Gamla varvräknaren fick oxå ge plats åt en ny..den gamla slutade ju vid 7000rpm och motorn ska gå att varva till 8000rpm,men kommer att hålla mig vid 7500rpm strecket. Nog hårigt ändå...
Så stilrent och snyggt
men du får allt vrida mätaren så 7 500rpm är vid klockan tolv, plus en lampa för maxvarv, det underlättar vid körning på bana när det finns sjutusen andra saker som tarvar på koncentrationen.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
428 2024-10-19 09:27:05 Senaste redigerad av Nikke911 (2024-10-19 09:27:27)
Till skillnad från er i Sverige måste vi här fortfarande besikta våra gamlingar med två års mellanrum,vilket jag ser som en enbart positiv sak. Fel som man själv inte känner eller hittar tas fram med de olika instrument som besiktningsstationer har. Allt för ens egen säkerhet. Hur som helst fick Leichtbau blanka papper nu i veckan. Allt gicks igenom minutiöst,speciellt hjulupphängningar osv. Det enda som inte var 100% var handbromsen som tog lite svagt på vänster sida. Ganska lätt att åtgärda! Så nu får man köra så det ryker två år framöver med vetskapen om att allt är i skick.
Skrämmande hösttur..

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Länge sen uppdaterat senast. Mycket har hänt men lite berättat här. Fick äntligen hem min nya RSR-oljekylare. Hade redan tidigare börjat kapa lite i karossen fram för att göra plats för kylaren och se till att den får tillräcklig genomströmning av luft. När sen kylaren anlände passade den mycket bättre än väntat och bara lite små justeringar behövdes. Valde en kylare med in- och utgångar på varsin sida för att göra rördragningen lättare. Tyvärr kapade jag lite väl högt i framstammen men hade som tur sparat de urkapade halvmånarna,så det blir o svetsa dit dem igen för att göra allt så osynligt som möjligt. Kylaren passade som en handske in i stötfångaren fram som planerat o då var det bara att kapa ett snyggt hål och täcka med "tuninggaller". Sen kom problemet vart regskylten skulle placeras. Ville inte ha den ovanför stötfångaren och täcka det vackra V-et som bockningen på karossen har där och att placera skylten på sidan såg för jävligt ut.. Gjorde en schablon på skylten och handmålade den på gallret
. Ser nu ut som om skylten skulle sitta bakom gallret. Oljerören bakifrån drogs bockades av alurör med 17mm innerdiameter och sista biten blir med AN12 anslutningar och teflonslang med svart väv. Nu väntar jag bara på att sam ska svetsa dit lite bitar jag klippt till och att AN-anslutningarna ska landa på posten.
Första "riktiga" provkörningarna gjorda nu när allt sitter och kan bara säga att det känns hårigt!!! Bilen blev ett monster som jag aldrig hade kunnat fatta
. Behövs nog en liten ommappning av gassvaret för att inte ta livet av sig.. Från 2000rpm drar motorn som ett djur och efter 4000rpm kommer nästa chock. Har kört en del bilar med mycket effekt (Porsche 991 Turbo mm) men aldrig känt ett så förbannat rått drag som denna best har. O draget tar aldrig slut..blir bara värre ju mer man varvar!! En kort provtur o man kommer hem med hjärtklappning,anfådd och svettig..Ytterligare har ju bilen tappat en del kilon igen och ligger nu på runt 1035kg med olja i systemet (16 liter).
Blev en mycket försiktig tripp till samuels garage i morse..
Så jäkla rått!! finns det något filmklipp med lite gasande ?=)
Pickup från -67
Så jäkla rått!! finns det något filmklipp med lite gasande ?=)
Minns jag rätt ligger några på tuben.
/Mogge
jo de finns en del där. men tror inte jag har sett någon filma utifrån med nya motorn?
Man kan inte få för mycket av detta bygget.=)
Pickup från -67
Slutar aldrig att förundas över detta bygge, grymmare buss får man leta efter!

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Men nu räcker det inte att höra ljudet på nått filmklipp, man vill ju höra IRL 
Tja,vad kan jag säga om ljudet..Blivit dovare och mycket rappare
Har hänt en del osynligt sen sist. Oljekylaren sitter nu i fronten och allt är anslutet utan större läckage. Tiden får utvisa hur mycket nya kylaren tar ner temperaturen i topparna som är det mest kritiske med så hög kompression. Naturligtvis har hålsågen också varit framme för att kompensera extra vikt för den större kylaren och alurören som går längs rambalkarna på båda sidor.Alla kopplingar gjordes naturligtvis med AN-12 kopplingar vilket ju oxå tog sin tid. Trångt som fan på vissa ställen. Tyckte oxå att ratten satt lite väl högt så skaffade ett nytt nav som sänkte ratten 50mm. Visade sig vara i mesta laget. Fick låna en Tillet B7 stol (FIA godkänd och svindyr) för nu när golvet blev uppflyttat 50mm sitter jag lite väl högt med den gamla stolen. Måste sitta hukad lite för att se ut ordentligt pga störtburen. Tillet stolen har en "skål" för arslet så man sitter djupare mot golvet.
Gör ju inte ont att Tlllet stolen väger 3,5 kg mindre än mina glasfiberpulkor heller
. Vidare tog jag bort den bökiga blinkersspaken och ersatte den med en vippbrytare som sitter där torkarknappen satt tidigare. Torkarmekanism och fästbalk kapades helt sonika ut!! Totalt värdelös ändå och har aldrig använts. Sparade 4,5 kg med den åtgärden!! Så nu väger Leichtbau 1065kg med 20-25 liter bensin i tanken och sina 15-16L olja i systemet Raceready
. Det som är på agendan härnäst är ett helt nytt elsystem av motorsportkvalitet med lätta,tunna kablar och riktiga kopplingar. Det sista man vill ha är ett elfel pga gamla kopplingar och kablar.
Det är 6 år sen senast leichtbau fick sniffa på Nürburgring så till sommaren måste det bli av. Mycket har hänt sen sist och prestandan är på en helt nu nivå. Prestandanivån är sån att man är livrädd varje gång man kör!!
Men det var ju så jag ville ha det!! 
Raceready
Prestandanivån är sån att man är livrädd varje gång man kör!!
Härligt! 
Hur har du fundera kring växellådans olika utväxlingar och kopplingar, beroende på om du kör gata, strip eller bankörning?
http://www.bmcg-gearbox.com/services.html
Frågat tidigare om det här med luftmotstånd och downforce, något behöver göras frågan är vad, små canairs eller vad småvingarna kallas kan gör stor skillnad, har du funderat vidare på lösningar?
Detta är världens hårigaste bygge, får rysningar bara av att titta på bilderna. 
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Hur har du fundera kring växellådans olika utväxlingar och kopplingar, beroende på om du kör gata, strip eller bankörning?
http://www.bmcg-gearbox.com/services.htmlFrågat tidigare om det här med luftmotstånd och downforce, något behöver göras frågan är vad, små canairs eller vad småvingarna kallas kan gör stor skillnad, har du funderat vidare på lösningar?
Detta är världens hårigaste bygge, får rysningar bara av att titta på bilderna.
Blir nog inga vingar eller canards på denna tegelsten. Som texten på bakstammen på Leichtbau säger "Aerodynamics is for people who can´t build engines".. Vad gäller utväxling i lådan ,så har jag självklart gått och funderat på olkia lösningar.Med den gamla motorn kunde man ibland tycka att steget mellan växlingaarna var lite långt men jag tror att med nya motorn som har betydligt mer effekt och dessutom kan varvas över 1000rpm högre kommer detta inte att bli ett problem. Vad gäller dragracing så skulle det kräva helt andra utväxlingar för att få en G50-låda snabb,har helt enkelt för lång etta. Men jag tror att Leichtbau är tillräckligt snabb som den är även på stripen. Har dock inte kört på stripen sen Bug Run Classic på Tierp för många år sen och då hade jag problem med kopplingen som senare åtgärdats förståss
445 2025-03-01 18:03:28 Senaste redigerad av Nikke911 (2025-03-01 18:18:09)
Hade helt tappat bort denhär. https://www.youtube.com/watch?v=MXJ2iwgdyjU&t=153s
Nu bär det av för en stint upp till Uleåborg för att få hela elsystemet byggt till motorsport-spec. Ut med alla gamla skarvar och spruckna kablar och in med bara det bästa i elväg. Ökar betydligt på både säkerhet och pålitlighet och så gör det ju inte ont att det försvinner nåt gram 
lättare och bättre 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Sprang på denna film på din buss
Nu bär det av för en stint upp till Uleåborg för att få hela elsystemet byggt till motorsport-spec. Ut med alla gamla skarvar och spruckna kablar och in med bara det bästa i elväg. Ökar betydligt på både säkerhet och pålitlighet och så gör det ju inte ont att det försvinner nåt gram

Inte många originaldelar kvar längre 
