Gillar de starkt! Ser fram emot morgondagen 
Tummen upp! 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Ja då har man gett sig fan på att göra klart den om man står ut med att renovera utan garage! En annan gnäller ju när drar in under dörren i garaget....
Bra jobbat för en tonåring!
Askul att ni gillar det här. De peppande komentarerna behövs för det tar ca 2-3h att leta upp bilder, ladda upp bilder, och skiva ihop varje dags inlägg 
Åter igen kommer det nu hoppas fram och tillbaka i tiden i dagens bilder. Men jag tror det är roligare om ni får se varje del i projektet för sig och inte allt i en enda röra. Eftersom jag inte hade någon erfarenhet och inte insåg hur omfattande renoveringen skulle bli så var det gaska rörigt. Ibland lagades del lite här och ibland lite där. När ja tröttna på rosten började jag byta bromsar. När ja tröttnade på bromsarna började ja kanske riva lite i inredningen. Ingen ordning alls 
Så dagens tema kommer vara plåtarbete och rostlagande!
Det började med att ja bara skulle fixa de värsta rosthålen och sen ut och köra igen.
Det ena rosthålet lagades, och ett nytt hittades. och så fortsatte det. Av ren nyfikenhet skruvades mer saker och plåtar bort. Jag hade igentligen ingen brådska med att få ut den på vägen igen tänke jag. Det skulle ju ännu dröja ca ett år innan jag kunde ta körkort. Derför togs skärmarna av och mer rost hittades. Jag tror inte jag från början ens tänkt ja skulle ta av dem. Ju mer kaross rost som fixades, ju fulare såg skärmarna ut som låg med några rosthål i en hög bakom bilen.
Det var någon stans i detta skede som mitt 100 timmars skolprojekt började spåra ur totalt. Fantasin började skena och efter att fyra nya skärmar införskaffats från Classic vw började den ju ser riktigt tuff ut.
Under de mång svetstimmarna ute i kylan börade jag fundera på ny lack. Det klart jag måste lacka den om jag har lagt ner massa pengar på nya skärmar. Jag kan nog hitta någon som gör det billigt, tänke jag. Och om jag ändå ska köpa massa dyr lack, då är det nog bäst ja fixar nästa rosthål också.
Motivation heter det visst 
Någon gång under denna tid började mor och far tycka lite synd om mig, och såg kanske även motvilligt att bilen faktiskt började få lite potential. "Ska pojken verkligen ligga ute i kyla och regn och arbeta hela kvällarna". Pappa köpte lite brädor och ett litet men väldigt välkommet tak byggdes över bubblan. Det hjälpe inte mot kylan, men jag hade nu snöfritt runt bilen och kunde även jobba när det regnade. Overallen isolerades med tidningspapper och på sommaren kunde väggarna(pressenningen) vikas upp för svalka i tältet.
Jag ingen video idag, men ja tycker ni ska ha lite passande vw musik medans ni tittar på bilderna 
För er med spotify: http://open.spotify.com/track/6IVxn18DMV0wKLhpYkzsli
För er andra: http://www.reverbnation.com/play_now/song_3342866
De nyaste bilderna här är tagna sommaren 2008 och jag är då snart 18.
Och ja vet att vissa svettsar ser förjävliga ut, det är de jag gjorde i början 
Här är en liten teknik jag kom på för att byta ut plåten som skärmen sitter fast i. Jag kunde ju inte svetsa en plåtbit över hålet som jag gjort tidigare utan här var det ju tvunget att ligga kant i kant.
Lite kreativitet är alltid bra för budgeten... eller kanske inte föresten, men bra blev det i all fall 
ja tror pappa börjar bli lite stolt här 
Framvagnsarbetet hanns inte med att prata om idag så ja flyttar det till imorgon, då börjar det även köpas grejer och skruvas istället för att svetsas! Mycket roligare 
Den upmärksamma skulle kunna se ledtrådar på minst två av dagens bilder till ett stort oplanerat inköp ja gör 
Sååå.. hur många läste idag? 
Imponerande att renovera så omfattande utomhus
ser fram mot fortsättningen.
Imponerande att renovera så omfattande utomhus
ser fram mot fortsättningen.
tackar, jo det var kall och jävligt. Tror inte ja skulle göra om det utomhus idag. Ibland kan det va bra att "inte veta bättre" 
kommer ihåg hur jag själv i 17 års ålder låg ute under en pressening på vintern och rostlagade med gas svets.filt på marken så man slapp ligga på snön...inga glada minnen.. men på något vis fixade man det.. var ju bara en gammal bil...men snart så..
roligt att läsa om dina vedermödor!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hej!
Suverän tråd. Känner igen mig själv när man var ung för sådär.....hm....många år sen.....hm......
Kanske skulle göra så här själv så slipper man ha sin projekttråd långt, långt bak.
Eller kunde man jobba mer och få lite gjort.....
Undrar lite hur många som tittade på bilderna en gång till efter ledtrådarna?
Känns väl bra att veta allt om bilen, du har skruvat med den och lärt dig väldigt mycket efterhand, både om svetsning och annat.
Inte minst värdefullt, du har gjort den körfärdig.
Inte undra på att farsan är stolt och det skall han vara, och du med tycker jag.
Ser fram emot morgondagen-
Yogi
35 2012-03-04 01:22:19 Senaste redigerad av mr_nickee (2012-03-04 01:23:12)
Hej!
Suverän tråd. Känner igen mig själv när man var ung för sådär.....hm....många år sen.....hm......
![]()
Kanske skulle göra så här själv så slipper man ha sin projekttråd långt, långt bak.
Eller kunde man jobba mer och få lite gjort.....Undrar lite hur många som tittade på bilderna en gång till efter ledtrådarna?
![]()
Känns väl bra att veta allt om bilen, du har skruvat med den och lärt dig väldigt mycket efterhand, både om svetsning och annat.
Inte minst värdefullt, du har gjort den körfärdig.Inte undra på att farsan är stolt och det skall han vara, och du med tycker jag.
Ser fram emot morgondagen-
Yogi
haha, ja ja tycker nog att någon borde knäcka ledtrådarna, eller i alla fall försöka.
Jag ser fyra bilder där man skulle kunna lista ut vad det är jag köpte, varav två med föremålet med i bild (delvis) 
Jo nog är det kul och nyttigt att känna sin bil både utan och innan. Man får ju en viss känslomässig koppling till bilen av att lägga ner sin själ i arbetet. Dock leder det ju till lite paranoja ibland så fort något ovanligt ljud hörs. Minns en incident när ja trodde motorn var på väg att skära ihop. visade sig vara ett spännband på takräcket som vibrerade väldigt högfrekvent i fartvinden 
menar du den blåa bubblan??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Sjukt kul att se hemma meck. blästade karosser o chassin börjar bli vardagsmat. 
"Overallen isolerades med tidningspapper" Hardcore 
"Overallen isolerades med tidningspapper" Hardcore
Fungerade oväntat bra mot kyla.
Men det var lite läskigt med svetsloppor som brände igenom overallen 
Som vanligt får ni ju varje dag även lite historia om mig, och idag får ni nog lite av en förklaring till varför jag inte satte på breda plast-skärmar och neon som många andra ungdommar skulle ha gjort 
Som tur är hade jag min "The fast and The furious" period redan som 15 åring. Det räddade mig från 240/740 träsket som så många av mina vänner fastnade i runt 18 års ålder. Bara så ni förstår vad ja menar slänger jag med två bilder på min EU-moped jag hade en gång. Mycket välputtsad, pedantskött och med egeninstallerat 12 färgers diodrörspaket bestående av 6 rör. Fjärrkontroll, ljudstyrning mm. Hatad av många och beundrad av ännu fler såg skiten ut som en 60km/h snabb julgran.

Jag hade därför inget sug efter blinkande lampor, men, som alla 18 åringar vill man ju ha en snabb bil. På något vis lyckades ja övetala mor och far om att det skulle bli dyrt,ta tid,kräva platts mm mm att renovera den gamla motorn och få den att hålla de 130 milen till Arjeplog. Det var mycket bättre med en begagnad men nyare motor. 
En 1600cc motor fanns ju nästan innom ekomomiskt räckhåll och med lite finurlighet skulle jag nog kunna ha råd med en. Alla äldre som någong gång bytt motor på en vw hävdade att det var lika enkelt som att byta kalsonger, och att nästan dubbla antalet hästkrafter i bilen lät ju riktigt trevligt. Det skulle visa sig mycket svårare än vad ja trodde att uppgradera till 1600cc...
Eftersom ja nu hade fått in i skallen att ja skulle ha 1600cc så tyckte jag det var lika bra att 12v konvertera. ja hade hört många skräckhistorier om hur dåligt 6v var, som att lyset var som ficklampor och glömde du att stänga av lyset vid start var bateriet slut vid nästa försök.
Efter typ ett års letande på nätet efter en billig 1600cc besutade jag att det skulle vara billigare att köpa en risig 1303s, ta motorn och allt 12v relaterat och sedan sälja delarna som blev över.
En 1303s inhandlades altså. Den såg riktigt fin ut vid första ögonkastet eftersom någon nån gång lackat om den, men på undersidan var den bara kex. ja fick den derför väldigt billigt då den aldrig skulle klara en besiktning igen. Och nu vart det fart på grannarna må ni tro. 
Folk kom och klappade mig på axeln och sa att de visste nog minsan hela tiden att ja skulle ge upp tillslut och köpa en anna bil. Satan va de tappade hakan när ja sa att ja bara skulle plocka delar från den nya bilen HAHA 
Nä, nog med kuriosa. Ja måste vell berätta lite mer om vad som gjordes med bilen i dagens bilder också.
Eftersom bilen skulle användas och köras lång var bromsarna prio ett. Hela bromssystemet köptes nytt och renoverades för att vara så bra det kunde vara. Framvagnen kapades och sänksattser svettsades in enligt alla konstens regler, för ett något sportigare utseende. Som ni ser på bilderna börjar svetsarna nu se riktigt bra ut.
I dagens läge hade jag antagligen kortat av den lite också när jag ändå hade den isär, imorgon ser ni varför. Alla framvagnbusstninga böts ut när det ändå var isär. Nya drivaxeldamasker, och 12v relaterade delar från reservedelsbilen monterades.
Motorbytet var som sagt svårare än jag räknat med, ja fick själv upptäcka att svänghjulet inte hade samma storlek bland annat. Fram med vikleslipen alltså! Ja ni läste rätt... vinkelslipen. Hade ingen aning om att växellådan inehöll magnesium på den tiden. Ja antar att ja bara hade tur att skiten inte tog eld... tror ja hade motorn i och ur åtta gånger innan ja till slut fick den att passa. Orginal 1200 urtampningslagret som ni ser på bilderna användes. Det fungerade faktiskt hela vägen till arjeplog även jag senare lärde mig varför det inte var lämpligt att köra med detta urtampningslager till en -74 tryckplatta med fjäderblad (utan ring).
Fan va ja babblar, Ja hoppa ni tycker det är kul att läsa. nu till bilderna 
visst ja, dämpare och värmekammare var sönderrostade. Därför skulle nya köpas in och igen spårar det ur. Om man ska köpa nytt kan man ju lika gärna köpa bättre än nytt. Ett extrakorrör och rostfria värmekammare köptes därför. Här lär ja mig hur jävla jobbigt det blir när man drar av pinnbultar.. 
nytt avgassystem 
byggde egna armar till spjällen..
Imorgon är det dags för lack tror ja vell.. missa inte det
Och gilllar ni historien/bilderna/tråden, eller känner igen den blå bilen kanske? lämna en komentar 
lusläste inte, förstår inte, flyttade du motorn från den blåa? Den såg ju jäkligt fin ut. eller var det att motorbytet inspirerade att även riva ur motorn ur den...
Nåja, kul tråd och syns att du lär dig fort... 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Mycket trevlig och imponerande tråd !
Känner även den gröna domkraften, precis en sån hade farsan, så en sån tung jävel har även jag släpat över grus,stock och sten när man började meka VW hemma på föräldrarnas gård... 
lusläste inte, förstår inte, flyttade du motorn från den blåa? Den såg ju jäkligt fin ut. eller var det att motorbytet inspirerade att även riva ur motorn ur den...
Nåja, kul tråd och syns att du lär dig fort...
Motorn flyttades över från den blå. Den ser fin ut, men det var bara vacker lack och spackel som höll ihop den.
Imponerande renovering och tempo på bilduppladdning
Vad tyckte farsgubben om att du kapade framvagnen med girsågen? Nu ser vi fram mot lack, jag sätter en peng på rött och vit.
Imponerande renovering och tempo på bilduppladdning
Vad tyckte farsgubben om att du kapade framvagnen med girsågen? Nu ser vi fram mot lack, jag sätter en peng på rött och vit.
haha, ja han var ganska skeptisk.
Hur brukar man göra? För än idag vet jag inget bättre sätt utan en fet rörkap eller nåt? snittet måste vell bli 100% rakt om man ska få ihop det igen? 
Nä, tanken med girsåg var det nog inget fel på men tyckte bara att det såg lite tungsågat ut med så brett sågblad(såg inte ut som ett bågfilsblad)och att den kanske inte funkar att såga lister med efter
.Men tanken att få det så rakt som möjligt är ju rätt.Tror dock att många märker noga men sen sågar på frihand.Själv sågade jag med denna såg men det är ju inget man brukar ha hemma i garaget.Var och byggde min framvagn i svågerns lastbilsverkstad och finns det maskiner ska man utnyttja dom
48 2012-03-04 23:03:44 Senaste redigerad av michaelth (2012-03-04 23:05:24)
Dom flesta köttar med vinkelslip, sen svetsar man ju och då vill man ha en glipa för att få ordentlig svets..
eller fogberedning med vinkelslipen..
tar man ett rör i taget så håller det sig rakt..om man nu inte vill korta/sparka in hjulen under karossen.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
ok, ja för de flesta som sänker och kortar mycket är ju körbarheten inte så viktig, då gör det kanske inget om det blir nån mm fel hit eller dit. ja har man maskiner går det ju lätt.
Bladet i sågen var slut efteråt såklart. Men med nytt blad och efter lite rengöring var girsågen som ny igen 

