944 med den smala spårvidden har kortare drivaxeln än en bubbla men det kan nog stämma ganska bra att 944 med bred spårvidd har 100mm längre drivaxel 
27 2012-01-29 23:43:47 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-29 23:48:16)
924an är det samma bredd som bubblan men infäsningen på 944 sitter längre ut än bubblan sen är växellådan bredare än bubblans
Vi förbrukade två 85or 944 och en 87a
Drivaxel längd på bubbla är 448mm 924 435mm (bussens knutar ) och 944 540mm långa på dom som vi har använt på banracing bilen (kermit racing) under 6år dom finns i grova och fina splins och ett gäng olika cv knutar
Sen är stål bärarmmana lättare än aluminum men dom är mycke styvare än stål .
Men dom brukar spricka i (alu)stötdämpar infäsningen efter två 24timas tävlingar på Ringen (även om dom är splitter nya)
Jag tror att spårvidden är 1740mm bak på 944an
Ps växel lådan kommer från audi 200 på dom tidiga årsmodellena som är vänd uppå ner
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
jag kör som sagt inte breddat bak . viss spårviddsökning blir detj u iomed de bredare fälgarna men de är det lilla.
Är ingen banbil jag bygger på utan en bil som är trevlig att köra fort med när det svänger på alla trevliga småvägar runt hemmet 
Var ska man lämpligen få tag på såpassa grova krängningshämmare som passar på 1303 framvagnens idiotkonstruktion med krängningshämmare som del av länkaget. Det blir väl till att bygga om som vanligt 
Som bilen står nu är den rjält mycket bredare fram än bak kan man väl kort sagt säga .
Tack Micke för inputen . skall ta med mig denna kunskap vidare då det vettigt i mina öron
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
lite om mina motorval till denna bil.
Som det är just nu lutar det kraftigt att fixa klart den 2.1L wasserboxer motor som sitter i motorstället och dra slang till frontmonterad kylare samt montera megasquirt 2 v3 på densamma men har ett alternativ med en 2 liters Typ4 med Weber40 förgasare,
Jag vill ju ha ut så mycket prestanda jag kan för vettig peng och att ta ut 125 hästar med avstämt avgas o det programerbara insprutningssystemet med wasserboxern.
några tankar om de olika valen ?
Stålbärarmarna är smalare än alubärarmarna!
På bilar med stålbärarmar sitter det 20mm spacers...
tanken var att jag skulle ge er en bild på mitt färdiga motorrum med färg o allt här i afton men det tog 1.5 minut ungefär för mig innan jag satt min synnerligen vassa gerber profile i näven på två ställen. får fixa uppdatering en annan dag.
Du e la för go!
tanken var att jag skulle ge er en bild på mitt färdiga motorrum med färg o allt här i afton men det tog 1.5 minut ungefär för mig innan jag satt min synnerligen vassa gerber profile i näven på två ställen. får fixa uppdatering en annan dag.
Så du hamnade här också, härligt!
Får väl snart ta o kopiera min tråd från vwtyp1.com hit,
känns som det behövs lite fler 03'or (och 02'or) här, haha... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Finns lite bilder på Tormec's skivbromskit här:
https://picasaweb.google.com/1151552894 … redirect=1
Vet inte om han säljer dem fortfarande, jag köpte iaf en sats för några år sedan. Laserskurna bitar tror
jag det är, ser bra ut iaf.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Finns lite bilder på Tormec's skivbromskit här:
https://picasaweb.google.com/1151552894 … redirect=1
Vet inte om han säljer dem fortfarande, jag köpte iaf en sats för några år sedan. Laserskurna bitar tror
jag det är, ser bra ut iaf.
Jepp . jag ringde honom o han visste inte om han hade några kit liggande kvar. Hade någon haft ett sådan kitt liggande hade jag kunnat få det "kopierat" eller nya ex vattenskurna.
Ja Stefan det e klart du ska kopiera över din tråd !!!!! behövs massa mer 130* trådar !
Som sagt, trevligt med fler 1303. Min finns i tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5140
Så fort jag fått min oval körbar så ska jag på den igen och då blir det Porsche-bromsar och WBX.
/Anders
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot
Som sagt, trevligt med fler 1303. Min finns i tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5140
Så fort jag fått min oval körbar så ska jag på den igen och då blir det Porsche-bromsar och WBX.
/Anders
aaaah ännu en med wbx planer. tycker det verkar vara en vettig väg för trevlig prestanda i en 1303:a .... 
Fästena till Porsche 924 stolarna helt klara
Blir inga problem att komma år o skruva på motorn och annat även innifrån bilen.
Monterade ny kopplingswire och gaswire och slängde i växellådan för sista gången. Slipade av alla vassa kanter inne i kupen efter mina modifieringar. nu ska här borras hål för bromsoken sen ska bärarmar monteras imorgon
De blir så jävla bra!
Ointressant uppdatering utan bilder men hur som helst är skrotet målat med ett lager svart alcro komplett i kupén
bilder på fjäderben och upphängningar kommer enligt önskemål lite senare.
41 2012-02-09 12:44:00 Senaste redigerad av riseabove (2012-02-09 16:26:41)
och så var bärarmarna färdiga. fästena till bakre skivbromsarna borrade o klara o inpassade
slängde på lite färg på skiten oxå mest för att men fick inga bra bilder på det.
färdiga fästen hur som helst.
nu till nästa projekt . vill ha lite större bromsar nu när planen är o kunna åka ordentligt fort så vill man ju kunna stanna oxå. fick tag på ett antal bromskivor när Jb´s i jönköping blev Returbilen, bland annat 4 framskivor från v70 II och 2 st från xc90 . Planen är nu att bygga om ett par gamla främre skivor från bubblan till nav på precis samma sätt som jag gjort bak.
storleksskillnaden är avsevärd. Volkswagen 1303s främre skivor är vad jag har mätt mig fram till 278mm diameter och 10mm tjocka och solida.
Volvo v70 II 320mm i diameter 28mm tjocka full ventilerade. ni kan ju gissa vilka jag är sugen på att använda .
Volvo 940 framskiva håller oxå 278mm diameter men ventilerad för jämförelse.
bubbla skiva med inbyggt nav och en v70 II skiva.
är ju så klart lite oroad över den ökade ofjädrade vikten men hoppas att det löser sig. Bromsoks-adapter kommer måttas fram o vattenskäras. kommer använda mig av volvo 240s 4kolvs ok . "Navet" blir omborrad till 4x108 bultmönster samtidigt som det svarvas till.
42 2012-02-22 10:32:48 Senaste redigerad av riseabove (2012-02-22 10:34:25)
Efter förfrågan av mister Frix så kommer här lite bilder på fjäderbenen vi byggt.
de är lite kortare än original pga. användadet av stötdämpare från vw golf mk 1, c:a 38cm långa
under den påsvetsade coilovergängan från rallydesign sitter en svarvad stoppring från dess första reinkarnation med en annan typ av coilvovergänga. inget man behöver använda sig av alls.
"uppsticket" för övre infästningen och övre fjäderhållaren är mycket kortare på golf mk 1 
för att kunna montera mina och borlänge-anders designade topplagringar var jag tvungen att fixa en special låsmutter
svarvad till 1 hundradels passning av en "skarvmutter" av 10.9 kvalitet från wiberger. 
så ser det ut monterat o klart på dämparen med topplagring och fjäderhållare.
fjäderben av denna typ , med eller utan topplagring kommer att vara tillgängliga för köp inom kort både för 2bultade och 3bultade fjäderben, pris blir lite olika beroende på om ni vill skicka in era egna fjäderben för modifiering eller att vi skall fixa detta, alternativt utgå från eftermarknads fjäderben kontakta mig för närmare prisuppgift.
Det tackar vi speciellt för! 
Bra jobbat, det här ska jag följa! 
45 2012-02-25 21:27:05 Senaste redigerad av riseabove (2012-02-26 08:52:14)
Har räknat fram ett cirkapris på en uppsättning fjäderben enligt följande recept
Kortning / svetsning av justeringsgänga på dina inskickade fjäderben
2st nya gas-sportstötdämpare
2st 2.25" fjädrar av hårdhet som ni själva väljer.
Målning, alla färger finns bara det är svart.
2500 Kronor
För topplagringarna tillkommer MINST 1700 kronor men måste kolla upp dagspriset på själva lagret som dessvärre är svindyra.
Öhh va kostar dom då ?
Attitude is everything !
2500:- paret exkl frakt om man inte hämtar benen
Fick lite mer grejor gjorda
Framvagnen färdig o bromsar osv monterade . Var tvungen att konstruera ett fäste för bromsrören då fjäderbenen är såpass kortade att originalfästet fick ryka . samtliga kronmuttrar utbytta till moderna låsmuttrar istället. Flippade styrstagen för mer frigång mot chassit och renoverade bromsoken med nya tätningar osv, fick borra och gänga en av hålen för luftningshålen då tidigare ägare hade brutit av den gamla nippeln, fick ett par bromsrör bockade o konade oxå .... spacers monterade med omvandling från 4x130 till 4x108 , skall dock ta bort dessa och borra ett par andra för rätt bultmönster för att spara ofjädrad vikt.
monterat bakre upphängningarna med nya bultar rakt över alltihop. polybussningar till IRS svärden . de i svarven avstuckna bromstrummorna avsedda för merca 190 skivor/saab 9000 ok
Du vet att Typ3 har lösa centrum bak?
Ali G
Jo då det är jag fullt medveten om . men eftersom även de behöver svarvas för att passa med merca 190 skivorna och gamla bromstrummor kostar gratis och maskinarbetet kostade mig en big mac o company var det inte ens nå diskussion....