drivaxel främre del på lådan.

Tack på förhand

Mått kommer i veckan till dej.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

27

scitter skrev:
Tristar skrev:
scitter skrev:

Men fan va fräsht de hade vatt

Hoppas jag inte ställt till det en massa ideer för dej.
Ha en trevlig helg.
Med vänlig hälsning Patrik

Du behöver varken oroa dig eller få samvetskval. Ställa till de och få massa ideer klarar jag av på egen hand med:D

Kommer nog behålla org vxllåda. Dock e jag lite nyfiken på vad man skulle kunna göra åt viscokopplinen. Känns som en otrygg lösning om man inte ved vilket skick den är i..

Tack nu kan jag sova lugnt igen.

Antingen köper du ny VC eller så monterar du på på en Decupler istället.
Det beror lite på hur du använder din 4WD.
I terräng fungerar Decuplern utmärkt men inte att köra på fast underlag utan VC.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

28

Eller så renoverar man den man har, det är faktiskt inte så svårt och betüdligt billigare. Finns filmklipp på tuben till exempel.

http://www.youtube.com/watch?v=slujJmXoSAo
http://www.youtube.com/watch?v=IkKAFpIMVlA
http://www.youtube.com/watch?v=XLofNcBXFK0
http://www.youtube.com/watch?v=cBCLkgUT5RQ
http://www.youtube.com/watch?v=ThUD-U2JPyo
http://www.youtube.com/watch?v=PFn9-jnO5nc
(han har för övrigt lite andra roliga klipp i sin filmkanal ICQ/ab )

29

Om någon behöver den siliconöl han använder i filmklippen till att renovera viscon med så har jag ett antal kilo liggande även o-ringar o x-ringar som behövs

30

T2 Rookie skrev:

Riktigt snyggt Bygge ICQ/af

Frågor angående 996 lådan.

Totallängd på lådan?

Mått bellhausing till "drivaxel" och drivaxel främre del på lådan.

Tack på förhand

Äntligen kom jag ihåg att ta några mått år dej.

Bellhausing-drivaxel ca 210mm
Drivaxel-främre del på lådan 540mm
Men enkel matematik blir totallängden 750mm

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

31

lyfter tråden med en fråga!

Kommer att behöva sfro besikta bilen och kommer i slutändan ha gjort följande. Bytt motor och drivlina, bromsar runtom, men sfro säger att antingen bak- eller framvagn måste bytas. Vad räcker det med att byta för att de ska godkänna det? gällande fram- eller bakvagn alltså! Kan man få godkänt i alla fall?

Ni får gärna länka godkända ideer!

Mvh

32

lyfter tråden med en fråga!

Kommer att behöva sfro besikta bilen och kommer i slutändan ha gjort följande. Bytt motor och drivlina, bromsar runtom, men sfro säger att antingen bak- eller framvagn måste bytas. Vad räcker det med att byta för att de ska godkänna det? gällande fram- eller bakvagn alltså! Kan man få godkänt i alla fall?

Ni får gärna länka godkända ideer!

Mvh

33

Varken jag eller någon av mina bilmekarpolare har bytt en fram eller bakvagn för att få en bil klassad som ombyggd. Motor, låda och bromsar ska räcka om de inte har gjort om reglerna senaste året. Nåt som inte stämmer i det påståendet, var har du hört det?

34

BTW, ni vet att det finns ett riktigt psykbygge nu va? 1,8T - som går baklänges!
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=551286
Han har dessutom gjort två.

Numera gör en tredje buss med baklängesgåendes Quattro-drivlina...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=568346

35

Jag tyckte oxå att det lät skumt, jag pratade med Gustaf Riderstolpe en besiktningsman åt sfro i västerås. Han sa dock att i slutändan är det besiktningen som avgör om det behövs vagn byte.

Vad har ni för broms uppgradering om ni vill dela med er? ICQ/ab

36

svenne duva skrev:

BTW, ni vet att det finns ett riktigt psykbygge nu va? 1,8T - som går baklänges!
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=551286
Han har dessutom gjort två.

Numera gör en tredje buss med baklängesgåendes Quattro-drivlina...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=568346


Shit va cooooooolt!!!

37

abdalh121 skrev:

Jag tyckte oxå att det lät skumt, jag pratade med Gustaf Riderstolpe en besiktningsman åt sfro i västerås. Han sa dock att i slutändan är det besiktningen som avgör om det behövs vagn byte.

Vad har ni för broms uppgradering om ni vill dela med er? ICQ/ab

http://switchamotor.blogspot.se/search/ … %20upgrade
http://switchamotor.blogspot.se/search/ … %20upgrade

38

svenne duva skrev:
abdalh121 skrev:

Jag tyckte oxå att det lät skumt, jag pratade med Gustaf Riderstolpe en besiktningsman åt sfro i västerås. Han sa dock att i slutändan är det besiktningen som avgör om det behövs vagn byte.

Vad har ni för broms uppgradering om ni vill dela med er? ICQ/ab

http://switchamotor.blogspot.se/search/ … %20upgrade
http://switchamotor.blogspot.se/search/ … %20upgrade

Trevlig sida! är det din? Sven står det på sidan, svenne duva I see a connection ICQ/ad Har du duvor?

39

abdalh121 skrev:
svenne duva skrev:

BTW, ni vet att det finns ett riktigt psykbygge nu va? 1,8T - som går baklänges!
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=551286
Han har dessutom gjort två.

Numera gör en tredje buss med baklängesgåendes Quattro-drivlina...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=568346


Shit va cooooooolt!!!

Joru, det där är ingen osmart gosse. ICQ/ab

40

Nyfiken på en sak gällande motorbyte då jag kommer göra det på en t3 jag
köper av en polare.

Nämligen hur blir det med skattebefrielsen efter motorbytet?
Bussen jag ska köpa är en -83, så den blev befriad förra året,
om jag då pular i en motor från en samtida golf samt konverterar
den till diesel är den då fortfarande skattebfriad efter det?

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

41

BamCe skrev:

Nyfiken på en sak gällande motorbyte då jag kommer göra det på en t3 jag
köper av en polare.

Nämligen hur blir det med skattebefrielsen efter motorbytet?
Bussen jag ska köpa är en -83, så den blev befriad förra året,
om jag då pular i en motor från en samtida golf samt konverterar
den till diesel är den då fortfarande skattebfriad efter det?


Den förblir skaffebfriad. Frågade just den frågan när jag ringde sfro mannen. Årsmodellen på pappret ändras inte av en omreggning.

42

Bra att vet om man kommer över en relativt ny motor(och eventuellt passande låda) skitbilligt ICQ/ab

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.

43

Skitbilligt kanske du kan få motorn för men själva projektet kommer nog inte bli billigt nånstans ICQ/ad

44

Det är en definierings fråga eller hur  ICQ/ad

Skäggig norrlänning som flydde Norrland för Skåne.
Har en 1989 Chevrolet Star craft G20
Och en T3/T25 från 1982 med 1,6 liters dieselmotor

Remember! A grinder and paint makes you the welder you ain't.