En bekant till mej i Porsche kretsar sa nån gång att motor e motor,de e växellådan som gör en bil.. Så helrätt kommentar,denna bil blev som ny med "rätt" låda. 0,5 liter mindre förbrukning på milen o ett herrejösses drag på alla växlar jämfört med ifjol.. Det komplicerade växelstaget och framförallt avståndet mellan spak och låda spökar dock fortfarande när "det gäller".. Varvar till ca.6500-6700 o vid växling sjunker det till ca.5200-5500 så man har inte mycket tid o. sitta o sova..Ett rakt stag från spak till låda vore det ända rätta,men då har man ett rör som går genom hela "lastutrymmet" vilket jag inte heller vill.Wire-växlar kanske..finns kit o köpa..sekventiellt vore ju bäst men kostar skjortan..Tänk att kunna göra fullgasväxlingar med 915-låda..
Känns att pulver finns(168km/h i sluthastighet,betyder höga 12:or när allt sitter..),men har ju inte lust att spränga motorn med felväxling.Var nog uppe i dryga 8000rpm när jag missade mina 2-3 växlingar på Tierp..
Kör vidare me denna uppsättning(ny koppling dock) även nästa år,men i framtiden kommer det nog att bli mera klös i Leichtbau. Samlar prylar till en "lite" större motor,men att bygga Porsche storkubik e inte direkt billigt..men hundra kusar till o ett varvtalsstopp runt 8000rpm låter säkert vackert.. 
Respekt!
Kanske det vore enklast att köra över min 50:a till dig och du bygger en lillebror till mig... 
Inga updates här på länge-o inte nu heller..
Njuter bara av denna leksak-så fantastiskt kul bil o köra. Körde ett stort lass med skit till tippen idag-fick ta det lugnt dit,men sen var det full rulle igen. Svårt att hålla sej från uppställ och lek när man väl kommer igång..
I valet o kvalet om jag ska låta den vara som den e nu(ny koppling ska in i vilket fall som helst) eller om jag ska satsa på STOOR motor och höga tolvor nästa sommar..klart det skulle va´spydigt att ha en ärlig gatbuss som går tolvor hela da´n och dessutom tar en vart man vill,men när kommer gränsen emot och grejerna inte håller..nåja vi får se..
Det blev ju iaf en hyfsat lång säsong i år,inte ofta man kan köra med R-däck i november..
Blev ca. 5000km i år.
snygg och fruktansvärd råå buss, grattis, snyggt jobbat.
hörde talas om din buss när jag också byggde min för 10 år sedan, trevligt att se den.
hälsar en med bay panel med Porsche 6:a
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.
Hej Filip, tror vid har snackats vid på telefon nångång för länge sen.Minns inte riktigt vad snacket gick om,men antagligen Porsche.. 
Hej Filip, tror vid har snackats vid på telefon nångång för länge sen.Minns inte riktigt vad snacket gick om,men antagligen Porsche..
Jodå Nikke, det stämmer, det var när vi höll på att bygga bussarna för 10 år sedan tror jag. Kom inte riktigt ihåg att det var du, eller var vi pratade om, att det var någon från Finland som byggde splitt med Porsche sexa kom jag ihåg. Men Porsche känns som en naturligt samtalsämne i sammvband med VW...
ps. tycker om racestucket och lättningarna..:-)
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
Första tur till besiktning i finvädret..

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
och det gick bra?
skall antagligen lufta min lite i helgen, måste prova nya ratten och så skall jag lägga sommardäcken på privatbilen, så lyften behövs där bussen hänger.
Jodå,blanka papper..Såg din annons ang. omklädn. av ratt på early och PCS forumet,men har ingen ratt i behov av det för tillf. 
Snyggt, grattis, är det lättare i Finland med ombyggda bilar?
Snyggt, grattis, är det lättare i Finland med ombyggda bilar?
Nä,det är nog tyvärr tvärtom..Drömmen skulle ju vara att bygga en buss med rörramschassie och kaross i kolfiber o med en herrejösses Porschemotor,vxl-låda o hjulupphängning men det går ju bort..I Sverige skulle det vara fullt genomförbart(kanske inte ekonomiskt,dock..).
Nåt i stil med racetaxi fast gatreggad.
Porschebuss skrev:Snyggt, grattis, är det lättare i Finland med ombyggda bilar?
Nä,det är nog tyvärr tvärtom..Drömmen skulle ju vara att bygga en buss med rörramschassie och kaross i kolfiber o med en herrejösses Porschemotor,vxl-låda o hjulupphängning men det går ju bort..I Sverige skulle det vara fullt genomförbart(kanske inte ekonomiskt,dock..).
Nåt i stil med racetaxi fast gatreggad.
Trevligt, den drömmen har jag haft i många år också, men ekonomi och framför allt min kunskap hindrar mig. :-)
Allt klart för BRC..ny koppling..
Fy fan vilken BAK!!!
Pickup från -67
Jäklar vilken mäktig panel, man blir grymt avundsjuk!!
Sådärja..140mil avverkade o man e hemma igen efter en ganska ok helg.Tryckplattan som skulle vara av HD-typ var dock nåt helt annat o gav upp efter några provstarter innan jag ens hunnit sätta ett däck på startplattan..nåja,smällar man får ta men kändes ganska snopet på lördag..
Annars funkade panelen förträffligt-blev 65 mil från Uppsala till Umeå i ett kör på söndag em..
Jag såg panelen på Tierp i lördags, det var jag som lämnade dregelspår som en snigel efter mig
Härlig buss, vill-ha-kraften är stark!
Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!
Ja jag tyckte det var konstigt att inte få se dig köra men nu vet vi ju varför. Tråkigt.
Trist, ja man saknade bästa motorljudet på strippen i helgen!
Nicke! Först, en superball buss! Förmodligen, utan konkurrens en av världens top 3 ballaste bussar, förmodligen DEN BALLASTE!!
Har ni funderat på oöver till Skellefteå 2:a helgen i september? Das Auto Show #7 går av stapeln, och många trevliga bilar kommer vara på plats. Pratade med Nilzons om det också, hoppas ett gäng från finland dyker upp! Jakobstad fast på västra sidan vattnet! Välkomna
PS vilken typ av motor/volym/trimmning åker du med?
och vet du var man köper stingers/hela avgas till Porsche 6an?
MVH Danne
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Oj, man tackar för de orden!!
Tyvärr har jag inte möjlighet att komma över i september,men tack för inbjudan.
Avgassystem till Porsche 6:an finns det många som tillverkar,men de bästa görs förmodligen i Tyskland och Belgien http://www.duel.nl/
Nicke! Först, en superball buss! Förmodligen, utan konkurrens en av världens top 3 ballaste bussar, förmodligen DEN BALLASTE!!
Har ni funderat på oöver till Skellefteå 2:a helgen i september? Das Auto Show #7 går av stapeln, och många trevliga bilar kommer vara på plats. Pratade med Nilzons om det också, hoppas ett gäng från finland dyker upp! Jakobstad fast på västra sidan vattnet! Välkomna
PS vilken typ av motor/volym/trimmning åker du med?
och vet du var man köper stingers/hela avgas till Porsche 6an?MVH Danne
Sådär! Nu ska de väl ändå bli ett slut med dessa kopplingsbyten..Spec 2+ paket som bara måste hålla! Blir väl nåt annat som ger efter istället..
Alltid trevligt att se dina updates...
Jag längtar till ett tillfälle då jag får se denna skapelsen live 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
![]()
Alltid trevligt att se dina updates...
Jag längtar till ett tillfälle då jag får se denna skapelsen live
Kommer till BRC för egen motor varje år..kanske kombinera med Le bug show på Spa i år..Blir dyrt dock,den vill ha mellan 1,5-1,7 liter milen..smakar det så kostar det..